[PHP/Sharepoint] - Data uitwisseling / gegevenskoppeling

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvanh
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-12-2023

gvanh

Webdeveloper

Topicstarter
Goedenavond!

Voor een offerte-traject waarin me momenteel zitten, is ons verzocht om referenties op te geven, waaruit onze ervaring blijkt met Sharepoint koppelingen/integratie in een website.

Helaas hebbe wij de benodigde referenties vooralsnog niet; desondanks wil ik iets nuttigs kunnen melden over een mogelijk koppeling.

Wij gebruiken zelf PHP als uitgangspunt voor onze webapplicaties. Met Sharepoint heb ik (duh!) geen ervaring, anders dan dat ik wel eens een demo-filmpje van Microsoft bekeken heb, om de mogelijkheden van Sharepoint op mijn netvlies te krijgen.

Goed ... mijn vraag. Qua functionaliteit wil de potentiele opdrachtgever graag dat wij de mogelijkheid inbouwen om documenten die in Sharepoint zijn opgeslagen, ook aan de website te kunnen koppelen.

Ik vraag mij nu af hoe ik Sharepoint moet zien. Is Sharepoint een volledig eigen webserver, die zijn eigen webservices aanbiedt, op basis waarvan je (met de juiste credentials) specifieke gegevens kunt opvragen en - bijvoorbeeld een soort van "file browser" interface kan maken, die door de beschikbare documenten in Sharepoint bladert?

Heeft Sharepoint daarin heel specifieke uitwisselings-quirks, of is dat redelijk volgens de richtlijnen die men mag verwachten van een publieke webservice?

Ik ben al even aan het zoeken naar wat artikelen op dit gebied, maar zag in de gauwigheid niet iets wat direct aansluit op mijn verwachtingen. Hopelijk heeft iemand een houvast (link?) waarmee ik verder kan zoeken ... ondertussen ga ik zelf ook nog wat verder Googelen.

Alvast dank voor de handreiking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
er is toch wel een trial versie te downloaden? Althans toen ik er een jaar of twee geleden er naar moest kijken waren die er wel..

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Ik ben al even aan het zoeken naar wat artikelen op dit gebied, maar zag in de gauwigheid niet iets wat direct aansluit op mijn verwachtingen.
Je zult je denk ik toch iets meer in de materie moeten verdiepen ;) Als je niet eens weet wat je nu precies moet gaan maken, kan je erg moeilijk een nette offerte opleveren natuurlijk. Je bent zelf ook nog aan het zoeken e.d., mooi. Misschien verstandig om dit topic pas voort te zetten nadat je zelf zoveel mogelijk informatie hebt verzameld?

[ Voor 18% gewijzigd door Creepy op 11-08-2010 21:15 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Expecho
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:30
Je hebt twee sharepoint varianten: de portal versie en de ""light" versie. De eerste heet MOSS 2007 (Microsoft Office Sharepoint Server) en de tweede heet WSS 3.0 (Windows Sharepoint Services) en die is gratis. Die kan je dus downloaden en installeren om mee te spelen. Verder kan je of gebruik maken van de web services (http://msdn.microsoft.com...79390%28office.12%29.aspx) of van het SharePoint object model dat via een DLL aan te spreken is (http://msdn.microsoft.com...int%28v=office.12%29.aspx)

Zonder enige ervaring een SharePoint koppeling bouwen doe je niet even, je moet goede kennis hebben van de structuur van SharePoint.

Over al het bovenstaande is met een beetje googlen meer dan genoeg info te vinden, al zal het merendeel .net gebaseerd zijn..

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Vergeet je SharePoint Server 2007/2010 niet? Alleen Sharepoint Foundation 2010 (vergelijkbaar met WSS) is gratis als je een Windows Server (standaard +) licentie hebt. Sharepoint Server standard en enterprise zijn allerminst gratis. En dan zijn er nog de SharePoint uitbereidingen Project server 2010 en Team Services (onderdeel van TFS2010)..

If it isn't broken, fix it until it is..

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:45

Haan

dotnetter

Ik zou je als tip meegeven om alvast serieus na te gaan denken om dit uit te besteden aan een partij met verstand van SharePoint ;) Daarbij is SharePoint door-en-door .NET, dus voordat je een offerte uit gaat sturen, zou ik eerst eens heel goed nagaan hoe dat gaat werken icm PHP. Grote kans dat je jezelf heel veel problemen op de hals gaat halen, want SharePoint ontwikkelen is zelfs in .NET vaak al behoorlijk lastig..

Kater? Eerst water, de rest komt later

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 17:13

bonzz.netninja

Niente baffi

Bij mijn vorige bedrijf koppelde we websites best vaak aan een sharepoint intranet (zeg maar nieuws op intranet moest ook op website). Echter werkte wij ook voor onze websites met .net en dat scheelde een hoop. Er zijn kantenklaar connectors te koop trouwens als ik me niet vergis.

uiteindelijk hebben wij destijd een eigen webservice geknutselt die de data uit Sharepoint trekt en deze synct. Als het trouwens alleen om het displayen van deze data gaat zou je kunnen kijken of je met de standaard rss optie niet uit kan komen.

[ Voor 14% gewijzigd door bonzz.netninja op 12-08-2010 09:42 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Expecho
Niemand_Anders schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 09:32:
Vergeet je SharePoint Server 2007/2010 niet? Alleen Sharepoint Foundation 2010 (vergelijkbaar met WSS) is gratis als je een Windows Server (standaard +) licentie hebt. Sharepoint Server standard en enterprise zijn allerminst gratis. En dan zijn er nog de SharePoint uitbereidingen Project server 2010 en Team Services (onderdeel van TFS2010)..
Euh, je kan officieel geen installatie van WSS uitvoeren op een niet window server machine, dus dat had ik indirect niet vergeten, maar je hebt gelijk, je moet wel aan de randvoorwaarden doen. en MOSS 2007 is SharePoint Server 2007... heb alleen inderdaad de 2010 versie niet meegenomen maar het ging me even om het feit dat de TS kán beschikken over een gratis WSS 3.0 / SharePoint Foundation omgeving om meer te kunnen leren over SharePoint, mits aan alle overige randvoorwaarden (OS etc) is voldaan.

• gvanh
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-12-2023

gvanh

Webdeveloper

Topicstarter
Dank voor jullie reacties!

Voor zover ik uit de briefing begrepen heb, is het de bedoeling dat we documenten die in Sharepoint zijn ondergebracht kunnen koppelen aan de website; eventeel middels een interface in ons CMS. Is daar een webservice voor? Hoe zou zoiets heten?

Enfin, ik ga weer even verder verdiepen op basis van de geposte links.
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:45

Haan

dotnetter

Er zijn een stuk of twintig verschillende webservices, dus succes >:)
Nee, volgens mij moet je de Lists webservice hebben, maar ik ben geen SharePoint expert, dus ik kan er ook naast zitten.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expecho
In principe kan je gewoon de document library uitlezen via WebDav als dat geconfigureerd is, dan wordt bijvoorbeeld http://sharepoint/mysite/mydoclib te benaderen via \\sharepoint\mysite\mydoclib. Je weet gauw genoeg of dit aanstaat door in sharepoint een document library te openen in verkenner weergave.
Pagina: 1