Krik gezocht voor monitorlift

Pagina: 1
Acties:

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-10 14:09

TrekDr0p

QR niet scannen

Topicstarter
Hallo allemaal,

Na al het mooie desk geweld de afgelopen dagen, en de oude threads over 19inch tft's laten verzinken in een bureaublad, ben ikzelf maar begonnen met het uitwerken van een bureau waar twee 23inch schermen in zullen verdwijnen.
Ook de computers zullen verwerkt worden in het bureau, zodat je alleen nog sleuven aan de voorkant hebt voor branders en een cardreader.

PC voor gaming en downloaden
PC voor foto en film bewerking

Zie hier het ontwerp van het bureau.

Afbeeldingslocatie: http://i37.tinypic.com/2nm7wm.png
Maatvoeringen

Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/jzaejo.png
Ingeklapt

Afbeeldingslocatie: http://i34.tinypic.com/19oas2.png
Uitgeklapt

Ik weet nog niet precies welke dikte MDF ik ga gebruiken, maar misschien dat ik de buitenste poten wel van 18mm ga maken en de overige platen van 15mm.

Zoals je op de tekening kan zien was ik hier eerst van 2 hefkolommen uitgegaan, maar dat werd eindelijk niet haalbaar ivm de minimale inbouwhoogte en de slag die ik nodig had om de schermen zo een 100 mm boven me bureau uit te laten komen.
Ik had een BL1 linak systeem geplanned, maar die had een te kleine slag namelijk 400mm. En ik heb een slag van minimaal 500mm nodig en de maximale ruimte voor de hefkolommen was 325 ~ 350 mm en dat haalde hij wel.

En dan nu waar het topic voor gemaakt is:
Ik ben nu van plan om zelf iets te maken. Dus ben opzoek naar een Schaarkrik die de kolommen gaat vervangen, alleen kan ik nergens een schaarkrik vinden die mijn plateau 50 cm omhoog kan duwen.
Weet iemand of zo een krik te koop is en zoja waar is die te koop.

Ik ga hier geen DIP van maken, maar zal wel foto's maken. Voor het geval ik aan het einde toch een klein verslag wil gaan maken. Of als ik al bezig ben toch stiekem wel een DIP ga maken.

Met dank aan l3p natuurlijk, voor zijn inspiratie om dit weer op te pakken.
Is namelijk al een heel oud idee van mij om dit te maken

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 09:34
Misschien kun je gewoon een standaard TV lift nemen?

http://www.screentech.nl/ heeft een vrij uitgebreid assortiment liften.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-10 16:57
maak je er toch zelf 1? 2 strippen staal die je in het midden met elkaar verbind. een schroefspindel en een servo (dit laatste kun je vast wel ergens zo kopen).

ok ok beetje kort door de bocht, maar heel moeilijk is zulk spul niet zelf te maken.

[ Voor 21% gewijzigd door TMon op 12-08-2010 12:33 ]

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-10 09:47

ReseTTim

Chocolate addicted

waarom een krik en niet gewoon een hele grote dikke schroef en vervolgens dmv draaien van de schroef het platform omhoog of omlaag brengen..

bijv:

of

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Topicstarter
Wirf schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 12:29:
Misschien kun je gewoon een standaard TV lift nemen?

http://www.screentech.nl/ heeft een vrij uitgebreid assortiment liften.
Hier heb ik al naar zitten kijken.
Het nadeel van deze tv liften is dat die rechstreeks aan de achterkant van je monitor aangesloten word. Hierdoor blijf je altijd die dingen aan de achterkant zien en ik wil gewoon niets zien.
het moet er oplijken dat als hij omhoog staat dat de monitoren op een kleine verhoging "zweven" en niet ergens aan hangen.
TMon schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 12:30:
maak je er toch zelf 1? 2 strippen staal die je in het midden met elkaar verbind. een schroefspindel en een servo (dit laatste kun je vast wel ergens zo kopen).

ok ok beetje kort door de bocht, maar heel moeilijk is zulk spul niet zelf te maken.
Daar zat ik ook al aan te werken, maar weet niet of mijn technische linker handen het aan kunnen om zoiets stevig en betrouwbaar inelkaar kan maken. Daarom was mijn keuze gevallen op een schaarkrik, waar ik alleen eventueel zelf een servomotor(boorkop) aan moet bevestigen. Want het geheel weegt toch denk ik een kilo of 10~12 omhoog duwen.
ReseTTim schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 12:32:
waarom een krik en niet gewoon een hele grote dikke schroef en vervolgens dmv draaien van de schroef het platform omhoog of omlaag brengen..

bijv:
[video]

of

[video]
Het ziet er allemaal zo makkelijk uit, maar ben bang dat dat niet in mijn vaardigheden zit om zoiets veilig en betrouwbaar te maken.
En de bovenste word aangedreven met lucht volgens mij toch? Zit op werk dus kan niet luisteren naar het filmpje.

Verwijderd

Een schaarlift was in eerste instatie ook het eerste waar ik aan dacht!

• iDaniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 14:49
TrekDr0p schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 12:44:
[...]

En de bovenste word aangedreven met lucht volgens mij toch? Zit op werk dus kan niet luisteren naar het filmpje.
Nee, hydraulisch. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door iDaniel op 12-08-2010 14:29 ]

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-10 10:48

pcprutser

No message

komt het bureau tegen een muur te staan? als dat namelijk zo is, kun je die vervelende poten op de vloer schrappen :) ik weet zeker dat je daar spijt van gaat krijgen. Eergister hier ook de poten van mijn bureau een klein stukje verplaatst, veel meer bewegingsvrijheid voor de benen en de stoel, werkt fijner ;)

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Topicstarter
pcprutser schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 14:33:
komt het bureau tegen een muur te staan? als dat namelijk zo is, kun je die vervelende poten op de vloer schrappen :) ik weet zeker dat je daar spijt van gaat krijgen. Eergister hier ook de poten van mijn bureau een klein stukje verplaatst, veel meer bewegingsvrijheid voor de benen en de stoel, werkt fijner ;)
Het bureau komt tegen de muur inderdaad, maar ik wilde die poten in het midden hebben zodat het geheel niet inzakt door gewicht. Misschien dat ik nog de poten in het midden wat minder lang maak zodat ik er met de bureaustoel langs kan rijden. Voor de rest zijn ze open dus kan er gewoon met mijn benen overheen.

Nog een kleine vraag als ik eventueel de schaarkrik zelf ga maken, kan ik dan beter kokerprofielen gebruiken voor de stevigheid of gewoon 2 strippen met een busje ertussen? Want aan ruimte heb ik genoeg denk ik, zo een kleine 100mm breedte voor de krik. Lengte heb ik voldoende ruim 1130mm, dus voor de hoogte van de krik zal ik geen last krijgen om die te bereiken.

Is er tevens een makkelijke manier om te berekenen hoe veel kracht de krik kan houden voordat hij gaat buigen? Heen en weer wiebelen zal hij niet doen omdat ik een soort van laden geleiding ga doen, kunstof strip en een sleuf in de plank aan de zijkant waar de monitoren op staan.

[ Voor 22% gewijzigd door TrekDr0p op 12-08-2010 15:42 ]

Verwijderd

TrekDr0p schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 14:51:
[...]

Het bureau komt tegen de muur inderdaad, maar ik wilde die poten in het midden hebben zodat het geheel niet inzakt door gewicht. Misschien dat ik nog de poten in het midden wat minder lang maak zodat ik er met de bureaustoel langs kan rijden. Voor de rest zijn ze open dus kan er gewoon met mijn benen overheen.

Nog een kleine vraag als ik eventueel de schaarkrik zelf ga maken, kan ik dan beter kokerprofielen gebruiken voor de stevigheid of gewoon 2 strippen met een busje ertussen? Want aan ruimte heb ik genoeg denk ik, zo een kleine 100mm breedte voor de krik. Lengte heb ik voldoende ruim 1130mm, dus voor de hoogte van de krik zal ik geen last krijgen om die te bereiken.

Is er tevens een makkelijke manier om te berekenen hoe veel kracht de krik kan houden voordat hij gaat buigen? Heen en weer wiebelen zal hij niet doen omdat ik een soort van laden geleiding ga doen, kunstof strip en een sleuf in de plank aan de zijkant waar de monitoren op staan.
Kleine tip van mij (dit heb ik van een meubelmaker geleerd) zorg dat er elke 80cm een poot staat, of als je het makkelijk wil maken, waarom werk je de poten die in het midden zitten niet schuin tegen de achterste plaat aan? Dat zorgt voor stevigheid en je hoeft ze niet persé van helemaal vooraan naar achteren te hebben.

Leuk project in dit geval :) doet me denken aan mijn deskproject thuis. Misschien moet ik maar eens foto's maken en de vorderingen met mijn medetweakers delen :)

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 15:39:
[...]

Kleine tip van mij (dit heb ik van een meubelmaker geleerd) zorg dat er elke 80cm een poot staat, of als je het makkelijk wil maken, waarom werk je de poten die in het midden zitten niet schuin tegen de achterste plaat aan? Dat zorgt voor stevigheid en je hoeft ze niet persé van helemaal vooraan naar achteren te hebben.

Leuk project in dit geval :) doet me denken aan mijn deskproject thuis. Misschien moet ik maar eens foto's maken en de vorderingen met mijn medetweakers delen :)
Ik was al eventueel van plan om dit te gaan doen. En dit was ook wat jij bedoelde toch, Of begrijp ik je niet helemaal goed?
edit:
Ow ik snap het nu dat je ze onder een hoek van 45 graden zet bijvoorbeeld en een stukje inkort?

Afbeeldingslocatie: http://i37.tinypic.com/2m2tg5x.jpg

En een mooie foto kan nooit kwijt, ben wel benieuwd wat jij hebt gemaakt.

Ook heb ik een krik gevonden die een slag heeft van 460mm, ben alleen nog aan het navragen wat voor breedte deze krik heeft ivm de breedte die ik heb. Als dit overeenkomt dan kan ik mooi deze bestellen en dan alleen nog kijken hoe ik deze electrisch ga aansluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door TrekDr0p op 12-08-2010 16:02 . Reden: foto vergeten te plaatsen. ]

Verwijderd

Wat ik bedoelde, is dat je die voetjes beneden niet persé nodig bent die je in het midden hebt. De kracht word namelijk al op de rug van het bureau geconcentreerd. Daardoor kun je eventueel de voetjes er weg laten en heb je meer "schuifruimte".

Het is niet heel erg bijzonder en het meeste wat ik bezit aan hardware wil ik daarin wegbouwen. Word nog een bijzonder grote klus, plus dat ik nog 2 casemod projecten heb wachten waar ik komende maand eindelijk mee kan beginnen. Denk dat het dus verstandiger is die 2 eerst klaar te maken, alvorens het bureau af te hebben ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-!-M
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-10 16:28
Is het niet mogelijk om de knik niet onder de beeldschermen, maar er achter te zetten. Dan kun je namelijk een langere knik gebruiken die dus verder omhoog kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 14:49
Wat je ook zou kunnen overwegen om de beeldschermen met VESA100 op een rechthoekige plaat bevestigen. Deze plaat kun je dan met een (aan elke kant) een rails vastmaken aan het bureau, net zoals een keukenla opengaat zegmaar. Met een draaiende spiraal kun je deze dan weer naar boven en onder laten bewegen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdemiC
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-07 16:52
Ik zou voor de 2de gaan want die is steviger

Verder wel een stoer idee nog nooit mee gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swets
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-07 13:00
Ik zou het denk ik ook zelf maken....
misschien kan je hier wat spullen vandaan halen...
http://www.damencnc.com/d...=cpt&idComp=134&langId=NL
zo als draadeind trapezium draad...

maar de tekeningen zien er veel belovend uit.... zal deze mod zeker volgen...

[ Voor 14% gewijzigd door swets op 13-08-2010 22:31 ]

http://www.arjan-swets.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 16:05:
Wat ik bedoelde, is dat je die voetjes beneden niet persé nodig bent die je in het midden hebt. De kracht word namelijk al op de rug van het bureau geconcentreerd. Daardoor kun je eventueel de voetjes er weg laten en heb je meer "schuifruimte".

Het is niet heel erg bijzonder en het meeste wat ik bezit aan hardware wil ik daarin wegbouwen. Word nog een bijzonder grote klus, plus dat ik nog 2 casemod projecten heb wachten waar ik komende maand eindelijk mee kan beginnen. Denk dat het dus verstandiger is die 2 eerst klaar te maken, alvorens het bureau af te hebben ;).
Oke nu begrijp ik het, dat is ook nog wel een idee inderdaad om te doen, maar heb nu de poten zo gemaakt dat je ze nooit zal raken met je bureaustoel. En ik vind het misschien mooier staan zo met die voeten, maar kan altijd nog op het laatst die voeten eraf zagen als het toch niet allemaal werkt.

Nou dan wens ik je nog veel succes met je casemod.
T-!-M schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 15:58:
Is het niet mogelijk om de knik niet onder de beeldschermen, maar er achter te zetten. Dan kun je namelijk een langere knik gebruiken die dus verder omhoog kan.
de knik. ik denk dat je bedoeld de plank waar de monitoren op komen te staan?
ALs dat zo is dan krijg je als de beeldschermen omhoog staan dat er een gat ontstaat tussen het bureau en de plank, en dat doet denk ik inbruek op het geheel van het idee.
iDaniel schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 18:15:
Wat je ook zou kunnen overwegen om de beeldschermen met VESA100 op een rechthoekige plaat bevestigen. Deze plaat kun je dan met een (aan elke kant) een rails vastmaken aan het bureau, net zoals een keukenla opengaat zegmaar. Met een draaiende spiraal kun je deze dan weer naar boven en onder laten bewegen. ;)
Die vesa100 word op een plank achter de monitoren bevestigd toch?
Maar krijg je dan niet een gat/spindel tussen de beeldschermen in die uitsteekt?
En ik was al van plan om iets van rails/geleiders te plaatsen aan de zijkant van de plank zodat hij niet schuin omhoog kan gaan.

Moet wel nog bedenken hoe de monitoren te bevestigen op de plank. weet nog niet of ik ze wil kunnen draaien en kantelen, maar denk dat het een statische montage word. Dus totaal geen beweging erin.
MdemiC schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 18:24:
Ik zou voor de 2de gaan want die is steviger

Verder wel een stoer idee nog nooit mee gemaakt
Ik zit nogsteeds te twijfelen, de krik kan ik voor 20 euro van een vriend overkopen, en dan moet ik er alleen nog een electro motor op aanbrengen om het automatisch te laten bewegen.
Maar als ik hem zelf ga maken kan ik natuurlijk in het ontwerp al rekening houden met een plek voor de motor zodat het allemaal wat steviger is.
swets schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 22:30:
Ik zou het denk ik ook zelf maken....
misschien kan je hier wat spullen vandaan halen...
http://www.damencnc.com/d...=cpt&idComp=134&langId=NL
zo als draadeind trapezium draad...

maar de tekeningen zien er veel belovend uit.... zal deze mod zeker volgen...
Bedankt voor de link, maar heb bij een machinebouw bedrijf gewerkt, waar ik nog goede contacten mee heb. En kan ze daar goedkoper krijgen en misschien wel gratis als ze nog wat draadstangen hebben liggen.

En ik weet nog niet of ik hier een dip van ga maken op tweakers, misschien ook meer omdat er een kleine op komst is en ik dus nog niet weet wanneer hij af zal zijn.

Waarschijnlijk word het een topic als hij helemaal klaar is, want ik ben wel van plan om er foto's van te maken en een werklog bij te houden.

Bedankt voor de tips en links.
Altijd leuk om mensen hun visie of ideeen te horen over een ontwerp.

Morgen ga ik wel al alle spullen bestellen ben voor een kleine 150 euro klaar om het bureau te maken. Dus is wel een mooie prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gauntlet
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-10 18:15
En als je nu zou werken met een schijf van 250mm met aan de buitenrand een tapgat. daarin plaats je een skf sikac met een stuk schroefdraad dat bevestigd is via een andere sikac aan de staander van de monitors. Welke op zijn beurt op 2 lineaire geleiders hangt.

Dan moet je gewoon een halve toer draaien, en je overbrugt een afstand van 500mm.

Als je begrijpt wat ik bedoel. (maar even een hersenspinsel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-07-2016

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

TrekDr0p schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 12:40:
[...]

En ik weet nog niet of ik hier een dip van ga maken op tweakers, misschien ook meer omdat er een kleine op komst is en ik dus nog niet weet wanneer hij af zal zijn.
Kijk en als je het bureau nu ook meteen een stukje kan verhogen dan heb je 2 vliegen in één klap;

Een CoModePuter tafel :9~

Ziet er verder goed uit.

LED staat toch voor Licht En Duurzaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

kleine titelfix, maakt het wat duidelijker wat er nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Topicstarter
gauntlet schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 23:53:
En als je nu zou werken met een schijf van 250mm met aan de buitenrand een tapgat. daarin plaats je een skf sikac met een stuk schroefdraad dat bevestigd is via een andere sikac aan de staander van de monitors. Welke op zijn beurt op 2 lineaire geleiders hangt.

Dan moet je gewoon een halve toer draaien, en je overbrugt een afstand van 500mm.

Als je begrijpt wat ik bedoel. (maar even een hersenspinsel)
Ik begrijp wat je bedoeld, maar hoe krijg ik met een schijf van 250mm een hoogte verschil van 500mm?
Want het verschil tussen onder en boven blijft natuurlijk 250mm, ook al is de omtrek langer dan 250mm. Of is mijn logica niet helemaal van toepassing.
Want die SKF sikac krijg je niet extra slag toch?
Afbeeldingslocatie: http://i33.tinypic.com/i38bhx.jpg

Misschien dat als dit mogelijk is en het maken van zoiets goedkoper is dan de 20 euro voor de krik dan is het het overwegen zeker waard.
GNOOM172 schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 01:29:
[...]

Kijk en als je het bureau nu ook meteen een stukje kan verhogen dan heb je 2 vliegen in één klap;

Een CoModePuter tafel :9~

Ziet er verder goed uit.
Ik voel me best wel dom, heb het wel 9 keer moeten lezen voordat ik hem eindelijk begreep. _/-\o_
Gewoon 2 hydraulische pompen eronder en dan pompen totdat het bureau op 900mm staat, groot genoeg om dan meteen een stukje te game of het filmpje wat ik maak life bewerken. 8)
_ferry_ schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 09:26:
kleine titelfix, maakt het wat duidelijker wat er nodig is.
Wat zal GoT toch zonder jou zijn, een onbegrijpelijk oerwoud vol topics. _/-\o_
bedankt

Heb alle planken op maat laten zagen, ga volgend weekend denk ik beginnen met aftekenen van de poten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gauntlet
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-10 18:15
In men hoofd zat dus een straal van 250mm, even een missing tussen denken en typen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Topicstarter
gauntlet schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 19:36:
In men hoofd zat dus een straal van 250mm, even een missing tussen denken en typen.
Maar dan is je disk minimaal 500mm in doorsnede, en ik heb minimaal maar 325 mm dus dat gaat helaas niet lukken. Ik ga pas met het hef systeem beginnen als alles gemaakt is en alleen nog een hefsysteem geplaatst moet worden.

Dus ik heb nog even om het beste idee uit te werken om het te heffen.

Toch bedankt voor het idee...
Pagina: 1