SDHC kaartje voor fotocamera incl HD video: FAT32 of NTFS?

Pagina: 1
Acties:

• AnthonyD
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik heb een nieuwe geheugenkaart en wil die gaan formatteren.
Wat is het beste bij gebruik in fotocamera (Sony HX5V) en opnemen van HD video met die camera? NTFS of FAT32 en waarom? En welke clustersize instellen?
Voor opnemen van HD video heb ik een class 4 kaartje (dit is minimum vereiste snelheid)

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:04
Formatteren in je camera. Camera's ondersteunen nieteens NTFS voor zover ik weet.

Verwijderd

Ik zou hem NTFS formatteren. Waarom? Als je bestand groter wordt dan 4 GB, dan kan FAT32 er niets mee en NTFS wel. Ik weet natuurlijk niet of de bestanden opgeslagen worden in een bepaalde grootte, maar mocht dat niet het geval zijn, dan kan het wel eens zijn, dat je je opnamen kwijt bent, als het bestand groter wordt dan 4 GB. Dus om teleurstellng te voorkomen, zou ik hem formatteren op NTFS.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 01:01:
Ik zou hem NTFS formatteren. Waarom? Als je bestand groter wordt dan 4 GB, dan kan FAT32 er niets mee en NTFS wel. Ik weet natuurlijk niet of de bestanden opgeslagen worden in een bepaalde grootte, maar mocht dat niet het geval zijn, dan kan het wel eens zijn, dat je je opnamen kwijt bent, als het bestand groter wordt dan 4 GB. Dus om teleurstellng te voorkomen, zou ik hem formatteren op NTFS.
Een foto of film van een camera die groter wordt dan 4Gb? Het gaat niet om een USB-stick of zo. Gewoon in de camera formatteren.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• AnthonyD
  • Niet online
Aanvulling: Maakt NTFS en FAT32 qua snelheid wat uit? Bijv. dat het te langzaam zou kunnen worden om HD video weg te schrijven? (Immers, er is minimaal class4 nodig en mijn geheugenkaart zit op dit minimum)

@Jimster: Waarom in je camera formatteren en niet in je PC?

@KeDeShCh: welke cluster size beveel je aan en waarom?

Verwijderd

Zover ik weet, kunnen HD opname's (video) nogal groot worden. Daarnaast heb ik het verschil uitgelegd tussen FAT32 en NTFS. Waar de TS de kaart wilde formatteren, in de camera of cardreader heeft hij verder niet vermeld.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

AnthonyD schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 01:11:
@Jimster: Waarom in je camera formatteren en niet in je PC?
Omdat je dan weet dat de kaart zal werken, anders niet. Kijk in de manual van je camera.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• AnthonyD
  • Niet online
Ik heb nog niet de maximale filmduur uitgeprobeerd, maar HD videobestanden worden snel groot dus bij langer filmen haal je waarschijnlijk makkelijk de 4GB.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

In je camera formatteren en dan maar eens kijken op je pc wat voor formaat het is. Wedje maken dat het FAT32 is? Dit word gedaan omdat het daardoor algemeen gebruikt kan worden bij (bijna) elk soort OS.
Niet gaan lopen klojen door het op rare indelingen te gaan doen aangezien je camera er dan toch niet mee overweg kan en je schiet er wat betreft snelheid etc geen zak mee op.
Dus zoals eerder al door anderen aanbevolen, format in je cam.

Als je een goeie cam hebt heeft de fabrikant er in voorzien dat je tegen de 4GB-limiet aanloopt en zal dan een nieuw bestand aanmaken.

[ Voor 13% gewijzigd door ManiacsHouse op 12-08-2010 01:18 ]

Verwijderd

Zover ik weet, maakt schrijfsnelheid tussen FAT32 en NTFS niets uit. Het verschil zit hem in hoe groot de bestanden kunnen worden. FAT32 is dus gelimiteerd op 4 GB.
Theoretisch is het zo, dat hoe hoger de clustersize, des te sneller je data kan wegschrijven. Het nadeel van een grote clustersize is, dat als je bv. een clustersize neemt van 32K en het laatste deel van een bestand is maar 16K, dat je dus 16K aan ruimte kwijtraakt. Of je dat een probleem vind of niet, dat is aan jou.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:04
Het schijnt dat de maximum opnameduur van een filmpje ongeveer 29,5 minuut is bij deze camera, wat iets meer dan 2GB is..
Zie http://forums.dpreview.co...rum=1009&message=34765462

Maar zoals al gezegd.. volgens mij ondersteunt geen enkel apparaat NTFS.

[ Voor 24% gewijzigd door Jimster op 12-08-2010 01:29 ]

Verwijderd

Jimster schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 01:26:
Het schijnt dat de maximum opnameduur van een filmpje ongeveer 29,5 minuut is bij deze camera, wat net geen 4GB is.

Maar zoals al gezegd.. volgens mij ondersteunt geen enkel apparaat NTFS.
In dat geval zou ik de kaart inderdaad als zijnde FAT32 formatteren.

• AnthonyD
  • Niet online
Bedankt. De camera ondersteunt inderdaad geen NTFS.

Ik heb de geheugenkaart toen in de camera geformatteerd (binnen enkele seconden was het formatteren klaar) en was weer FAT32 (gecheckt in Windows Verkenner).
Echter, ik kan in Verkenner nergens de clustersize vinden. Hoe kan ik de clustersize uitlezen?

Verwijderd

Waarom zou je dat willen weten. Je kan er van uit gaan, dat tijdens het formatteren in de camera, alles goed is gezet, dus ook de clustersize. Als je dit gaat veranderen, dan voldoet het niet meer aan de specs die de camera gebruikt en zal het dus wederom niet werken.

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
De lengte van filmpjes gemaakt met een fotocamera zal bijna altijd beperkt worden tot 29:xx minuten. Vanaf 30min wordt het toestel immers als videocamera beschouwd en komen er extra Europese invoertaksen bij.
Om de prijs van de camera's zo laag mogelijk te houden gaan fabrikanten hun Europese modellen op die manier beperken.

Een Class 4 kaart haalt ook op een sterk gefragmenteerde kaart minimum 4 MB/s maar als je de kaart elke keer leegmaakt en opnieuw formatteert haal je veel hogere snelheden. Ik heb bv. een Class 4 kaart waar ik gemakkelijk 10 MB/s mee haal.
Pagina: 1