• Kefding
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:59
Hallo,
Ik heb vandaag in de bios een film gekeken in 3d, nou zijn er toch een aantal vragen opgekomen, namelijk:
  • heeft een 3d film met rood-blauw, een ander effect dan zo'n zwart-zwart brilletje van de bios?
  • Waarom heb je precies een 3dtv nodig, want ik weet nog wel dat ik een oude 3dfilm heb gekeken op onze normale tv. Zit er verschil in?
  • Als er een film van bv Toy Story in 3d uitkomt op dvd/blu-ray, kan ik die dan nog op een normale tv kijken? zo nee, waarom niet?
dat waren volgens mij alle vragen :P
alvast bedankt :)

Last.FM | Trakt.TV

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56
[list=1]• Het kijkt anders tussen verschillende methodes, bijvoorbeeld onrustiger beeld (flikkering) bij actieve brillen tegenover minder 3D-effect bij rood/blauw-brillen.
• Nieuwe techniek, nieuwe werking, vereist nieuwe tv ;)
• Dat kan wel ja, je kan gewoon aangeven op je tv of je het in 2D wil kijken of in 3D (met 3D heb je wel bril nodig).

The devil is in the details.

• Kefding
Mute schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 16:22:
[list=1]• Het kijkt anders tussen verschillende methodes, bijvoorbeeld onrustiger beeld (flikkering) bij actieve brillen tegenover minder 3D-effect bij rood/blauw-brillen.
• Nieuwe techniek, nieuwe werking, vereist nieuwe tv ;)
• Dat kan wel ja, je kan gewoon aangeven op je tv of je het in 2D wil kijken of in 3D (met 3D heb je wel bril nodig).
Maak je bij een 3dtv dan gebruik van actieve brillen?
maar ik kan dus niet met een gewone rood-blauw bril de film van toystory op mn normale tv kijken?

Last.FM | Trakt.TV

• Hahn
Bij de huidige 3dtv's die nu op de markt zijn gekomen heb je inderdaad actieve brillen (nodig). Als jij Toy Story in rood/blauw-versie kan vinden zou het misschien wel werken met zo'n rood/blauw-bril (of misschien ook niet, geen idee wat de vereisten daarvan zijn), maar zie die versie maar eens te vinden :P

• Kefding
ik geloof dat ik dat ergens had gevonden,
maar is het 3d effect dan anders, of zie je (bijna) hetzelfde effect als met de (volgens mij) gewoon passieve brilletjes van de bios

Last.FM | Trakt.TV

• Hahn
In de bioscoop zijn ze vaak passief ja, maar dat werkt ook weer anders dan die rood/blauw-brillen. Het effect van 3D in de bioscoop en 3D op een nieuwe 3DTV is vergelijkbaar, alhoewel ik het van 3DTV's onrustiger vind ogen.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:26

Umbrah

The Incredible MapMan

Komt nog eens bij dat rood/blauwe brilletjes en 3D beelden doorgaans zéér veel kleurverlies leiden. Shutterglasses/polarized glasses zijn veruit de betere technieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

misschien is dit een beetje off-topic:

ik heb een beetje afwijking aan mijn ogen waardoor ik geen diepte zie.
mijn vraagje is; heeft voor mij nut om 3D films te gaan kijken?
kan me van vroeger herinneren dat ik een 3D film heb gezien (met een brilletje) en na mijn idee was het heel saai voor mij want het beeld was heel erg onscherp en zag ook geen 3D maar eerder blokkerige lagen over elkaar.

1. kan iemand mij dit uitleggen?
2. is de techniek nu zo verandert dat het niet meer uitmaakt?
3. is er eventueel een oplossing voor, of heeft het voor mij gewoon geen zin om 3D te kijken in de toekomst?

Mvg, lara 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:34

mr.paaJ

generatie cmd+z

Het heeft voor jou waarschijnlijk geen zin (qua diepte), maar als je met anderen een 3D film kijkt heb je met zo'n bril op in principe een normaal beeld omdat elk oog ook echt een eigen (scherp) beeld te zien krijgt. Het ligt er een beetje aan wat er mis is natuurlijk.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online

Matis

Rubber Rocket

Kefding schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 16:20:
Hallo,
  • Als er een film van bv Toy Story in 3d uitkomt op dvd/blu-ray, kan ik die dan nog op een normale tv kijken? zo nee, waarom niet?
Dat komt omdat een 3D-uitzending in Side-by-Side wordt uigezonden. Een 2D-TV begrijpt daar niets van en zal dan ook de beelden voor het linker en rechteroog naast elkaar weergeven.
Een 3D-TV snapt die indeling wel en zal het linkse gedeelte van het beeld in het even frame stoppen en het rechtse beeld in het oneven frame. Dit gebeurt bij Shutter-Glases. Bij gepolariseerde tv-beelden, wordt natuurlijk het linkse beeld in een horizontale polarisatie aangeboden en het rechtse beeld wordt verticaal gepolariseerd.
Bij Anaglyph werkt het net weer anders, door de verschillende kleuren brillenglazen, worden beide beelden over elkaar heen geplakt op het scherm. Doordat het doorlaatfilter in beide glazen anders is, hoeft er op die manier geen rekening gehouden te worden met even en oneven frames, horizontale of verticale polarisatie etc.

Anaglyph is dan ook de enige manier van 3D-TV die je op een ouderwetse 2D-TV kunt bekijken.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Pagina: 1