Toon posts:

[Aanschaf] Laptop geschikt voor virtualisatie/ontwikkeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben toe aan een nieuwe laptop. De reden hiervoor is dat ik van mijn oude PC af wil stappen, laptop eruit en een nieuwe er voor terug waar ik op kan doen wat ik voorheen deed op mijn PC/Werkstation.

Ik ga terug van 4 schermen naar 1, waarbij ik uiteraard een externe monitor aan de laptop kan hangen indien dat nodig is. Het is belangrijker om naar het gebruik van de laptop te kijken qua prestaties.

Mijn huidige PC is een:

- Q6600 @ 3,4Ghz op lucht (zo'n 45 graden als je lekker werkt)
- 4GB Ram
- 2x 8800 GTX (ivm Linux en meerdere monitoren)
- 2x 250GB Raid1 (SWraid Linux)
- OS Ubuntu

Nu is dit werkstation erg krachtig en draaide ik hier een XP machine virtueel op en ik zal nu over gaan naar Windows 7 virtueel. Het host-os blijft Ubuntu met VirtualBox als virtualisatie software. De machine wordt voornamelijk gebruikt voor beheer en ontwikkeling van PHP, etc en Grafische zaken onder Windows.

Ik ben er met een, overigens zeer fijne T61 Dualcore 1,86Ghz en 2GB ram, achter dat ik echt mega performance nodig heb en ook accuduur. Schijfperformance is zeer belangrijk aangezien een VM toch wat I/O trekt, 4GB in mijn laptop is ook geen overbodige luxe overigens.

Ik ben uiteraard al aan het zoeken gegaan maar kan nog geen concrete modellen plaatsen aangezien ik niet weet of ik voor een i5 of i7 moet gaan. Laptops met 8GB max zijn overigens wel te vinden maar het ligt er soms maar aan wat je qua CPU kiest.

Een 17" met numeriek is een optie, echter mis ik de ruimte in het scherm niet en vind ik een dergelijke laptop toch best aan de forse kant. Aangezien hij mijn Desktop vervangt zou je aan een 17" variant denken, echter... ik wil geen mega ding meenemen.

De vraag is, wat ga ik precies zoeken? Ik heb nogal wat eisen op performance want ik wil dat het ding gewoon snel is en goed performt bij belasting.

Merken welke ik overweeg zijn HP en Lenovo, er is niet echt heel veel meer dat zakelijk gebruik in deze vorm echt aan kan, ook qua vervoer. De degelijkheid van de T61 welke ik nu heb wil ik eigenlijk weer. Ik zoek geen fancy uit de kluiten gewassen entertainment notebook en tevens geen mobiele Desktop, welke beide volop beschikbaar zijn maar qua specs leuk ogen maar in gebruik vaak een ramp zijn... tevens ook betrouwbaarheid.

Zijn er mensen welke veel virtualiseren op hun laptop en hier zonder problemen in performance gebruik van maken ? Het lijkt me zeer interessant om te weten of mensen dit hier veelvuldig doen in professionele omgevingen zodat ik zaken naast elkaar kan leggen en hier een goed vergelijkings-topic van kan maken zodat iemand er in de toekomst ook nog wat aan heeft.

Ik vraag me tevens af of ik voor een QuadCore of DualCore zal gaan... QuadCore laptops zijn er niet vreselijk veel maar in mijn geval wel een must denk ik.

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-12 17:10
hmm, weet niet of dit door de mods goedgekeurd word mbt eigen topic, maar zal toch eens ff meehelpen brainstormen

heb zelf voor school (ict) ook wel een aardige laptop nodig ivm oa ook virtualisatie, als is het hier meestal omgedraaid, Win7 als os en dan ubuntu/winXP als virtueel, echter we hebben ook regelmatig, Ubuntu, 2/3X XP en Win2k3 Server tegelijk open staan, als je dan ook nog lekker wilt internetten op het school netwerk loop je idd tegen een probleem aan xD

Mijn huidige laptop: Acer Aspire 7520G, met een AMD Dual core op 2GHz, Toen ik m kocht (eerste echte aankoop van PC+Laptop) dacht ik WOW, mede omdat ik van een P3 800mhz afkwam ... :P

al snel genoeg kwam ik er achter dat je voor Virtualbox iig een Intel nodig hebt, en dan ook eentje met virtualisatie ondersteuning, wat de meeste in de klas al niet hadden, en zo ver ik weet hebben alle nieuwe (i3/i5/i7) dat wel, dus daar sowieso voor gaan ;).

Geheugen, heb zelf 3 gb, is wel toereikend, maar je moet er niet te veel van verwachten, zeker niet als je win7 virtueel gaat draaien, dan is 4, of nog beter 6/8 GB wel een must, ook als ik lees dat je met grafische ontwikkelingen enzo bezig bent (photoshop ?)

Dual of Quad core?, als je het budget hebt, gewoon voor Quad gaan, als je die cores in Win7 kunt toewijzen (geen idee eigenlijk) dan geeft dat je een geweldige performance boost, als het even kan dan gelijk voor een i7 met HT gaan, en alst kan ook met Turbo Boost

17", tja als desktop vervanger lijkt me dat wel handig, als je m mee moet slepen dan gewoon voor 15"gaan, anders word het echt te zwaar, mijn volgende laptop word er iig eentje van 15" ipv 17"

Hd ruimte misschien nog? weet niet of je extern hebt, maar zou voor intern voor een SSD gaan (evt later aan te schaffen) en dan iets van 500gb erbij, de rest kun je wel extern/op een thuis server kwijt

Hoop dat je hier wat aan hebt, iig Suc6