[c++] Multithreading: beschermen van primitive datatypen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• SuperNull
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09-2022
Hi.

Ik heb een simpele vraag over multithreading in C++.
Ik snap dat complexe datatypen met dynamische geheugen allocatie noot tegelijk gelezen en geschreven mogen worden. Het is me echter niet geheel duidelijk of dit ook voor primitieven zoals een int het geval is.

Stel je hebt een int X en thread A en thread B.
Int X is NIET beschermt door semaforen en zit in de scope van zowel thread A als thread B.

Thread A schrijft met enige regelmaat naar X. De mogelijke waarden voor X die A kan schrijven zijn 3, 15, 200 en 5000.
Thread B leest met enige regelmaat int X.

Zal thread B nu ALTIJD een waarde van 3, 15, 200 of 5000 zien, of kan het theoretisch gebeuren dat B ooit een heel andere waarde ziet omdat A net bezig is met schrijven?

Alvast bedankt.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:27

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dat ligt volledig aan het gebruikte platform, C++ doet geen enkele garanties over de atomiciteit van datatypen. In C++0x kun je een atomic<int> gebruiken.

That said, op veruit alle 32 bits platformen zijn reads en writes naar ints en kleiner atomair. Wel moet je rekening houden met het feit dat zowel de compiler als de CPU de statements kan herordenen. Een write naar a gevolgd door een write naar b impliceert niet dat dat ook daadwerkelijk in die volgorde te observeren is vanuit een andere thread. Daarnaast zul je ook de cache op sommige platforms moeten synchroniseren.

Beter kijk je dus gewoon naar de atomaire functionaliteit die het platform je biedt. Zo heb je onder Windows de Interlocked* API functies.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• SuperNull
That said, op veruit alle 32 bits platformen zijn reads en writes naar ints en kleiner atomair.
Lol. Bedoel je nu 'alle' of 'veruit de meeste' ?

Ik neem aan je me wilde vertellen dat zolang ik bij de 'mainstream' procs (x86, POWER, ARM) blijf, ik er vanuit kan gaan dat een 32bit datatype atomair is? Begrijp ik dat goed?

Execution order is weer een ander probleem, het ging me hier puur en alleen om dat er nooit een waarde gelezen kan worden die nooit geschreven is.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

SuperNull schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 15:58:
Ik neem aan je me wilde vertellen dat zolang ik bij de 'mainstream' procs (x86, POWER, ARM) blijf, ik er vanuit kan gaan dat een 32bit datatype atomair is? Begrijp ik dat goed?
Van x86 en PowerPC weet ik het zeker, ARM zul je even moeten verifieren.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Volgens microsoft kun je met volatile ook nog een eind komen: http://msdn.microsoft.com.../12a04hfd%28VS.80%29.aspx

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• SuperNull
Ik heb voorlopig genoeg info om door te prutsen.
Mannen, bedankt.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Volatile op MS compilers helpt je hooguit tegen compiler reordering, niet tegen CPU reordering en het maakt reads/writes ook niet ineens atomair.

Pagina: 1