Deeltijdopleiding automonteur - waar??

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Ola :)

Ik heb even een hele simpele, toch kennelijk lastig te beantwoorden vraag aan de autokenners onder ons :)
Stel, ik wil in mijn vrije tijd een cursus automonteur gaan doen. Auto zelf is present, gereedschap ook al voor een deel maar vakkennis ontbreekt. Doel: beetje sleutelen, zelf dingen vervangen, beetje hobbyen en als het kan gewoon zelf onderhouden.

Ik heb al gezocht; NCOI heeft niks, LOI ook niet. Enige die ik kon vinden is deze, maar ik kan me niet voorstellen dat dat zoveel soeps is. Ervaringen iemand?

Lokale ROC's al bekeken, die geven wel deeltijd...maar da's BBL, dus 4 dagen werken en 1 naar school. Gaat hem dus ook niet worden. Bovendien is dat mbo niv 2 a 3 en dan zit ik me met mijn hbo+ niveau stierlijk te vervelen als ik niet zelf verder kan. HBO deeltijd wordt wat teveel van het goede denk ik: duurt te lang en ik wil niet de automotive in. Bovendien lijkt me dat te theoretisch. Ik hoef niet te weten hoe ik een motor moet ontwerpen; ik wil hem alleen in en uit elkaar kunnen halen als het nodig is ;)
Dus: WAAR doe je zoiets (bij voorkeur regio Haaglanden / R'dam) :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
werkplaats handboek en daarna zelf knutselen. evt. met een clubje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Goede werkplaatshandboeken, _het_ merk/model-forum bezoeken (vaak wil men daar ook met info en foto's reageren) en vooral "er aan beginnen".

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:06
Nu weet ik niet met welke auto je wilt beginnen, maar het lijkt me verstandig dat je niet een moderne injectiemotor neemt met een turbo en gewoon begint met een carburateurmotor. Deze zijn ook wat makkelijker op te voeren (ik bedoel met minder kennis, niet dat je ultra hoge vermogens haalt ;) ) mocht je je daar in willen interesseren :)

[ Voor 12% gewijzigd door Beerkeeper op 12-08-2010 13:53 ]

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-06 19:18
Niets mis met sleutelen aan "moderne" injectiemotoren hoor, carburateur kom je niet zo veel meer tegen(mijn auto is 13jaar oud, multipoint injectie).
Ik zou alleen geen auto van een paar jaar oud nemen maar een iets oudere, gaat er ook meer kapot wat je moet fixen :Y
En idd, automodel-forum en werkplaatshandboek doe ik het ook mee, moet zeggen heb nog niet de hele motor uit elkaar gehad maar wel inlaatgedeelte en koppelingsplaten vervangen e.d.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:11

talin

ES-MA

kijk eens op de site van de innovam http://www.innovam.nl/

daar moet wel wat te vinden zijn

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Ik heb een Peugeot 207 1.6 HDiF uit eind 2008 :)
Kan op zich niet zoveel aan stuk, maar het gaat me er voornamelijk om dat ik dat ding kan doorgronden. True, van zelf prutsen leer je een hoop, maar bij gebrek aan een kennis met verstand van auto's kom ik liever zelf een beetje beslagen ten ijs dan helemaal niet ;)

De stie van innovam klinkt leuk, maar dat zijn alleen losse trainingen en wat inleidende zelfstudie op een bij hen te volgen cursus. Ik zoek meer basiskennis :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 21:22
Ik denk toch dat je er zelf in moet rollen. Gewoon beginnen met kleine dingen en een werkplaatshandboek (Haynes bijv.). Neem een wat ouder autootje van een bekend merk/model 'erbij' en ga maar los zegmaar. Zelf wat rommelen in het dashboard. Spiegeltje vervangen, remmerij, etc.. Niet vergeten om ebay.de dan te gebruiken voor de onderdeeltjes. Een Golf 2 bijvoorbeeld, rijden er nog veel van rond en onderdelen zijn heel goed te krijgen. Heb je meteen een leuk scheurbakkie. Of ga kijken voor een oude Porsche 924 ofzo. Misschien heb je het al door, ik heb een voorkeur voor Duitse wagens ;-).

Maar belangrijkste toch wel is denk ik ervaring op doen door het gewoon te doen. Aan klooien. Jouw Peugeot is denk ik niet zo handig daarvoor, maar ook daar kan je zelf denk ik wel de remmerij bijvoorbeeld doen.

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Auto erbij is geen optie. Punt 1 kost me dat teveel, punt 2 moet ik dan een 2e parkeerplaats illegaal in beslagnemen of huren en punt 3 heb ik geen tijd om er mee te rijden.
Ik wil gewoon zelf het e.e.a. aan mijn eigen auto kunnen doen als het nodig is en wat meer van auto's algemeen af weten, geen oud barrel opknappen. Toegegeven, daar leer je veel van, maar da's niet mijn issue :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-06 06:07
Als je er geen auto bij wil nemen vanwege ruimte en kosten, dan is het misschien een idee om te beginnen met een brommer of motorfiets. Als je een brommer of motor kunt onderhouden en repareren, dan lukt dat ook wel met je auto. :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-06 14:53
Belangrijkste bij het leren van sleutelen aan een auto is ervaring opdoen.

Je zou kunnen opzoeken in een boek hoe je een auto zou kunnen sleutelen, maar hierdoor betekend het niet dat je het meteen kan. Wat namelijk ook belangrijk is, dat is dat je een gevoel ontwikkeld, dat je een diagnose leert stellen, en vooral het doen, waardoor je het de volgende keer wat sneller doet.

Verder is het handig om iemand met wat meer verstand van auto's, bijvoorbeeld een monteur, als backup te hebben. Sommige klussen zul je als beginnende sleutelaar liever niet aan willen beginnen, zoals bijvoorbeeld het verwisselen van een distributieriem. En ook is het in het begin handig om nog even je werk te laten controleren. Je wilt namelijk voorkomen dat je achterwiel je inhaalt, of dat je een spoor van olie achterlaat als je de parkeerplaats wilt halen.

Wat je ook nog hebt, zijn de zogenaamde doe het zelf garages, ik weet niet of ze in jouw regio zijn ,maar vaak kun je hier lekker los onder begeleiding van ervaren monteurs.

Zie anders http://wiki.tdiclub.nl/DoeHetZelfGarage

[ Voor 3% gewijzigd door merauder op 14-08-2010 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-06 18:14
Je kan ook gewoon een on the fly tweakers cursus volgen :)
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1268269/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23:19
Wil je puur de theoretische basis "hebben" koop dan de boeken die gebruikt worden voor 2de en/of 1ste monteur opleiding(MBO 2/3). Dat kost +/- 550,- nieuw, maar moet 2de hands een stuk goedkoper te vinden zijn.
Zelfstudie is behoorlijk goed te doen en zeker 80% van wat erin staat is zonder al teveel moeite te begrijpen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Wiskunde kun je leren uit een boek. Autotechniek is gewoon doen. Gewoon een vraagbaak kopen en gaan, cursussen is echt weggegooid geld. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04:59
xabre16v schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 20:09:
Wiskunde kun je leren uit een boek. Autotechniek is gewoon doen. Gewoon een vraagbaak kopen en gaan, cursussen is echt weggegooid geld. Succes.
Een vraagbaak kan iedere handige persoon wel begrijpen en aan de hand daarvan reparaties uitvoeren. Met een algemene cursus leer je dingen doorgronden. Een goede monteur zal heus geen vraagbaak gaan kopen als hij een voor hem onbekende auto krijgt. Hij zal op zijn kennis en gevoel afgaan voor de meeste reparaties (bepaalde zaken zoals koppels en hoe je zaken moet vastzetten moet je eenmaal opzoeken).

Ook het opsporen van de oorzaak van problemen, heb je ook wat kennis nodig. Als je niet begrijpt hoe een injectiemotor werkt, ga je er bijvoorbeeld niet opkomen dat je katalysator kapot is geraakt door een deffecte lambda die op zijn beurt stuk is gegaan door een fout in de injectie...

Een zekere theoretische kennis is toch echt wel een must vind ik. Ik schud mijn hoofd soms als ik op sommige forums soms de kennis van beunhazen lees. Je kan veel al doende leren, maar neem even de tijd om de basis toch op te zoeken.
Pagina: 1