• piethoogland
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-09 23:02
Beste tweakers,

Ik heb 2 bijna identieke computers met Windows XP met 2 GHz en 512 MB geheugen opgeschoond. Het probleem was dat deze over het algemeen zeer traag reageerden.

Beide reageren nu over het algemeen snel en bij vlagen zeer traag. De computer waarbij ik het meeste heb geprobeerd zal ik hieronder beschrijven.

Het volgende heb ik gedaan
- Opschonen van overbodige bestanden met ccleaner
- Het opnieuw instellen van internet explorer
- Het uitschakelen van overbodige opstart items
- Het verwijderen van overbodige programma’s welke er bijna niet op stonden
- Gescand op spyware met malwarebytes en superantispyware hierbij is door malwarebytes slecht één ding gevonden en deze is verwijderd

Normaal gesproken is dit voldoende om een pc weer snel te laten draaien in dit geval maakte het nauwelijks verschil

Ik heb het register nog opgeschoond met jv16 powertools van macecraft
- Vervolgens chkdsk de oppervlakte en bestanden laten controleren

- Vervolgens heb ik skype als opstartitem uitgeschakeld. DIT WERKTE in eerste instantie

NU is het zo dat de computer soms plotseling zeer traag reageert wanneer je internet opent opent hij na een minuut een blanco pagina en een hele tijd later de startpagina google. Bij het sluiten van een pagina zakt het heel erg langzaam.

Een hele tijd later werkt hij weer lekker soepel waarna dit patroon zich herhaald

Ik heb verder de virusscanner NOD32 verwijderd en Avast geprobeerd ook heb ik de chipset driver geupdate. Het probleem blijft. De virusscanner scant op dat moment niet.

De computer verbruikt dan vaak wel meer CPU en geheugen maar dit gaat om de onschuldige processen: wuauclt.exe, svchost

Wat kan dit nog zijn?

• BasGit
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-07 01:58
[XP] Windows Update Service En alweer nog iemand last van wauclt.exe
Dit is nu al volgens mij inclusief mij nummer 5 die er last van hebben. Er is een oplossing die ergens bij de meegeverzonde link staat. Het hielp bij mij echter niet. Zal het binnenkort nog eens proberen.

• piethoogland
Diablito Bedankt

gezien de reacties van andere lijkt mij dit de oplossing. het "vervelende" is dat het slecht een keer in de zoveel uur voorkomt ik zal nog posten of het gewerkt heeft.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
http://www.msteched.com/2010/NorthAmerica/WCL315

Die presentatie kan ik je aanbevelen als je wil leren hoe je dergelijke 'spontane' vertragingen wil troubleshooten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt Windows update tijdelijk uitzetten en kijken of de computer snel opstart mocht dat zo zijn dan kun je Windows Update components resetten http://go.microsoft.com/?linkid=9665683.

Werkt de computer in de veilige modus met netwerk wel naar behoren?
Zijn alle drivers up to date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piethoogland
Het probleem is opgelost door het uitschakelen van de service. De link die Diablito aangeeft betreft hetzelfde probleem. Echter heeft het script die beschreven staat bij mij niet geholpen.

Het probleem is wat mij betreft opgelost en het topic kan gesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ja, ho, niet zo snel. Met het uitschakelen van de Automatic Update-service (waar wuauclt.exe bij hoort) loop je wel weer een beveiligingsrisico.

Wat je kan proberen is de cache van Automatic Update legen, die vind je in de folder C:\Windows\SoftwareDistribution, en dan de subfolders Download en ScanFile. Beide folders moet je ff leegmaken (let op: de hoofdfolder moet wel blijven bestaan).

Moet je wel ff Windows Update-service stoppen, en mogelijk ook de BITS-service (Background Intelligent Transfer Service), anders lukt dit niet.

Daarna beide services weer starten, en kijken of het probleem daarmee is verdwenen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piethoogland
Wildhagen,

Dank je wel, het probleem is dat ik al een aantal van deze methoden en scriptjes die het zouden moeten bewerkstelligen heb geprobeerd zonder resultaat, en ik heb geen zin om er nog meer tijd aan kwijt te zijn. Het eenvoudigste lijkt mij het periodiek handmatig inschakelen van de updates.
Pagina: 1