Sata noob probleemje

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazylemon
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-07 15:34
Hallo,

Ik heb het voorelkaar gekregen om mijn WIN XP op SATA te laten draaien. Tenminste, daar ga ik vanuit nu ik in de bios AHCI selecteer en windows niet meer crasht tijdens opstarten. (Gelukt met het slipstreamen van XP met SATA drivers).

Ik zie in mijn apparaatbeheer bij IDE controllers dat er een SATA driver is geinstalleerd, hoewel er nog steeds een primair en secundair IDE driver tussen staat.

Maar goed, mijn punt is:
Ik heb 2 identieke schijven van 150GB. Als ik een file (film van 7,6 GB) van de ene schijf naar de andere kopieer duurt het ong. 4 minuten voordat de hele file gekopieerd is.

Nu weet ik dat de snelheden van SATA theoretisch zijn, maar als ik een vlug rekensommetje maak betekend het in mijn geval dat ik maar: 32MB/s heb (7.6 * 1024 / 240sec is ong 32MB/s)

Klopt dit wel? Hoort dat niet wat sneller te zijn? Zo ja, waar moet ik naar kijken om dit te optimaliseren?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet,

Lemon

*edit...sorry type fout..bedoelde idd 4 minuten

It's time to kick ass and chew bubblegum, and i'm all out of gum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 21:13

Roytoch

Nietes

240 seconden zijn wel 4 minuten he, dus jij bedoelt neem ik aan
7.6*1024/180 = 43,23 MB per seconde.

[ Voor 0% gewijzigd door Roytoch op 11-08-2010 11:33 . Reden: 1024, niet 1025... ]

Welles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:24

M2M

medicijnman

draai eens HDtune voor beide schijven. En post de screenshots hier. Dan kunnen wij je vertellen of de snelheden normaal zijn voor jouw schijven, of niet.

En zet er dan ook gelijk het merk en type schijf bij.

edit: niet groeten! nergens voor nodig :)

[ Voor 9% gewijzigd door M2M op 11-08-2010 11:35 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

S-ATA heb je tegenwoordig in 3 snelheden (interfaces) 1,5Gbps, 3Gbps en 6Gbps. Nu is over het algemeen de Interface/controller op het moederbord niet het probleem. Er is nog geen conventionele hardeschijf die een 1,5Gbps interface dicht trekt.

De bottleneck zul je waarschijnlijk bij de hardeschijfen zelf moeten zoeken, zeker als deze twee 150GB hardeschijfen geen WD Raptor schijfen zijn, aangezien ze gezien hun capaciteit al wat ouder zullen zijn.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazylemon
Ze zijn idd. wat ouder en vermoed ook dat het SATA-I is.

Het zijn Hitachi (sew me ok :P ) schijven. (Zit nu op mn werk dus kan helaas nog niet vertellen welk type, maar kan het nog niet los laten).

Komt dit wel in de buurt van wat schijven (van die leeftijd/merk) ongeveer doen? Of... ben ik wat vergeten?
is 32 of 42 MB/s reeel...of...moet ik gaan zoeken naar foutjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazylemon
Oh hier nog iets meer info:

E6300 1,8Ghz core to duo
PC6500 2GB
Intel DG965WH moederbord
2x 150GB Hitachi schijven, type....??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:24

M2M

medicijnman

tenzij we de types harde schijven weten, kunnen wij niet zeggen of 40 MB/s normaal is. Maar voor het perpenculaire tijdperk was 40MB/s vrij normaal :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazylemon
Thx luitjes,

Ik ga vanavond HDTune ff proberen... en de kast maar weer openen om het typenr te achterhalen van de schijfjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
crazylemon schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 16:05:
Thx luitjes,

Ik ga vanavond HDTune ff proberen... en de kast maar weer openen om het typenr te achterhalen van de schijfjes
Typenummer kan je zien in HDTune zelf en anders waarschijnlijk ook wel in je Device Manager (Apparaatbeheer).

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:51
Heb je niet gewoon 1 schijf met 2 partities? Dan is het normaal dat je maar 40MB/s haalt, omdat 1 schijf leest en schrijft tegelijk.
Pagina: 1