Dual QuadCore XEON cpu's 1 core beschikbaar

Pagina: 1
Acties:

• OK13
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-12-2025
Dit is een hele rare,

Wij hebben voor een klant 12 terminal servers draaien, deze zijn allemaal identiek. Vanmorgen zijn we er achter gekomen dat een van deze servers maar 1 core van bijde CPU's ziet. :|

De andere 11 hebben dit probleem niet. Na een snelle inspectie blijkt dat de server gewoon goed is en echt helemaal identiek aan de andere. Een collega kwam met het idee van een BIOS update, echter heeft deze server dezelfde BIOS als zijn 11 andere broertjes.

Is een van jullie wel eens tegen dit probleem aan gelopen en hoe is het te fixen?

• MarZ_E
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-02 11:16
Welke hardware??

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:26
Dit heb ik ook wel eens gehad met mijn dual quadcore Opteron systeem.
Ik heb windows server 2008 hierop draaien, opnieuw geinstalleerd en toen zag hij ze alle 8 weer.

(Ik heb wel eens van iemand gehoord dat server 2008 cores zou uitschakel, maar of dit waar is.....)

Of zien jullie de meerdere cores in het BIOS niet meer?

[ Voor 18% gewijzigd door Wannial op 12-08-2010 10:31 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je ook de biosinstellingen gechecked? Staat er in je OS niets dat cores disabled?

• OK13
Dell PowerEdge R710
Dual Xeon E5520,
32GB,
8x15k SAS 73GB
Yeseterror schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 10:31:
Dit heb ik ook wel eens gehad met mijn dual quadcore Opteron systeem.
Ik heb windows server 2008 hierop draaien, opnieuw geinstalleerd en toen zag hij ze alle 8 weer.

(Ik heb wel eens van iemand gehoord dat server 2008 cores zou uitschakel, maar of dit waar is.....)

Of zien jullie de meerdere cores in het BIOS niet meer?
Een her-install is geen optie. Daarnaast is het op de 11 andere servers die identiek zijn niet zo.

[ Voor 58% gewijzigd door OK13 op 12-08-2010 10:46 ]

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:17
doe start->run->"msconfig".
Daar bij tabblad "Boot" op Advanced Options klikken.
Wat staat er dan bij "Number of Processors"?

Computer says no

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

OK13 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 10:46:
[...]
Dell PowerEdge R710
Dual Xeon E5520,
32GB,
8x15k SAS 73GB
Ik heb met Dell blades wel eens meegemaakt dat de bios-instelling default op dual-core stond, terwijl er toch echt quad-core cpu's in zaten. Controleer je bios dus even.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• OK13
Meekoh schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 12:29:
doe start->run->"msconfig".
Daar bij tabblad "Boot" op Advanced Options klikken.
Wat staat er dan bij "Number of Processors"?
Had ik ook al gevonden op internet inderdaad. Deze opties staan allemaal uit. Default dus. Zou dus gewoon 8 cores moeten zijn.
Question Mark schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 12:31:
[...]
Ik heb met Dell blades wel eens meegemaakt dat de bios-instelling default op dual-core stond, terwijl er toch echt quad-core cpu's in zaten. Controleer je bios dus even.
Zitten wij nu ook aan te denken. Hoewel de servers allemaal identiek zijn, er kan natuurlijk een foutje ingeslopen zijn vanuit Dell. Het probleem is een beetje dat deze server in productie draait in een TS farm en we hem niet zomaar even kunnen rebooten om de bios te checken.
Ik hoop dat we er vanavond of vannacht aantoe komen. Ik laat het wel weten wat we vinden in de BIOS

• Meekoh
Maar dat zou toch het voordeel van een farm moeten zijn? Dat je overdag ook 1 server eruit kunt halen en dat gebruikers dan op de andere servers terecht komen? 8)7

Doe je dan je onderhoud en daarna hang je hem weer in de farm.

Computer says no

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Meekoh schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 12:45:
Maar dat zou toch het voordeel van een farm moeten zijn? Dat je overdag ook 1 server eruit kunt halen en dat gebruikers dan op de andere servers terecht komen? 8)7

Doe je dan je onderhoud en daarna hang je hem weer in de farm.
Wat doe je dan met je huidige sessies?

Ga jij effe alle gebruikers bijlangs om ze even vriendelijk te vragen om even af te loggen? ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• OK13
Question Mark schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 12:54:
[...]

Ga jij effe alle gebruikers bijlangs om ze even vriendelijk te vragen om even af te loggen? ;)
Precies, dat is geen optie. Gebruikers zitten door het hele land, en klant wordt niet blij als ze zonder duidelijke reden moeten uitloggen ineens.
In principe is dat wel het voordeel van een farm, helaas is het niet mijn beslissing. Dus vanavond gaat dat ding pas uit en via de DRAC kunnen we dan in de bios kijken.

• Meekoh
Question Mark schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 12:54:
[...]

Dat doe ik niet, daar hebben we de servicedesk voor O-)

Computer says no

• OK13
Vannacht in de BIOS gekeken, wat bleek, iemand heeft met z'n stomme kop ingesteld dat er maar 1 core per CPU beschikbaar moet zijn. Dus toch een verkeerde instelling in de BIOS.

Bedankt voor de input allemaal.
Pagina: 1