Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-10 19:00
Een familielid van me fotografeert digitaal. Leuk, want hij maakt altijd foto's van grappige dingen en bezoekt vaak paardenshows wat ik ook wel leuk vind. De camera heeft hij nu een jaar (Nikon D40) en het grootste probleem is nog het op de PC zetten van de foto's.
Destijds heb ik hem in de richting van het maken van mappen proberen te duwen, maar dat wilde hij niet. Alle foto's worden in 1 map gemikt, rommel wordt verwijderd en da's alles. Mooie dingen worden op groot formaat (40x60) afgedrukt.
Doordat hij alles in 1 map wil hebben (mappen maken ziet hij namelijk niet zitten), loop je constant tegen het probleem van de bestandsnummering aan. Zodra je de SD kaart leegmaakt, begint de camera weer vooraan te tellen. Heb al vanalles geprobeerd in te stellen, maar zonder succes.

Nu is de procedure als volgt:
Kijken welke foto de laatste is (bijv. DSC_01276.jpg)
Met AntRenamer de foto's oplopend nummeren vanaf DSC_01277.jpg
Alle foto's op SD kaart selecteren (ctrl+A), rechtsklik, kopieren naar ->mijn afbeeldingen

Simpel zat, maar gaat de laatste tijd vaak mis. Geen kwestie van dementie, hij is pas 66, maar gewoon teveel stappen en de achtergrond wordt niet begrepen ondanks simpele uitleg.
Ik zoek dus een stukje software dat het overzetten van foto's naar de PC kan automatiseren.

Eisen:
- Automatisch kopieren
- Vista 32b compatible
- Nederlands
- Dummies moeten het ook begrijpen.
- Wens: Freeware
- Wens: Controle op dubbele files (op bestandsdatum/tijd)

Mocht dat niet bestaan, dan wil ik graag weten hoe ik in Verkenner het contextmenu kan uitkleden tot alleen kopiëren naar.

Al heel gezocht, maar blijkbaar bestaat er niks voor (of ik zoek niet goed). Alle hulp is welkom, want de duidelijke uitleg wordt niet begrepen, als het niet automatisch kan dan zie ik hem nog uitwijken naar alles laten afdrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Picasa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-09 22:16
Die nummering is wel degelijk in te stellen op een d40. Je moet zoeken naar de instelling "Opeenvolgende numm." die staat standaard op uit, wat jij wil, is dat die op "aan" staat. Blz 86 van de handleiding (http://www.gebruikershand...0/handleiding-5-6284.html)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Teun_2 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 17:36:
Die nummering is wel degelijk in te stellen op een d40. Je moet zoeken naar de instelling "Opeenvolgende numm." die staat standaard op uit, wat jij wil, is dat die op "aan" staat. Blz 86 van de handleiding (http://www.gebruikershand...0/handleiding-5-6284.html)
Ik heb dat wel geprobeerd, maar als je de SD kaart in de camera formatteert, dan begin hij toch opnieuw te tellen. Mijn eigen D80 doet dat wel goed en er was destijds nog geen nieuwe firmware (nu niet gecheckt). Als dit dus wel te fixen is, dat de camera intern en onafhankelijk van de kaart, de nummering bijhoudt, dan is er toch een gat van zo'n 10k foto's. Dan zou ik de interne teller ergens moeten kunnen doordraaien.

Hernummeren is ook niet zo'n probleem, maar het importeren van de foto's levert eigenlijk problemen op. Hij ziet de samenhang van mappen en schijfstations niet, terwijl het toch eigenlijk zo eenvoudig is.
Wel gezien dat je in automatisch afspelen ook "importeren" kunt aangeven. Dat komt aardig in de richting, maar dan zit ik weer met het probleem dat op 1 kaart meerdere onderwerpen kunnen staan. Dat zou nog op te lossen zijn door elke dag een andere kaart te gebruiken. Daar ga ik eens mee aan de slag, kijken of dat zijn vruchten afwerpt.
Andere ideeën en tips zijn van harte welkom, ik weet effe niet meer waar ik het zoeken moet :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-09 22:16
Toch die mappenstructuur proberen aan te praten? Lightroom kan wat je wil, maar is ver van gratis. Picasa is hierboven al genoemd, misschine dat die ook wel een gelijkaardige importfunctie (met tags) heeft?

edit: eventueel een batchscriptje schrijven? Ik zou het in linux kunnen, maar da's niet wat je wil. Dit topic misschien laten verplaatsen naar het programming gedeelte? Daar gaan vast een paar experts zitten die op 1-2-3 een .bat scriptje kunnen schrijven.

[ Voor 38% gewijzigd door Teun_2 op 11-08-2010 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-10 10:45
Gewoon doordrammen dat hij mappen aan moet maken. Leg het hem een paar keer uit en zet het op papier.

Ik heb het ook meerdere keren gedaan: Veel tijd verspillen om een alternatief te vinden voor 50+/60+ gebruikers. Puur omdat die iets niet "willen". "Ik ben het zo gewend, dus doe ik het zo en niet anders."
Daar ben ik mee gestopt. Kost bakken vol tijd. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

En als hij echt niet anders wil: "Mooi, dan redt je jezelf maar. Zoek het maar uit."
Meestal gaan ze dan vanzelf over op die andere manier :)

Succes!

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meer een workflow gerelateerd probleem lijkt me ;)

FGA->FGW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brooks123
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-09 04:54
volgens mij kan Nikon Transfer dit allemaal, gewoon freeware, kun je allerlei nummerings rules instellen

signature

• Ramon 73
Teun_2 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 18:13:
edit: eventueel een batchscriptje schrijven? Ik zou het in linux kunnen, maar da's niet wat je wil. Dit topic misschien laten verplaatsen naar het programming gedeelte? Daar gaan vast een paar experts zitten die op 1-2-3 een .bat scriptje kunnen schrijven.
Een .bat schrijven lukt me zelf ook nog wel, maar kun je ms-dos bat files nog gebruiken in Vista? Anders is hidden flash card copier een alternatief (moet er nog mee gaan testen).

Overigens vandaag iets bijgeleerd: Als je een zwik bestanden selecteert, dan naam doet wijzigen (F2) en dan de eerste file een naam geeft als bv. Foto-(07001).jpg, dan doet Windows alles oplopend nummeren. Super _/-\o_
Pagina: 1