• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Wij maken voor klanten websites en applicaties. Deze kan men overal hosten, maar als een soort service bieden we ook eigen hosting aan. We hadden een reseller account bij een hosting provider, maar willen nu zelf een eigen systeem onderhouden. Het is niet belangrijk, maar het gaat om een VPS bij XLS Hosting.

Het enige wat wij aanbieden is hosting voor websites. Geen ftp, geen email, geen extra's voor gebruikers: alleen een LAMP server (in de vorm van Zend Server, op dit moment Zend Server CE). Wij hebben uiteraard volledige access. We willen graag wat feedback over de inrichting van onze server en ik denk dat ik hier op de juiste plek ben :)

Het idee is om met mod_vhost_alias alle vhosts automatisch af te vangen. Alles wordt ook in /var/www gezet en dat is simpel een lijstje met de domeinnamen van de sites/applicaties. We zitten dan slechts met de vraag hoe je bandwidth en quota kan monitoren.

We hadden bedacht die met mod_logio te doen. In een cron laten we awk de logs bekijken en de bytes sent/received uitfilteren. Verder kunnen we met du de filesize per vhost bekijken. Beide informatie slaan we op in een MySQL database waar ook een klanten <-> website koppeling is met een simpele analyse of je over je bandwidth / diskspace heenzit. Backups zijn in ons plaatje ook meegenomen (JungleDisk).

Het lijkt voor ons de meest simpele opzet, maar ben ik iets vergeten in dit verhaal? Kan iets anders of beter? Graag jullie advies :)

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-01 11:55

TheNephilim

Wtfuzzle

Jullie werken dus zelf de websites van de klanten bij? Want als de klant niet mag beschikken over FTP kan hij z'n website natuurlijk niet bijhouden. Verder vraag ik me af of mail niet een gemis kan zijn, het is toch wel handig als je info@domeinnaam.nl kunt gebruiken. Dit kun je natuurlijk ook (gratis) bij google regelen. Een mooi systeem en het enige wat je doen moet is even je DNS records aanpassen.

• mithras
  • Niet online
Websites zijn bij ons altijd te managen via ons CMS. Daarin is alles wat de klant nodig heeft beheersbaar, inclusief uploadmogelijkheden voor foto's, bestanden en video's. Dus verder heeft een klant geen FTP-access nodig.

Daarnaast regelen we inderdaad mail via Google Apps, dat doen we al een tijdje. We gaan wel sendmail draaien om mailtjes gemakkelijk via de website te kunnen sturen. Aan die zaken hebben we inderdaad ook al gedacht :)

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Waarom kies je niet gewoon voor een beheerpakket zoals Plesk? (waarom Zend en niet gewoon Apache/PHP?) Kost paar tientjes en heb je een handige interface om alles zelf, of door je klanten te laten beheren.

[ Voor 11% gewijzigd door Navi op 12-08-2010 15:14 ]

• mithras
  • Niet online
Over je eerste vraag:
Omdat het niet nodig is :) Klanten gaan namelijk helemaal _niets_ op de server doen. Alles loopt via ons eigen cms/platform wat namelijk veel gebruiksvriendelijker is. Je koopt geen hummer als je soms een keertje boodschappen met de auto moet doen ;)

Over je tweede vraag: het kan meer, is beter geoptimaliseerd, is beter te beheren, heeft een fijne webinterface en met de professional editie kan je vrij eenvoudig job queues aanmaken en applicaties monitoren. Een hoop voordelen dus :)