[WinXP] Netbook USB installer maken

Pagina: 1
Acties:

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:57

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Ik ben gisteravond druk in de weer geweest om mijn Windows XP SP3 OEM cd op een USB stickje te krijgen om mijn oude netbook eens een frisse winXP install te geven. Het is me echter niet gelukt mbv vele howto's op internet. Ik heb het geprobeerd met BartPE & HP Disk Format Tool, FlashBoot en WinToFlash; allen zonder resultaat. Foutmeldingen dat de stick niet bootable is, zwart knipperende cursor, en zelfs 1 keer een volledige winXP install die vervolgens met een blauw scherm afsluit.

Ik weet dat er voor Ubuntu en Windows 7 simpele tooltjes bestaan waarmee je in één klik een USB stick bootable formatteert en vervolgens de ISO erop installeert, en ik ben dus benieuwd of iemand nog een tip heeft, of misschien een linkje naar een goede HowTo. Ik kan hem iig niet vinden.

PS ik maak hem onder windows 7.

youtube.com/@hisrep

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Op het MSFN forum is hier ongelooflijk veel informatie over te vinden, zie bv hier en vooral dit topic.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Ik zal er eens rondsnuffelen, bedankt.

Het verbaast me wel hoe lastig dit nog is & hoe weinig erover te vinden is. Je zou toch zeggen dat met de komst van netbooks er veel meer mensen zijn die dit willen.

youtube.com/@hisrep

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Het is me vooralsnog niet gelukt, elke keer krijg ik een knipperende melding of simpelweg een foutmelding dat bootmgr oid ontbreekt.

Ik vermoed dat het te maken heeft met dat ik het probeer in Windows 7, en dat een gewone gebruiker geen bootable usb sticks kan creeren (of formatteren naar iets bootable's). Zou dit kunnen kloppen?

ps: wie heeft het uberhaubt weleens voor elkaar gekregen een bootable usb stick onder win7 te maken?

youtube.com/@hisrep

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Voor degenen die met hetzelfde probleem zitten;
uiteindelijk heb ik het voor elkaar gekregen met behulp van het programma flashboot.

Met WinToFlash lukt het niet, omdat je in windows 7 administrator rechten nodig hebt om te formatteren, en WinToFlash roept een ander programma aan om dat te doen (zonder admin rechten dus). Je krijgt dan geen foutmelding maar er wordt gewoon niet geformatteerd.

Verder:
- je moet geen rescue cd van je fabrikant op de flashdrive zetten, dit zorgt vaak voor problemen. Download ergens een XP NL met SP3 ingebouwd, en gebruik je eigen legale code. Dan werkt het prima.
- Je moet in AHCI in het bios uitzetten voordat je gaat installen, aangezien windows xp deze zonder drivers niet herkent en je harde schijf daardoor niet wordt gevonden (leidt soms ook tot blauw scherm).

Wellicht bespaar ik iemand zo veel ellende ;)

youtube.com/@hisrep

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Over je 2e punt: daar heb je driverpacks voor ;)

Ik heb het wel eens voor elkaar gekregen met een batch genaamd USB_MultiBoot.cmd. Deze had echter het nadeel dat die om een of andere reden een of meer identieke entries in de boot.ini achterlaat van de XP installatie op de HDD.
Maar deed het wel, unattended en (vrijwel) volledig bijgewerkte XP + driverpacks, installeerde zonder problemen. Al zat na de install wel die windows file protection te zeikenklagen om niks.

[ Voor 26% gewijzigd door Raven op 14-08-2010 16:54 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1