• Guust-Fi
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-05 20:37
Ik ben 23 jaar en afgestuurd met een prof. bach. ICT.
Nieuwe technologieën interesseren me het meest. PC’s, HiFi, Fotografie, Multimedia, etc.
Ik werk graag gevarieerd en ik help de mensen graag.

Op dit moment lijkt me werken in de Fnac of Multimedia Markt de leukste soort job. Je krijgt er de kans om steeds met het nieuwste materiaal te werken en je helpt de mensen bij hun aankoop of je biedt algemene ondersteuning.
Ik heb enkel mijn twijfels over de doorgroeimogelijkheden op termijn enz.

Langs de andere kant heb ik ook interesse in webtechnologie.
ASP.NET C# om precies te zijn.
Een vaste job in die sector zie ik echter niet zitten.
Vooral de werkdruk en 9-5 achter een PC zitten en code schrijven spreekt me niet aan.

Mijn vraag is of er iemand nog andere (gelijkaardige) opties kent buiten IT-Support/Helpdesk, PC-winkel medewerker of verkoper in een grotere zaak zoals Multimedia Markt etc.

Wat is jullie advies ivm. werk?
Alvast bedankt voor je mening en hopelijk kan ik snel een keuze maken ;)

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 08:07

SeatRider

Hips don't lie

Mijn eerste reactie is dat een bachelor ICT nogal overkill is om in de MediaMarkt te gaan staan, je kunt met die opleiding veel meer geld verdienen, maar dan moet je wel ander soort werk doen - werk waarvoor je bent opgeleid overigens ;)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Guust-Fi schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 13:56:

Langs de andere kant heb ik ook interesse in webtechnologie.
ASP.NET C# om precies te zijn.
Een vaste job in die sector zie ik echter niet zitten.
Vooral de werkdruk en 9-5 achter een PC zitten en code schrijven spreekt me niet aan.
Ik weet niet hoeveel ervaring je in die richting hebt (wat deed je opleiding in die richting?) maar 9-5 achter je PC zitten codekloppen is echt een fabeltje als je niet bij een sweatshop-achtige tent gaat werken. Ik besteed op het moment 70% van mijn tijd aan het ontwerpen & documenteren, 20% aan het overleggen met mijn collega's en slechts 10% aan het programmeren. Dat komt voornamelijk door het opstarten van nieuwe projecten en de vakantietijd, maar in een week waarin ik voornamelijk ontwikkeltaken heb ben ik ook maar maximaal 80% van de tijd bezig met programmeren. Naast achter je PC zitten overleg je natuurlijk regelmatig met collega's, heb je contact met klanten & gebruikers, etc. Ik ben nu 1,5 jaar ontwikkelaar (eerste baan na afstuderen) en ik ervaar het juist als heel afwisselend.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 11:00

EMP

Krulloos!

Wat voor (afstudeer)stages heb je gelopen? Ik neem aan dat je al wel wat geproeft hebt van het soort werk in je branche? Ik vind het gat tussen werken in de MediaMarkt en programmeur (niveau bachelor = HBO?) nogal (schrikbarend) groot eigenlijk...

[ Voor 34% gewijzigd door EMP op 12-08-2010 14:12 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• hawkeyenl9393
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-04 11:18
Guust-Fi schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 13:56:
...

Op dit moment lijkt me werken in de Fnac of Multimedia Markt de leukste soort job.

...
bedoel je nou de Mediamarkt of is Multimedia Markt iets anders?

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:46

polthemol

Moderator General Chat
hawkeyenl9393 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 14:19:
[...]

bedoel je nou de Mediamarkt of is Multimedia Markt iets anders?
multimedia markt ;) Ik denk dat hij bedoeld om mensen van een gedegen advies ed. te voorzien, de nieuwste speeltjes testen bv., niet de speeltjes staan te verpatsen in een winkel

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

ik heb in een soortgelijke situatie gezeten, en heb zowel gewerkt voor de IT enterprises als een niveau lager als helpdesker / verkoper IT.

Niet doen wat andere mensen zeggen dat je moet doen vanwege je 'opleidingsniveau', je moet namelijk doen wat je leuk vind. In de mediamarkt / verkoop zijn voldoende uitdagingen te vinden, en geeft je een belangrijk stuk ervaring wat je veel van gaat profiteren. Ik zou absoluut bij mediamarkt gaan werken. Goede werkgever ook heb ik van horen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guust-Fi
polthemol schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 14:25:
[...]

multimedia markt ;) Ik denk dat hij bedoeld om mensen van een gedegen advies ed. te voorzien, de nieuwste speeltjes testen bv., niet de speeltjes staan te verpatsen in een winkel
Gedegen advies idd. Ik besef wel dat ze in zulke winkels ook veel brol verkopen en dat je niet op doorgroeimogelijkheden moet rekenen.

Ik hoor dat er mensen zijn die zeggen dat je moet doen wat je graag doet en anderen die zeggen dat je best een stapje hoger mikt met je diploma.
Moeilijk om te beslissen...
EMP schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 14:10:
Wat voor (afstudeer)stages heb je gelopen? Ik neem aan dat je al wel wat geproeft hebt van het soort werk in je branche? Ik vind het gat tussen werken in de MediaMarkt en programmeur (niveau bachelor = HBO?) nogal (schrikbarend) groot eigenlijk...
Ik heb dus code geschreven in ASP.NET C# icm. N2 CMS http://n2cms.com/
Door de werkgever en het CMS was dit echter niet de beste ervaring.

De manier van code schrijven ligt ook vast binnen het bedrijf. Ook al weet je dat dit niet de beste manier van werken is ("best practises") moet je zo werken tenzij je zelfstandige wordt.
Zelfstandige wil ik echter enkel doen icm met een vaste job. Zelfstandige op zich is dus zoiezo geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Guust-Fi schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 10:42:
[...]

Gedegen advies idd. Ik besef wel dat ze in zulke winkels ook veel brol verkopen en dat je niet op doorgroeimogelijkheden moet rekenen.

Ik hoor dat er mensen zijn die zeggen dat je moet doen wat je graag doet en anderen die zeggen dat je best een stapje hoger mikt met je diploma.
Moeilijk om te beslissen...
Ik heb zelf in diverse (computer) winkels gewerkt - zowel verkoop als TD. Dat was prima te doen naast mijn studie maar af en toe was ik het ook compleet zat.

Het hielp dan wel dat mijn voorgaande bijbaantjes in vieze, stoffe magazijnen waren waar ik met zware zeut de hele dag kon slepen en als "dank" dan nog twee uur lang met mop, dweil en poetsmachine de rest van de HEMA kon schoonmaken. In een warme, schone en lichte winkel met een klant een nieuwe PC samenstellen onder genot van een bakkie pleur was dan ook een zeer welkome afwisseling. :)

Maar vergis je niet, als het druk is dan is het echt hard werken .. zeker op koopavonden waar je makkelijk een dag van 12 uur draait.

Prima te doen als bijbaantje naast je studie maar als HBO-er wilde ik toch zeker meer doen. En zoals gezegd, in de IT hoef je echt niet 9-to-5 code te kloppen .. en er is echt VEEL meer in de IT dan software schrijven.

Als je het leuk vindt om mensen van advies te voorzien, waarom probeer je dan niet als Young Professional bij een consultancy bedrijf zoals Sogeti, Cap Gemini of IBM etc aan de slag te gaan? Men weet dat een YP-er net van "school" komt kijken en zullen je zeker ondersteunen in je groei en richting .. maar als consultant ben je ook bezig om mensen van advies te voorzien.

Het verschil met werken in de media markt? Je kan veel verder groeien - en dan bedoel ik niet alleen salaris maar vooral kennis van je vakgebied. Want NOFI maar hoe veel kan je echt leren door in de media markt o.i.d. te werken? Ik heb ongeveer 4 jaar in PC winkels gewerkt naast mijn studie maar het duur niet lang voordat alles toch erg routine gaat worden.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guust-Fi
tazzman schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 12:41:
[...]

Als je het leuk vindt om mensen van advies te voorzien, waarom probeer je dan niet als Young Professional bij een consultancy bedrijf zoals Sogeti, Cap Gemini of IBM etc aan de slag te gaan? Men weet dat een YP-er net van "school" komt kijken en zullen je zeker ondersteunen in je groei en richting .. maar als consultant ben je ook bezig om mensen van advies te voorzien.

Het verschil met werken in de media markt? Je kan veel verder groeien - en dan bedoel ik niet alleen salaris maar vooral kennis van je vakgebied. Want NOFI maar hoe veel kan je echt leren door in de media markt o.i.d. te werken? Ik heb ongeveer 4 jaar in PC winkels gewerkt naast mijn studie maar het duur niet lang voordat alles toch erg routine gaat worden.
1 van de beste adviezen die ik gekregen heb tot nu toe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
Ik zou zeggen, probeer bij een grote club eens of je als trainee aan de bak kan.

Het voordeel van een dergelijke job is dat je in de meeste gevallen van alles wat mee kunt pakken, zoals beheer, devver, tester, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr_Ratt
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-02 21:27
Zoek anders eens clubs die veel met domotica doen, ken ze zelf niet helaas maar als je PC's, hifi en multimedia leuk vindt is dat misschien een leuke tak om eens naar te kijken.
Pagina: 1