Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Brain storm sessie amd proc koelling

Pagina: 1
Acties:

• MM_Zork
  • Registratie: november 2000
  • Niet online

MM_Zork

Ik ben een..kom kom kommaar!

Topicstarter
Zoals de meeste van jullie nu wel weten, ben ik die gek met butaan/propaan koeling.

resultaaten behaald zover.
TB800@1000 vcore 1,55v full load -17c idle -22c... das leuk maar niet wat ik wilde. :)

oke mensen help help help!.
heo krijgen we die proc verder naar de -50c liefst nog lager natuurlijk, alles mag en alles is toegestaan! help mee! om een systeem te bedenken dat lager kan!,
iemand met een idee??? vertel het me (ons) en ik bouw het!.

heb zelf al een idee,
ik ben van plan om een nieuw koelblok te ontwerpen dat het mogelijk maakt om de propaan/butaan rechtstreeks op de core te spuiten, zonder dus koper of alu er tussen,
dat dit voordelen heeft hoef ik nie te vertellen zeker? :) (buta/propa word -60 /-70c!.
maar het heeft ook een aantal nadelen.. zucht.. :( en daar zit ik een beetje mee.
1 de contructie:
om dit te kunnen doen moet ik een open koelblok op de proc lijmen! das niet zo moeilijk natuurlijk, maar wel als de verbinding -40/-80c moet kunnen hebben en daarbij komt nog eens dat het een druk van 4 a 5bar met een maxi van 10bar moet kunnen dragen (houden). ben dus opzoek naar een lijmsoort die dit kan.....
..............of een beter idee?

• GarBaGe
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 16-01 21:59
Had je er al een 120, 156 of 175 Watt peltier element tussengepropt :?
Dat helpt aanzienlijk.
Stel je koeling kan makkelijk 250-350 Watt afvoeren, dan neem je een peltier element. Die koelt je proc nog eens 70 graden (in ideale situatie) koeler als zonder.
Dus in het meest ideale geval zou je met een 156 Watt peltier (of zwaarder :) ) 70C kouder kunnen maken. Dus ipv -17c, -87C >:)

Veel suc6

Ryzen5 2600X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• bugs
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 06-11-2016

bugs

www.bugs.nl

Lost die propaan/butaan op den duur niet een helehoop dingen op? Bijvoorbeeld op je processor oid. Ik zat aan de lijm te denken waarmee je core vast zit aan het keramiek.
Het zelfde geld natuurlijk voor en diverse soorten lijmverbindingen die je zou kunnen maken met het vastzetten van je koel element.
Ik vraag me trouwens ook af of zo'n brose processorbehuizing wel tegen 10 bar kan ;)

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

• WarlordPain
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

WarlordPain

HL TFC Rules!

Je hebt alleen last van 'die brosse behuizing' als je een P3 ofzo hebt, maar die zijn fuck om te clocken.... En een AMD Athlon(:)) die bestaat uit silicium en dat is gewoon f*cking sterk.....

-= If you can't tweak it, it's broke! =-

• MM_Zork
  • Niet online

MM_Zork

Topicstarter
nee peltier heb ik hier nog liggen, ice-71 80watt heb die er wel op gehad met waterkoeling, maar die kon dus geen duron650*1000 trekken :(...... full load liep door de +50c grens.... en dat deed hij niet met lucht koeling, dus die heb ik er maar weer afgesloopt en ben toen begonnen aan mijn buta koeling.
ja ik weet het de ICE-71 kan geen duron trekken, tenminste niet die van mij :)
heb nu een TB trouwens,,, en die trekt nog meer watt maxi. 79watt bij 1.85 vcore :)

dus beter pelt kopen. :( en daar heb ik nu geen geld voor.
tevens voert mijn buta systeem zker geen 230watt aan warmte af!..
eerder 120 a 150 watt (ruwe schatting)
quote:
Op maandag 12 maart 2001 09:40 schreef GarBaGe het volgende:
Had je er al een 120, 156 of 175 Watt peltier element tussengepropt :?
Dat helpt aanzienlijk.
Stel je koeling kan makkelijk 250-350 Watt afvoeren, dan neem je een peltier element. Die koelt je proc nog eens 70 graden (in ideale situatie) koeler als zonder.
Dus in het meest ideale geval zou je met een 156 Watt peltier (of zwaarder :) ) 70C kouder kunnen maken. Dus ipv -17c, -87C >:)

Veel suc6

• MM_Zork
  • Niet online

MM_Zork

Topicstarter
yep helemaal mee eens dat plaatje is zo verschrikkelijk hard!! dat kan wel 100bar hebben......! oef... best wel veel.. lol....
quote:
Op maandag 12 maart 2001 09:56 schreef WarlordPain het volgende:
Je hebt alleen last van 'die brosse behuizing' als je een P3 ofzo hebt, maar die zijn fuck om te clocken.... En een AMD Athlon(:)) die bestaat uit silicium en dat is gewoon f*cking sterk.....

• DaBit396
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 14-02-2006

DaBit396

PC = Permanente Chaos

quote:
ik ben van plan om een nieuw koelblok te ontwerpen dat het mogelijk maakt om de propaan/butaan rechtstreeks op de core te spuiten, zonder dus koper of alu er tussen,
Dit lijkt me geen goed plan. Ten eerste koel je zo veel te snel, dus zullen er haarscheurtjes in de proc gaan ontstaan. Resultaat: dooie proc na een maand. Ten tweede: butaan/propaan zijn, net zoals benzine, ook zeer geschikt als oplosmiddel. De vraag is of dit goed gaat. Ik vermoed dat op den duur de beschermende laklaag aan de rand van de core op zal lossen.
quote:
om dit te kunnen doen moet ik een open koelblok op de proc lijmen! das niet zo moeilijk natuurlijk, maar wel als de verbinding -40/-80c moet kunnen hebben en daarbij komt nog eens dat het een druk van 4 a 5bar met een maxi van 10bar moet kunnen dragen (houden). ben dus opzoek naar een lijmsoort die dit kan.....
Hier ga je echt problemen krijgen. 10 bar max betekent 10kg/cm2 druk. Dat vind het keramiek van je proc helemaal niet leuk. Dat is dun en zeer kwetsbaar (zoals ik zelf heb mogen vaststellen :().

Maargoed, hoe doe je het dan wel? Een van de problemen is de warmteweerstand tussen de processordie (de echte chip) en de koeler. Nou heb ik het idee dat niet alle warmte via boven verdwijnt. Je hele proc koelen, en niet alleen de bovenkant zou een oplossing kunnen zijn. Maar da's lastig te maken.

Verder zou je de temp nog verder naar beneden kunnen brengen. Rekening houdende met een graad of 10-15 verschil tussen de chiptemp en de temp van je verdamper moet je dan zo'n -65 halen op je verdamper. Dit kun je doen dmv zware peltiers, maar dan moet je ook nog alle restwarmte van de peltiers afvoeren. Verder neemt het rendement van de peltiers flink af naarmate het kouder word (maar ze blijven bruikbaar tot -80).

Of een ander gas gebruiken. Met ammoniak kun je lager komen, maar dan vrees ik dat je toch het nodige aan moet passen aan je koelsysteem.

Wat je je ook af moet vragen is hoe effectief spulletjes als Arctic Silver enzo zijn bij die lage temperaturen. Ik merk dat AS niet zo blij is met temperaturen beneden de 0 graden. Ik moest eerst mijn proc laten draaien zonder stroom op de pelt met een verhoogde druk op de core, zodat de AS nog wat beter uitvloeide. En ik had al heel weinig gebruikt (plusminus de grootte van een waterdruppel voor het 40x40mm vlak tussen de pelt en de coldplate)

Voorbereidingen voor project PromKiller v0.1 bijna afgerond

Mijn phase-change webstekkie

• DaBit396

DaBit396

PC = Permanente Chaos

Ow, BTW, 2-compnenten expoxyhars, zoals de Bison 'metaallijm', kan die niet tegen -60 ??

• MM_Zork
  • Niet online

MM_Zork

Topicstarter
<[quote]Op maandag 12 maart 2001 10:09 <schreef DaBit het volgende:

[..]

<Ten eerste koel je zo veel te snel, dus <zullen er haarscheurtjes in de proc gaan <ontstaan. Resultaat: dooie proc na een <maand. Ten tweede: butaan/propaan zijn, net <zoals benzine, ook zeer geschikt als <oplosmiddel. De vraag is of dit goed gaat. <Ik vermoed dat op den duur de beschermende <laklaag aan de rand van de core op zal <lossen.
[..]

mm die haarscheurtjes dat zullen we nooit weten als we het niet proberen,,,
dat oplossen van de lak? reist bij mij meteen de vraag hoe is zo'n proc eigenlijk gemaakt?, ik bedoel betaat hij uit losse onderdelen die op elkaar geplakt worden??
dus met andere woorden word het laagje silisium(van de core) op de rest van de proc geplakt?? wie het weet mag het zeggen..

[..]

<Hier ga je echt problemen krijgen. 10 bar <max betekent 10kg/cm2 druk. Dat vind het <keramiek van je proc helemaal niet leuk. <Dat is dun en zeer kwetsbaar (zoals ik zelf <heb mogen vaststellen :().
[..]

mee eens, MAAR! het koelblok met open bodem heeft maar een open bodem die 3mm groter is als de core, dus het oppervlakte is vrij klein! de rest van het koelblok zal gebruikt worden om met de proc te verlijmen, zal straks wel even een tekening van het ontwerp plaatsen.

[..]

<Maargoed, hoe doe je het dan wel? Een van <de problemen is de warmteweerstand tussen <de processordie (de echte chip) en de <koeler. Nou heb ik het idee dat niet alle <warmte via boven verdwijnt. Je hele proc <koelen, en niet alleen de bovenkant zou een <oplossing kunnen zijn. Maar da's lastig te <maken.
[..]

ja heb ik ook aan zitten denken, maar heb nog geen oplossing, zie geen mogelijkheid om onder de proc te komen. :(

[..]

<Verder zou je de temp nog verder naar <beneden kunnen brengen. Rekening houdende <met een graad of 10-15 verschil tussen de <chiptemp en de temp van je verdamper moet <je dan zo'n -65 halen op je verdamper. Dit <kun je doen dmv zware peltiers, maar dan <moet je ook nog alle restwarmte van de <peltiers afvoeren. Verder neemt het <rendement van de peltiers flink af naarmate <het kouder word (maar ze blijven bruikbaar <tot -80).
[..]

ha dat wist ik nog niet!! dus een plet kun je dus wel gebruiken onder nul punt...
dat bied weer een beetje hoop, mischien wel tot de oplossing... maar eerst verder kijken... heb geen ZWARE pelt liggen!. :(

[..]

<Of een ander gas gebruiken. Met ammoniak <kun je lager komen, maar dan vrees ik dat <je toch het nodige aan moet passen aan je <koelsysteem.
[..]

Ammoniak??????? nah dat hoor ik voor het eerst!, en hoe had je dat gedacht dan??
mag je me eens uitleggen.

[..]

<Wat je je ook af moet vragen is hoe <effectief spulletjes als Arctic Silver enzo <zijn bij die lage temperaturen. Ik merk dat <AS niet zo blij is met temperaturen beneden <de 0 graden. Ik moest eerst mijn proc laten <draaien zonder stroom op de pelt met een <verhoogde druk op de core, zodat de AS nog <wat beter uitvloeide. En ik had al heel <weinig gebruikt (plusminus de grootte van <een waterdruppel voor het 40x40mm vlak <tussen de pelt en de coldplate)
[..]

ja ken het probleem, tevens moeten pelts met een enorme druk tussen de twee oppervlakten geperst worden, uit mijn hoofd 40X40 mm pelt een druk van 17KG!..

• FreeRider
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 06-12-2018
quote:
resultaaten behaald zover.
TB800@1000 vcore 1,55v full load -17c idle -22c... das leuk maar niet wat ik wilde.
Wie weet heb je gewoon pech met die 800, 200 Mhz overclock met zo'n koeling is niet erg veel. Allicht is een andere CPU een ideetje.. bijv een nieuwe 1200..

Ik heb net sinds 3 dagen een Danger-Den koperen waterkoeling element, en dit zorgt er, gecombineerd met water wat lekker buiten staat af te koelen, voor dat m'n PIII 650E nu op 910/975 Mhz (140/150 Mhz FSB) maximaal 35-40 graden wordt (1,75 V, full load).
Met luchtkoeling was dit 65 graden :)
Ik kan niet meer uit deze chip krijgen... ben ook al naar het kijken naar een A7V133 + 1200 of een PIII 750/800/850.

Wie weet is er iets anders in je systeem wat je CPU belet om hoger te gaan... Overigens is mijn ervaring dat bepaalde overclocks met Athlons minder succes opleveren dan de originele snelheid.. (een Athlon 1200 (oorspr. 12 * 100) is op standaard snelheid sneller dan op 9 * 133)

Kan je niet een koperen watercooling-heatsink gebruiken (+ peltier + copper heatplate) en daar propaan doorheen laten lopen ??

... Wel vet man zo'n koeling.. !

Concrete Loop Watercooling

• Glottis
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 16-01 15:36
Waarom laat je geen blok maken wat je op processor zet (van koper ofzo) en dat bovenin een aansluiting heeft, en aan de zijkant. Bovenin wordt de koude butaan ingespoten, en dan onderin weer afgevoerd.

Ziet er nog mooi uit.... en als dat koper haarscheurtjes krijgt... gewoon vernieuwen..

• BoZ
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 06-11-2015
Bel eens met Stork, voormalige fokkerbouwers, deze gasten weten alles van lijmen in combinatie met koude omstandigheden. Of een mailtje naar boeing ofzo. Daar zit volgens mij de kennis.
Veel succes.

A smile is an inexpensive way to improve your looks

• DaBit396

DaBit396

PC = Permanente Chaos

quote:
mm die haarscheurtjes dat zullen we nooit weten als we het niet proberen,,,
No guts no glory ;)
En anders levert het mooie foto's op >:)
quote:
dat oplossen van de lak? reist bij mij meteen de vraag hoe is zo'n proc eigenlijk gemaakt?, ik bedoel betaat hij uit losse onderdelen die op elkaar geplakt worden??
dus met andere woorden word het laagje silisium(van de core) op de rest van de proc geplakt?? wie het weet mag het zeggen..
Je hebt de behuizing. Die is al bijna compleet, en bezit een holte (de cavity) waar de chip inkan. De chip gaat bij assemblage in de cavity, word vastgezet, de gouddraadjes waarmee contact gemaakt word worden vastgezet, waarna de 'deksel' erop gelijmd word. Bij oudere PGA's, zoals de Celeron 1, gebeurde dit btw aan de onderkant ipv de bovenkant.
quote:
mee eens, MAAR! het koelblok met open bodem heeft maar een open bodem die 3mm groter is als de core, dus het oppervlakte is vrij klein! de rest van het koelblok zal gebruikt worden om met de proc te verlijmen, zal straks wel even een tekening van het ontwerp plaatsen.
In dat geval geef ik je een goede kans dat 't wel heel blijft. Hou je wel rekening met al die condensatoren e.d. op je proc?

Verder denk ik dat, mits je een beetje rekening houd met de krimp van de verschillende materialen, dat je best 2-componenten epoxy- of polyurethaanhars kunt gebruiken voor het verlijmen. Alleen de krimp.....
quote:
Ammoniak??????? nah dat hoor ik voor het eerst!, en hoe had je dat gedacht dan??
mag je me eens uitleggen.
Ammoniakkoelingen worden o.a. bij bierbrouwers en kunstijsbanen gebruikt. Daar gebruiken ze het btw om glycol te koelen, wat dan weer het bier/water koelt. Het principe is hetzelfde als jouw propaankoeling, alleen de druk is wat hoger. Het kookpunt van ammoniak zou je op moeten zoeken, maar ik meende dat het -78 was. De vraag is echter of jouw compressor ammoniak wel zo leuk vind.

Het ammoniak zelf zou je kunnen bereiden uit geconcentreerde huishoudammonia.

• php
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Over het lijmen:

De lijmkennis zit bij:

Hechtingsinstituut Delft.
p/a TU Delft afd. Lucht en Ruimtevaart.
Kluyverweg 3
2600 GBDelft

En verder kan ik je wellicht aan een methacrylaatlijm helpen, welke bij kamertemp relatief flexibel is, speciaal om bij koude temperaturen niet bros te zijn. (met flexibel bedoel ik dat je een staaf uitgeharde lijm enigzins kan buigen)
Ik zal eens vragen / kijken op de datasheet tegen welke chemicalien deze kan, en welke temp range.

Het is een idee om de proc direct te koelen, echter ik vrees dat het pcb-tje waarop het zaakje gelijmd/soldeerd/whatever een beetje moeilijkheden gaat geven.

Groeten,

Herman

• MM_Zork
  • Niet online

MM_Zork

Topicstarter
mmm en wat denk je wat ik er nu op heb dan???
:)...
maar goed het volgende blok wat ik met openbodem ga maken.. word dus NIET!!!! van koper,,, ik wil juist dat die isoleerd en de koede binnen houd en zo min mogelijk naar buiten uistraald,,, waarschijnlijk gewoon van ijzer, maar zit ook te denken aan keramiek, omdat de krimp en uitzetting van de proc (en behuizing) beter overeen komen..
quote:
Op maandag 12 maart 2001 11:29 schreef Glottis of Xanadu het volgende:
Waarom laat je geen blok maken wat je op processor zet (van koper ofzo) en dat bovenin een aansluiting heeft, en aan de zijkant. Bovenin wordt de koude butaan ingespoten, en dan onderin weer afgevoerd.

Ziet er nog mooi uit.... en als dat koper haarscheurtjes krijgt... gewoon vernieuwen..

• DaBit396

DaBit396

PC = Permanente Chaos

quote:
Dit lijkt me geen goed plan. Ten eerste koel je zo veel te snel, dus zullen er haarscheurtjes in de proc gaan ontstaan. Resultaat: dooie proc na een maand. Ten tweede: butaan/propaan zijn, net zoals benzine, ook zeer geschikt als oplosmiddel. De vraag is of dit goed gaat. Ik vermoed dat op den duur de beschermende laklaag aan de rand van de core op zal lossen.
quote:
Hier ga je echt problemen krijgen. 10 bar max betekent 10kg/cm2 druk. Dat vind het keramiek van je proc helemaal niet leuk. Dat is dun en zeer kwetsbaar (zoals ik zelf heb mogen vaststellen :().

Maargoed, hoe doe je het dan wel? Een van de problemen is de warmteweerstand tussen de processordie (de echte chip) en de koeler. Nou heb ik het idee dat niet alle warmte via boven verdwijnt. Je hele proc koelen, en niet alleen de bovenkant zou een oplossing kunnen zijn. Maar da's lastig te maken.

Verder zou je de temp nog verder naar beneden kunnen brengen. Rekening houdende met een graad of 10-15 verschil tussen de chiptemp en de temp van je verdamper moet je dan zo'n -65 halen op je verdamper. Dit kun je doen dmv zware peltiers, maar dan moet je ook nog alle restwarmte van de peltiers afvoeren. Verder neemt het rendement van de peltiers flink af naarmate het kouder word (maar ze blijven bruikbaar tot -80).

Of een ander gas gebruiken. Met ammoniak kun je lager komen, maar dan vrees ik dat je toch het nodige aan moet passen aan je koelsysteem.

Wat je je ook af moet vragen is hoe effectief spulletjes als Arctic Silver enzo zijn bij die lage temperaturen. Ik merk dat AS niet zo blij is met temperaturen beneden de 0 graden. Ik moest eerst mijn proc laten draaien zonder stroom op de pelt met een verhoogde druk op de core, zodat de AS nog wat beter uitvloeide. En ik had al heel weinig gebruikt (plusminus de grootte van een waterdruppel voor het 40x40mm vlak tussen de pelt en de coldplate)

• MM_Zork
  • Niet online

MM_Zork

Topicstarter
herman,, graag die info over de lijm soort...
verder ben ik er nog lang niet uit hoor waar we mee gaan koelen....
ik heb hier 4 compressors staan, die allen gebruikt kunnen worden voor dit doel!, niet dat dat de bedoeling is hoor,,, wilde wel een beetje aan de stroom opname gaan denken. :)
maar als het mogelijk is om met verschillende koelsystemen het ene het andere te laten koelen,,, (compressor 1 buta>> compressor2 propa>>compressor 3 amoniak>> copressor 4 aardgas???? MHAAAAAA zal ik dat ook overwegen...)

wat haal ik me nu weer op mijn hals???

• freakyfrank
  • Niet online

freakyfrank

water rulez ; )

nou als je er toch 4 heb staan..
ik was het namelijk ook al van plan.. :)

als je niet tever woont .. kan ik je misschien wel even aan peltiers helpen voor een tijdje.. (156W's)

nou goed..

ethaan!!!!

verdampingspunt = -88C bij 1bar.
dat is wel wat beter dan butaan, dat maar 2C heeft ofzo.

maar je moet wel 2 koelingstrappen maken..
1e is gewoon r134 ofzo... deze moet veel wattages kunnen verplaatsen
2e koeltrap is met ethaan.
3e koeltrap is een peltier..

en nog iets.. peltiers blijven werken tot -120C.. nog lager dan dat en dan is het geen halfgeleider meer, en verlies je de koeleigenschappen. Maar de effectiviteit neemt inderdaad af naarmate het koeler wordt.

maar HOE KOM JE AAN DIE COMPRESSORS?? ik moet er ook een paar hebben..

ik wil eventueel wel meehelpen met je projectje.. ik heb al een hoop onderzoek gedaan naar ethaan enzo.. er zijn al een paar mensen die dat gedaan hebben.

-100C zou geen probleem moeten zijn met ethaan(+peltier).

Waterforum voor de echte watertweaker
proud member of the IDAC-team...

• MM_Zork
  • Niet online

MM_Zork

Topicstarter
Ik zit in arnhem!! maar mijn werkplaats is in friesland.... das 172km verder... bah!..
maar goed..
quote:
Op maandag 12 maart 2001 12:53
<schreef freakyfrank het volgende:

<nou als je er toch 4 heb staan..
<ik was het namelijk ook al van plan.. :)

<als je niet tever woont .. kan ik je <misschien wel even aan peltiers helpen voor <een tijdje.. (156W's)

WHOAAAA... zou dat kunnen?? ja echt??? zou te gek zijn man!! heb er maar 1 nodig hoor!

<ethaan!!!!

Oke hier hebben we ook wat aan!!

<verdampingspunt = -88C bij 1bar.
<dat is wel wat beter dan butaan, dat maar <2C heeft ofzo.

<maar je moet wel 2 koelingstrappen maken..
<1e is gewoon r134 ofzo... deze moet veel <wattages kunnen verplaatsen
<2e koeltrap is met ethaan.
<3e koeltrap is een peltier..

Nah.. zou heel mooi wezen... dacht ik zo!!
is geen enkelprobleem!!! om een tweede trap met copressor te bouwen..alleen waar komen we aan dat ethaan????

<en nog iets.. peltiers blijven werken tot -<120C.. nog lager dan dat en dan is het geen <halfgeleider meer, en verlies je de <koeleigenschappen. Maar de effectiviteit <neemt inderdaad af naarmate het koeler <wordt.
zien we wel als de tweede trap er tussen zit :) wat een peltier er nog aan toe kan voegen :)

maar HOE KOM JE AAN DIE COMPRESSORS?? ik moet er ook een paar hebben..

bij was dat heel simpel.... mij pa is keuken monteur (eigenzaak) en die komt vaak thuis met oude koelkasten...... he he he heb er nu 5 van hem inbeslag genomen!! lol..
1 heb ik geruild voor het laten maken van het koelblok!
nr 2 en 3 gebruik ik nu zelf (1 voor koelsysteem ander gebruik ik om bij het vullen de eerste vacuum te trekken)
nr 4 is op dit moment over, en zit nog zelfs in de koekast.. lol (heb ik nog niet uitgebouwd...burb..

en hoe jij er aan kan komen???
op heel veel manieren...
wat dacht je van ff vragen aan de wit- goed boer (verkoop van koelkasten gasfornuis & tv's) bij jou op de hoek??? heb je al eens achter het hek gekeken.. bij die gasten?? die moeten dik geld betalen om al die oude koelkasten te laten recyclen... als je ff binnen vraagt mag je vast wel 1 mee nemen.. scheeld hun weer een hoop geld!. en jou ook..

of bij zo'n recycle bedrijf natuurlijk.. liggen die dingen bij bulten hoog...
kun je kiezen. :)

<ik wil eventueel wel meehelpen met je <projectje.. ik heb al een hoop onderzoek <gedaan naar ethaan enzo.. er zijn al een <paar mensen die dat gedaan hebben.

is goed!! alle hulp is welkom mensen!!
alle informatie over ethaan ook!
belangrijkste hoe komen we er aan!!
wat is de druk van de container waar het in vervoerd word..
wat kost het?

-100C zou geen probleem moeten zijn met ethaan(+peltier).
we zullen zien!!
neem ff via mail contact op.. mailto://mm_zork@hotmail.com

• freakyfrank
  • Niet online

freakyfrank

water rulez ; )

moleculair gewicht (kg/mol) = 30,07
dichtheid gas (kg/m3 bij 0c) = 1,357
relatieve dichtheid = 1,046 (lucht = 1)
kookpunt = -88,6C
kritische temp = 32,4C
dampdruk bij 20C = 38BAR !!!!!

je ziet dat er goeie compressors nodig zijn.. misschien wel parallel om de benodigde druk te krijgen.

je kan het halen via hoekloos.

ik heb de kooktemperaturen bij n bar grafieken al ervan.

alleen wil ik nog weten wanneer het vloeibaar wordt bij welke druk.. (bieb misschien?)

ik mail vanavond wel.. (werken he)

• DaBit396

DaBit396

PC = Permanente Chaos

quote:
quote:

• Glottis
  • Laatst online: 16-01 15:36
Ach ja, met -50 of min 55 maakt het niet zoveel uit denk. Laat die AS II dus dan maar zitten.

Ik begrijp je idee over koper, had ik niet aan gedacht. Maar ja, dan wil je eigenlijk metal aan de binnenkant, en keramic aan de buitenkant. Metal voor de sterkte, keramiek voor de isolatie, of niet?
Hehe, word wel een duur iets dan zo denk ik... Dat idee met de ijskast lijkt me nog het beste, dan moet je maar een beetje temperatuur verlies accepteren.

• php
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Ik geloof dat Dabit een beetje forumdatabaseproblemen heeft. Hij zal de thread wel niet kunnen lezen.

• Tha_Roeltje
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
En spul als vloeibaar stikstof/helium ed.

Zie zijn nog kouder.. of je het zo kan houden is maar de vraag.. ook of je systeem het aankan... dadelijk moet je met een dikke jas aan je pc gaan zitten

That's no moon, it's a spacestation !!!!

• freakyfrank
  • Niet online

freakyfrank

water rulez ; )

haha

stifstof-fles op je comp aansluiten

en wanten uit de kast halen :)

• MM_Zork
  • Niet online

MM_Zork

Topicstarter
stikstof is geen oplossing... tenminste geen duurzame... kan stikstof zelf niet zo koud krijgen dus moet je het koud kopen....
zu je net zien wil je ff gamen.. is je fles leeg... en dan is het natuurlijk weer zondag :(
quote:
Op maandag 12 maart 2001 15:09 schreef Tha_Roeltje het volgende:
En spul als vloeibaar stikstof/helium ed.

Zie zijn nog kouder.. of je het zo kan houden is maar de vraag.. ook of je systeem het aankan... dadelijk moet je met een dikke jas aan je pc gaan zitten

• DaBit396

DaBit396

PC = Permanente Chaos

?????? Nog een keer die post van me in dit forum? En dan de melding 'dit topic is brak'. Grrrrrr :( :( :(
quote:
ethaan!!!!
verdampingspunt = -88C bij 1bar.
Leukleuk. Waarschijnlijk nog beter geschikt dan ammoniak. Hoewel volgens mij de 'verdampingswarmte' van ammoniak veel hoger is, dus meer warmtetransport met dezelfde hoeveelheid gas.

We gaan gewoon het rijtje af: butaan, propaan, ethaan, methaan (, waterstof ;))
quote:
en nog iets.. peltiers blijven werken tot -120C.. nog lager dan dat en dan is het geen halfgeleider meer, en verlies je de koeleigenschappen. Maar de effectiviteit neemt inderdaad af naarmate het koeler wordt.
- Peltiers werken niet als halfgeleider. Het gebruik van zowel P als N materiaal heeft te maken met de manier waarop de elektrische verbindingen liggen. Vergelijk het met thermokoppels (die omgekeerd ook als peltiers werken). Als je warmtestroom in dezelfde richting wilt krijgen met de elektrische stroom in omgekeerde richting, dan moet je de materialen omdraaien.

- De datasheet van mijn Drift-0.8 (Qmax=172W, delta-Tmax=69K) geeft als minimale werktemperatuur -80 graden C op. Geen -120 dus, hoewel ik niet uitsluit dat er pelts zijn die werken tot -120.
quote:
dampdruk bij 20C = 38BAR !!!!!
alleen wil ik nog weten wanneer het vloeibaar wordt bij welke druk.. (bieb misschien?)
Bij 20 graden word het dus bij een druk hoger dan 38 bar vloeibaar.....

Stikstof/helium is geen oplossing. Dan heb je wel niet zo ontzettend veel van dat spul nodig om een half uurtje GoT te kunnen lezen...

Nog een idee: CO2. Dat heeft ook het voordeel dat 't niet giftig/brandbaar is.

• freakyfrank
  • Niet online

freakyfrank

water rulez ; )

quote:
Op maandag 12 maart 2001 16:43 schreef DaBit het volgende:
?????? Nog een keer die post van me in dit forum? En dan de melding 'dit
topic is brak'. Grrrrrr :( :( :(
ziek wordt je ervan he?! het forum heeft al dagen kuren.
jezus .. nu zijn ze weer aan het onderhouden :(:(, laten we het beste ervan hopen.. (copy knip mail copy plak)
quote:
- De datasheet van mijn Drift-0.8 (Qmax=172W, delta-Tmax=69K) geeft
als minimale werktemperatuur -80 graden C op. Geen -120 dus, hoewel ik niet
uitsluit dat er pelts zijn die werken tot -120.
Theoretisch zouden ze hun werk moeten doen tot -120. vreemd.
quote:
Bij 20 graden word het dus bij een druk hoger dan 38 bar vloeibaar.....
die had ik door ;)
quote:
Stikstof/helium is geen oplossing. Dan heb je wel niet zo ontzettend veel
van dat spul nodig om een half uurtje GoT te kunnen lezen...

Nog een idee: CO2. Dat heeft ook het voordeel dat 't niet giftig/brandbaar
is.
schiet me iets tebinnen... als we een lineare vergelijking pakken :
-88,6C = 184,6K bij 1 bar
20C = 293,2K bij 38 bar

dus dan krijgen we

Bar = (T[K] - 184,6) / 2,86
en
Tmax[K] = 184,6 + 2,86 * Bar

stel dat we het tot -10C kunnen krijgen.. dan : (263,2-184,6) / 2,86 = ~27,5
bar

als het nou een exponentieel verloop heeft, mogen we juichen, want dan heb
je minder bar nodig bij die temps..

en co2 sublimeert helaas :(
dus dat is niet vloeibaar rond te pompen..
en je zit je met hetzelfde dilemma als met stifstof/waterstof

• DaBit396

DaBit396

PC = Permanente Chaos

't word inderdaad tijd dat ze de PC's waar het forum op draait ook eens lomp gaan overklokken ja. Die databeesmachine zal 't wel zwaar hebben mat al die lappen text die we hier op het GoT tiepen in combinate met al die miljoenen mensen die het lezen ;).

Maargoed, ff serieus:

Je kunt een gas voor dit doel best als ideaal beschouwen zolang je maar wegblijft van het dauwpunt. Dus die lineaire lijn zal redelijk kloppen. Interessanter is het wat de druk is op 100 graden (compressor worst case) ofzo. Als je veel warmte weg moet voeren dan is een kleine, maar hete condenser best interessant. Moet je nagaan hoeveel warmte je weg kunt voeren met 1 120mm fan en een condenser op 60 graden van, zeg, 20x30cm.
quote:
en co2 sublimeert helaas..
Autsj! Ik snap er niks van dat ik een 9 voor natuurkunde en een 9 voor scheikunde op m'n eindlijst had staan op de middelbare school. Ik had beter moeten weten.

Nou, dan hou je ethaan en ammoniak over als potentieel bruikbare transportmedia.
Kan er ff iemand met BINAS ofzoeken wat de verdampingswarmte is van ethaan en ammoniak? Er moet toch een reden zijn waarom al die lompe koelers zoals voor ijsbanen en vele kuubs bier (:P:9~:9) met ammoniak werken? Dat ze een tweede glycol circuit leggen om ook daadwerkelijk de koude te transporteren is logisch. Lagere druk, makkelijker te transporteren, en beheersing van mogelijk gevaar.

• MM_Zork
  • Niet online

MM_Zork

Topicstarter
<schiet me iets tebinnen... als we een <lineare vergelijking pakken :
<-88,6C = 184,6K bij 1 bar
<20C = 293,2K bij 38 bar
<dus dan krijgen we

184,6k?????? waar heb je het over???? kelvin?

<Bar = (T[K] - 184,6) / 2,86
<en
<Tmax[K] = 184,6 + 2,86 * Bar

<stel dat we het tot -10C kunnen krijgen.. <dan : (263,2-184,6) / 2,86 = ~27,5
<bar

ga maar gerust uit van -30C daar krijg ik het heel envoudig op met 1 compressor.. geen enkel probleem zelfs.... makkie!!

en ik wil de druk (BAR) zo laag megelijk houden!! dit is heel belangrijk!!! kijk als het zo moet wezen dat er een dikkere of zelfs twee compressor is de eertse trap moeten om het ethaan te koelen tot laten we zeggen -30 a -40 en we kunnen dat doen met een druk tot maxi 10bar en daardoor dus ook de druk van het ethaan laag houden..
die moet zeker niet hoger dan 10 of 15bar..
wat al veel is.. en dus speciaale compressor betekent.... en dat willen we niet jongens.. het moet alemaal gewoon te doen zijn met (oude) koelkast of vriezer motors/compressors..
zodat iedereen zo'n systeem kan bouwen...
(ik moet hier aan toevoegen dat de compressor die ik hier heb, en dus een gewoone koelkast compressor wel tot 60BAR kan lopen, maar dan heeft tie helemaal geen performens meer!....) de druk de deze compressors normaal opbouwen word bepaald door de lengte (en weerstand) van de uitvoer lijding.. (binnen diameter 0,7mm)en 1,6 meter lang!, door dat de compressor het vloeibare gas door deze lijding moet persen bouwd hij dus druk op. (+/- 5 bar).
dit heeft ook het effect dat er maar een bepaalde hoeveelheid vloeibaar gas uit komt!. willen we er nu voor zorgen dat de compressor meer druk op gaat bouwen dan kunnen we twee dingen doen..
1 de uitvoer lijding langer maken en de openeing verkeinen..(bijkomend gevolg.. minder vloeibaar gas wat er door kan... hogere druk)

2 een kraan er op zetten zodat we de druk en uitsroom zelf kunnen regelen...(denk hier bv aan een sproeier van een carbarateur van een auto of brommer) maar ook dit heeft als bijkomend gevolg.. minder vloeibaar gas wat er door kan... hogere druk...minder vermogen)....
we kunnen immers de motor (compressor) niet sneller laten lopen...(als dat zou kunnen waren we uit de brand.. lol)

<als het nou een exponentieel verloop heeft, <mogen we juichen, want dan heb
<je minder bar nodig bij die temps..

graag uitzoeken..!!!
en ik hoop het vuurig....

trouwens dit topic begint zich al goed te vullen met mooie en nuttige informatie jongens!!! dit gaat de goede kant op!!

help mee na denken over de super koeling..
er zijn vast nog meer richtingen die we op kunnen.. heb jij een ander idee waar wij mischien niet aan denken?? zeg het dan daar is deze brainstorm sessie voor!!!

• twiekert
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16-01 16:47

twiekert

is professioneel prutser

ik zag dit dingetje bij oc-shop.nl staan.
dit lijkt erop dat het zonder heatsink direkt op de processor gemonteerd wordt.

http://www.oc-shop.nl/nl/images/vapo_ChillsocketA.gif

zelf maken is natuurlijk leuker, maar kopen is meestal wel betrouwbaarder. mischien heb je er wat aan.

Nu even niet!

• MM_Zork
  • Niet online

MM_Zork

Topicstarter
ja we weten het!.. alleen nog niet wat deze kost inderdaad... als die nou 100 piek was ofzo.... dan is dit voor een hoop mensen een hele mooie oplossing (zonder pelt inderdaad want die kan er dan niet meer tussen..
en dit systeem heeft zelfs verwarming aan boord voor de buiten kant van de processor...
dus het condens probleem is ook opgelost..(tot -40C want daar is deze vaporiser voor gemaakt)

• MM_Zork
  • Niet online

MM_Zork

Topicstarter
hoe werkt zo'n compressor nou eigenlijk?

kijk hier maar eens dit is een hele mooie doorsnede van een compressor.
www.danfoss-maneurop.com/Download/reciprocating_download.swf

geleend van tomshardware... and copyright by danfoss

• DaBit396

DaBit396

PC = Permanente Chaos

Ehm, mm_zork:

met ethaan zit je altijd boven de 10-15 bar *systeemdruk*. Dit wil nog niet zeggen dat als je compressor een drukverschil van 10 bar kan opbouwen, dat dat niet voldoende is. Als die compressor+leidingen maar 40-45 bar kunnen hebben. Oja, de vullingsgraad word zo wel erg kritisch overigens.

Nog iets: In plaats van die dunne leiding kun je natuurlijk ook een condenser gebruiken (die dingen op een airco die altijd buiten staan)

• MM_Zork
  • Niet online

MM_Zork

Topicstarter
en hier een tekening van de componenten waaruit de e-vapochiller is gemaakt.

http://212.187.96.225/oil/evapo.jpg

hier kun je ook mooi het verwarming element zien tussen de koeler en de processor

• MM_Zork
  • Niet online

MM_Zork

Topicstarter
die condeser zit er ook wel degelijk tussen hoor..... dat rekende ik bij de compressor...
http://212.187.96.225/oil/condensor.jpg
hier zie je van links naar rechts de condensor (die het hetegas wat net uit de compressor komt afkoelt door middel van de ventielator die kamerlucht door de condensor blaast.. hierdoor koelt het gas af.. vervolgens word het gas door de "droger" gedrukt. en in de tovoer lijding van 0.7mm naar het koelblok gebracht.
de toevoer lijding kun je hier ook mooi zien zitten boven de compressor.. deze word daar een aantal slagen gewikkeld... om zo de lengte en dus de weerstand van de toevoerlijden (dus ook de druk!!) te regelen..

.
quote:
Op maandag 12 maart 2001 19:52 schreef DaBit het volgende:
Ehm, mm_zork:

met ethaan zit je altijd boven de 10-15 bar *systeemdruk*. Dit wil nog niet zeggen dat als je compressor een drukverschil van 10 bar kan opbouwen, dat dat niet voldoende is. Als die compressor+leidingen maar 40-45 bar kunnen hebben. Oja, de vullingsgraad word zo wel erg kritisch overigens.

Nog iets: In plaats van die dunne leiding kun je natuurlijk ook een condenser gebruiken (die dingen op een airco die altijd buiten staan)

• freakyfrank
  • Niet online

freakyfrank

water rulez ; )

TERING !! GOTverdomme... GOT = ROT :(:(
ik heb maar 20x vorige pagina gedrukt.. zo kan ik nog posten EN DAT ZAL IK DOEN OOK!!! >:)
quote:
?????? waar heb je het over???? kelvin?
yep 0C = ~273,2K

Bar = (T[K] - 184,6) / 2,86
Tmax[K] = 184,6 + 2,86 * Bar
quote:
en ik wil de druk (BAR) zo laag megelijk houden!! dit is heel belangrijk!!! kijk als het zo moet wezen dat er een dikkere of zelfs twee compressor is de eertse trap moeten om het ethaan te koelen tot laten we zeggen -30 a -40 en we kunnen dat doen met een druk tot maxi 10bar en daardoor dus ook de druk van het ethaan laag houden..
die moet zeker niet hoger dan 10 of 15bar..
bij 15 bar max
-> Tmax = 184,6 + (2,86 * 15) = ~227,5K

dus dat is -45,7C -> -46C
quote:
en dus speciale compressor betekent
niet iedereen wil zijn proc tot -100C koelen ;)
quote:
willen we er nu voor zorgen dat de compressor meer druk op gaat bouwen dan kunnen we twee dingen doen..
1 de uitvoer lijding langer maken en de openeing verkeinen..(bijkomend gevolg.. minder vloeibaar gas wat er door kan... hogere druk)

2 een kraan er op zetten zodat we de druk en uitsroom zelf kunnen regelen...(denk hier bv aan een sproeier van een carbarateur van een auto of brommer) maar ook dit heeft als bijkomend gevolg.. minder vloeibaar gas wat er door kan... hogere druk...minder vermogen)....
we kunnen immers de motor (compressor) niet sneller laten lopen...(als dat zou kunnen waren we uit de brand.. lol)
ik heb ook al over een brom sproeier nagedacht, in principe is dit ideaal want :
- het verstuift de koelvloeistof (PERFECT!)
- het drukverschil zit echt midden in de verdamper en niet op het drukventiel.

helaas moet je iedere keer een nieuwe erinschroeven tot je de goeie heb ;)

en die verdamper-plaatjes van asetek zijn leuk en aardig, alleen zie ik de inside van de verdamper niet (geheim?) :(

ik ben thuis, kan bij me links dus effe plaatjes-overkill:
http://foodsci.aps.uoguelph.ca/deicon/refn.gif

de verdamper (evaporator) kan een sproeier+blok zijn, een lange dunne koperdraad

en als de condenser 60C zou zijn, PERFECT, hoe groter de Tdelta hoe beter je warmte kan ontrekken aan de condensor.. maar ik pleit voor een uitgangstemp van max kamertemp+5C.

ETHAAN EN AMMONIA

dit heb ik van een profesionele installatie afgekeken.

stage 1:
Ethane
Evaporation temp. deg -100C
Condensing temp. deg. -33.4C
Refrigerating Capacity 45.7KW
dit betekend een druk van 19,3 bar..

stage 2:
Ammonia
Evaporation temp. deg -38.4C
Condensing temp. deg. 40.0C
Refrigerating Capacity 71.1KW

de verhouding in KW staan hier ook mooi bij.

verdampingtemperatuur tegen druk.
http://www.s-ohe.com/ethane.gif
-100C betekend dus een verdampingsdruk van 0,4 bar..

hier staan ALLE koelvloeistoffen die er zijn..
http://www.refrigtech.com/zrefrigerantsafetyclass.htm

* frank heeft zijn huiswerk wel gedaan :)

• freakyfrank
  • Niet online

freakyfrank

water rulez ; )

al klaar met lezen ??

ja?
kut he, als je niet kan posten :(:(

nou ik wel weer effe }:O

• MM_Zork
  • Niet online

MM_Zork

Topicstarter
er zijn ook verstelbare sproeiers hoor...
dus ik dacht aan eenverstelbare sproeier..
en wat betreft het perfect verstuifen... dit hebben we niet eens nodig!.. want het te koelen oppervlakte is 1 cm2!! de Core oppervlakte dus!!.. en die moeten we koelen de rest zal je een zorg zijn... (als je er geen extra pletier element tussen doet tenminste...) en eigelijk wil ik dat ook niet... het mooiste is natuurlijk onder de -50 of -100 te kome zonder pelt..

ik heb ook al over een brom sproeier nagedacht, in principe is dit ideaal want :
- het verstuift de koelvloeistof (PERFECT!)
- het drukverschil zit echt midden in de verdamper en niet op het drukventiel.
helaas moet je iedere keer een nieuwe erinschroeven tot je de goeie heb

en die verdamper-plaatjes van asetek zijn leuk en aardig, alleen zie ik de inside van de verdamper niet (geheim?)

jazeker geheim!!! maar zork weet hoe hij er van binnen uit ziet..... :)
van zowel kryotech als de vapochill...
en het is helemaal niet spannend hoe hij er van binnen uitziet!!....
het is niks meer dan een EXPANSIE ruimte..
of anders gezecht HOL hij is gewoon hol van binnen....
ik heb nu inmiddels bij de butaan koeler die ik het eerste bouwde.. 4 verschillende e-vaporaters (verdampers, expansie ruimtes) geprobeerd...(allemaal verschillend van form en groote) en wat deacht wat het resultaat was.........GEEN VERSCHIL!! ze werken allemaal even goed, de verschillen waren tenminste niet meet baar in max -temp!!
mischien kan de performens verschillen van de ontwerpen.. maar dat heb ik niet kunnen testen...

• MM_Zork
  • Niet online

MM_Zork

Topicstarter
de verdamper (evaporator) kan een sproeier+blok zijn, een lange dunne koperdraad

en als de condenser 60C zou zijn, PERFECT, hoe groter de Tdelta hoe beter je warmte kan ontrekken aan de condensor.. maar ik pleit voor een uitgangstemp van max kamertemp+5C.

en daar heb ik ook eenmooie oplossing voor ;)
kijk eens naar mijn shema?
http://212.187.96.225/oil/butaan.jpg
hier zie je dat ik om het vloebare gas wat uit de condesor (A) komt na de droger (B)
door de binnen kant van de terugvoer lijding loopt!.. als het systeem opstart heb je hier weining aan....maar naar mate het systeem kouder word, zal het koude gas wat dus terug uit de verdamper (D)komt de toevoer lijding koelen en ook het (hete)vloeibare gas!
en zo brengt het de temp nog verder omlaag,
zover dat de temp van de toevoer ver onder het NUL punt zakt, en dit weet ik uit ervaring omdat ik in het begin mijn systeem niet vacuum kon trekken voor het vullen, zat er nog lucht (en dus water) in het systeem en dat bevroor iederekeer in mijn toevoer lijding voor dat het bij de verdaper aan kwam!.

• MM_Zork
  • Niet online

MM_Zork

Topicstarter
mensen.. ik heb een curus.. (ITIL).. en zal dus als het tegen zit twee dagen niet bij het forum kunnen.. om mee te denken...

das heel jammer want het begint net leuk te worden :(

heel mischien sla ik die hotel overnachting wel over en dan ben ik er van avond weer!!.
ligt er aan hoe moeilijk en hoe laat het word!..

tot laterz... (8>

• Hawk666
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 08-11-2007
Het lijkt me niet zo erg verstandig om een open koelblok te nemen maar een koelblok met een hele dunne bodem, minder dan 1mm kan natuurlijk wel, of kan dat de druk niet aan? Ik zou gewoon een minimale bodemdikte nemen, met een shim erin verwerkt zodat het oppervlakte op de proc overal gelijk is.

Om 'm nou kouder te kunnen laten worden kun je de vloestof nog beter koelen of je kunt een hele andere vloeistof nemen. ik zou het koelblok ook nog wat groter maken als de socket zelf zodat je echt alle warmte opvangt. Misschien kun je aan de achterkant van je mobo ook een klein elementje doen ofzo? Daar zal die ook wel wat koeler worden.

Gewoon zorgen dat heel je proc ingesloten zit. Misschien moet je toch nog maar es achter het peltieridee aan gaan, kan toch geen kwaad om wat meer info in te winnen?

Suc6 ermee, en laat me ff weten als je foto's en beschrijvingen heb, er zijn meer mensen die et ook willen proberen.

• DaBit396

DaBit396

PC = Permanente Chaos

Wat betreft het gebruik van brommersproeiers: zo mooi verstuiven deze helemaal niet. Ik heb vaak genoeg in de carb van mijn Honda MTX-je gekeken om dat waar te kunnen nemen. Het is meer het regelen van de hoeveelheid benzine bij volgas.

Hoe dan ook: het brommersproeieridee is wel degelijk bruikbaar. Je zou eens naar het sproeierhuis van een Mikuni 20mm 2-bouts moeten kijken; die heeft z'n sproeier extern zitten, met leren pakking. Dan is het sproeier verwisselen ook niet zo'n ramp meer. Het nadeel is dat dat allemaal aluminium is...

Even een paar vragen:
- Wat is exact de functie van die 'discharge line', na de compressor?
- MM_zork: jij gebruikt dus geen drukventiel, maar een leiding van 0.7mm?
- Waarom gaat die ethaan datasheet maar tot de -50? En waarom gebruiken ze een 2-stage koeling met eerst ethaan, dan ammoniak? Zou alleen ethaan gebruiken te lastig zijn?

Ik vind overigens in dat diagrammetje op refrigtech weinig geschikters dan ethaan. Ja, er zijn betere spulletjes (bijv. R23/116 freon), maar die zijn zo lastig aan te komen denk ik.

Wat voor koelmiddel word er in airco's gebruikt?

• Compy
  • Niet online

Compy

Begin onderaan eindig bo

Waarom allemaal exotische stoffen.
Wanneer je lucht comprimeert tot het vloeibaar is. Deze vloeibare lucht laat je dan expanderen vlak bij de CPU dan zal de benodigde energie voor deze expansie van de CPU ontrokken worden in de vorm van warmte.

Een paar kanttekeningen;
* Misschien is het nodig om een soort koelribben op de CPU te monteren.
* Ik weet niet tot welke druk de lucht gecomprimeert moet worden
* Corrosieve werking van het water in de lucht.

Probleempje voor de kenners. Misschien niet toepasbaar maar leuke uitdaging.

• DaBit396

DaBit396

PC = Permanente Chaos

Lucht gebruiken als koelmiddel gaat op een paar punten mis:

- De verschillende gassen hebben een verschillend condensatiepunt.
- Je hebt minstens 200-300 bar druk nodig. Beetje veel.
- de warmtecapaciteit van stikstof (80% van de lucht) is laag.

• Compy
  • Niet online

Compy

Begin onderaan eindig bo

Zelf stikstof uit de lucht halen en vloeibaar maken?
Hoef je niet meer naar de pomp als hij leeg is.

• DaBit396

DaBit396

PC = Permanente Chaos

Hmm, nee. Dan heb je nog gewoon teveel druk nodig. Ik vind 50 bar al heel wat eigenlijk.

• MM_Zork
  • Niet online

MM_Zork

Topicstarter
hallo allemaal ben weer terug..... god best moeilijk die cursus. :(
maar goed.. ben er weer :) gelukkig :)

• freakyfrank
  • Niet online

freakyfrank

water rulez ; )

quote:
Op Tuesday 13 March 2001 10:57 schreef Compy het volgende:
Waarom allemaal exotische stoffen.
Wanneer je lucht comprimeert tot het vloeibaar is. Deze vloeibare lucht laat je dan expanderen vlak bij de CPU dan zal de benodigde energie voor deze expansie van de CPU ontrokken worden in de vorm van warmte.
stikstof wordt niet vloeibaar onder druk
en 200-300bar is teveel gevraagd voor een simpel compressortje.

helaas...

• Hawk666
  • Laatst online: 08-11-2007
ik weet hoe je nog beter kunt koelen!!!

gebruik een ander koelblok. je hebt nu een 1-kamer koelblok, met 1 aan en 1 afvoer. Verander dit. Maak een koelblok met meer kamers en meer aan en afvoer leidingen. zoals hieronder te zien is.

Aanvoer = Koud
Afvoer = Warm

http://www.cfwebdesign.nl/temp/koelblok.jpg

en dan blijft natuurlijk gelden hoe hoger de doorvoersnelheid, hoe groter de koeling.

laat maar horen wat je er van denkt. zeg het maar

• Tweaky
  • Laatst online: 07-06-2007

Tweaky

Nee, k ben niet gek!

K denk idd dat als je zulke temps wilt halen, je met meerdere af en aan voer kanalen moet werken.
Nu wordt ook de warmte/kou beter verdeeld. Anders was het de ene kant warm en de andere kant koud. Nu heb je de warmte en kou beter verdeeld. en is deze dus ook beter nog veder naar beneden te brengen.. door meer kou aan te voeren. Dit gebeurt dan dus door de extra in en uitgangen.

• freakyfrank
  • Niet online

freakyfrank

water rulez ; )

http://www.100megspop2.com/freakyfrank/foto.html

fuck ze laten me foto niet linken :(

dit lijkt me een beter idee..

A radiator + ventilator
B receiver (deze vangt alle gas/vloeistof op en zorgt dat er alleen vloeistof door gaat.
C serviceventiel (bijvullen, gas verminderen)
D-links warmtewisselaar
D-rechts verdamper
E filter (vangt water en andere dingen op)
temperatuur hoofdleiding
1 kamertemp
2 -30
3 -50

bij -50 kan ethaan bij minder dan 15bar al vloeibaar worden.

je zou eventueel leiding bij c even langs de leiding laten lopen die bij na de rechtse twee radiatoren voor de receiver.

ziet er leuk uit niet?

zo zou -100C geen prob moeten zijn

• worsie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 18-12-2018
Hebben jullie ook al gekeken bij welke temp siliconen hun halfgeleiders-eigenschappen verliezen (de sporen dan uiteraard)? Ik dacht dat daar toch ook een limiet in lag. Omdat het meestal een spoor is van o.a. aluminium als ik het goed begrepen heb.

Ik bedoel, -150C is :9, maar het moet wel kunnen naturlijk...

• MM_Zork
  • Niet online

MM_Zork

Topicstarter
"ik weet hoe je nog beter kunt koelen!!!
gebruik een ander koelblok. je hebt nu een 1-kamer koelblok, met 1 aan en 1 afvoer. Verander dit. Maak een koelblok met meer kamers en meer aan en afvoer leidingen."

hier schiet je helemaal niks mee op! kijk de overbrenging naar de core is niet het probleem!! maar het halen van de -50 of min 100 wel... ik bedoel het koelblok word echt niet kouder als ik er 1 keer -50 door heen jaag of 3 keer -50!!! (het koelvermogen van het koelblok natuurlijk wel)
zoals jij het tekende in het koelblok heb je het zelfde oppervlakte gebruikt dus dat gaat ook al niet op...

voor de duidelijkheid.. -50 is verschrikkelijk moeilijk te halen!!!.. dit is niet iets wat zomaar gebeurt... vraag het maar eens aan NASA....

• MM_Zork
  • Niet online

MM_Zork

Topicstarter
quote:
Op Wednesday 14 March 2001 22:49 schreef freakyfrank het volgende:
http://212.187.96.225/oil/ethaan2.jpg
je moet het plaatje ook JPG maken geen GIF! :)

<dit lijkt me een beter idee..

<A radiator + ventilator
<B receiver (deze vangt alle gas/vloeistof <op en zorgt dat er alleen vloeistof door <gaat.

wat jij een receiver noemt is in werkelijkheid een droger! hier zit een stof in (korreltjes) die water opneemd! deze zorgt er dus voor dat er geen water in het systeem komt! voor bij dit punt.. (tot op zekere hoogt de droger heeft namelijk een verzadig punt!)

<C serviceventiel (bijvullen, gas <verminderen)

<D-links warmtewisselaar
<D-rechts verdamper
de bijde D's zijn natuurlijk alle twee verdampers of wisselaars :)
..maar wat me op valt is dat je om de eerste compressor output te koelen de twee andere compressor gebruikt,, das een heel goed idee, maar waarom laat je die 2 HULP compressors wel alleen zwoegen??? die kunnen elkaar toch ook helpen???...
tevens doe je niks met de return lijdingen,
dit is zonde, de return lijdingen bevatten nog een heleboel vermogen om te kunnen koelen!! kijk maar eens naar dit plaatje!!

http://212.187.96.225/oil/proc_cool.jpg
hier zie je een close up van mijn setup en wat je heel goed kan zien is de return lijding die stijf staat van het ijs!!
de temp die je er bij ziet staan is van het koelblok!! de temp binnen in het koelblok zal echter nog lager liggen!
stel je nou eens voor dat dit de eerste hulp compressor is! dus de tweede copressor in jouw plaatje.... die rest koude (in de return lijding kun je dus weer gebruiken!)
om bv de derde compressor mee te koelen!!..
zal straks wel een tekening maken. :)

<E filter (vangt water en andere dingen op)
he he he goed idee :) in mijn laaste opstelling word hier ook gebruik van gemaakt,
http://212.187.96.225/oil/s_filter.jpg
zie je hem zitten?? :)

<temperatuur hoofdleiding
<1 kamertemp

<2 -30
hoe kom je aan de -30?????????

<3 -50
hoe kom je aan de -50?????????

<bij -50 kan ethaan bij minder dan 15bar al <vloeibaar worden.
mooi maar nu de exacte druk en range? wat hebben we aan speelruimte?? en voor de uiteindelijke verdamper, moet dus een doorlaat kraan komen zodat we de toevoer (en dus doorstroom snelheid van het vloeibaregas en de druk kunnen regelen!)

<je zou eventueel leiding bij c even langs <de leiding laten lopen die bij na de <rechtse twee radiatoren voor de receiver.

<ziet er leuk uit niet?
Ja!!!

<zo zou -100C geen prob moeten zijn
en waarom is de -100 dan geen probleem???
kun je dit uitrekenen??? of anders kan iemand dit uit rekenen???
want als ik dit zo zie... dan zou het ook nog wel eens zo kunnen zijn dat je die twee extra hulp ,compressors alleen maar nodig hebt om te KICKSTARTEN!! ik bedoel om de benodige > -50c te halen in het begin! daarna kan het hoofd systeem (eerste compressor) het zelf als je maar zorgt dat je de toevoer (warm kamer temp) door de return (koud -100??)laat koelen..

• DaBit396

DaBit396

PC = Permanente Chaos

Hmm, het lijkt er idd op dat de 2 hulpcompressors bedoeld zijn om het systeem te bootstrappen, om daarna als hulpkoelers te fungeren om het vermogen van het systeem nog ietwat op te schroeven.

Nog ff iets: standaard CMOS chips beginnen raar te doen beneden de +/- -40 graden. (UMC/TSMC .18u specs) Dit betekent dat als je koelsysteem -60 kan halen aan de buitenkant van de verdamper, dat je redelijk op z'n max zit. Dan kun je 15-20 graden temperatuurdelta tolereren tussen de 'die' van je processor en de verdamper.

Mij lijkt dus een wat zwaarder systeem (hoger koelvermogen) met propaan een van de beste systemen voor zelfbouw.

Verder lijkt me, als je meer wilt, een single-stage koeler voldoende. We hoeven geen kilowatts aan vermogen af te voeren zoals een A/C of industriele koeler, maar slechts maximaal 100 Watt.

Nog iets: In de elektronicawinkel kun je zogenaamde koudespray kopen. Het is een freon in een spuitbus, al weet ik niet welke. Het kookpunt is ca. -40 bij atmosferische druk. Dit spul is niet giftig, en niet brandbaar. Deze tip is niet zo bruikbaar voor < -25 koelen, maar wel voor mensen die -25 ook wel zat vinden.

• MM_Zork
  • Niet online

MM_Zork

Topicstarter
oke ik ben nu bezig met het maken van het derde schema (tekening) van de compressor opstelling...komt er bij mij een vraag naar boven voor de schijkunde bolle bozen onder ons,,,,, kan je butaan/propaan MIXEN!!!!! met ethaan????????

• freakyfrank
  • Niet online

freakyfrank

water rulez ; )

ok ik zag dat er iets niet klopte in de formules.. klein maar fout.
deze keer zal ik ze maar in Celcius doen :)
T = temperatuur in Celcius
B = druk in bar
2,935*B - 91,535 = T
(T+91,535)/2,935 = B

bar temp
01 = -88,6
05 = -76,9
06 = -73,9
07 = -71
08 = -68,1
09 = -65,1
10 = -62,2
11 = -59,2
12 = -56,3
13 = -53,4
14 = -50,4
15 = -47,5
20 = -32,8
25 = -18,2
30 = -3,5
35 = 11,2
40 = 25,9
45 = 40,5

ho.. weer een nieuw idee. :)

als het mogelijk is twee compressors parallel te gebruiken. met de bedoeling dat ze meer druk aankunnen.. zeg 20 bar??

dat we dan als hoofdleiding 2 compressors hebben die tot 20bar oppompen en een kickstarter die het goedje tot -32C kan brengen.. dan begint de ethaan vloeibaar te worden.

als het hoofdproces(ethaan) eenmaal in gang is gezet, kan er veel meer warmte verwerkt worden en kan de computer aan.

de terugloop van de hoofdleiding koelt de aanvoer van de hoofdleiding

en de kickstarter gebruikt dit principe ook, alleen voor zichzelf. De kickstarter zorgt in het begin dat het proces in gang wordt gezet en daarna voor continuiteit van het proces..

maar de big Q is : valt 20bar te halen met 2 compressors die zij aan zij dezelfde leiding volpompen?
zoja zal ik nog wel tekenen.

• MM_Zork
  • Niet online

MM_Zork

Topicstarter
"maar de big Q is : valt 20bar te halen met 2 compressors die zij aan zij dezelfde leiding volpompen?"

antwoord is JA!!!
dit moet mogelijk zijn, mischien ook wel met 1 trouwens,,, dit ga ik maar eens uitzoeken..
ff een druk meter op die compressor zetten en kijken hoe ver die nou eigenlijk echt wil.. en hoe lang het duurt voor dat hij daar is!!
dit vergt echter wel wat soldeer werk wat ik hier niet kan doen!! dus ik moet naar de werkplaats!! zal proberen dat voor dit weekend voor elkaar te krijgen...

tevens gaat zork opzoek naar een compressor van zo'n 500 liter friezer!! ;)

• freakyfrank
  • Niet online

freakyfrank

water rulez ; )

quote:
Op Thursday 15 March 2001 13:41 schreef MM_Zork het volgende:
kan je butaan/propaan MIXEN!!!!! met ethaan????????
ethaan : CH3CH3
propaan: CH3CH2CH3
butaan : CH3CH2CH2CH3

zoals je bestaan ze allemaal uit dezelfde atomen en ze bijten elkaar echt niet hoor :)

solderen???
ik heb een leuke brander in de garage staan..

drukventiel moet er eigenlijk zowiezo opkomen en het liefst ook nog een kijkglas na de receiver om te kijken of er geen gas meer zit.

en dabit.. -40? ik zal je even maar van het idee afbrengen :)

http://www16.big.or.jp/~bunnywk/ga7dxc/LN2-A7.jpg
WCPUID 2.8@144.0*11.5 (288.0DDR)=1656MHz
[img]"<a[/img]http://www16.big.or.jp/~b...c/WCPUID-1656.gif</a>"&gt;
WCPUID 2.8@143.0*12.0 (286.0DDR)=1716MHz
http://www16.big.or.jp/~bunnywk/ga7dxc/WCPUID-1716.gif
WCPUID 2.8@144.0*12.0 (288.0DDR)=1728MHz
http://www16.big.or.jp/~bunnywk/ga7dxc/WCPUID-1728.gif

dus je wilde zeggen dat verder dan -40 geen zin heeft?? ;)

dit is al tijden terug, waarschijnlijk een van de eerste AMD1200's.

• DaBit396

DaBit396

PC = Permanente Chaos

Duh, daar staat geen temperatuur bij. Ze hebben alleen vloeibare stifstof in dat bakje gemikt. Dat wil nog niet zeggen dat de CPU temp beneden de -40 uitkomt.

Nouja, misschien trekt-ie de -50 ook nog wel.

Toch eens dat artikeltje opzoeken over die grapjas die z'n hele MB in de fluoron gemikt had, wat-ie vervolgens met LN2 koelde. Daat ging het bij -60 fout meen ik.

• Tupolev
  • Laatst online: 14-01 19:46
Ja dit is al een keer gedaan, waarbij de snelheid van de processor verdubbeld werd.
Kijk maar eens op: http://www.tue.nl/cursor/bastiaan/jaargang42/cursor10/ruis.shtml

Engineering

• Tupolev
  • Laatst online: 14-01 19:46
Sorry, hier wordt er alleen stikstof overheen gegooid.

Engineering

• MM_Zork
  • Niet online

MM_Zork

Topicstarter
oke mensen die nog over het peltier element er tussen na denken....
ik had gisteren toch nog een water probleem...
tussen de socket en het mobo denk ik...
dus liep mijn systeem vast tijdens het posten.... ik de boel opengehaald... dacht dat de proc stuk was bleek later gelukkig niet het geval.... heb vandaag mijn koelblok op een peltier laten draaien aangezien ik hem toch al los had gehaald.. kon ik er net zo goed even mee gaan testen....
heb de koeler dus nu niet meer aan de proc hangen de proc loopt tijdelijk weer op lucht koeling..

ok eerst mijn koelsysteem stand alone zonder belasting laten draaien, en omdat ik ook nog mijn twijfels had over de juist hoeveelheid gas in het systeem heb ik hem leeg laten lopen, waarna ik hem opnieuw vacuum heb getrokken met een tweede compressor...

hier na heb ik er heel voor zichtig steeds wat meer gas in laten lopen.. (mix propaan/butaan)... na een half uur zat ik op -36C..... vond dat eerst wel genoeg en dacht als ik nu eens het koelblok ga belasten.. met een pletier (ice-71) dit is een 80watt pletier maar omdat die op 12V loopt en niet op zijn max voltage van 16,1V weet ik niet zo 1,2,3 wat het wattage is wat die nu trekt.. weet iemand dat???
oke deze heb ik dus tegen het koelblok aan geplakt met pasta peltier aangezet....
en nu het resultaat!
maar -45C! onbelast... dus nog niet op de processor geplaatst...
het gekke is dat mijn koelblok aan de buiten kant er niet warm of koud van word..
de andere zijde van het koelblok is nu.
(dit had ik nog niet gemeten enkelt maar gevoeld (juist met de handen..dus) en je kon ook zien dar er gewoon ijs op de buitenkant van het koelblok groeide!!) dus ik DACHT!!! dat het koelblok het best deed... en zat vermogen had!!
Dit bleek na het meten op de buitenkant van het koelblok helemaal niet het geval te wezen!! oef!! LETOP MAAR -0,5C
en ik kan je verzekeren dat je het verschil tussen -0,5C en -45C niet voeld!! op je vingers!!...
dus de peltier doet het juist prima!!!
een deltaT van -44,5C das heel best voor een pelt op 12V denk ik....

uitkomst?? ik moet het opgenomen wattage weten van de pelt!!
en dan weet ik het vermogen van mijn koelblok ook!! (en dat dit niet alte best is.... ja dat weet ik zo ook wel..)

dus ik maak een nieuw koelblok...
en deze keer wel van koper met een dunne bodem... nu is het koelblok van messing...
dit had ik voorhanden tijdens het maken er van, en koper niet...

• Hielko
  • Laatst online: 10:57
Als je wilt weten wat het Wattage van je pelt is moet je ff deze pagina bezoeken en vanaf daar het progje kyrotherm oid downlaaden. Dan zoek je ff je ICE71 op uit het lijstje met peltier elementen en laat je gewoon de standaard grafiekjes tekenen. Kijk bij voltage vs Amperage en doe de 12V met de waarde die je daar ziet staan. Voila, het wattage :).

• freakyfrank
  • Niet online

freakyfrank

water rulez ; )

dabit:
stikstof = -197C...
dus 150C Tdelta lijkt me wel erg hoog..

maar goed, je kan best gelijk hebben..

ik denk dat ik het anders zelf een keertje uit ga proberen..
gewoon een waterblokkie vol met stikstof gooien... en kijken wat ie doet.. (natuurlijk goed purren)

zo moeilijk kan je denk ik ook niet aan stikstof komen.

lees dit maar es een keertje.. is wel leuk

• freakyfrank
  • Niet online

freakyfrank

water rulez ; )

ha ik heb de link gevonden: http://www.octools.com/articles/submersion2/submersion2.html
quote:
WHAT LN2 WILL DO TO YOUR OVERCLOCK?
So what happened? Did it boot? Yeah it did. Booted easily with the CPU at about -150C(block temp), but you cannot understand the language anymore. The screen suddenly turned alien into us. We cannot understand a damn thing! Checksum error was up. We could go into the BIOS but everything was different. The keyboard types different letters. Pressing letter 'a' gives you a different letter and same goes with all other keys. Tried reflashing the BIOS but floppy drive won't work either whenwe attached one. Besides you cannot type the right command as it gives you different keys. In other words the motherboard was stuffed. Somehow the CMOS was damaged by the extreme temperature. Everything seems to work fine. Video card, RAM, CPU all worked properly after drying and testing them in a normal 'unsubmerged' system. Although the HD was corrupted. The only question though is...was it the extreme board temp that stuffed board? Or was it the CPU's extreme low temperature that caused it? Could the CPU's sudden temp spike corrupted the CMOS? Funny thing though the CPU is 100% working fine up to now. No cracks whatsoever caused by the LN2. So goes our dream of total LN2 immersion

CONCLUSION

Supercooling an immersed rig can almost double your CPU's rated speed. Considering the 566 we used was a very bad overclocker. Before immersion, it would only do 807mhz (FSB 95) with normal cooling and get to 850mhz with a 52w peltier. After immersion and some subzero temps later, this 566 is stable at 1057mhz. I know we haven't hit the CPU's limit yet but unfortunately we have to stop early because the motherboard got stuffed. But hey 500 mhz overclock is very good achievement for this project. We were actually more interested in how extreme, with regards to temp, the motherboard can take rather than how much we can overclock. By doing this experiment, a lot of questions were answered and actual facts were established based on the results we got.

Supercooling has the ability to double your CPU's rated speed.
Immersing the whole setup in a supercooled environment using the right stuff is possible.
The board can take extreme temps up to -45C, at least in this experiment, and still remain functional.
The battery and capacitors which contain some form of liquid inside them might have caused the board to fail in the end when they started to freeze.
LN2 will not crack the components if you do the cooling gradually and in steps.
Mixing dry ice with fluorinert will bring the fluid temp down very fast and effectively. Dry ice being dielectric too, didn't compromise the rig's electrical conductivity.
nou weten we nog niet of de cpu wel werkt op die extreme temps.. als we jappan niet geloven dan.

maar de mobo kan er in iedergeval niet tegen

• DaBit396

DaBit396

PC = Permanente Chaos

De link naar Thermal Acceleration Extreme heeft 't over maximaal -59 graden op de coldplate. Bij de slot-1 processoren die ze gebruiken hebben ze nog wel wat verlies tussen coldplate en die temp. Dus, zeg, optimistisch zit de die op -50, pessimistisch op -40. Nah, okee, dus lager dan -40 gaat wel degelijk. Sorry dat ik wat eigenwijs ben.

Dan blijft de vraag hoe je dat het beste als thuisklungelende hobbyist kunt bereiken. Persoonlijk zie ik multi-stage koelers niet zo zitten, aangezien MM_Zork's koeler nu al niet zoveel vermogen aankan (de peltier-test deed de coldplate temp goed stijgen). En bij multistage koelers moet de eerste compressor (ambient->beneden nul) nogal wat energie wegvoeren. Ik zie meer in een single-stage koeler, single-stage met hulpcompressoren, of single-stage met peltiers.

Of ethaan bruikbaar is in de standaard koelkastcompressoren is ook nog maar de vraag. En als het niet kapot gaat, dan is het nog de vraag hoe efficient het is, de combinatie koelkastcompressor/ethaan. We willen onze procs omlaag in temp hebben, niet alleen de evaporator.

Hmm, voorlopig lijkt me een zware single-stage phase-change met propaan, R12, N2O, ammoniak of die freon in koudespraybussen in combinatie met een peltier de meest geschikte methode voor hobbyisten.

freakyfrank:
Wat je ook zou kunnen doen is je waterkoeling vullen met glycol/water, en je radiator koelen met koudijs. Dat kun je redelijk makkelijk krijgen, en je kunt ermee tot de -78. Voor koeling is koudijs geschikter dan LN2 (1 gram koudijs neemt meer warmte op dan 1 gram LN2, meen ik). Wel eerst even de boel alvast op -18 brengen in de diepvriezer.

• freakyfrank
  • Niet online

freakyfrank

water rulez ; )

het sublimatiepunt van co2 is -78?? .. mooi dan zitten we een stuk onder de -60..

weet iemand tot hoever glycol gaat? (voordat het bevriesd?)

ga morgen wel effe een bakje in mekaar solderen..

• DaBit396

DaBit396

PC = Permanente Chaos

Nee, het vriespunt van glycol weet ik niet, maar BINAS kan een uitkomst bieden.

Misschien werkt 't nog beter als je gewoon een piepschuimen bak vult met glycol/water, daar je pomp inhangt en (langzaam!) je koudijs aan toevoegt.

BTW, wat vinden de waterpompjes eigenlijk van dergelijke temperaturen?

hint: PVC slang word heel erg bros bij dergelijke temperaturen.....

hint 2: koudijs/droogijs kun je waarschijnlijk wel bij het ziekenhuis krijgen als je maar genoeg slijmt.

• freakyfrank
  • Niet online

freakyfrank

water rulez ; )

benzine : smeltpunt -150C..
het is goedkoop, alleen weet ik de viscositeit rond de -75C niet..
de helft van de soortelijke warmte van water, dat is dus mooi.

lijkt me beter dan glycol, dat is veel te stroperig rond die -75.. (als dat het al haalt)

ziekenhuis?? mooi.. zal ze es verrassen daar.

• jhead22
  • Registratie: november 1999
  • Niet online
* jhead22 wil de pret niet drukken hoor...

Maare ik neem aan dat jullie hier met zeer brandbare en koude stoffen bezig zijn ? 1 lekje en je pc en mischien je huisje vliegt de lucht in. En bij die lage temperaturen vriezen je vingertjes ook zo kapot hoor.

Overclocken is cewl.. ik denk alleen wel dat er grensen zijn. ZIe het maar als het opvoeren van een brommer.. Er zijn grensen :)
Verder vind ik dit project wel heel erg cewl enzo... Alleen beetje link als je t mij vraagt :)

succes ermee

• DaBit396

DaBit396

PC = Permanente Chaos

Dan zou ik eerder nog gewoon wasbenzine gebruiken. Of gewoon pure alcohol (ethanol). In gewone autobenzine zitten allemaal rare toevoegingen.

De viscositeit van benzine zit wel snor. Diesel gaat vlokken bij lage temps, benzine absoluut niet.

• eXistence|IA
  • Niet online
quote:
Op Friday 16 March 2001 23:26 schreef freakyfrank het volgende:
benzine : smeltpunt -150C..
het is goedkoop, alleen weet ik de viscositeit rond de -75C niet..
de helft van de soortelijke warmte van water, dat is dus mooi.

lijkt me beter dan glycol, dat is veel te stroperig rond die -75.. (als dat het al haalt)

ziekenhuis?? mooi.. zal ze es verrassen daar.
Benzine goedkoop!! >:):D

• freakyfrank
  • Niet online

freakyfrank

water rulez ; )

goedkoop ja..
ga jij maar es autorijden op ethanol >:)
dan ben je toch iets duurder uit:)

wasbenzine.. goeie ja. zijn we daar ook weer uit.

heb je mischien nog andere plaatsen waar ik droogijs kan halen??

ik bedoel kopen ;)

• Stealth2000
  • Laatst online: 23:51
oeps :o

• freakyfrank
  • Niet online

freakyfrank

water rulez ; )

zoals je kan zien op de frontpage van tweakers.net kan je 'gelukkig' wel zien dat met stikstof boven de 2Ghz uit te komen is..

YES!!!..

btw... koper solderen is NIET makkelijk :)

• Master_Egg
  • Laatst online: 14-01 13:10

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

heb je wel eens aan brandveiligheid gedacht enzo? Ik denk dat de gemeente en ook je verzekering dit helemaal niet leuk gaan vinden. Wat ik me overigens heel goed kan voorstellen. Als dit handeltje de lucht in vliegt dan ben jij flink de lul.

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

quote:
Op zaterdag 17 maart 2001 00:15 schreef freakyfrank het volgende:
goedkoop ja..
ga jij maar es autorijden op ethanol >:)
dan ben je toch iets duurder uit:)

wasbenzine.. goeie ja. zijn we daar ook weer uit.

heb je mischien nog andere plaatsen waar ik droogijs kan halen??

ik bedoel kopen ;)
probeer eens de fabriek van Ola en Hertog ijs :P

39

• freakyfrank
  • Niet online

freakyfrank

water rulez ; )

ik ga gewoon voor de sprinkler-installatie ;)

ZORK ->> al resultaten???

• DaBit396

DaBit396

PC = Permanente Chaos

Hmm, andere plekken voor droogijs, nee niet echt. Probeer anders de TUE eens (jij woonde toch vlak bij Eindhoven?).

En wat is er niet makkelijk aan koper solderen? Dat als je het 2e deel soldeert dat het 1e deel weer los komt? Da's lastig ja..... Voor de rest is 't simpel. S39 ero, de delen gelijkmatig verhitten, S39 erop, soldeer erlangs, S39 erop, en af laten koelen.

Master_Egg:
Daar heb je ook al last van als je zelf je elektriek aanlegt. Volgens mij valllen de risico's best mee, als je weet wat je doet. Met een zatte kop en brandende peuk boven de benzine gaan hangen is inderdaad wat brandgevaarlijker.

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True