Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 10:37

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Hey Tweakers,

pasgeleden een topic open gehad over een T1090 die om onduidelijke redenen niet wilde werken met bovenstaand MoBo. De discussie ging dood toen ik meldde dat een 555 onderweg was om de tijd te vullen waarin de processor RMA was. Deze is inmiddels binnen, ik enthousiast de boel in elkaar zetten, weer niets.

Als ik de boel aanzet, gaan de fans netjes draaien. De boot komt echter niet verder dan FF, oftewel CPU initialize. Aangezien dit de 2e CPU is die gehannes geeft en het toch vrij onwaarschijnlijk is dat ik 2x op rij een kapot product in huis haal, begin ik me ernstig af te vragen of het bordje na 1 jaar trouwe dienst niet gewoon de geest gegeven heeft.

Dat hij bij die sixcore niet werkte, ook na bios update, was vreemd, maar het is helemaal apart dat hij nu een "gewone" dualcore phenom niet pakt. Heeft voorheen geen problemen gemaakt met een Sempron 140, en ik heb er daarvoor altijd een 955 in gehad.

Ik heb uiteraard de standaard dingen uit de troubleshooter geprobeerd, alles ontkoppeld en met zo min mogelijk spullen aangesloten proberen te booten. Ik merkte alleen dat wanneer ik alleen met 1 reepje RAM en CPU bootte, het MoBo in een soort reset loop leek te vallen. Voorderest was enige vorm van resultaat volstrekt afwezig. FF, en meer niet.

Wellicht zie ik iets over het hoofd maar aangezien ik niet eens in de buurt van BIOS kan komen kan ik niet veel bedenken om uit te proberen op het moment. Het enige wat me te binnen schiet, is dat ik per ongeluk de 8 pins CPU power cable heb aangesloten op een voor PCI-E bedoeld contact op mn voeding, bij de installatie van de six core vorige week. Kan dat de nekslag zijn geweest? Voor de goede orde nog even mijn systeem nu:

Mobo 790FX GD70
CPU Phenom II x2 555be (Scythe Mugen 2 erop)
RAM 8GB Geil 1333 6-6-6-24 (4 reepjes)
GPU 2x HD4890 (maar 1 aangesloten voor de test)
PSU Silverstone Decathlon DA800 (800W)
SSD OCZ Onyx 32GB
HDD 2x WD Caviar Green 750GB

In afwachting van een suggestie, verblijf ik O-)

[ Voor 15% gewijzigd door Singular1ty op 12-08-2010 00:04 ]

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 13:50

0scar

MacIJver

De EPS 8 pins en de PCI-E 8-pins hebben een verschillende pin layout, dit lijkt me zeer ongezond voor je mobo als je die hebt aangezet.

Afbeeldingslocatie: http://www.mangione.com.br/upload/cablemod2.jpg

Manusjes van alles kunnen multitasken

Verwijderd

Heb ik ook wel eens iemand zien doen de 8pins voor de videokaart in de 4 pins voor het moederbord gestoken. ook aangezet toen. daarna erachter gekomen goed gezet en het moederbord werkte weer.
Dus als het mee zit maakt het misschien niet eens uit.

Kan je niet je ram ergens testen kijken of dat helemaal in orde is.

Anders denk ik toch je moederbord dat om 1 of andere rede niet wilt. met 1 jaar heb je er nog garantie op.
zou probere niewe mobo te krijgen

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:25

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Garantie claimen op je moederbord nadat je hem zelf kapot hebt gemaakt (verkeerde stekkertje!) is natuurlijk niet toegestaan. Sterker nog, eigenlijk is het diefstal :P

Verwijderd

Heb je een punt,

maarr, wie zegt dat het door een verkeerd stekkertje gekomen is?
dat is aan MSI om uit te zoeken. :P

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
De EPS 8 pins en de PCI-E 8-pins hebben een verschillende pin layout, dit lijkt me zeer ongezond voor je mobo als je die hebt aangezet.
Mmmmh, goede kans dat ik m met mn lompe hoofd dan zelf gesloopt heb. |:( Hij wilde met die 6 core nog wel in BIOS komen, alleen liep ie voor het posten altijd ergens vast.

Met de 555 is het helemaal bal, ik krijg binnenkort een nieuw MoBo binnen van Azerty, daar ga ik even de CPUs in steken en als dat wel werkt gaat het bordje RMA...
Kan je niet je ram ergens testen kijken of dat helemaal in orde is.
Het RAM is gezond, met die sempron deden allevier de reepjes het perfect.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
als jev dat bord een opneuker hebt verkocht door stekkers verkeerd aan te sluiten, dan doet hij helemaal niks meer. het lijkt me niet dat het daar door komt..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• 0scar

0scar

MacIJver

Je hebt wel erg veel druk op die connector uitgevoerd, ze zijn nl. van verschillende vorm. Les voor volgende keer, als het niet makkelijk gaat dan niet doordrukken. ;)

De mensen die in de shops werken lezen ook de forums. En bovendien is het niet netjes een bord te RMA-en als je dat zelf hebt gesloopt.

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Je hebt wel erg veel druk op die connector uitgevoerd, ze zijn nl. van verschillende vorm. Les voor volgende keer, als het niet makkelijk gaat dan niet doordrukken.
Eigenlijk ging die connector er heel makkelijk in. Ik heb waarschijnlijk wel de juiste kabel gebruikt, alleen heb ik die niet aangesloten op de 8 pins MoBo aansluiting, maar op een PCI-E contact van mn voeding. Tis een modulair geval, de contacten voor de 8 pins en PCI-E kabels zien er exact hetzelfde uit.
als jev dat bord een opneuker hebt verkocht door stekkers verkeerd aan te sluiten, dan doet hij helemaal niks meer. het lijkt me niet dat het daar door komt..
maar, wat is het dan wel?

Update: ik mag het antwoord zelf geven: heb de boel losgedraaid om te ontdekken dat een aantal pinnetjes v/d CPU verbogen waren |:( Ontzettend slordig, vergrootglas + pincet erbij gepakt... updates volgen...

Update: Fuck! Pinnetjes netjes rechtgebogen, toen deed ie het ineens wel, maar nu heb ik EXACT hetzelfde gedonder als met die 6 core: hij loopt gedurende de post of in BIOS zomaar vast. Het moet het MoBo wel zijn, ik heb nu alles geprobeerd; ander geheugen, andere videokaart, andere voeding en andere CPU, en hij blijft vastlopen voor ie klaar is met posten. Mee eens?

edit: Beter gezegd, hij lijkt te posten, en dan wanneer je verwacht dat windows begint te laden en het LCD schermpje op mn bord begint de temperatuur weer te geven in plaats van de boot fase, blijft het scherm zwart. In BIOS kan ik een klein beetje rondklooien, maar dan loopt ie ineens vast.

edit: Merk trouwens dat de NB heatsink best wel warm wordt. Is dit normaal?

[ Voor 41% gewijzigd door Singular1ty op 12-08-2010 21:32 ]

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Schop. Heb een beetje feedback nodig hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar

0scar

MacIJver

Singular1ty schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 21:38:
Schop. Heb een beetje feedback nodig hier...
Sorry kerel, maar sommige tweakers hebben een sociaal leven (ja die zijn er echt :9 ), we doen ons best...
Singular1ty schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 18:02:
Eigenlijk ging die connector er heel makkelijk in. Ik heb waarschijnlijk wel de juiste kabel gebruikt, alleen heb ik die niet aangesloten op de 8 pins MoBo aansluiting, maar op een PCI-E contact van mn voeding. Tis een modulair geval, de contacten voor de 8 pins en PCI-E kabels zien er exact hetzelfde uit.
OK, je bedoelde dus de modulaire/voedingsstekker, die zijn dus gelijk van vorm voor PCI-E en EPS kabels.
Update: ik mag het antwoord zelf geven: heb de boel losgedraaid om te ontdekken dat een aantal pinnetjes v/d CPU verbogen waren |:( Ontzettend slordig, vergrootglas + pincet erbij gepakt... updates volgen...

Update: Fuck! Pinnetjes netjes rechtgebogen, toen deed ie het ineens wel, maar nu heb ik EXACT hetzelfde gedonder als met die 6 core: hij loopt gedurende de post of in BIOS zomaar vast. Het moet het MoBo wel zijn, ik heb nu alles geprobeerd; ander geheugen, andere videokaart, andere voeding en andere CPU, en hij blijft vastlopen voor ie klaar is met posten. Mee eens?

edit: Beter gezegd, hij lijkt te posten, en dan wanneer je verwacht dat windows begint te laden en het LCD schermpje op mn bord begint de temperatuur weer te geven in plaats van de boot fase, blijft het scherm zwart. In BIOS kan ik een klein beetje rondklooien, maar dan loopt ie ineens vast.

edit: Merk trouwens dat de NB heatsink best wel warm wordt. Is dit normaal?
Warm is een subjectief begrip. Weet je de temperatuur? Die NB's willen nog wel eens heet worden, ergens tussen 50-70 graden C.

Je moederbord is nu wel een grote verdachte, ken je niemand met een AM3 bord die je kan helpen. Als je jouw processor, geheugen en vidkaart in een werkend bord stopt en hij werkt zonder problemen, dan weet je het zeker.

Ik vraag me altijd af hoe mensen die pinnetjes krom krijgen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Sorry voor het gebrek aan geduld maar ik moet mn opstelling elke keer twee verdiepingen omhoog slepen als ik stop met testen, anders krijg ik ruzie met mn medebewoners, en ik wou graag weten of er nog iets te proberen viel voordat ik weer ging afbouwen... Jullie met je sociale levens ook :+
Ik vraag me altijd af hoe mensen die pinnetjes krom krijgen. :?
Ik weet zelf niet eens hoe ik het voor mekaar heb gekregen :F ik denk dat de CPU een stukje uit de socket is gekomen bij het installeren van de koeler, en als je die er vervolgens stevig op schroeft heb je het snel gedaan...
Je moederbord is nu wel een grote verdachte, ken je niemand met een AM3 bord die je kan helpen. Als je jouw processor, geheugen en vidkaart in een werkend bord stopt en hij werkt zonder problemen, dan weet je het zeker.
Ik krijg binnenkort van Azerty een nieuw AM3 bordje binnen, dus dan weten we het zeker. Opmerking over NB was een beetje loos, nieuw MoBo moet de uitkomst bieden. Dus bedankt voor de feedback, ik update nog wel even...

[ Voor 29% gewijzigd door Singular1ty op 13-08-2010 15:03 ]

Pagina: 1