Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elephtera
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-08 23:36
Hoeveel kwaad kan het dat mijn 12 Volt lijn instabiel is en extreme waarden produceert: van 0.7 tot 10.0 afhankelijk van de system load.

Het systeem is verder stabiel al gaat de nvidia kaart bij zware spelletjes soms squeelen wat volgens internet duidt op een te lage spanning.

mobo: GA-EX58-UD5
cpu: i7 920
gpu: passive 8600GT
voeding: recom 450W, 24pins mobo en 4pins 12V

Omdat de pc stabiel draait verder heb ik nooit de voeding vervangen door een 8pins 12V. Toch wil ik dat nu gaan doen, al vraag ik me af of die fluctuaties in de 12V ook kunnen komen door de usage van de cpu en een meter op het moederbord die verkeerd meet of dat dat een totaal verkeerde gedachte is.

Behalve bovenstaande heb ik er ook nog 4x een samsung spinpoint 1tb inzitten en 3x2gb corsair ddr3.

Kan ik volstaan met een goede (corsair, enermax oid) voeding van 450W of moet ik voor bovenstaande config toch echt richting de 550-600W? Volgens de extreme PSU calculator zou 350W genoeg moeten zijn.

En hoeveel kwaad kan die schomeling in de 12V?
Kan een lage 12V lijn zorgen voor een lage/slechte performance van de CPU?

“An elephant is a mouse with an operating system”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waar zie jij die fluctuaties? Als de 12V lijn op 0.7V staat dan doet het ding echt niets meer, lager dan iets van 11V en je systeem doet al niets meer. Dus ik denk dat je uitleessoftware gewoon brakkig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:26

Harrie

NederVlaming

Inderdaad, ik zou ook die uitlezing niet vertrouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elephtera
  • Laatst online: 23-08 23:36
ik heb het in de bios en in hw monitor bekeken.
Ik heb geen mutlimeter ter beschikking maar de 0,7 leek mij ook al extreem laag.
het vreemde is dat hij die 0.7 bij idle heeft, en als ik ga stressen (cpu/3d/pc mark) dan gaat het naar 10V. en zodra de stress stopt weer terug naar 0.7
Dit leek me plausibel omdat het voltage van de cpu ook wisselt tussen idle (0.93) en stress (1.23). Alle andere voltages zijn goed en liggen binnen de marges.

Is het probleem van het squeelen wel een tekort aan power? en is het aan te raden de psu te vervangen of sowieso eerst ergens een multimeter regelen?

edit:

Na nog meer zoeken kwam ik een topic tegen over de ex58 serie van gigabyte, dat die geen ondersteuning bied voor het uitlezen van de 12V. (http://webcache.googleuse...&ct=clnk&gl=nl&lr=lang_en|lang_nl)

Duidelijk dus :)

Dan resteert alleen de vraag: is het aan te raden de psu te vervangen ivm de squeel? of kan dat nog ergens anders aan liggen?

[ Voor 28% gewijzigd door Elephtera op 10-08-2010 23:30 ]

“An elephant is a mouse with an operating system”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Een paar euro heb je al een multimeter, waardoor je alles kunt meten, en dit is ook ter kontrolle van de waarden die je in de pc uitleest (ook voor in de toekomst).
Meten met multimeter en de pc flink stressen, zodat er maximale stroom verbruik is, dan kontroleren of de waardes stabiel blijven.(ongeveer 1 uur doen en regelmatig kontrolleren).

En voeding is het belangrijkste van je hele pc, nooit op bezuinigen. De voeding kan je hele pc beschadigen bij het kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

check het voedingentopic voor A-merk voedingen!. Niets is zo irritant als een 1000W sweex voeding die waarschijnlijk nog brakker is dan het exemplaar die je nu hebt, als de waardes die je gemeten hebt in de bios kloppen :|

-_-

Pagina: 1