Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• vyndrox
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-11-2023
Alvast bedankt voor de genomen moeite van het lezen.
Korte situatieschets:
ik: Man, 26 jaar, niet rokend, geen spaargeld wat ik wil gebruiken, bruto salaris 35000 provisie 45000, eerste koophuis
partner: Vrouw 20 jaar, niet rokend, geen eigen spaargeld, bruto jaarsalaris 20000
Voorlopige koopakte getekend:
koopsom 192.500
woz: 212.000
Ontbindende voorwaarden verlopen: 27-aug
Bankgarantie, 10%: 20-sep

Wat willen we:
Een deel aflossen maar dit hoeft niet 100% te zijn, maximaal belastingvoordeel, ORV op beide levens, fluctaties in maandelijke kosten tot op zekere hoogte.
Risico's willen wel wel nemen maar dan wel tot op een zekere hoogte. NHG (geen probleem)

Belangrijk:
Flexibel, kan best zijn dat we hier slechts 3 jaar wonen maar ook 10 jaar is mogelijk.
Langer dan 10 jaar kan ik me niet echt voorstellen.

Geen voorstander van:
Beleggingshypotheek

Ontvangen hypotheekadvies:
ABN-AMRO Budgethypotheek
Totaal hypotheekbedrag 209.907
BankSpaar: 120.000 - 10 jr vast - 4,35%
Aflossingsvrij: 89.907 - 10 jr vast - 4,35%
Bruto: 925 euro per maand
Netto: 646 euro per maand
Afsluitkosten: 1% - 2.099 euro
Adm kosten p/maand: 18.85 netto
ORV: 38 euro p/maand netto
NHG: 1333 euro

Money You:
InternetPlusHypotheek:
Totaal hypotheekbedrag 207.907
BankSpaar: 111.240 - 5 jr vast - 4,1% eff
Aflossingsvrij: 94.760 - variabel - 3,2% eff
Bruto: 783 p/maand
Netto: 561 p/maand
Exclusief zelf af te sluiten ORV
Adm kosten: 25 euro p/maand
NHG: 1333 euro

SNS:
SNS Plafondhypotheek:
Totaal hypotheekbedrag 207.907
Bankspaar: 110.000 - 5 jr plafondrente - op dit moment: 3.45% max 4,0% nominaal
Aflossingsvrij: 97.907 - variabele rente - 2.95% nominaal
Bruto: ???? p/maand (volgt nog)
Netto: bij de huidige rentestanden: 540 euro p/maand // plafond: 558 euro p/maand
Inclusief ORV op beide levens voor 125.000
Geen adm kosten
NHG 1330 euro
Geen boete bij verkopen, fiscaal geruisloos box 1 meenemen naar andere bank, geen tweesporig rentebeleid meer zijn ze sinds kort mee gestopt.

In dit overzicht lijkt mij SNS bank de beste optie.
Wat vinden jullie ervan?

Kritiek, tips, aandachtpunten .. alles is welkom (mits onderbouwd)

-Real power isn't given, it must be taken-

Verwijderd

Je vergelijks appels met peren,
Je hebt voor elke hypotheek een andere vorm en rente periode.

SNS lijkt de beste, maar vergeet niet als de rente gaat stijgen over je aflossingsvrije deel je meer moet betalen. het andere staat max 5 jaar vast..

Je moet voor jezelf afvragen hoelang en wat je wilt betalen per maand.
De 1 vind het niet erg om maandelijks verschillend te betalen. (variabel) en anderen vinden het fijn dat ze 10-15 jaar lang elke maand hetzelfde betalen.

De renteschommelingen zijn de laatste jaren niet stabiel, al is die nog normaal tot laag, er zijn ook tijden geweest dat het 7-8% of meer was. Dus waar kies je voor? onzekerheid? of zekerheid van 10 jaar of langer vast.

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 14:17

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Overigens kan je ook best een hypotheek nemen die 20 jaar vaststaat qua rente, het enige wat dan belangrijk is, is dat je je hypotheek 'mee kan nemen naar je nieuwe huis' (In de volksmond heet het zo)

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-11 22:20

Jiffy

God, you're ugly!

Maar die volksmond moet zich dan wel realiseren dat het dan uitsluitend om de leningvoorwaarden bij die specifieke bank gaat en dat je, als je een ander huis koopt, het hypotheekrecht gewoon opnieuw zult moeten vestigen door middel van een hypotheekakte bij de notaris... :)

Verder kan dat bij veel banken idd, dus gewoon even navragen wat de voorwaarden daarvoor zijn. Hoef je je ook niet druk te maken over wanneer en óf je überhaupt je a.s. nieuwe woning tussen nu en tien jaar weer gaat verkopen.

Check in dat geval wel of er eventueel een boeteclausule is als je bij verhuizing de leningvoorwaarden bij nader inzien niet mee wilt nemen naar een nieuwe woning, omdat een andere bank je bij nader inzien een beter aanbod doet. Boeteclausules kunnen behoorlijke verneukeratief zijn als je niet goed oplet... ;)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• vyndrox
Verwijderd schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 13:17:
Je vergelijks appels met peren,
Je hebt voor elke hypotheek een andere vorm en rente periode.

......
Heb je helemaal gelijk in.
Reden is dat ik opzoek en naar een hypotheek in deze vormen.
Echter bij ABN zijn de korte rente vaste periodes hoog en bij Money You zijn juist de langere rente vaste periodes relatief hoog.
Vandaar dat ik zeg maar de beste combinaties heb laten zien.

Wat betreft de rentevaste periode vind ik het heel erg moeilijk om te zeggen wat nu het beste zal zijn.
We zitten nu heel erg laag, dus stijgen zal het op termijn zeker.
Maar over het algemeen zijn variabele rentes altijd wel interessant geweest. (renderend)
Echter wil ik niet teveel risico lopen, daarom wil ik het spaargedeelte wel voor een lange tijd vastzetten, heb dan natuurlijk ook een hogere rente op mijn inleg.
En een risico wil ik wel nemen met het aflossingsvrij gedeelte.

• vyndrox
Jiffy schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 13:35:
[...]

....... Boeteclausules kunnen behoorlijke verneukeratief zijn als je niet goed oplet... ;)
Bedankt zal het voor deze opties nagaan!

Verwijderd

vyndrox schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 13:52:
[...]

Heb je helemaal gelijk in.
Reden is dat ik opzoek en naar een hypotheek in deze vormen.
Echter bij ABN zijn de korte rente vaste periodes hoog en bij Money You zijn juist de langere rente vaste periodes relatief hoog.
Vandaar dat ik zeg maar de beste combinaties heb laten zien.

Wat betreft de rentevaste periode vind ik het heel erg moeilijk om te zeggen wat nu het beste zal zijn.
We zitten nu heel erg laag, dus stijgen zal het op termijn zeker.
Maar over het algemeen zijn variabele rentes altijd wel interessant geweest. (renderend)
Echter wil ik niet teveel risico lopen, daarom wil ik het spaargedeelte wel voor een lange tijd vastzetten, heb dan natuurlijk ook een hogere rente op mijn inleg.
En een risico wil ik wel nemen met het aflossingsvrij gedeelte.
Hou rekening met het volgende.
even makkelijk rekenvoorbeeld,
aflossingvrij gedeelte 100.000 euro.
variabele rente stijgt 1,2%
dit is 1200 euro per jaar extra aan onkosten (bruto) dus 100 euro per maand. netto 58 euro..

is niet veel, maar is toch 686 euro per jaar netto gestegen.

En een nadeel is dat als de variable rente 1.2 gestegen is, de langere rentevast periode's ook stijgen. dus het wordt duurder om het langer vast te zetten. en dan is het maar hopen dat de rente weer gaat zakken.

Ik heb zelf 3-4 jaar geleden mijn rente op spaar en aflossingsvrij gedeelte op 5.1% vast gezet voor 25 jaar.
variabele rente zat toen rond de 3.2 maar ik koos voor zekerheid, en ik betaal nu misschien iets teveel, maar ben wel gerust gesteld als de rente naar de 6-7% zal gaan.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:49
Ik zou als ik de TS was ook eens een berekening laten maken bij de Hypotheker met jouw eisen en advies inwinnen bij vereniging eigenhuis als je daar lid van bent.
Je hebt overduidelijk verschillende hypotheek vormen uitgezocht en daar horen ook weer verschillende regels voor. Het is al eerder aangegeven, de één zal je een behoorlijk continuatie tarief berekenen, de ander zal een hoge boete clausule hanteren bij verhuizing, enz. enz.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
NIet vergeten af te dingen op de afsluitprovisie 1% is teveel, 0.6% doen ze ook. (ja, allemaal)

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:04
wordt lid van Vereniging Eigen Huis, en laat je daar voorlichten. In mijn ervaring de enige partij die je echt van objectieve info voorziet. De rest heeft op de achtergrond altijd zijn commissie in zijn hoofd.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
En wat zijn die administratiekosten dan? Is dat normaal tegenwoordig? Waar betaal je die afsluitprovisie dan voor?
Pagina: 1