Audio-opstelling in de woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Mijn eerste post op dit forum, vandaar de misschien amateuristische vraag die ik ga stellen...

Ik wil de audio-opstelling van mijn woonkamer een beetje configureren. Momenteel hebben we gewoon een tv, dvd-speler en een simpele mini-audio-keten met 2 luidsprekers. Hieronder zien jullie alle punten in m'n woonkamer waar audiokabels uit de muur komen, en waar momenteel de tv staat.

Wat ik eigenlijk zou willen is: kunnen tv kijken met surround sound (evt home cinema?) en kunnen naar cd's en radio luisteren waarbij er geluid komt uit de luidsprekers die zowel in de eetkamer als in de woonkamer (bij de tv) staan.

Ik had gedacht: ik koop een versterker/reciever met 4 uitgangen en 4 luidsprekers, en sluit de tv/dvd aan op die versterker en dan heb ik altijd overal kamervullend geluid. Evt kan ik dan nog kiezen tussen een A en een B kanaal om enkel de luidsprekers aan te zetten in woonkamer, of in keuken/eetkamer. Helaas vind ik zo meteen geen versterker die dat kan.

Nu dacht ik: als ik nu gewoon een home-cinemasysteem koop, en die mini-luidsprekers overal plaats waar nu mijn audio-punten staan, gaat dat geluid dan op iets trekken voor het luisteren naar cd's/radio ook? En als ik naar tv kijk, mis ik dan iets als een van die kleine luidsprekertjes in de eetkamer staat?

Of ben ik genoodzaakt een homecinema-opstelling te maken in de rechthoek tussen m'n tv en zetel (wat perfect mogelijk is gezien de bedrading) en dan apart voor muziek een systeem te kopen, dus een versterker/reciever + 2 luidsprekers, waarvan er dan eentje in eetkamer en eentje in woonkamer staat voor kamervullend geluid?

Hebben jullie hier nog andere ideetjes voor? Of tips voor configuratie?

Vriendelijke groeten,
Herman

Afbeeldingslocatie: http://www.hermandesmet.be/plan.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

Gewoon alleen een setup rondom je bank maken. Als je er echt voor gaat zitten (geconcentreerd luisteren, film kijken), doe je dat daar. Die set hoor je ook nog steeds prima in de keuken of aan de eettafel. Je hebt dan geen perfect stereogeluid, maar ik vermoed dat je aan de eettafel lekker je krantje leest in de ochtend of met je familie een hapje eet of met je vrienden een spelletje doet.

Dan heb je alleen muziek nodig op de achtergrond en dat kan die set in de woonkamer prima.

Als je het gaat verdelen, heb je op alletwee de plekken net niets... Dat zou niet mijn voorkeur hebben.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:10
Inderdaad. De manier hoe je het getekend hebt gaat niet werken met surround. Wat je nog zou kunnen doen is een receiver nemen met multi-zone/multi-room functionaliteit. Dan kan je nabij de bank een complete 5.1 set-up maken en via de multi-room nog in de keuken twee speakers ophangen die apart aan te sturen zijn. Dan heb je een 5.1 set-up met goede positionering én een goed stereobeeld in de keuken/eethoek.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aha! Multi-zone/multi-room, daar had ik nog niet aan gedacht... Heb je zo wat merken/types van 5.1 recievers met die functionaliteit? Die twee speakers voor keuken/eethoek, hoe stuur je die dan aan? Hangen die rechtstreeks aan de reciever waardoor je eigenlijk aan die reciever 2 speakers hangen hebt + 5 speakers voor het home-cinema-gedeelte, of hangt daar nog iets tussen? (Even de newbie uithangen).

Alvast bedankt voor de prima antwoorden!
Herman