Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donenzone
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik heb recentelijk de Samsung XL2370 ledmonitor gekocht. Direct na aankoop echter zag ik vooral in de hoeken kleine, kleurloze, lichte, diagonale strepen (foto (als het ware de verkleuringen tussen de pijlen, je moet echt goed kijken)) op de monitor. Meteen terug naar de winkel gegaan, die zei dat er technisch met de monitor niets mis was, maar dat het mogelijk kwam omdat het de computer waar de monitor op is aangesloten, niet geaard zou zijn.

Nu heb ik deze dus geaard, maar zie ik ze nog steeds. Daarna heb ik Samsung gebeld en zij zeggen dat het ook een vorm van storing moet zijn in de buurt. Nu staat naast de monitor een WiFi-router die op 2,4 GHz uitzendt, maar ook als ik deze uitzet, zie ik de strepen. Nu vraag ik me dus af: wat nog meer zou de strepen kunnen veroorzaken (dingen die van de lijst kunnen: mobiele telefoons)?

Stel ik kom hier niet vanaf: is dit een bekend probleem? En zo ja, welke monitors hebben hier veel last van (zijn de ledmonitors/XL2370 hier gevoeliger voor?)? En wat is het eigenlijk/hoe komt het?

Thanks alvast!

Verwijderd

Als ik op een bepaalde manier goed kijk, dan zie ik inderdaad iets diagonaals.
Dat zou storing kunnen zijn, maar beeldschermen zijn over het algemeen goed afgeschermd.

Dus het lijkt me meer interferentie binnenin het beeldscherm.

Welk signaal gebruik je ? Toch niet de analoge signalen van de DVI-I ?

Dit is een gemakkelijke test: http://www.lagom.nl/lcd-test/
Misschien dat daar nog iets opvalt?

• Donenzone
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 02:00:
Als ik op een bepaalde manier goed kijk, dan zie ik inderdaad iets diagonaals.
Dat zou storing kunnen zijn, maar beeldschermen zijn over het algemeen goed afgeschermd.

Dus het lijkt me meer interferentie binnenin het beeldscherm.

Welk signaal gebruik je ? Toch niet de analoge signalen van de DVI-I ?

Dit is een gemakkelijke test: http://www.lagom.nl/lcd-test/
Misschien dat daar nog iets opvalt?
DVI-I en HDMI en op beide zie ik ze.
Op de lcd-test valt niets op.

O ja, het probleem is overigens dat ik de monitor in de winkel heb aangesloten, en toen niets zag. Nu zie ik ze hier soms wel ook eens niet, maar toch lijkt dat erop dat het iets in mijn omgeving is?

[ Voor 16% gewijzigd door Donenzone op 12-08-2010 09:21 ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:00

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dit kan (onder andere) het gevolg zijn van een aardlus. (een stroom dit gaat lopen tussen computer en monitor of andersom). In de analoge wereld (VGA en de analoge aansluiting van DVI-I) levert dat een soortgelijk beeld op.
Bij digitaal (HDMI, DVI-D) heb ik het nog nooit gezien, maar dat wil niets uitsluiten natuurlijk.

Weet je zeker dat je bij gebruik van DVI-I dat het digitale signaal wordt gebruikt en niet het ook daarin aanwezige analoge signaal?

Hieronder een simpele test procedure:
1. Ontkoppel ALLE hardware van je computer (netwerk, printer, speakers,...) zodanig dat er nog maar 4 'snoeren' aan je PC zitten: toetsenbord, muis, DVI-I (of HDMI) en stroom.
Schakel ALLE apparatuur in de buurt (kleiner dan 2 meter) uit en haal de stekkers en adapters uit het stopcontact (dit omdat "uit" lang niet altijd "uit" is).
En bekijk of het beeld nu wel goed is.

Zo nee, dan gaan we een stapje verder: Geen aarding op je monitor (let op: dit is slechts ter test!)
2. Trek de stekker van de monitor uit het stopcontact en fabriceer iets waardoor de randaarde ervan geen contact maakt met de randaarde van het stopcontact. (of zet er een verdeeldoos tussen zonder randaarde).
Bekijk of het beeld nu wel goed is.

Zo nee, dan gaan we nog een stapje verder: Geen aarding op je computer (let op: dit is slechts ter test!)
3. Laat je monitor ook ongeaard staan en voer hetzelfde uit voor je computer.

Als ergens in deze stappen het beeld ineens goed is, dan heb je nu een richtlijn naar een oplossing.
Randaarde permanent los laten hangen van een PC is niet slim. Die van een monitor kan geen kwaad (ivm de plastick behuizing, als dat zo is tenminste).

Onder sommige omstandigheden verhelpt het omdraaien van een stekker (van je monitor of computer) dergelijke problemen. Die zijn uniek, maar je weet maar nooit.

@hieronder:
Da's een goede ik heb het erbij ge-edit. :)

[ Voor 8% gewijzigd door remco_k op 12-08-2010 13:14 ]

Alles kan stuk.

• Dr Mad
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-09 19:37

Dr Mad

Team4Fun Vouwert

Kleine aanvulling op punt 1 van Remco_k: Zet niet alleen alle randapparatuur uit, maar haal ook de eventuele adapters uit het stopcontact.

Money4Gamers

• Donenzone
  • Niet online
remco_k schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 09:27:
Dit kan (onder andere) het gevolg zijn van een aardlus. (een stroom dit gaat lopen tussen computer en monitor of andersom). In de analoge wereld (VGA en de analoge aansluiting van DVI-I) levert dat een soortgelijk beeld op.
Bij digitaal (HDMI, DVI-D) heb ik het nog nooit gezien, maar dat wil niets uitsluiten natuurlijk.

Weet je zeker dat je bij gebruik van DVI-I dat het digitale signaal wordt gebruikt en niet het ook daarin aanwezige analoge signaal?

Hieronder een simpele test procedure:
1. Ontkoppel ALLE hardware van je computer (netwerk, printer, speakers,...) zodanig dat er nog maar 4 'snoeren' aan je PC zitten: toetsenbord, muis, DVI-I (of HDMI) en stroom.
Schakel ALLE apparatuur in de buurt (kleiner dan 2 meter) uit en haal de stekkers en adapters uit het stopcontact (dit omdat "uit" lang niet altijd "uit" is).
En bekijk of het beeld nu wel goed is.

Zo nee, dan gaan we een stapje verder: Geen aarding op je monitor (let op: dit is slechts ter test!)
2. Trek de stekker van de monitor uit het stopcontact en fabriceer iets waardoor de randaarde ervan geen contact maakt met de randaarde van het stopcontact. (of zet er een verdeeldoos tussen zonder randaarde).

Zo nee, dan gaan we nog een stapje verder: Geen aarding op je computer (let op: dit is slechts ter test!)
3. Laat je monitor ook ongeaard staan en voer hetzelfde uit voor je computer.

Als ergens in deze stappen het beeld ineens goed is, dan heb je nu een richtlijn naar een oplossing.
Randaarde permanent los laten hangen van een PC is niet slim. Die van een monitor kan geen kwaad (ivm de plastick behuizing, als dat zo is tenminste).

Onder sommige omstandigheden verhelpt het omdraaien van een stekker (van je monitor of computer) dergelijke problemen. Die zijn uniek, maar je weet maar nooit.

@hieronder:
Da's een goede ik heb het erbij ge-edit. :)
Bedankt. Ik heb stap 1 uitgevoerd en de strepen bleven bestaan.
Stap 2 heb ik ook geprobeerd. Ik heb hier in deze kamer een stekkerdoos aan de wand zitten zonder aarde, maar ook als ik daar de monitor op aansluit, blijven ze bestaan de strepen.

Overigens misschien is het handig als ik m'n stroomsituatie even verduidelijk:
- Ik heb in deze kamer een stekkerdoos in de muur zitten. Deze stekkerdoos heeft geen aarde.
- Op die stekkerdoos zitten twee andere stekkerdozen aangesloten. Deze hebben wel aarde (maar dat heeft dus geen zin)
- Op die twee stekkerdozen zit alle apparatuur aangesloten (een printer, router, monitor, lamp, Xbox 360, Xbox-stuur, USB-HDD en de speakers)

Over stap 3:
de computer en de monitor waren dus beide altijd al niet geaard. Nu heb ik juist wel even de computer geaard door een stroomkabeltje van de computer (de achterkant ervan) naar de verwarmingsbuis te trekken. Echter, de strepen blijven nog steeds bestaan.

Ik heb verder veel mogelijke combinaties geprobeerd. Monitor (hoe kun je controleren of die digitaal is aangesloten? HIj zit op DVI en channel Digital, lijkt me dan van wel?) met alleen DVI, stekkerdozen helemaal leeg met alleen monitor + pc, alleen pc, alleen Xbox 360. Maar geen van allen met effect.

De conclusie lijkt mij dus dat met zowel de aarde als zonder de strepen op het beeld blijven?

Edit:
Zou het zin hebben de monitor te aarden?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:00

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Donenzone schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 14:41:
[...]

Edit:
Zou het zin hebben de monitor te aarden?
Ja

Verwarming is overigens geen goede aarding.
Pak dan even een haspel uit de schuur en gebruik een normaal geaard stopcontact.

Alles kan stuk.

• Donenzone
  • Niet online
remco_k schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 15:59:
[...]

Ja

Verwarming is overigens geen goede aarding.
Pak dan even een haspel uit de schuur en gebruik een normaal geaard stopcontact.
Ik heb alleen de computer en de monitor naar boven verplaatst (en toetsenbord en muis) en ik heb deze op een normaal geaard stopcontact aangesloten (die schaars zijn in ons huis), maar ik zie ze nog steeds.

Hm... het probleem is dus dat ik die strepen in de winkel niet zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donenzone
  • Niet online
Het was overigens uiteindelijk toch de monitor die kapot was.
Bedankt iig voor alle hulp!
Pagina: 1