Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Cloudserver beschikbaar geheugen minder dan overeengekomen?

Pagina: 1
Acties:

• litemotiv
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-02 10:51
Ik heb een 512MB cloudserver afgenomen bij een (vooralsnog) niet nader te noemen partij, bij dezelfde partij heb ik reeds een normale VPS met 512MB geheugen draaien.

Nu zag ik dat in tegenstelling tot mijn VPS het beschikbare geheugen op de cloudserver 492MB bedraagt (free/top), 20MB minder dan verwacht. Ik heb de provider hierover gemaild, en kreeg zojuist dit als reactie:
Wij alloceren de aangegeven hoeveelheid geheugen voor elke virtual machine die wij starten. Dat de linux kernel, zoals deze dat ook in fysieke machines doet, een zeer klein gedeelte van dat geheugen reserveert voor memory pages, BIOS caching en andere zaken, wil nog niet zeggen dat wij de klant daarmee doelbewust misleiden. Deze kleine gereserveerde hoeveelheid geheugen is geen "overhead", maar behoort alleen tot deze ene cloud server van de klant. Eventuele "overhead" die het cloud platform nodig heeft voor het juist functioneren van de cloud server, is uiteraard voor onze rekening - en worden niet in rekening gebracht bij de klant.

Ik ben het met u eens dat het mooi zou zijn als de toegekende hoeveelheid geheugen ook de daadwerkelijk bruikbare hoeveelheid geheugen zou opleveren, maar helaas werkt het zowel in fysieke als ook in virtuele Linux machines niet zo.

Als u de output van het programma 'dmidecode' bekijkt, dan kunt u daar zien dat de ingestelde hoeveelheid geheugen wel degelijk beschikbaar is voor de virtuele machine. Dat de applicatie 'free' enkel de beschikbare hoeveelheid geheugen voor user pages weergeeft, en niet de reeds gereserveerde geheugen pages voor kernel space, memory mapping en dergelijke, is enkel een technisch feit. Dit is in geen geval misleiding van de klant.

Het is weliswaar zo dat we dit in de FAQ zouden kunnen opnemen maar anderszijds is dit iets wat tevens op fysieke linux machines voorkomt en is dan ook geen bijzondere situatie. Het is immers iets dat standaard bij Unix gebaseerde machines (Mac/Linux/*nix) voorkomt. De reden waarom deze situatie op ons oude VPS platform anders was, is dat dit platform op Xen draait met een guest die paravirtualisatie gebruikt. Het cloud platform is gebaseerd op KVM technologie, die hardware-virtualisatie gebruikt. Het voordeel hiervan is, is dat dit een stuk sneller is en dat elke cloud server een eigen Linux kernel tot zijn beschikking heeft.
Zijn er hier mensen die het bovenstaande kunnen onderschrijven? Ik heb zelf meerdere virtuele machines gehad en wel eens thuis gespeeld met KVM/QEMU, maar ik heb nooit meegemaakt dat het zichtbare/bruikbare geheugen kleiner was dan ingesteld, door kernel space reservering e.d..

Wordt dit veroorzaakt doordat ook het hele BIOS e.d. gevirtualiseerd wordt en daardoor geheugen nodig heeft, en zoja, is dat wel fair als je iemand 512MB aan geheugen verkoopt?

Jullie feedback is welkom, thanks.