Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-09 17:31
Sinds een tijd ondervind ik problemen met mijn Sitecom WLAN router WL-153. Als ik via lekker aan het downloaden ben loopt de router na een tijdje vast en valt de verbinding weg. Alleen een hardwarematige reset van de router helpt dan. Downloaden doe ik meestal via mijn pc (win7 met gigabit netwerk adapter) die met een ethernet kabel is aangesloten. Na zoeken op internet heb ik begrepen dat deze router bij een te hoog gebruik van de bandbreedte inderdaad vastloopt.

Ik speel dus met het idee om deze router te vervangen door een gigabit router. Echter, vandaag zie ik op Ibood een gigabitt switch voor €25 (Netgear GS608). Aangezien het draadloze netwerk echter perfect werkt en een gigabit wlan router fors duurder is dan €25, had ik zelf het volgende bedacht. Kan ik de switch niet tussen de glasvezelmodem en de router plaatsen? Die geeft dan bekabeld het signaal door aan de router en aan de pc. Dan gebruik ik intern de switch voor het bekabelde gedeelte van het netwerk en de router voor het draadloze deel. Zie onderstaand plaatje met rood de huidige situatie, en groen het voorstel.

Zijn er dan nog zaken waarmee ik rekening moet houden? Het zal wel een gepuzzel worden met DHCP, DNS en andere zaken maar dat zie ik tzt wel. De aanbieding van Ibood loopt natuurlijk vanavond af, maar sowieso ben ik benieuwd of dit fysiek mogelijk is.

Afbeeldingslocatie: http://www.loeberce.dds.nl/netwerk2.GIF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:58

lier

MikroTik nerd

Waar het om gaat is of je modem ook aan NAT-ten doet (of er een "router" ingebouwd zit).

Kan je eens kijken of je als je pc direct aangesloten is op het modem een publiek of een private IP adres hebt ?
Geef anders eens wat meer info over het modem en je ISP.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Ok, zal ik doen. Provider is Concepts ICT in Deventer (glasvezel) en modem weet ik niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

glasvelzel "modems" zijn gewoon mediaconverters. Je moet óf een router er direct aansluiten, óf een pc. Maar niet allebei.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkiedulkie
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-08 01:10
CyBeR schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 09:35:
glasvelzel "modems" zijn gewoon mediaconverters. Je moet óf een router er direct aansluiten, óf een pc. Maar niet allebei.
Inderdaad, de 2e situatieschets gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Bedankt voor het snelle antwoord. Ik begrijp nu (na wat meer lezen op internet) dat ik juist de router nodig heb als verbinding tussen het internet en het thuisnetwerk. Andersom had de tweede oplossing wel gekund, maar dat lost nou juist het probleem met het vastlopen van de router niet op.
Er zit dus maar 1 ding op en dat is een nieuwe router aanschaffen.
Pagina: 1