Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een wat oudere computer (jaartje of 7 oud). Er zit wel USB 2.0 op, maar als ik de drivers van de fabrikant wil installeren vind windows dat deze drivers ouder zijn dan de geïnstalleerde drivers. De automatisch door window geïnstalleerde USB drivers zorgen ervoor dat de computer m'n USB poorten slechts als USB 1.0 herkent, terwijl de drivers van de fabrikant uiteraard zorgen dat ze als 2.0 worden herkend. Als ik de windows drivers verwijder herkent windows zo snel dat hij de drivers niet heeft dat hij de windows drivers weer installeert voor ik de kans krijg de fabrikant drivers te installeren.

Volgens mij kan ik via Systeembeheer -> Services wel even tijdelijk de services uitschakelen dat windows automatisch hardware herkent. Maar welke services moet ik dan even uitschakelen?
"Plug and Play" geeft aan dat de computer wijzigingen in de hardware kan herkennen. Maar hier zijn een hele zooi andere services van afhankelijk. Of moet ik "Shell Hardware Detection" of iets anders hebben? Of is er een andere handige oplossing om toch de drivers van de fabrikant te kunnen installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:26
Welkom bij GoT!

Misschien dat je de volgende keer ook even aan kunt geven wat je zelf al gevonden heb via bv. Google of de GoT Search.

Misschien dat je voor je volgende topic even de regeltjes door kunt nemen, dan weet je precies wat er hier wel en niet kan/mag en waaraan je startpost moet voldoen.

Het is hier namelijk op GoT de bedoeling dat je eerst zelf op zoek gaat naar een oplossing voor je probleem alvorens je hiervoor een topic aanmaakt.

Als je nu je topic even aanvult met hetgeen je zelf al gevonden (en eventueel geprobeerd hebt)....dan voorkom je misschien reacties met tips die je al geprobeerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Verwijderd schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 21:56:
Ik heb al een wat oudere computer (jaartje of 7 oud). Er zit wel USB 2.0 op, maar als ik de drivers van de fabrikant wil installeren vind windows dat deze drivers ouder zijn dan de geïnstalleerde drivers. De automatisch door window geïnstalleerde USB drivers zorgen ervoor dat de computer m'n USB poorten slechts als USB 1.0 herkent, terwijl de drivers van de fabrikant uiteraard zorgen dat ze als 2.0 worden herkend. Als ik de windows drivers verwijder herkent windows zo snel dat hij de drivers niet heeft dat hij de windows drivers weer installeert voor ik de kans krijg de fabrikant drivers te installeren.

Volgens mij kan ik via Systeembeheer -> Services wel even tijdelijk de services uitschakelen dat windows automatisch hardware herkent. Maar welke services moet ik dan even uitschakelen?
"Plug and Play" geeft aan dat de computer wijzigingen in de hardware kan herkennen. Maar hier zijn een hele zooi andere services van afhankelijk. Of moet ik "Shell Hardware Detection" of iets anders hebben? Of is er een andere handige oplossing om toch de drivers van de fabrikant te kunnen installeren?
Je kan het jezelf moeilijk maken ook natuurlijk... :+ De oplossing is eenvoudig: ga naar je USB controller in Device Manager en doe daar een manuele update van de drivers (device in kwestie is USB Root Hub dacht ik).

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:30
Welke Windows versie staat op de machine? XP met SP3 zou een USB 2.0 controller goed moeten herkennen.

edit: typo :o

[ Voor 9% gewijzigd door Henkje.doc op 12-08-2010 18:22 ]

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik ga er vanuit dat de USB controller op het mainboard geïntegreerd is. Het beste is dus om de drivers van het mainboard te installeren, of anders de chipset drivers van bijvoorbeeld Intel of AMD.
Post eens het merk en type mainboard.

[ Voor 9% gewijzigd door Henk007 op 12-08-2010 18:28 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:58
USB2.0 drivers voor XP vind je in SP1 of hoger, er zijn praktisch geen fabrikanten die zelf geschreven drivers hebben.

Verwijderd

Topicstarter
@YellowOnline: Dat heb ik reeds geprobeerd, maar dan wordt aangegeven: Er is geen betere software voor de hardware gevonden dan wat er al is geïnstalleerd.

@Henkje.doc: XP Professional Versie 2002 SP3.

@Henk007: Ik heb alle drivers van de NEC site afgehaald (het is een NEC Versa P520). Al deze drivers, waaronder de chipset driver heb ik reeds geïnstalleerd (hier zat geen main board driver bij), echter zoals ik een paar regels hierboven aangeef, lukt het niet om de USB 2.0 drivers te installeren. Het type main board kon ik niet vinden (heb wel even goed gezocht), maar dit zijn de verdere specificaties:

NEC Versa P520:
Processor: Mobile Intel® Pentium® M processor - 1.4 Ghz. (Centrino)
Memory: 512 MB
Hard disk: 30 GB
Combo DVD-CDRW drive
15” color TFT display
Integrated wireless network adapter (802.11b) including build in antenna
Integrated 10/100/1000 base-T netwerk adapter
Integrated 56K6 modem
US keyboard including Euro symbol
PCMCIA slot: 2x type II
USB2 4x

Verder staat er bij apparaatbeheer bij USB-controllers het volgende:
Intel(R) 82801DB/DBM USB Universal Host Controller - 24C2
Intel(R) 82801DB/DBM USB Universal Host Controller - 24C4
Intel(R) 82801DB/DBM USB Universal Host Controller - 24C7
USB-hoofdhub
USB-hoofdhub
USB-hoofdhub

Een beetje apart dat er 2x 3 dingen voor 2x 2 USB poorten staan, maargoed ik zou niet weten hoe dit verder zit, deze zijn automatisch geïnstalleerd bij het installeren van XP pasgeleden.

@iedereen: alvast bedankt voor de hulp, het is fijn als mensen willen helpen.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:58
Apart probleem, aangezien USB2.0 ws gewoon geleverd wordt door de Intel ICH4m southbridge van de chipset, en geen wazig 3th party chippie. Je zou de INF update van de Intel site nog kunnen proberen, maar verwacht dat die niet veel meer doet dan die van de NEC site. Heb je eerst een oudere XP versie geinstalleerd en deze later geupgrade naar SP3? Neem aan dat je al geprobeerd hebt alle USB controllers te verwijderen en dan opniuew laten vinden?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Heb je USB2.0 in het BIOS uit staan?

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
johnkeates schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 21:52:
Heb je USB2.0 in het BIOS uit staan?
Da's ook een goeie ja. Ik weet niet hoe ze dat in de setup van die NEC noemen, maar de benaming is voor non-insiders vaak verwarrend
Er zijn vier varianten van USB:
* USB 1.0: 1,5 Mbit/s (low speed)
* USB 1.1: 12 Mbit/s (full speed)
* USB 2.0: 480 Mbit/s (high speed)

Verwijderd

Topicstarter
Yes, dat was het probleem, in m'n BIOS stond hij op 1.1 ipv 2.0. Hartelijk dank allemaal, het is nu opgelost!
Pagina: 1