Toon posts:

Problemen met bereikbaarheid nas server na overstap op Tele2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Onlangs ben ik van internet provider overgestapt (van Ziggo naar Tele2), daarvoor heb ik een nieuw modem moeten installeren. Sindsdien is mijn Synology nas server niet meer bereikbaar voor de buitenwereld.

Wat heb ik geprobeerd? Allereerst ben ik natuurlijk begonnen om in te loggen op het Tele2 modem, (Davolink dv2020). Hierbij viel mij op dat je alleen als user kunt inloggen. In het modem heb ik de juiste poort geopend om over het web de server te kunnen bereiken. De poort staat open en wordt doorverwezen naar het lokale adres van de server. Dit is de manier waarop het altijd was geregeld en zo werkte het bij Ziggo. Nu is dat helaas niet het geval.
Ook Dmz Host naar het lokale adres van de server gaf ook geen goed resultaat.

Een kleine schets van mijn huisnetwerk: 1 modem daarachter een router (waarin uiteraard de juiste poorten openstaan) al het internet verkeer gaat eerst via de router.

Bij wijze van test heb ik de Nas direct aan het modem gehangen dus vooraan het netwerk en hierdoor was de server warempel te bereiken! Alleen kon ik de server niet meer vinden in mijn lokale netwerk. Dit heeft denk ik te maken met de ip adressen die de router en het modem gebruiken. Het modem geeft adressen in de vorm van 192.168.1.1 En de Router geeft adressen in de vorm van 192.168.10.100. Ik dacht dat ik hierdoor de server ook niet kon vinden in het lokale netwerk als ik 'm direct aan de modem hing. Maar dat weet ik niet zeker.

Heeft er iemand een advies wat ik kan doen om de server bereikbaar te maken vanaf internet?

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als ik het goed begrijp is de route die een pakketje van het internet naar je NAS dus dit:

inet --> modem (192.168.1.1) --> router (192.168.10.100) --> NAS

Mag ik aannemen dat je subnet 255.255.255.0 is?

Je schrijft dat de juiste poort op het modem al 'open staat'. Ik neem aan dat je daarmee bedoeld dat de poort geforward is. Maar heb je hem wel naar het IP adres van de router geforward? En daar moet je vervolgens de poort weer naar het adres van de NAS forwarden.

Als je geen dubbele NAT wilt, moet je een van beide (modem of router) als 'bridge' configureren.

Lekker aan het fotograferen? 📸
Check mijn V&A voor een upgrade!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:36
Dat wat jij modem noemt, is een modem met ingebouwde router. Bij Ziggo was dat wel puur een modem.
Je wilt dus twee routers opnemen in je netwerk.

Die vraag komt hier enkele keren per week langs op het forum.
Hoe men dat oplost staat hier: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Als alles werkt zet je het ip adres van de server in de DMZ Host van de Davolink.

[ Voor 12% gewijzigd door cornfed99111 op 12-08-2010 00:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Room42 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 20:09:
Als ik het goed begrijp is de route die een pakketje van het internet naar je NAS dus dit:

inet --> modem (192.168.1.1) --> router (192.168.10.100) --> NAS

Mag ik aannemen dat je subnet 255.255.255.0 is?

Je schrijft dat de juiste poort op het modem al 'open staat'. Ik neem aan dat je daarmee bedoeld dat de poort geforward is. Maar heb je hem wel naar het IP adres van de router geforward? En daar moet je vervolgens de poort weer naar het adres van de NAS forwarden.

Als je geen dubbele NAT wilt, moet je een van beide (modem of router) als 'bridge' configureren.
De route zoals jij die beschrijft klopt ja, subnet is inderdaad 255.255.255.0. En het zijn eigenlijk 2 routers, dit klopt. Het liefste zou willen is dat de modem in dit verhaal ook slechts als modem functioneert. De poort is inderdaad geforward, eerst geprobeerd om deze direct naar de nas te verwijzen dit lukte niet toen naar het wan adres van de router wat ook geen resultaat opleverde.

Dank voor de tip over de bridge functionaliteit daar ga ik even naar op zoek.

@cornfed99111, De router in deze situatie wil ik dus niet als accespoint gebruiken maar als router. Als het even kan gebruik ik het modem alleen als modem en neemt deze modem liever geen router werkzaamheden over van de originele router. Maar ik heb het idee dat ik weinig met het modem kan omdat alles geregeld kan worden door tele2 maar niet door de eindgebruiker.

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:36
De Davolink kan je niet als puur modem gebruiken. Hij blijft dus altijd routeren.
Het handigste is om de extra router als switch/ap te configureren.
Je kan de tweede router ook laten router, maar dan moet je werken met dubbel NAT.
Optie 1 is eenvoudiger. Optie 2 is wat moeilijker.

[ Voor 12% gewijzigd door cornfed99111 op 12-08-2010 14:07 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:54

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 11:41:
@cornfed99111, De router in deze situatie wil ik dus niet als accespoint gebruiken maar als router. Als het even kan gebruik ik het modem alleen als modem en neemt deze modem liever geen router werkzaamheden over van de originele router. Maar ik heb het idee dat ik weinig met het modem kan omdat alles geregeld kan worden door tele2 maar niet door de eindgebruiker.
Kan je nog aan geven waarom jouw voorkeur naar een dubbele router oplossing gaat ?
Is het een idee om je Router in de DMZ van de Davolink te plaatsen ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1