Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geachte mensen,

Na veel gezeur met mijn wifi heb ik een DLink router gekocht.
Ik moet deze achter mijn Zyxtel modem van Telfort ïnstalleren omdat ik ook VOIP heb van Telfort.

Kunnen jullie mij vertellen hoe dat moet?

Was overmoedig, maar heb de ballen verstand van dit soort zaken....

Alvast bedankt,

Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacespider
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-08 08:11
Zit er geen handleiding bij de router? 8)7

Waar je in ieder geval op moet letten bij het aansluiten is dat je de DHCP functie van de D-Link uitzet (in de webinterface van de router) en het modem op een normaal netwerkpoortje van de router (dus niet de uplink) aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:30

lier

MikroTik nerd

Tim, lees dit topic eens door. Dat bevat alle informatie om het te laten werken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 22:18

RvL

Dit is al zo vaak voorbij gekomen. Het staat zelfs in de NT FAQ. Daarin wordt vervolgens verwezen naar [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Komt er dus op neer dat je
- DHCP van de DLink moet uitschakelen
- IP adres van de DLink (mogelijk) aan moet passen zodat het in de range van de ZyXel valt (maar buiten het aangegeven de DHCP range van de Zyxel!)
- In jou geval draadloos van de Zyxel uit moet schakelen

Dit staat ook allemaal in de HOWTO. Ik denk dat je er a.d.h.v. dat topic wel uit moet kunnen komen.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DAnk voor jullie reactie.

maar nog wel een vraag hoe zet ik wifi uit dan op de telfort modem?

Als iemand dat weet heel graag!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-08 21:32

Edgarz

Tweako-active since1986

Verwijderd schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 22:10:
DAnk voor jullie reactie.

maar nog wel een vraag hoe zet ik wifi uit dan op de telfort modem?

Als iemand dat weet heel graag!!!!
Handleiding van Telfort een bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ALs je die nog hebt geen probleem. ;)

Staat dit soms ook op dit forum?

• RvL

RvL

Je loopt naar je modem, kijkt welk merk en type dat is (zeer waarschijnlijk de ZyXEL 2602HW-D1A).

Vervolgens ga je naar de website van ZyXEL en zoekt daar naar de handleiding. En verhip! De manual is daar gewoon te downloaden.

Sorry dat ik het zo breng, maar ik ben van mening dat een beetje eigen inzet en zoekwerk wel gewenst is. Zowel via de website van Telfort (welke doorlinkt naar ZyXEL) als via de website van ZyXEL is de manual te vinden.

En als je simpelweg door de menustructuur van de ZyXEL had geklikt, had je het onder Network ook best ergens kunnen vinden.

Nu de dekens nog...

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je reactie!

Nog even dit wat voor de een vanzelf sprekend is hoeft voor de ander niet zo te zijn...

Het leverde wel een ohhja reactie op

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Quote uit Petervanakelyen in "[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Ac..."
Hangen er ook nog computers vast aan de Zyxel?

Als dat niet het geval is, kan je de Zyxel in Bridge zetten met WiFi uit. Dat kan je normaal gewoon instellen in de webinterface van het beestje (meestal op 192.168.1.1). De D-Link fungeert dan als router die het publiek IP doorkrijgt van de Zyxel. Uiteraard kan je op de D-Link ook inloggen en de beveiliging, portforwarding, QoS, etc instellen.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• RvL

RvL

Als je de ZyXEL in bridge zet werkt je VoIP niet meer.

Dit zou ik dus NIET doen ;)

Nu de dekens nog...

• Petervanakelyen
Ook goed, dan hang je toch gewoon de D-Link aan de Zyxel als AP?

- Bekabeld aansluiten op PC
- Ga naar de webconfig op 192.168.1.1
- Zet de DHCP-server uit.
- Stel een vast IP in, uit de DHCP-range van de Zyxel, maar in hetzelfde netwerksegment.
- Stel WiFi-instellingen in.

En dan gewoon met een straight aan de Zyxel hangen. :)

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-08 15:43
Uit jouw TS maak ik uit dat je eigenlijk aan ons vraagt hoe hem aan te sluiten. Ik zie nergens referenties dat je zelf al handleidingen hebt doorgelezen, google hebt gebruikt of dat je hem uberhaupt al hebt aangesloten. Wij zijn best bereid om je te helpen maar je zult zelf ook wel wat moeite moeten doen.

Het gaat om je wifi. Wat je dan doet is het volgende:

1. Disable de wifi van je telfort modem.
2. Sluit de router aan. Wan-poort van de router naar een lan poort van de modem
3. je sluit je laptop via de kabel aan op de router
4. je stelt hem in via de web interface.
5. kabel uit de laptop en maakt draadloos verbinding met je router.
6. klaar je kunt gaan internetten.

@peter: Je krijgt dan alleen twee routers achter elkaar. Gezien de summiere informatie in de TS (wordt niks gezegd over eventuele port-forwarding) kan dit perfect werken. Ik heb jaren met een thompson modem gewerkt, waarachter zonder problemen een router van linksys hing. Modem --> lanpoort modem --> kabel--> wan poort modem. Vervolgens alle systemen aan de lanpoorten van de router hangen. De modem geeft gewoon een ip af aan de router. Alleen wanneer je moet gaan forwarden ben je wat langer bezig. Maar het werkt gewoon. Dus mijn verhaal klopt voor wat de tsér zegt. Bij summiere informatie is het moeilijk de situatie in te schatten. Maar gezien timus al zelf aangeeft dat hij er de ballen verstand van heeft, ga ik ervan uit dat een makkelijk te maken en te onderhouden oplossing het beste is. Mocht je van mening zijn dat mijn oplossing niet gaat werken dan ben je uiteraard van harte welkom om het eens te komen bekijken.

Bij de meeste D link router wordt er namelijk een adres uitgegeven van 192.168.0.X
Jou verhaal klopt wanneer er een adres wordt uitgegeven van 192.168.1.X omdat hij dan gaat comflicteren met de range van de telfort modem. Het kan soms lonen dan iets verder te kijken ;) Het verhaal van het uitzetten van de DHCP gaat dus niet op. Aangezien de router de DHCP aanvragen niet doorstuurd, zal de pc dus ook nooit een adres krijgen van de modem als er een router tussen hangt. Alleen is in de praktijk soms het probleem dat zowel de router als de modem in dezelfde range zitten, ja dan moet je wel wat aanpassen. Maar dan ben ik er nog steeds voor om de adressen range van de router simpelweg aan te passen (de meeste routers kunne dat tegenwoordig wel), dus ipv 192.168.1.X maak je er 192.168.3.X van. Dan deelt de router netjes adressen uit in de 3.X range en zal er dus geen probleem zijn met de modem.

[ Voor 60% gewijzigd door muppet99 op 12-08-2010 11:22 ]

Carpe Diem

• Petervanakelyen
Nee, wat jij beschrijf is hoe je de D-Link als router gebruikt er van uit gaande dat de Telfort enkel een modem is en geen router. Ten eerste is de Telfort een modem/router en ten 2de kan je geen bridge gebruiken omdat VoIP dan niet meer werkt.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Petervanakelyen schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 10:44:

- Stel een vast IP in, uit de DHCP-range van de Zyxel, maar in hetzelfde netwerksegment.

En dan gewoon met een straight aan de Zyxel hangen. :)
Helemaal mee eens, behalve dat je 'NAT' ook nog moet uitschakelen. Hoewel ik niet zeker weet of dit in de D-link setup zo wordt genoemd.

• Petervanakelyen
Volgens mij dient NAT toch enkel voor de verbinding tussen het interne netwerk (LAN) en het publiek adres (WAN)? In het geval dat je de D-Link enkel als AP gebruikt, is NAT niet van toepassing aangezien je de WAN-poort niet gebruikt en er ook geen publiek IP-adres wordt doorgegeven.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:30

lier

MikroTik nerd

Petervanakelyen schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 10:58:
Volgens mij dient NAT toch enkel voor de verbinding tussen het interne netwerk (LAN) en het publiek adres (WAN)? In het geval dat je de D-Link enkel als AP gebruikt, is NAT niet van toepassing aangezien je de WAN-poort niet gebruikt en er ook geen publiek IP-adres wordt doorgegeven.
Inderdaad, NAT wordt alleen toegepast als je ook van de WAN poort gebruik maakt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Henk007
Je hebt gelijk, maar je had niet vermeld dat TS de kabel van de Zyxel op een LAN poort van de D-link moet aansluiten.

• RvL

RvL

Omdat je aangeeft er totaal geen verstand van te hebben, zal ik in voorkauwmodus gaan.
Wat zijn nog meer zaken waar ik rekening mee moet houden? Dus modem van Telfort alleen voor VOIP en de DLINK voor internet.
Hier maak je een denkfout.

Je ZyXEL is je modem. Deze ontvangt dus zowel het ADSL en VoIP signaal en zet dit om een netwerk signaal.

Dit netwerk signaal wil je nu doorgeven aan de D-Link DIR-655. Vervolgens wil je je computer draadloos laten verbinden met de D-Link.

[voorkauw-modus]
1) Steek de stekker van de D-Link in het stopcontact en reset deze naar fabrieksinstellingen door met een paperclip het kleine resetknopje aan de achterkant 10 sec. ingedrukt te houden
2) Zorg dat de computer GEEN verbinding heeft met de ZyXEL
3) Verbind de computer BEDRAAD met de D-Link
4) Ga naar de webinterface door naar 192.168.0.1 te gaan (standaard login is username: admin, zonder wachtwoord
5) Ga naar Setup --> Wireless settings. Vink hier 'Enable Wireless' aan.
6) Stel het SSID en de beveiliging in zoals gewenst
7) Sla de settings op en indien gewenst herstart je de D-Link.
8.) Haal de kabel los en controleer of je draadloos kan verbinding met de D-Link. Let er op dat je ECHT verbind met de D-Link!
9a) Als je draadloos kan verbinden met de D-Link, mooi!
9b) Als je niet draadloos kan verbinden met de D-Link, ga terug naar punt 2 en controleer de instellingen.
10) Log, indien nodig opnieuw in op de webinterface van de D-Link.
11) Ga naar Setup (bovenin) en kies links voor Network Settings. Pas hier het Router IP address aan naar 192.168.1.2.
12) Vink hier ook direct Enable DHCP Server uit
13) Sla de settings op en als de D-Link er om vraagt herstart je de D-Link
14) Maak nu een, bij voorkeur bedrade, verbinding met de ZyXEL.
15) Ga naar de webinterface, 192.168.1.1 en log in.
16) Ga naar Network --> Wireless LAN, tabblad General. Vink hier 'Activate Wireless LAN' uit en klik op apply (een draadloze verbinding met de ZyXEL zal nu dus wegvallen)
17) Verbind een LAN poort van de D-Link met een LAN poort van de ZyXEL.
18) Verbind draadloos met de D-Link. Als je alles gedaan hebt zoals het hier in staat, kun je internetten.
[/voorkauw-modus]

[ Voor 16% gewijzigd door RvL op 12-08-2010 11:15 ]

Nu de dekens nog...

Verwijderd

Topicstarter
Geachte heren,

Ik heb daadwerkelijk genoeg gezocht op internet!

Ik heb alleen negatieve ervaringen met het proberen van zaken dus zon stap voor stap handleiding (zoals ik dat dan noem) stel ik zeer op prijs.

Ik weet zeker dat er veel meer mensen zijn die daar behoefte aan hebben, maar dit (misschien) niet durfen te vertellen.

In ieder geval ga ik dit morgen proberen en laat weten of het werkt!

In ieder geval bedankt.

Tim

• muppet99
als je er niet uitkomt sta je natuurlijk vrij om te vragen. Maar sluit het gewoon aan als in de handleiding. Als dat niet lukt kun je nog voor de DHCP oplossing gaan. Maar ik voorzie zover geen problemen.

Carpe Diem

• Petervanakelyen
Die 2 routers achter elkaar is geen goed idee. Ten eerste gewoon om je netwerksituatie overzichtelijk te houden, ten tweede omdat dingen zoals UPnP dan niet werken en je veel langer bezig bent met portforwarding. Het is misschien gemakkelijker aan te sluiten, maar laat de TS het dan maar op de "moeilijke" manier doen, anders krijgen we binnenkort ook nog topics waarom UPnP en portforwarding niet werkt.

• muppet99
Daar heb je wel weer gelijk in, echter daar hebben we dan wel weer leuk werk aan ;) Maar gezien de topic starter al aangeeft er de ballen verstand van te hebben (no offence, just quoting ;)), neem ik niet aan dat hij hier al eerder mee in aanraking is geweest. Daarom schatte ik de situatie zo in. Wanneer een klant aan mij vraagt voor een NAS oplossing kan ik ook een complete 2003/2008 omgeving gaan opzetten om het er zo mooi mogelijk uit te laten zien en het voor mij makkelijk beheerbaar te houden, maar het sluit niet helemaal aan bij wat de klant wil.

Carpe Diem

• RvL

RvL

Juist omdat hij er geen verstand van heeft, heb ik de 'moeilijke' manier uitgeschreven en speciaal toegespitst op de ZyXEL en de DIR-655.

Ik neem toch aan dat hij er nu wel uit kan komen, en anders lees ik 't vanzelf weer.

Nu de dekens nog...

Verwijderd

Topicstarter
Die 2 routers achter elkaar is geen goed idee. Ten eerste gewoon om je netwerksituatie overzichtelijk te houden, ten tweede omdat dingen zoals UPnP dan niet werken en je veel langer bezig bent met portforwarding. Het is misschien gemakkelijker aan te sluiten, maar laat de TS het dan maar op de "moeilijke" manier doen, anders krijgen we binnenkort ook nog topics waarom UPnP en portforwarding niet werkt.

Ik heb inderdaad niet veel verstand over dit onderwerp, maar dat wil niet zeggen dat ik niets kan leren.
Met deze reactie bekruipt mij het gevoel dat ik straks niet het maximale uit mijn verbinding haal wat ik natuurlijk wel wil.

Misschien van invloed op dit verhaal is dat er 1 laptop en 1 pc (met ontvanger natuurlijk) gebruik moeten maken van dit netwerk.

De stap voor stap handleiding is dus goed, maar wat is daar nu concreet het probleem van?
In "gewoon" nederlands (zo dat ik het leer) wat betekend UpnP en portforwarding?

Tim

• Henk007
Nou zeg een klein beetje zelf zoeken is toch wel mogelijk, of niet?
Het Grote Poortmappingsverhaal

Ik zie net dat UPnP daar (nog) niet in staat, maar dat kun je zien als een automatische versie van port forwarding. Je programma stelt zelf de poorten op je router in die moeten worden doorgegeven.

[ Voor 45% gewijzigd door Henk007 op 12-08-2010 11:59 ]

• Petervanakelyen
Verwijderd schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 11:51:
Ik heb inderdaad niet veel verstand over dit onderwerp, maar dat wil niet zeggen dat ik niets kan leren.
Met deze reactie bekruipt mij het gevoel dat ik straks niet het maximale uit mijn verbinding haal wat ik natuurlijk wel wil.
Waar haal je dat nu in godsnaam weer uit? Sorry, maar ik wat ik zeg in mijn reactie is dat je geen twee routers achter elkaar moet hangen omdat je het dan nodeloos gecompliceerd moet maken als je later poorten wilt gaan doorsturen. Ik zeg helemaal niet dat je niets kan leren, maar dat het gewoon veel gemakkelijker kan dan wat muppet99 voorstelt.

Ik wil alleen maar helpen hoor, maar met zo'n reactie krijg ik daar niet bepaald veel zin in.

[ Voor 3% gewijzigd door Petervanakelyen op 12-08-2010 12:11 ]

• dirk38
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:08
Ik heb hier een zelfde opstelling, maar dan met een speedtouch 780 wl en een simpel etek routertje met wi fi,
welke ik boven heb staan als extra wireless point. alles het zelfde ingesteld als hier voorgesteld wordt, maar het werkt maar gedeeltelijk.
als ik draadloos verbinding maak met windows mobile of android werkt het perfect, maar zodra ik met m,n laptop met windows 7 64bit of windows xp 32bit op een vaste computer met usb dongle verbinding maak werken alleen bepaalde sites zo als google.nl, gmail, buien radar.nl, ibood.com, rabobank.nl.

bij bvb tweakers.net of microsoft.com en de meeste andere sites krijg ik een timeout, ook als ik in een cmd venster er naar toe ping.
iemand een idee hoe dit nou kan ?.

als ik boven m,n laptop bedraad aansluit op het Etek routertje werkt het weer wel, net laptop opgestart met een Ubuntu live cd, en firefox gaat als een speer, zeer vreemd allemaal.

Edit:

weet niet of het voor hier nuttig is maar ik heb de oplossing eindelijk gevonden.
Het ligt aan mijn speedtouch modem en windows 7/xp,
de oplossing is de max MTU waarde te verlagen van 1500 naar1480 van me wireless adapter en nu werkt het als een speer.

[ Voor 22% gewijzigd door dirk38 op 12-08-2010 21:23 ]

• Petervanakelyen
Dezelfde opstelling... router ingesteld als Access Point of 2 routers achter elkaar? Misschien handig om een ander topic daarvoor te openen, het heeft namelijk niet echt hiermee te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Lang leve schriftelijk communiceren.

Mijn opmerking is absoluut niet als aanval bedoeld. Ik Wilde graag weten wat het probleem is van 2 routers achter elkaar zoals je schrijft. Gezien je reactie heb je het anders geleden Dan ik bedoelde en daarvoor mijn excuus!

Ik kan het geheel dus veel eenvoudiger installeren Dan het stappenschema zegt en dat is voor mij zeker interessant.

Tim

• RvL

RvL

Je hebt twee manieren om het te doen:

1) De manier van muppet99
2) 'Mijn' manier

De manier van muppet99 heeft het nadeel van twee routers achter. Mijn manier heeft dit niet omdat je de D-Link als Access Point laat fungeren: in feite schakel je dan het router gedeelte uit.

De ZyXEL fungeert dan dus als router en de DIR-655 is, simpel gezegd, niets meer dan een draadloze verdeeldoos

[ Voor 17% gewijzigd door RvL op 12-08-2010 13:10 ]

Nu de dekens nog...

• Petervanakelyen
Probleem met twee routers achter elkaar is:

- Portforwarding is moeilijker.
- Services als UPnP werken niet.
- Dubbele NAT en vertraging.
- Even moeilijk te configureren (al is het aansluiten gemakkelijker).

Gebruik het stappenplan om je D-Link als AP in te stellen en je bent veel beter af. Al het verkeer wordt dan namelijk rechtstreeks doorgesluist naar je Zyxel die het verwerkt. UPnP en portforwarding stel je dan gewoon in in je Zyxel, WiFi-instellingen stel je in op de D-Link. :)

Verwijderd

Topicstarter

En dan gewoon met een straight aan de Zyxel hangen.

Met andere woorden dit is de beste oplossing voor mij?

Hoe kan ik trouwens zien :Stel een vast IP in, uit de DHCP-range van de Zyxel, maar in hetzelfde netwerksegment? Dan moet ik toch ook de Zyxel koppelen aan mijn pc?

Tim

• RvL

RvL

Neem nu gewoon mijn stappenplan. Dat is hetzelfde als het hier boven beschreven stappenplan, maar dan precies toegespitst op jou situatie. Dus alle gegevens van de ZyXEL en D-Link. Ik geef zelfs exact aan op welke menu items je moet klikken. Daarnaast geef ik precies aan wat je waar moet veranderen en waarin je het moet veranderen. Makkelijker kan ik 't toch echt niet maken hoor.

Ik heb het dus over dit stappenplan:
RvL in "Nieuwe router installeren (DLink-655) vo..."

Nu de dekens nog...

Verwijderd

Topicstarter
Heb bovenstaande uitgevoerd.

De laptop deed het, maar de vaste pc (windows 7) kreeg geen verbinding.
Volgens mij was het probleem dat ie bleef kijken naar een IP adres.

Deze kwam soms in beeld en verdween dan weer en werd 0.0.0 etc.

Wat moet ik anders doen?

• Petervanakelyen
Dat is nogal moeilijk te zeggen. Beide computers zijn op de D-Link aangesloten? Kijk eens wat voor IP-adres de laptop krijgt (post dat ook hier) en hoe dat zit met de desktop.

Verwijderd

Topicstarter
Tja heb de bowl alweer teruggebracht naar oorspronkelijk. Bij de pc zag ik heel even een ip adres waarna hijbheel Lang op 0.0.0. bleef staan. Nog een verschil de laptop het .g netwerk en mijn pc heeft een .n ontvanger ook van dlink, d437 dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

En je weet zeker dat beiden met de D-Link verbinding hadden (of poging tot deden) en de juiste beveiligingsinstellingen (dus juiste passphrase in Windows) hadden?

Beiden hadden ook voldoende bereik?

Ik kan me anders niet voorstellen waarom de ene wel en de andere niet zou moeten werken.

'Beetje' lastig ook dat je alles al weer afgebroken hebt, dat maakt het oplossen van je probleem er natuurlijk niet makkelijker op.

[ Voor 18% gewijzigd door RvL op 13-08-2010 09:56 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passion fruit
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-09-2024
Aan de mensen die de TS geholpen hebben: Hulde! _/-\o_

Dank want ik zat precies met hetzelfde probleem en dezelfde setup als de TS.
De informatie die jullie gegeven hebben was echt waardevol. En de voorkauw modus was ideaal.
Thanx! :*)
Pagina: 1