Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Problemen, overschakeling Windows Server 2003 naar Unix

Pagina: 1
Acties:

• Niels1987
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 21-07-2017
Goedemorgen!

Sinds kort hebben wij op kantoor een NAS geinstalleerd staan van iOmega. Hiervoor hadden wij een Windows Server 2003 staan met alle data daarop. Vanwege een hoop problematiek met data opslag zijn we genoodzaakt geweest om de NAS van iOmega aan te schaffen.

Daarnaast ziet ons netwerk er (+/-) zo uit:
2x Apple Mac
5x Windows XP
1x iOmega NAS

Nu heb ik al enorm veel problemen gehad met het installeren van deze NAS (ownership en permissions etc... dat allemaal niet via het control panel aan te passen zijn). Wat nu momenteel een probleem is, is dat er iemand hier op een PC probeert met Enfocus InstantPDF certified PDF´s te maken. Voorheen ging dit zonder enige problemen, maar nu geeft instant PDF aan dat dit niet mogelijk is door permissies.

Nu heb ik al door een hoop eerdere problemen toegang tot de support SSH weten te bemachtigen. (beetje rondsurfen voor root passwords enzo...) Dus wat ik nu heb geprobeerd is het PDF bestand te chmodden naar 0777 om te kijken of daar het probleem lag (stonden op 0770). Hierna kon er gewoon InstantPDF gebruikt worden.

Nu ik geen zin heb om elke keer dat iemand Enfocus InstantPDF probeert te gebruiken, in moet loggen op de SSH en chmodden, zou ik graag een oplossing zien te vinden. Na wat google werk heb ik ook geen andere mensen kunnen vinden met het zelfde probleem, helaas... Wel mensen met problemen met MacOS upgrades en dan permissies, maar die zijn niet aan dit probleem gerelateerd. Zeker niet omdat op de Mac computers wél gewoon vanaf de NAS InstantPDF kan gebruikt worden.

Ik maak op onze NAS gebruik van Users, elke user heeft zijn eigen mappen waar hij wel/niet in mag. Deze staan goed.

Heeft iemand een idee voor een oplossing? Het lijkt er op dat Enfocus InstantPDF buiten de verbonden user om probeert te certify'en.

Ps. ik wil dit topic ook meteen gebruiken om iedereen een iOmega af te raden. O-)

Alvast vriendelijk bedankt!

• Remco
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 29-03 16:26
Tja, maar ik snap niet zo goed waarom je de storage niet door je Windows machine laat regelen ?
Of heb je die nu niet meer, en heb je alleen een NAS ?

Als je de pdf aanmaakt, wie is dan eigenaar ? Staat dat dan wel al goed ?

[Voor 20% gewijzigd door Remco op 11-08-2010 17:01]

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Niels1987
Remco schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 16:58:
Tja, maar ik snap niet zo goed waarom je de storage niet door je Windows machine laat regelen ?
Of heb je die nu niet meer, en heb je alleen een NAS ?

Als je de pdf aanmaakt, wie is dan eigenaar ? Staat dat dan wel al goed ?
Lang verhaal, maar komt er op neer dat ik aan die NAS ben gebonden. :P

De permissies staan als volgt standaard:
-rwxrwx---+ 1 arnoud users

Wat goed zou moeten zijn overigens... Wat het gekke is, is dat de computer namelijk (zodra ingelogd) gewoon op de server bestanden kan lezen, maar enkel met InstantPDF een permission error krijgt. Zodra ik 777 invoer, kan InstantPDF dit wel gewoon, wat natuurlijk absurd is, want ik wil de bestanden niet "public" maken natuurlijk.

• ebia
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 19-10 08:55
Is het niet dat dat Enfocus programma als service draait en daardoor als andere user (system) met de NAS lult ipv je normale gebruikersaccount?

Wat als de gebruiker gewoon eerst de PDF lokaal op zijn machine aanmaakt en daarna overhevelt naar de NAS, gaat het dan wel goed? (Dat zou namelijk mijn eerste ingeving bekrachtigen)...

• Niels1987
Hoi Ebia,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb zojuist het volgende geprobeerd aan de hand van je aanwijzingen:
Eerst het bestand van de NAS naar desktop kopiëren, daarna weer terug naar de NAS kopiëren. Hierna hetzelfde bestand certifyen. Werkt - helaas - niet...

Daarnaast heb ik ook even in het taakbeheer gekeken bij processen of er een proces wordt gestart bij het verwerken van de PDF. Daarnaast heb ik ook gekeken door welke user het standaard proces word gerunt. Beide worden door de huidige gebruiker gedraaid (dus niet door SYSTEM).

• ebia
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 19-10 08:55
Niels1987 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 13:42:
Ik heb zojuist het volgende geprobeerd aan de hand van je aanwijzingen:
Eerst het bestand van de NAS naar desktop kopiëren, daarna weer terug naar de NAS kopiëren. Hierna hetzelfde bestand certifyen. Werkt - helaas - niet...
Kun je het bestand niet 'certifien' als het lokaal staat? En pas daarna wegschrijven naar de NAS? Dat moet toch zeker wel werken? Of is dat onhandig in het gebruik? (De persoon die de pdf maakt niet hetzelfde als die hem certified?)

Wat je ook zou kunnen doen is een nieuwe map maken, met gewoon lees/schrijf rechten voor iedereen, en alleen dat gebruiken voor het aanmaken van die pdfjes.

• Niels1987
Zou in principe moeten kunnen ja. Het is meer dat het toch weer wat extra handelingen zijn en er nogal wat PDF's worden gecertified hierzo. Dus ik zou graag willen dat ze gewoon in alle project mappen gewoon direct PDF's aan kunnen passen.

Daarnaast is het ook gewoon natuurlijk stom dat er permissie fouten omhoog komen waar het niet zou horen te gebeuren. :) Maar mocht er echt geen oplossing zijn, dan ga ik inderdaad de Windows gebruikers hier op de iet-wat omslachtige werkwijze laten certifyen.

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 20-10 20:38

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Dit klinkt als zijnde ownership problemen.
  1. Kopieer eerst alle data terug naar een fat32 disk ergens, dan ben je de permissies kwijt.
  2. Maak je NAS kaal.
  3. Regel user accounts in op je nas evenals de groepen.
  4. Regel nu je "root" mappen in (de folders waar het moet komen) met de juiste rechten.
  5. Kopieer nu alle data naar de juiste plaatsen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Niels1987
Wim-Bart schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 22:01:
Dit klinkt als zijnde ownership problemen.
  1. Kopieer eerst alle data terug naar een fat32 disk ergens, dan ben je de permissies kwijt.
  2. Maak je NAS kaal.
  3. Regel user accounts in op je nas evenals de groepen.
  4. Regel nu je "root" mappen in (de folders waar het moet komen) met de juiste rechten.
  5. Kopieer nu alle data naar de juiste plaatsen.
Hm... maar, in principe is dat al gebeurt. Ik heb een week geleden de 1TB aan data overgepompt naar de NAS vanaf de FAT32. Daarvoor had ik alle users al aangemaakt en "root" mappen aangemaakt.

Ik zal kijken of ik de overweging ga nemen om alle data weer over te zetten, maar ik denk dat ik ze dan de cPDF's maar laat maken op de eerdere genoemde manier.

• Niels1987
Ik zit mijzelf nu ook net te bedenken dat het ook vreemd is dat we voorheen geen problemen hadden met EnFocus. Onze Windows server werkte ook met inlog om bij de bestanden te werken. Daar hadden we dit probleem niet...
Pagina: 1

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True