• reddorian
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-06 15:53
Hoi

Ik ben zelf een PC aan het samenstellen met behulp van de BBG.
Nu wilde ik het geheugen wat aanpassen maar ik word er geen wijs uit.

Als ik op deze link kijk is de memory type die de i7-920 ondersteunt DDR3-800/1066

http://ark.intel.com/Prod...r=i7-930&spec-codes=SLBKP

Maar de BBG combineert hem met OCZ Gold Low-Voltage OCZ3G1333LV6GK

Is de memory type een soort minimale eis en kan ik er ook geheugen met een hogere data rate in kwijt?

Weet iemand een RECENTE ram faq waar ik me een beetje in kan lezen?

Mijn laatste zelfbouw pc was uit de tijd dat de MS-DOS nog het operating system was dus ik ben er even uit geweest.

Alvast bedankt,

Bas

Op de digitale snelweg is geen maximumsnelheid.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05:35
Op DDR3 geeft Intel min of meer garantie dat dit wordt ondersteund en dus gewoon functioneert. Lager is vaak compitable en bij hogere frequenties garandeert Intel niet meer dat alles vlekkeloos loopt. Dat is het volgens mij het enige, hoger kan best, mits dit ook door het mobo wordt ondersteund in de support list van de fabrikant.

Maar goed, zo'n expert ben ik nou ook weer niet :9 .

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-06 10:54

DaLoona

Certified nutcase since 1974

De i7 9xx serie cpu's doen standaard 800/1066MHz DDR3, alles daarboven beschouwd Intel als overclock.
Nu zal het in de meeste gevallen wel gaan, 1333MHz geheugen, maar zoals marcel hierboven al aangeeft, kijk even in de QVL van de fabrikant, daar vind je vaak hele reeksen met geheugen wat op je bordje kan.
Alle fabrikanten hebben alles wel zo in orde dat je vaak tot 1600MHz kan gebruiken en bij de echte high-end borden vaak nog hoger.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• reddorian
Ik heb tot nu toe het volgende gevonden.

Een lijst met geheugentypes die het moederbord( Asrock X58 Extreme3) ondersteunt.
Hieruit moet ik dus kiezen, dat is duidelijk.
Volgens de link hierboven van de Intel site zou de processor dus DDR3-800/1066 ondersteunen, maar de best buy guide stopt er dus 1333 in. dat is niet duidelijk.

Meer geheugen is beter, maar niet direct noodzakelijk.
Ik wilde mezelf wat geld besparen door ipv 6GB er 4GB in te stoppen.

Toen liep ik dus tegen dit probleem met de processor op.

Ik heb wat onderzoek gedaan op het net en ben tot hier gekomen.

Des te meer GB des te beter.
Data rate, hoger is beter.
Latency, lager is beter Formule voor latency---> (CAS ÷ DATA RATE) × 2000 = X ns
Lager stroomverbruik = beter en minder warmteproductie/herrie is beter.
Op de geheugen FaQ op deze site kwam ik dit tegen:

Geheugen snelheid: het is het meest optimaal als de bandbreedte van het geheugen exact gelijk is aan de bandbreedte van de CPU. Bijvoorbeeld een Core 2 Duo CPU met een FSB van 266MHz QDR heeft een bandbreedte van 266MHz x 8 bits (1 byte = 8 bits) x 4 blokjes per kloktik (QDR) = 8533MB/s. Dual Channel PC2-4200 heeft een bandbreedte van 266MHz x 8 bits (1 byte = 8 bits) x 2 blokjes per kloktik (DDR) x 2 (Dual Channel) = 8533MB/s. Dus in feite is dit de perfecte match.

Nu zit ik dus weer terug bij mijn processor, ik heb geen idee of de formules voor de bandbreedte van DDR3 geheugen hetzelfde zijn als voor DDR2 geheugen(het meest geavanceerde geheugen available in 2003 de datum waarop de FaQ gepost is)
En ik heb helemaal geen idee hoe ik het moet uitrekenen voor een quad core processor met eventuele virtuele cores er nog bij.

Dus blijft de vraag waar ik een goeie recente DDR3 FaQ kan vinden.

Bij voorbaat dank,

Bas

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-07 23:49

RvL

reddorian schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 14:25:
[...]
Volgens de link hierboven van de Intel site zou de processor dus DDR3-800/1066 ondersteunen, maar de best buy guide stopt er dus 1333 in. dat is niet duidelijk.
[...]
Hoewel je daar wel een punt hebt, zal dit waarschijnlijk gedaan omdat 1333MHz ondertussen zo mainstream is geworden, dat het simpelweg goedkoper is dan 1066MHz.

Overigens hoef je niet persé een geheugen van de QVL te kiezen. Dit zijn de modules die Asrock getest en OK bevonden heeft. Dat betekent echter niet dat andere modules niet werken. Het is echter wel een gok die je neemt.

In sommige gevallen heeft de fabrikant van het geheugen ook een compatibility list. Corsair heeft zo'n lijst bijvoorbeeld.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-06 10:54

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Een echte faq is het niet, maar er wordt wel goed uitgelegd wat ddr3 is, snelheden worden uitgelegd etc.

http://benchmarkreviews.c...id=1&limit=1&limitstart=0

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• reddorian
Bedankt voor de reacties.

Heb zelf inmiddels deze link gevonden die de meeste vragen wel beantwoord.

http://hothardware.com/Re...-with-the-Core-i7/?page=1

Bas

Pagina: 1