Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gammort
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-01 14:34
Hey tweakers,

Ik heb een tijdje terug een dell laptop gekocht met een i7 Q720 @ 1.6Ghz. Nu staat erbij dat hij turboboost up to 2.8Ghz kan. Ik vroeg me af hoe wordt bepaald of het nodig is om die boost te geven en of ik misschien zelf die boost kan aanzetten. Ik heb nog geen verdere ervaring met deze nieuwe processoren dus misschien dat iemand me een beetje verder kan helpen.

Bedankt.

p.s. het is die laptop van €949,- (kan blijkbaar de ander niet verwijderen)

[ Voor 10% gewijzigd door Gammort op 11-08-2010 17:47 . Reden: foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Die boost wordt gegeven als : die nodig is EN als er ruimte voor is (als er genoeg stroom is en als de cores temperatuur onder het maximum zit.

Dat is een hele slimme technologie lijkt me. Aan de andere kant, als je cpu niets te doen heeft, zal die zichzelf terugklokken, zodat je minder stroom verbruikt en de boel zo koel mogelijk blijft.

Ga je hem op 2.8 vast zetten (als dat al zou kunnen) zal het ding snel doorfikken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.louie
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-02-2021
Met deze gadget kun je zien wanneer de processor opgeklokt wordt:
http://www.intel.com/support/processors/sb/CS-031038.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-08 19:48

epic_gram

undercover moderator

Die boost werkt niet voor al je kernen tegelijk, het werkt alleen als er een kern 100% belast word en andere minder. Dus je hebt er alleen wat aan bij single treaded applicaties. Bij de turbo functie van AMD is het ook zo dat de overige kernen die niet of minder gebruikt worden dan automatisch teruggeklokt worden. Geen idee hoe dat met intel zit. Dat doen ze omdat hij anders te heet word. Als je die functie handmatig wilt aanzetten moet je hem overclocken, wat ik niet zou doen met een laptop in verband met warmte en accuduur. Als je dat niet wilt hoef je niets te doen, het werkt automatisch op het moment dat jij het nodig hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door epic_gram op 11-08-2010 20:33 ]

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gammort
Balen, ik wil het gewoon zien. Het programmaatje dat mr.louie linked is niet meer te downloaden.

Het is wel fijn om te weten wanneer je laptop hoog of laag geklokt is, zeker als je bijv problemen hebt met prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Gammort schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 22:53:
Balen, ik wil het gewoon zien. Het programmaatje dat mr.louie linked is niet meer te downloaden.

Het is wel fijn om te weten wanneer je laptop hoog of laag geklokt is, zeker als je bijv problemen hebt met prestaties.
Dat kan je makkelijk zien met wcpu. In dat programma zit ook wcpu clock dat precies aangeeft op welke snelheid je proc werkt in realtime.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:06
CPU-z voldoet ook lijkt me ;)

Verwijderd

Gammort schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 22:53:

Het is wel gewoon nog op andere plekken te vinden hoor. :)

http://majorgeeks.com/Int...nology_Monitor_d6335.html

• Gammort
CPU-Z werkt inderdaad ook gewoon..

Ik heb even gekeken en de multiplier is zeer variabel.
Idle is de multiplier 7.0x (931Mhz)
Als ik iets ga ondernemen veranderd de multiplier zeer snel tussen de 7x en de 18x in.. hij blijft bijvoorbeeld niet stabiel hangen op x14 als ik een film kijk. Ik neem aan dat dit normaal is voor deze technologie. Maar ik heb hier last van bij het spelen van call of duty 4 en soms heb ik het idee dat ik het ook merk bij zwaardere webapplicaties.

Het zou mooi zijn als ik de minimum multiplier kon aanpassen, maar ik denk niet dat het mogelijk is :(

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-08 19:48

epic_gram

undercover moderator

hoezo denk je dat je daar last van hebt met zware applicaties? Ik heb daar nog nooit problemen mee gehoord. Misschien kan je turbo uitschakelen in je bios en overclocken.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Reepje
  • Niet online
Als je last hebt dat zwaardere applicaties en bepaalde spelletjes niet soepel genoeg lopen, betekend dit simpel genoeg dat de laptop te licht is voor deze programmas. Dat is nu het verschil tussen een laptop en een desktop.

Laptop heeft dan weer het voordeel dat je m kan verplaatsen, maar je levert wel performance in. En om een laptop te overklokken is een erg slecht idee.

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-08 09:43
Gammort schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 02:26:
CPU-Z werkt inderdaad ook gewoon..

Ik heb even gekeken en de multiplier is zeer variabel.
Idle is de multiplier 7.0x (931Mhz)
Als ik iets ga ondernemen veranderd de multiplier zeer snel tussen de 7x en de 18x in.. hij blijft bijvoorbeeld niet stabiel hangen op x14 als ik een film kijk. Ik neem aan dat dit normaal is voor deze technologie. Maar ik heb hier last van bij het spelen van call of duty 4 en soms heb ik het idee dat ik het ook merk bij zwaardere webapplicaties.

Het zou mooi zijn als ik de minimum multiplier kon aanpassen, maar ik denk niet dat het mogelijk is :(
Met een ATi HD 5470 mobility radeon moet je geen Call of Duty gaan spelen nee :). Je moet niet het beste verwachten, dan had je een laptop moeten nemen met een 5870 mobility radeon :).

• Gammort
Ja ik ben op de hoogte van mijn laptopprestaties. Spellen zoals cod4 kan ik wel spelen op lage kwaliteit en dat maakt me niet zoveel uit. Ik dacht alleen te merken dat, ondanks dat ik een goede fps heb (80fps), hij soms een beetje schokkerig aanvoelt omdat de processor steeds van kloksnelheid veranderd. Hoeft natuurlijk niet zo te zijn.

Ik dwaal een beetje af, het ging me er eigenlijk om dat ik de processor kon beïnvloeden in z'n klokgedrag. Dit kan helaas niet (veilig). Ik klok liever niks over met een laptop, het zijn altijd al van die kacheltjes. Gamen zal ik voorlopig nog op m'n vaste pc blijven doen ;).

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt EIST uitzetten, dan zal het ding niet meer terugklokken waarschijnlijk. Overigens verre van prettig, je accuduur zal stukken korter worden, de warmte zal flink toenemen en je winst is in principe niets.
Pagina: 1