P5QD Turbo USB niet herkend, zowel BIOS en OS

Pagina: 1
Acties:

• ZalmanLuci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-02-2025
Goede ochtend inmiddels,

Ik heb nieuwe spullen gekocht, gezien mijn oude mobo dood is gegaan. Nu heb ik alles er ingebouwd en ging ik mijn pc aansluiten.

Ik had mijn USB Muis (Razor) en mijn USB Keyboard (Logitech G15) aangesloten, bij het booten kwam de POST en drukte ik op delete, alleen werd mijn keyboard dus niet herkend. Even later een PS/2 keyboard er bij gehaald en deze aangesloten de pc gereset, deze werkte direct en wou ik even kijken of er in de BIOS misschien USB uit stond, maar dit was niet het geval. En dus werkt op het moment alleen de PS/2 aansluitingen.

Wat ik zoal heb geprobeerd:
  • Keyboard en muis in een andere pc gestopt, werken perfect.
  • Keyboard en muis in verschillende poorten, werken niet. (Inclusief front USB)
  • Andere USB Appartuur geprobeerd, deze werkten ook niet.
  • CMOS clear, maar dit werkte ook niet.(Jumper, batterij, etc.)
  • BIOS reset, mocht ook niet baten.
  • Windows opnieuw geinstalleerd, mocht ook niet baten. (Windows geeft aan USB niet herkend.)
  • Google doorgezocht en tweakers, niet echt iets kunnen vinden, meestal het één of het ander, dus of geen keyboard in bios of in Windows.
  • Linux live cd, alleen deze geeft fouten in het begin aan, waarschijnlijke de CD zelf. (Krijgt een update.)
  • Soort van spanning gecheckt op USB, d.m.v. een Headset met USB adapter er aan, hierbij gingen de lampjes branden, dus er zit wel enige spanning op.
  • Drivers geinstalleerd, mocht ook niet baten.
Even de specs:
MB: ASUS P5QD Turbo
CPU: Q9450
VGA: 8800GT 512MB
MEM: OCZ 4x1gig 1066 Mhz
PWR: Antec TP 550

Ik ben momenteel een beetje radeloos, zal vast en zeker hier en daar wat hebben vergeten, maar dat komt omdat ik er nu al de hele dag mee bezig ben geweest. Heeft dit moederbord gewoonweg een defecte USB controller of is er iets anders aan de hand?

[ Voor 3% gewijzigd door ZalmanLuci op 12-08-2010 02:47 ]

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik zie dat je "Legacy USB support" nog niet hebt geprobeerd. Staat deze wel aan?

• ZalmanLuci
Trommelrem schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 05:38:
Ik zie dat je "Legacy USB support" nog niet hebt geprobeerd. Staat deze wel aan?
Ja, deze staat aan, alles van de USB settings staan aan op default settings.

Heb nog even geprobeerd zonder de front USB connectors op het moederbord, maar dit mocht ook niet baten. Verder misschien nog iemand? :)

• ZalmanLuci
Update:

Ik heb het oude moederbord, die niet werkend was met USB opgestuurd als RMA, en bleek de oude inderdaad defect. Nu heb ik een nieuwe gekregen en deze werkt(e). Het ging als volgt:

Ik heb alles aangesloten, ATX Power, 24pin, 8pin, 1394 van de kast zelf, en HD Audio. Ik heb in het begin niet de front USB aansluitingen aangesloten.

Nu had ik wat weinig USB poorten en heb toen mijn front USB aangesloten(PC uit, power cable eruit, alle randapparatuur ook, één hand aan de kast en het op de juiste manier erin gedaan, kan vrijwel weinig fout gaan, gezien je nu die connectors hebt.) Pc weer opgestart en valt direct weer uit, nu was ik al bang dat ik weer het zelfde probleem had als eerst, en dit bleek ook het geval.
Zodra ik er USB randapparatuur heb aangesloten, begint de power led op het moederbord continue te knipperen, aan/uit etc. Zodra ik deze eruit doe, start de computer gewoon normaal op, maar als de computer eenmaal in Windows is geboot en er een USB apparaat in doe, valt de pc bijna direct uit en gaat dan weer door met het knipperen zoals hier boven beschreven.

Al deze dingen heb ik geprobeerd met en zonder de front USB connectors aangesloten, dus de ene keer direct (aan de achterkant) op het moederbord de apparaten aansluiten, en de andere keer alles op de voorkant.

Wat mij wel opviel, is dat als ik mijn headset, USB 5.1 headset, aansluit op de computer, gaan de lichten hiervan wel aan en doet het geluid het ook (Op een of andere manier kwam de pc verder met een USB apparaat.).

Ik heb een HAF X behuizing, deze heeft 3.0 USB poorten, maar omdat mijn mobo dit niet ondersteund heb ik de verlengkabels gebruikt die het naar USB 2.0 maken.

Alles is opnieuw geinstalleerd toen ik de nieuwe spullen weer binnen kreeg, dus dat is het probleem niet. Ik heb zowat alles geprobeerd als wat er in mijn topic start staat, ik heb werkelijk geen idee. Enige waarom ik het post, omdat ik nog hoop het dat USB het toch wel doet, omdat mijn Headset het wel doet.
Tevens, informatie en specs staan allemaal in Topic Start.

Wat niet in de Topic Start staat, ik heb het moederbord ook al buiten de kast gedaan, alleen helpt dat ook niks.

Edit:
Na het verhaal hierboven, heb ik de computer van het stroom gehaald. Nu wou ik net weer even proberen, alleen doet de PC nu helemaal niks meer, power led brandt wel, alleen verder gebeurd er niks bij het indrukken van de power button, zal zometeen eens proberen met een schroevendraaier. Tevens kwam ik er achter dat mijn ICH10R (southbridge dacht ik) ontzettend heet is, zo heet dat een stukje van mijn vinger is verbrand, nu heb ik het stroom er weer afgehaald en koelt het nu weer af.

Ook nog even het 30 seconden inhouden van de power button met stroom er af, zodat alle stroom weg ging, alleen wil dit ook niet werken.

Net weer even gekeken naar mijn moederbord manual, en nu zie ik dat er een fout in staat, of ik heb het toch fout gedaan, het gaat namelijk om de 1394 en USB aansluitingen op het moederbord. Bij USB staat er dat ik er 3 heb, allemaal naast elkaar, alleen bij 1394 staat een afbeelding met ook een USB aansluitingen gemarkeerd. Maar als ik kijk naar de kleuren van deze aansluitingen, dan zin er 3x blauwe USB aansluitingen en 1x rode 1394 aansluitingen, en deze heb ik dan ook zo aangesloten.

Heeft iemand anders nog eventueel een oplossing of eventueel een idee wat hier aan de hand is?

P.S.
Mijn oude moederbord, P35-DS4 heeft perfect gewerkt met deze kast, en ook met alle front aansluitingen. Alleen is deze overleden door iets compleet anders.

[ Voor 26% gewijzigd door ZalmanLuci op 21-08-2010 22:26 ]

• thomskipsp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:50
die southbridge hoort niet heet te zijn, heb het bordje zelf ook(beetje mee overclocken enzo:)) maar mij southbridge blijft relatief koel, ik brandt mn hand er niet aan bijvoorbeeld. Zou het een voeding-probleem kunnen zijn?

• ZalmanLuci
thomskipsp schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 23:15:
die southbridge hoort niet heet te zijn, heb het bordje zelf ook(beetje mee overclocken enzo:)) maar mij southbridge blijft relatief koel, ik brandt mn hand er niet aan bijvoorbeeld. Zou het een voeding-probleem kunnen zijn?
Ik zal de voeding aankomende maandag proberen, heb het hier niet op het moment.

Mag ik vragen of jij toevallig ook een HAF X hebt als behuizing en of jij de front USB poorten ook hebt aangesloten op het mobo?
Dit omdat ik eigenlijk twee dingen als mogelijke verdachte zie, het moederbord dat gewoonweg niet lekker werkt met de behuizing connectoren, of iets in één van de USB connectoren van de behuizing zelf (HAF X) is niet helemaal lekker. (Eventueel voeding, maar ik heb zonder problemen spellen kunnen spelen(lees: full load) en dat deed 'ie prima, ik wil niet zeggen dat een voeding niet kapot kan gaan, maar lijkt me wel erg toevallig.)

Is er eventueel een manier om één van die connectoren door te meten, net zoals met UTP kabels o.i.d.?

[ Voor 33% gewijzigd door ZalmanLuci op 21-08-2010 23:41 ]

• thomskipsp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:50
Ik heb geen HAF X, maar wel de front connectors aangesloten.(heb een Antec 300) Het zou een beetje stug zijn, USB 3.o is backwords compatible toch?
Pagina: 1