WiFi Speed testen (Niet Internet!) zonder 2e PC

Pagina: 1
Acties:

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-02 07:11
Kan maar nergens een manier vinden om de snelheid van mijn WiFi verbinding te testen zonder daarbij een tweede PC te gebruiken, weten jullie misschien een manier?

(Ik bedoel dus niet internet snelheid via WiFi maar gewoon de WiFi snelheid zelf, mijn WiFi zou sneller moeten zijn dan mijn internet maar ik wil vooral even testen wat nieuwe antennes voor invloed hebben. Gewone speedtest.net geeft 110mbit aan zowel met standaard antenne als met de 'betere' antennes, maar ben benieuwd tot hoe hoog ze daadwerkelijk gaan.

Ik heb wel andere PC's en zal daar wss gebruik van moeten maken voor het testen maar is het niet mogelijk zonder? Wat is een goede simpele manier overigens om het met een tweede pc bedraad aangesloten te testen?

Tot nu toe lijkt enige single PC methode LAN + WLAN (dit werkt)

[ Voor 4% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 12-08-2010 16:49 ]

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Je zou eventueel kunnen proberen om bedraad en draadloos de zelfde PC te gebruiken.
Of dit ook echt gaat werken is het tweede natuurlijk.

Het beste om snelheid te meten vind ik zelf iPerf.
Dit zeer kleine tooltje zet je op beide computer, en dan is eentje server en andere client en zo kun je overdracht snelheid testen, zonder gelimiteerd te zijn door harde schijven enz.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
TWeaKLeGeND schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 15:28:
Gewone speedtest.net geeft 110mbit aan zowel met standaard antenne als met de 'betere' antennes, maar ben benieuwd tot hoe hoog ze daadwerkelijk gaan.
Met beter bedoel je meer dBi? Met meer dBi wordt het signaal alleen maar gerichter in een bepaalde richting, dus een omnidirectionele antenne wordt dan minder omnidirectioneel. Ze versterken het signaal echter niet. De router kan nu alleen zwakkere clients in die richting beter "horen". Met 110Mbit zit je al bijna tegen de theoretische maximale doorvoersnelheid van 2-stream 802.11n (=300Mbps verbindinginssnelheid).

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
TWeaKLeGeND schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 15:28: Wat is een goede simpele manier overigens om het met een tweede pc bedraad aangesloten te testen?
Op de bedrade PC een FTP server draaien en daarvan via je wifi PC een (groot) bestand downloaden of uploaden. Wel opletten dat die FTP server zelf niet de bottleneck is.

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Henk007 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 16:18:
[...]

Op de bedrade PC een FTP server draaien en daarvan via je wifi PC een (groot) bestand downloaden of uploaden. Wel opletten dat die FTP server zelf niet de bottleneck is.
Daarom dus iperf, overigens kan je CPU en netwerkkaart alsnog een bottleneck zijn.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• Henk007
Waar kan ik ergens iperf binaries voor Windows vinden zonder dat ik zelf hoef te compileren ?

• TWeaKLeGeND
Nivk schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 16:14:
[...]

Met beter bedoel je meer dBi? Met meer dBi wordt het signaal alleen maar gerichter in een bepaalde richting, dus een omnidirectionele antenne wordt dan minder omnidirectioneel. Ze versterken het signaal echter niet. De router kan nu alleen zwakkere clients in die richting beter "horen". Met 110Mbit zit je al bijna tegen de theoretische maximale doorvoersnelheid van 2-stream 802.11n (=300Mbps verbindinginssnelheid).
Yep, inderdaad meer dBi, en dan ook meteen directioneel i.p.v. omni directioneel zoals standaard afgeleverd.

Apparatuur:

Router WNDR3700
WiFi PCI Linksys WMP600 Dual Band (Ik test op 5GHz)
Antenne's LevelOne WAN-1160 Dual Band 6/8 dBi resp 2,4/5GHz

Wil je met jouw verhaal zeggen dat waar ik mee bezig ben niet het signaal/stabiliteit en daarmee de snelheid opkrik? Of eventueel met de richtantennes de 120mbit+ over langere afstand kan bereiken? (Dat is namelijk ongeveer de bedoeling.)

Wat is de theoretische max onder 'ideale' omstandigheden in mbits voor een dergelijke AP+PCI kaart?

[ Voor 17% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 12-08-2010 16:55 ]

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-02 16:41

BasilFX

BasilFX

Henk007 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 16:38:
Waar kan ik ergens iperf binaries voor Windows vinden zonder dat ik zelf hoef te compileren ?
Via google, eerste hit:

http://www.noc.ucf.edu/Tools/Iperf/

http://www.basilfx.net

• TWeaKLeGeND
Bedankt voor de iperf tip trouwens.

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-02 20:57

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Henk007 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 16:38:
http://www.noc.ucf.edu/Tools/Iperf/iperf.exe
En dan via cmd het exe bestand oproepen. (note, link is ook op homepage van iperf te vinden).

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

• Henk007
Bedankt voor het linkje mensen:
E:\Program Files\iperf>iperf -v
iperf version 1.7.0 (13 Mar 2003) win32 threads
Versie 1.7.0 , meer dan 7 jaar oud, die had ik zelf ook al gevonden ;)
De actuele versie is 2.0.5

• TWeaKLeGeND
Ach ja, zal niet zo heel veel veranderd zijn de laatste 7 jaar op dat gebied :D Ik ga nu eens iperf proberen met die oude versie, Wifi PC is server bedrade PC zal client zijn.

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:14
Wat betreft zonder 2e PC : Als je wifi ook je router is, en de router ondersteunt loopback, zou je kunnen proberen om op die ene PC een FTP server op te zetten, en die vervolgens vanaf die zelfde PC met een FTP client benaderen via je " externe" adres. Of Iperf zowel client als server op dezelfde bak, en ook benaderen via je internet IP. Zorg wel voor de juiste portforwards dan.

Whatever

• TWeaKLeGeND
Dan krijg je het probleem dat je wifi zowel aan het versturen als ontvangen is, zal waarschijnlijk alleen goed werken bij WLAN + LAN of 2x LAN

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
TWeaKLeGeND schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 16:42:

Router WNDR3700
WiFi PCI Linksys WMP600 Dual Band (Ik test op 5GHz)
Antenne's LevelOne WAN-1160 Dual Band 6/8 dBi resp 2,4/5GHz

Wil je met jouw verhaal zeggen dat waar ik mee bezig ben niet het signaal/stabiliteit en daarmee de snelheid opkrik? Of eventueel met de richtantennes de 120mbit+ over langere afstand kan bereiken? (Dat is namelijk ongeveer de bedoeling.)

Wat is de theoretische max onder 'ideale' omstandigheden in mbits voor een dergelijke AP+PCI kaart?
Voor deze 2-stream 802.11n opstelling een theoretische max link rate van 300Mbps, daar moet je nog overhead/verlies/beveiligings data/herzenden/afstands-verlies van afhalen. Dan hou je minder dan de helft over als "echte" doorvoersnelheid (klik)(afhankelijk van instellingen & apparatuur nog minder).
Die WAN-1160 heb je twee keer en gaat dus aan de WMP600 gehangen worden neem ik aan? Vergis je overigens niet in de GHzjes; een 2,4GHz signaal reikt verder dan een 5GHz sginaal (met ongeveer vergelijkbare power erachter), bovendien zijn voor een 5GHz signaal obstakels helemaal funest(meer uitleg).
Dat iPerf is inderdaad wel handig, zelf gebruik ik liever JPerf (iPerf + GUI), nog wat andere programmas en iPerf/Jperf uitleg kun je hier vinden.
Pagina: 1