Toon posts:

Garantie claimen XFX 5770 videokaart

Pagina: 1
Acties:

• CrystalViriS
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 12:17
Ik heb begin dit jaar een pc samengesteld en zelf gebouwd bij Cool-prices. In het systeem zat een XFX 5770.

Nu zal het (bijna) niemand ontgaan zijn dat het moederbedrijf achter Cool-prices ca. 2 maanden geleden failliet verklaard is. Enige tijd heeft er toen nog een bericht op de website gestaan dat wanneer je nog garantie wilde claimen je je hiervoor kon melden bij ICT waarborg. Nu (ongeveer anderhalve maand later) is de domeinnaam cool-prices.nl allang opgeheven. En op de website van ICT waarborg is al niets meer te vinden over Cool-prices.

De videokaart vertoonde al eerder problemen en hierover is ook gemaild naar XFX.Omdat Cool-prices nu failliet is er eerst gemaild naar XFX om garantie afhandeling. Maar hun reactie hierop is doodleuk dat ze niets kunnen doen en alleen een korting kunnen bieden. (Overigens heb ik niet gemaild naar XFX Nederland, als ze hier al een vestiging hebben).

Een e-mailtje naar ICT waarborg is ondertussen onderweg maar hierop is nog geen reactie teruggekomen. Omdat er niets meer te vinden is op hun website over Cool-prices vraag ik me af of ze sowieso nog iets gaan ondernemen om de kaart te vervangen.

Heeft iemand ervaring met het claimen van garantie in dit soort situaties? Bij cool-prices kun je natuurlijk niet meer terecht. In principe is XFX toch gewoon verplicht om fabrieksgarantie te bieden omdat de videokaart nog niet eens een jaar oud is?

• windwarrior
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 16-09 20:50

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Ja, XFX is bij de wet verplicht om minstens 1 jaar fabrieksgarantie te geven. Wat ze bij een winkel doen, is gewoon jouw garantieclaim doorschuiven... Gewoon nog eens met XFX mailen, want ze gaan buiten hun boekje, volgens mij.

Trouwens, ik neem aan dat je naar XFX europe gemaild hebt?

• CrystalViriS
windwarrior schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 16:07:
Ja, XFX is bij de wet verplicht om minstens 1 jaar fabrieksgarantie te geven. Wat ze bij een winkel doen, is gewoon jouw garantieclaim doorschuiven... Gewoon nog eens met XFX mailen, want ze gaan buiten hun boekje, volgens mij.

Ja naar Europe. Er staat ook gewoon doodleuk op hun site te lezen dat er een garantie is van één jaar. Ben via google al tientallen verhalen tegengekomen over de slechte supprt van XFX dus dit gaat nog leuk worden denk ik zo... :X

edit: dit gaat nog wat worden, zelfs na het attenderen van hun garantie bepalingen op de website willen ze geen garantie verlenen. Een korting is alles wat ze willen doen. Maar iedereen snapt natuurlijk dat met zo'n verschrikkelijke "support" er hier geen XFX kaart meer zal inkomen.

[Voor 18% gewijzigd door CrystalViriS op 11-08-2010 23:08]

• windwarrior

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Dreigen met de europese wet :D, dan moeten ze wel, haha

Edit: van de XFX website
quote: XFX
XFX warrants that the Product shall conform to and perform in accordance with published technical specifications and the accompanying written materials, and shall be free of defects in materials and workmanship. XFX does not sell its Product directly to the consumer therefore the warranty for XFX Products remains the responsibility of your reseller where you purchased the Product.

This warranty offered by XFX to its Resellers is limited to the repair and/or replacement, at XFXs discretion, of defective or nonconforming Product, and XFX shall not be responsible for the failure of the Product to perform specified functions, or any other non- conformance caused by or attributable to: (a) any misapplication, modification or misuse of the Product; (b) failure of Customer to adhere to any of XFXs specifications or instructions; (c) neglect of, abuse of, or accident to, the Product; or (d) any associated or complementary equipment or software not furnished by XFX.

Should you experience any difficulty obtaining a fair and proper warranty service from any of our Resellers please do not hesitate to contact us via the Support Ticketing System where we will do our best to help you.
http://xfxforce.com/en-gb.../WarrantyInformation.aspx

Ze beweren hier helaas dat de garantie van XFX door de reseller zou moeten worden verleed, alleen doordat jij een "difficulty" met de reseller hebben, moeten zei je nu helpen. Staat in hun eigen voorwaarden :D

[Voor 99% gewijzigd door windwarrior op 12-08-2010 02:39]

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 17-09 17:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je niets van de materie afweet, nie zo hoog van de toren blazen :o

In NL heb je enkel en alleen een overeenkomst met je leverancier, niet met de fabrikant. De fabrikant is jou in het geheel niets verplicht. Alles wat ze evt rechtstreeks met de consument afspreken valt in de categorie coulance.

ICT Waarborg is inderdaad het pad om te bewandelen.

Maar goed, dit is totaal geen technische vraag dus hoort het ook niet in de techfora maar in Shopping Forum

Move VB -> SF

Soittakaa Paranoid!

• beany
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 10:32

beany

Meeheheheheh

dion_b heeft het al aangegeven, en ik onderstreep het alleen maar: Een fabrikant hoeft helemaal geen garantie te geven als je je product bij een winkel hebt gekocht. Het gaat om de koopovereenkomst die je hebt, en die heb je met de winkelier en niet met de fabrikant.

TS: ga dus niet met wetten smijten naar XFX, je maakt jezelf dan alleen maar belachelijk :P

• beany

beany

Meeheheheheh

windwarrior schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 02:34:
Dreigen met de europese wet :D, dan moeten ze wel, haha

Edit: van de XFX website

[...]

http://xfxforce.com/en-gb.../WarrantyInformation.aspx

Ze beweren hier helaas dat de garantie van XFX door de reseller zou moeten worden verleed, alleen doordat jij een "difficulty" met de reseller hebben, moeten zei je nu helpen. Staat in hun eigen voorwaarden :D
Moeten helpen?
where we will do our best to help you
Ze zullen hun best doen om je te helpen, maar garanderen niks. Dit zal meer in de categorie zijn dat ze bemiddelen tussen jou en de winkelier(1 of ander pissig mailtje sturen naar de winkelier of zo, zoiets). Je kan gewoon niks eisen bij XFX, zo simpel is het.

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 14-09 23:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik vermoed dat wanneer XFX niet verder kan/wil helpen de TS nog maar op twee plaatsen terecht kan en dat is het genoemde waarborgfonds (mogelijk dat garnties overgenomen worden door een andere aangesloten winkel) of de curator van zijn leverancier.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• paQ
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 07:31
(jarig!)
beany schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 09:34:
[...]

Moeten helpen?

[...]

Ze zullen hun best doen om je te helpen, maar garanderen niks. Dit zal meer in de categorie zijn dat ze bemiddelen tussen jou en de winkelier(1 of ander pissig mailtje sturen naar de winkelier of zo, zoiets). Je kan gewoon niks eisen bij XFX, zo simpel is het.
en de reseller.... stuurt het op naar XFX...
:?
what's the difference?

gewoon een beetje dwarsliggerij

op maat gehoorbescherming en In Ear Monitors. www.cinepaq.nl

• beany

beany

Meeheheheheh

De reseller heeft een overeenkomst met XFX. En dat zelfs vaak niet eens. Vaak zit er nog een groothandel tussen.

Feit blijft: als consument heb je niks met XFX te maken, en vica versa. Dat een fabrikant een consument helpt, ondanks dat het artikel in een winkel is gekocht, is meer voor de fabrikant om tevreden gebruikers te hebben. Wettelijk zijn ze NIETS verplicht.

• Bulldog72
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 07-10-2016
Het is opzicht vreemd dat XFX heeft de TS afgeblazen met:

"Maar hun reactie hierop is doodleuk dat ze niets kunnen doen en alleen een korting kunnen bieden."

Ik vermoed dat de TS heeft zijn "aanvraag" op een verkeerde wijze overgebracht aan XFX. Waarom zal ze "Korting geven" op een RMA issue? Het slaat nergens op. Ik denk dat de TS heeft gevraagd voor een vervanging of credit voor de defect kaart. Als wel, dan is de aantwoord van hun logisch. Vervanging en/of credit doet een fabriek nooit voor een derde partij. Wat ze kan wel doen is voor een repartie zorgen (tegen betaling kan ook). Dus in het kort ik raad de TS om nogmaals met XFX NL te mailen/bellen met een hele simpel verzoek. "Kan ik dit kaart bij jullie aanbieden voor reparatie?" Voeg er nix aan toe en speel de slachtoffer rol. Het gaat hier tenslot over coulance van de fabriek regelen. Eisen kan je niet stellen.

• nextware
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 18:56
beany schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 10:13:
De reseller heeft een overeenkomst met XFX. En dat zelfs vaak niet eens. Vaak zit er nog een groothandel tussen.

Feit blijft: als consument heb je niks met XFX te maken, en vica versa. Dat een fabrikant een consument helpt, ondanks dat het artikel in een winkel is gekocht, is meer voor de fabrikant om tevreden gebruikers te hebben. Wettelijk zijn ze NIETS verplicht.
XFX zal je inderdaad niet helpen. Zij verwijzen je door naar je reseller. En die kan dan contact opnemen met de distributeur in Nederland. En die kan dan weer contact opnemen met XFX om zodoende een eventuele garantieclaim af te handelen.

En als er één schakel ontbreekt in de keten (in jouw geval dus de leverancier Cool Prices), dan heb je, bot gezegd, gewoon pech gehad.

Eventueel kun je het inderdaad proberen via ICT Waarborg, maar van XFX hoef je niks te verwachten.

/me spreekt uit ervaring

• dennis112
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 16:42
Bulldog72 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 10:17:
Het is opzicht vreemd dat XFX heeft de TS afgeblazen met:

"Maar hun reactie hierop is doodleuk dat ze niets kunnen doen en alleen een korting kunnen bieden."

Ik vermoed dat de TS heeft zijn "aanvraag" op een verkeerde wijze overgebracht aan XFX. Waarom zal ze "Korting geven" op een RMA issue? Het slaat nergens op. Ik denk dat de TS heeft gevraagd voor een vervanging of credit voor de defect kaart. Als wel, dan is de aantwoord van hun logisch. Vervanging en/of credit doet een fabriek nooit voor een derde partij. Wat ze kan wel doen is voor een repartie zorgen (tegen betaling kan ook). Dus in het kort ik raad de TS om nogmaals met XFX NL te mailen/bellen met een hele simpel verzoek. "Kan ik dit kaart bij jullie aanbieden voor reparatie?" Voeg er nix aan toe en speel de slachtoffer rol. Het gaat hier tenslot over coulance van de fabriek regelen. Eisen kan je niet stellen.
*knip*

Als je al commentaar wilt leveren op iemands schrijfstijl, dan kan dat op zijn minst wat vriendelijker. Maar sowieso zijn dergelijke opmerkingen eigenlijk gewoon off-topic.

[Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 12-08-2010 14:34]

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• Bulldog72
Nederlandse is alleen mijn tweede taal. Het is niet vlekkeloos helaas.

• CrystalViriS
Aan alle (verschillende) reacties te lezen is er nogal wat onduidelijkheid over wie wat verplicht is in zo'n situatie. Ik dacht ook altijd at een fabrikant verplicht was om garantie te geven voor een periode van 1 jaar. Ik heb vaker zulke dingen meegemaakt en er zijn heel wat voorbeelden te noemen waar zo'n fabrikant heel anders reageert als XFX in dit geval. (Canon bijvoorbeeld heeft een heel wat betere support, daar repareerde ze zelfs na de fabrieksgarantie mijn camera nog gratis).

Er is al contact opgenomen met ICT waarborg, maar ze beweren dat ze alleen zaken afhandelen die na 25 maart besteld zijn bij Cool-prices. De videokaart is ervoor besteld en volgens hun voorwaarden kom ik dus niet in aanmerking om het door hun te laten afhandelen.

Ik snap dit echt niet.... want er is dus NIETS geregeld voor mensen die al eerder wat besteld hebben bij Coolprices. Er zullen dus wel andere mensen zijn die dit nu ook meemaken...

• beany

beany

Meeheheheheh

CrystalViriS schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 12:35:
Aan alle (verschillende) reacties te lezen is er nogal wat onduidelijkheid over wie wat verplicht is in zo'n situatie. Ik dacht ook altijd at een fabrikant verplicht was om garantie te geven voor een periode van 1 jaar. Ik heb vaker zulke dingen meegemaakt en er zijn heel wat voorbeelden te noemen waar zo'n fabrikant heel anders reageert als XFX in dit geval. (Canon bijvoorbeeld heeft een heel wat betere support, daar repareerde ze zelfs na de fabrieksgarantie mijn camera nog gratis).
Ga eens opzoek, bijvoorbeeld bij www.consuwijzer.nl . Daar kan je veel info vinden over garantie en hoe dat wettelijk zit. Feit blijft (en ik durf keihard te beweren dat iedereen die anders roept er simpelweg NIETS van weet) dat een fabrikant niet verantwoordelijk is voor garantie. Tenzij de fabrikant het product zelf rechtstreeks verkocht heeft aan de klant, maar dan is de fabrikant tevens winkelier. Artikelen gekocht in een buitenlandse winkel vallen onder de lokale wetten aldaar.

• CrystalViriS
beany schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 12:45:
[...]

Ga eens opzoek, bijvoorbeeld bij www.consuwijzer.nl . Daar kan je veel info vinden over garantie en hoe dat wettelijk zit. Feit blijft (en ik durf keihard te beweren dat iedereen die anders roept er simpelweg NIETS van weet) dat een fabrikant niet verantwoordelijk is voor garantie. Tenzij de fabrikant het product zelf rechtstreeks verkocht heeft aan de klant, maar dan is de fabrikant tevens winkelier. Artikelen gekocht in een buitenlandse winkel vallen onder de lokale wetten aldaar.
Je hebt gelijk het staat daar inderdaad zo.

"Meestal krijgt u de garantie van de fabrikant. U hebt met de fabrikant geen koopovereenkomst gesloten. De fabrikant heeft daardoor geen wettelijke plichten zoals de verkoper. Daarom kan de fabrikant andere garantievoorwaarden hebben. Bijvoorbeeld dat u bij een reparatie het arbeidsloon zelf betaalt. Dat mag. U kunt wel proberen om deze kosten door de verkoper te laten betalen.

Heeft de verkoper garantie gegeven? Maar bestaat de winkel niet meer? Dan kunt u niet meer naar de winkel teruggaan. U kunt dan kijken of de fabrikant nog garantie geeft. Als dat zo is, kunt u contact opnemen met de fabrikant".

:X

• Bulldog72
CrystalViriS schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 12:35:

Er is al contact opgenomen met ICT waarborg, maar ze beweren dat ze alleen zaken afhandelen die na 25 maart besteld zijn bij Cool-prices. De videokaart is ervoor besteld en volgens hun voorwaarden kom ik dus niet in aanmerking om het door hun te laten afhandelen.

Ik snap dit echt niet.... want er is dus NIETS geregeld voor mensen die al eerder wat besteld hebben bij Coolprices. Er zullen dus wel andere mensen zijn die dit nu ook meemaken...
Je moet het dus zo zien dat zodra je verkoper over de kop gaat, dan zijn al je rechten op garantie opzicht weg. Of met ander woorden welcome naar de hel dat is een banktrupcy. Het is een negatief situatie waar vrijwel niemand komt er goed mee af, en vooral de eind-gebruiker. Die staat als laste in de rij als schuldeiser.

• beany

beany

Meeheheheheh

CrystalViriS schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 12:56:
[...]

Je hebt gelijk het staat daar inderdaad zo.

[...]

:X
Nou is je smiley niet helemaal terecht naar mijn bescheiden mening. Als je het logisch en juridisch gaat bekijken klopt het gewoon. Anders krijg je de situatie dat een bedrijf(de fabrikant) opgescheept zit met verkoopovereenkomsten(die sluit je als iets koopt, wat dan ook! die overeenkomst op papier is de bon/factuur) die het bedrijf zelf niet heeft gesloten. Je kan dan als bedrijf niet bepalen met wie je wel en met wie je geen overeenkomst wil sluiten. Lijkt me geen gezonde situatie. Daar komt ook nog eens bij dat heel veel fabrikanten niet eens in Nederland zitten. Hoe wil je garantie op basis van het Nederlandse recht gaan claimen bij een bedrijf dat verder weinig met de Nederlandse wet te maken heeft?

Kortom: het is heel goed dat het is zoals het nu is... je claimed garantie bij de partij waar je het hebt gekocht. Die is altijd in de buurt, valt onder de Nederlandse wet(mits in NL gekocht, wat toch wel vaak zo is) en regelt het verder de keten in(winkelier claimed het bij importeur/groothandel/fabrikant/whatever... zijn probleem). Het enige moment waar het is mis gaat is als de winkelier failliet gaat. Maar aangezien dat nou ook weer niet heel vaak voor komt is dat kleine risico het wel waard. En dan nog, zelfs een fabrikant kan failliet gaan.

• CrystalViriS
beany schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 15:22:
[...]

Nou is je smiley niet helemaal terecht naar mijn bescheiden mening. Als je het logisch en juridisch gaat bekijken klopt het gewoon. Anders krijg je de situatie dat een bedrijf(de fabrikant) opgescheept zit met verkoopovereenkomsten(die sluit je als iets koopt, wat dan ook! die overeenkomst op papier is de bon/factuur) die het bedrijf zelf niet heeft gesloten. Je kan dan als bedrijf niet bepalen met wie je wel en met wie je geen overeenkomst wil sluiten. Lijkt me geen gezonde situatie. Daar komt ook nog eens bij dat heel veel fabrikanten niet eens in Nederland zitten. Hoe wil je garantie op basis van het Nederlandse recht gaan claimen bij een bedrijf dat verder weinig met de Nederlandse wet te maken heeft?

Kortom: het is heel goed dat het is zoals het nu is... je claimed garantie bij de partij waar je het hebt gekocht. Die is altijd in de buurt, valt onder de Nederlandse wet(mits in NL gekocht, wat toch wel vaak zo is) en regelt het verder de keten in(winkelier claimed het bij importeur/groothandel/fabrikant/whatever... zijn probleem). Het enige moment waar het is mis gaat is als de winkelier failliet gaat. Maar aangezien dat nou ook weer niet heel vaak voor komt is dat kleine risico het wel waard. En dan nog, zelfs een fabrikant kan failliet gaan.
Het gaat hier natuurlijk ook niet om het juridische deel, maar om mijn eigen frustratie.
Ik denk dat een :D smiley veel ongepaster zou zijn. Iedereen begrijpt toch wel dat je natuurlijk baalt als een stekker als je zoiets overkomt?

Ik bedoel maar: ik ben student, het is voor mij toch weer een heel bedrag om een nieuwe videokaart aan te schaffen. En ik heb dat ding nog niet eens een half jaar...

• Bulldog72
Nog een tip:

Als XFX jou toch verplicht om via de reseller te gaan, dan zorg maar dat je heb de serie nummer van de product bij de hand. De grote fabrikanten gaan meestal noteeren wat gaat waar en waaneer via de serie nummers. Je kan mischien aan ze vragen wie de reseller is voor jou kaart gebaseerd op de serie nummer. Het gaat in iedere geval makkelijker als je toch bij dat reseller komt en heb al kant en klaar bewijs dat het ketting was XFX>Hun>Webshop>Jou. "Onwillig" partijen hakken vak af omdat ze willen geen werk voor je doen, maar als je een beetje voorbereid bent dan zijn ze meestal meer "willig". Je kan altijd rekenen op iemand anders luiheid :)

• doeternietoe
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 18-09 18:43
En dat is niet correct. Je hebt een overeenkomst met alle bijbehorende rechten en plichten met cool-prices gesloten. Met het failiet gaan van cool-prices is die overeenkomst tenietgegaan. Je hebt met XFX nooit een overeenkomst gehad of een andere rechtsverhouding waaruit rechten en plichten voortvloeien. Die garantie bestaat dus niet meer. Dat wil overigens niet zeggen dat de fabrikant in het geheel geen plichten heeft. Als er schade is ontstaan door een gebrekkig product moet hij dat wel vergoeden.

Btw, Europese wetten als zodanig bestaan niet. Er zijn verdragen, verordening, richtlijnen, beschikkingen, etc, maar Europese wetten zul je niet vinden. Het geheel van regels wordt overigens soms wel Europese wetgeving genoemd.

De TS zou naar dat waarborgfonds kunnen gaan (is al gebeurd) of een beroep doen op coulance vanuit XFX. Het komt wel vaker voor dat fabrikanten na een failisement toch producten repareren. De moeite van contact met de curator zou ik me besparen, daar verwacht ik eerlijk gezegd niet veel van.

• windwarrior

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Oké, verkeerd begrepen dus, ik dacht persoonlijk dat van de fabrikant verwacht werd om garantie te leveren. Dit gaat dus blijkbaar via de reseller. Mijn fout dus. (eigenlijk wel raar, want als de reseller failliet gaan, is het opeens veel moeilijker om een garantieclaim te doen)

offtopic:
ik regel garantie bijna altijd met de fabrikant (met creative en nintendo ging het goed), en dat ging bijna altijd goed

[Voor 5% gewijzigd door windwarrior op 12-08-2010 16:18]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee