Toon posts:

Corel Linux naast w2k en ME?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraagje betreffende Corel Linux.
Ik ben echt een newby dus misschien is het een domme vraag, maar voor mij is het echt een probleem.
Ik draai op mijn systeem momenteel een dual boot van w2K en WinMe. Nu wilde ik dus Corel Linux er op zetten, omdat ik had gehoord dat dit makkelijk zou zijn voor beginners.
Ik heb het nu echter proberen te installeren en dat ging goed, maar ik kan het niet opstarten.
Is dit omdat w2K en WinMe geen echte dos-mode meer hebben. Zo ja. Is dit nog op te lossen buiten door alles er af te gooien.

Alvast bedankt voor de ideeen.

• SAiKO
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-05 12:34

SAiKO

Grote Smurf

Yakkie! Geen corellinux!! Das echt bagger! Probeer gewoon eens redhat, suse ofzo. Zijn veel meer mensen die daarmee werken en je dus kunnen helpen. Corel gaat CorelLinux sowieso afstoten in de toekomst...dus

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 23:20
Ligt niet aan het ontbreken van dos hoor, dat heeft linux niet nodig :)

Wat is de foutmelding, geef eens meer informatie, zonder info kunnen we hier weinig..... ;)
Op maandag 12 maart 2001 11:45 schreef KrezieBite het volgende:
Yakkie! Geen corellinux!! Das echt bagger! Probeer gewoon eens redhat, suse ofzo. Zijn veel meer mensen die daarmee werken en je dus kunnen helpen. Corel gaat CorelLinux sowieso afstoten in de toekomst...dus
Ach, Corel is tenminste op een echte distro gebaseerd..... :7

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 20:44
Op wat voor partitie heb je het staan? De hoeveelste op de disk bijvoorbeeld. Dat gaf bij mij errors bij RH7 (ik had de vrije ruimte 'achter' een primary/extended dos).

Je kan trouwens het beste naar linux booten vanuit de win2k bootloader (ntldr).
Lilo (de linux bootloader) moet je installeren op de root/bootpartitie van je linux install (en NIET in de master boot record).
Je kunt een toolset als STBFP gebruiken om bootsectoren van partities naar file te schrijven (zelfde formaat/idee als bootsect.dos voor de winME install). Die kun je dan vanuit ntldr starten.

Doe een search naar "bootloader nt linux" oid...

Verwijderd

Corel Linux kan prima naast win me draaien dit regelt corel als je hem op een andere partitie zet automatisch voor je. Hoe het met win2k en ME op een schijf zit weet ik niet maar ik denk dat dit ook wel goed zal gaan. Let er trouwens op dat je Corel Linux onder de 8 gigabyte grens hebt staan anders krijg bij het opstarten een vastloper met LI op het scherm in van plaats van de Grafische LILO menu.

Verwijderd

Op maandag 12 maart 2001 19:23 schreef nOLoGIc het volgende:
Op wat voor partitie heb je het staan? De hoeveelste op de disk bijvoorbeeld. Dat gaf bij mij errors bij RH7 (ik had de vrije ruimte 'achter' een primary/extended dos).

Je kan trouwens het beste naar linux booten vanuit de win2k bootloader (ntldr).
Lilo (de linux bootloader) moet je installeren op de root/bootpartitie van je linux install (en NIET in de master boot record).
Je kunt een toolset als STBFP gebruiken om bootsectoren van partities naar file te schrijven (zelfde formaat/idee als bootsect.dos voor de winME install). Die kun je dan vanuit ntldr starten.

Doe een search naar "bootloader nt linux" oid...
Corel Linux installeert LILO in de MBR. En verder nergens anders. Je kunt bij Corel LILO niet bij de installatie buiten de MBR installeren.

Verwijderd

Yakkes, een Corel Linux. Ik heb het getest. De installatie was gemakkelijker dan Windows, MAAAAAAR NA HET REBOOTEN crasht het beter dan de slechtste MicroSHIT. En het kon nog eens niet opstarten. Een RedHat of Suse zal een stuk beter zijn.

Met LILO op de MBR geïnstalleert kan men bij het opstarten tussen LINUX en windozen kiezen.

Ik raad aan dat je een testbak gebruikt voor je eerste stappen in Linux. Een Pentium is perfect, de drivers van het hardware in een Pentium wordt meestal standaard in een linux meegelevert. Je kan je windows verneuken met een verkeerde handeling, LINUX is oppermachtig in een PC.

• FoxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08-2025
probeer linux eens met een boot-disk op te starten (ervan uitgaande dat je er tijdens de installatie 1 hebt gemaakt) als het is opgestart tik dan ff "lilo" (zonder "" natuurlijk) in, en kijk dan ff wat hij zegt (en post dat even als 't niet goed gaat). Als het wel goed gaat PC rebooten en kijken of lilo de bootmanager is

LinuxFox, because penguins aren't even furry

Verwijderd

Je kan je windows vernielen met een verkeerde handeling
Ja tuurlijk kan dat onder linux, maar onder windows gaat dat nog velen malen makkelijker.
----------
De volgende twee distro's beginnen velen mee:
- Corel linux = oke (gebaseerd op debian)
- Mandrake linux = oke (gebaseerd op redhat)

Verwijderd

hmmmmm,

Windows 98 :( installen dan nt :( oid en als laatste linux. *D
lilo installen en in lilo.conf aangeven waar je andere partities zitten en hoe ze boot heel simpel.
soms heeft rh7 :P het zelfs door als je windows :r ook hebt.
werkt prima... neem dat maar aan van een RHCEer :?
cya

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:48

Cyphax

Moderator LNX/AI
W2k
W98
Slackware

mijn triple boot ;)

werkt goed hoor, 3 systemen op 3 aparte partities
no problems
Corel Linux heb ik weleens op een PC geïnstalleerd maar dat was een ramp... inloggen in een X sessie kon je vergeten (crashte gewoon finaal, en dan niet gewoon alleen X!)

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie tips. Ik denk dat ik het probleem dan nu door heb, want ik heb het Linux pas op ongeveer mijn 20Gb staan dus het moet een stuk naar voren.

Het wordt dus weer eens opnieuw formateren :(, want ik heb de rest vol staan. Dit zal ik echter niet gelijk doen, maar ik zal dan zeker veel aan deze tips hebben. *D

Ik zou zeggen allemaal debankt voor de tips en ik hoop dat het me nu dan gaatlukken en dan lekker Linux *D

PS Graast een }:O sneller onder Linux dan onder win? of maakt dat weinig uit. Ik weet namelijk niet of alle achtergrond applicaties meer processor time vragen onder linux dan onder win.
Pagina: 1