Z5500 upgradepad naar losse receiver + luidsprekers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
Een aantal jaren geleden heb ik voor een mooi bedrag (€220) een nieuwe Z5500 gekocht. Dat was toen een zeer kostenefficiënte oplossing met een aardige tot zeer goede kwaliteit, afhankelijk van de toepassing. En ik ben er nog steeds tevreden over, met name tijdens films en games.

Ik heb inmiddels bij kennissen echter ook wat duurdere speakers beluisterd. Veelal 2.1 of 2.0 met LFE in de zuilen (dat zal trouwens ook wel 2.1 zijn misschien :)), maar goed dat maakt voor muziek niet veel uit. En juist bij het beluisteren van muziek merkte ik dat de Z5500 toch niet meekan met de 'echte' luidsprekers. Dat is mijn persoonlijke ervaring en ik dit topic niet geopend om dat te gaan bediscussiëren. Ik wil niet graag een herhaling van dat andere uit 2008 omhooggeschopte en lichtelijk uit de hand gelopen topic over de Z-5500. Mijn dank alvast.

Maar goed, daarom ben ik er over aan het denken te gaan upgraden. Ik heb echter niet het budget om alles ineens te vervangen en ik wil wel graag 5.1 behouden voor de films en games. Het verkopen van mijn Z-5500 en het stapsgewijs opbouwen van mijn geluidsinstallatie zoals menigeen doen is daardoor niet echt een gewenste optie.

Daarom zat ik erover te denken onderdelen van mijn Z-5500 te gaan hergebruiken. Bijvoorbeeld 2 van de 5 satellieten voor surround: niet belangrijk of zelfs uit tijdens het luisteren van muziek en meer dan toereikend voor de immer zo geweldige surroundervaring bij games en films. Dus die wil ik eigenlijk sowieso houden. Ook mijn center voldoet eigenlijk nog prima, hoewel ik die nog wel wil vervangen als er budget over is.

Blijven over een receiver, een sub en de fronts. De fronts wil ik sowieso vervangen, omdat ik het idee heb dat ik daar het meeste mee kan winnen qua geluidskwaliteit (tijdens het luisteren van muziek)

Het probleem waar ik tegenaan loop en waar ik jullie advies voor wil vragen liggen dus bij de (voor)versterker en de subwoofer. De versterker van de Z-5500 zit namelijk geïntegreerd in de woofer.

Op deze manier:
code:
1
Diverse apparaten ---(s/pdif of analoog)--> Control pod ---(niet-standaard connectie)--> Subwoofer/versterker ---(speaker wire)---> Satellieten

Het probleem is dus dat als ik een receiver aan wil schaffen, ik (op het eerste gezicht iig) mijn sub ook moet vervangen. Een receiver is handig vanwege de extra aansluitingen (hoewel ik nu ook al een TV heb met 4 hdmi-ingangen) en HD audio support. Maar mijn sub wil ik eigenlijk liever houden, omdat hij nog prima voldoet en een sub bovendien erg kostbaar is. Vandaar drie vragen:

1. In hoeverre heeft de receiver/versterker invloed op het geluid? Hoe staat dat in verhouding tot de aanschaf van twee frontspeakers? Maw is het in jullie ogen de moeite waard om een losse AV receiver aan te schaffen ten faveure van mijn minder functionele Control Pod (en het daaraan gekoppelde versterkingsgedeelte van mijn woofer)?

2. Zo niet, dan kan ik gewoon 2 nieuwe frontspeakers kopen en klaar is kees. Maar indien een receiver weldegelijk toegevoegde waarde heeft de volgende vraag: is het mogelijk om mijn Z-5500 woofer te gebruiken met een externe receiver?

Het is een actieve woofer, dus hij moet dan sowieso op de pre-out, right? Ik heb al gekeken of ik een verloopje van RCA naar de D-Sub achtige stekker van Logitech kon vinden die de juiste pinnetjes in die D-SUB stekker aanstuurt, maar die zijn niet te krijgen. Ik heb op internet één hobbyist gevonden die zelf zoiets heeft gemaakt, maar daar ga ik maar niet aan beginnen.

Is het wellicht mogelijk om de pre-out van de nieuwe receiver aan te sluiten op de line-in van de Z-5500 Control Pod dmv een RCA->3,5mm verloopje? En daar dan de sub/versterker aan koppelen? Denken jullie dat dit gaat werken?

Zo dus:
code:
1
2
3
4
Apparaten --> receiver --> satellieten
                     |
                     |
                     --> Line-in Control Pod --> Woofer

Lang verhaal, maar hopelijk kunnen jullie me helpen met dit probleem. Tnx!

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik denk dat je dit iets makkelijker moet aanpakken: als je nou een middenklasse receiver neemt met preouts, je sluit je bronnen op de receiver aan plus 2 degelijke zuilen. Dat is je stereo geluid, daar ga je echt geen boemerige sub bij willen hebben.
Vervolgens sluit je op de receiver pre out je center en surround kanalen aan van de Z5500. Met films heb je dan wel alleen het laag wat de Z5500 zelf filtert (dus niet het echte .1 kanaal), maar ik denk niet dat je hier echt last van gaat hebben. Zeker niet als je je speakers dan op 'large' instelt en het .1 kanaal laat mixen door de receiver. Kun je nog experimenteren met de zuilen op 'small' zodat alle bas naar de Z5500 gaat, al lijkt me dat persoonlijk geen success. Liever strakke wat lichtere bas dan donkere boemerige.

edit: dit is de enige die ik zo snel kan vinden met preouts en nog steeds middenklasse is:
http://www.marantz.eu/en/products/41/SR5004/

Of je moet een wat oudere Onkyo uit de 700 serie zien te vinden.

[ Voor 11% gewijzigd door wagenveld op 10-08-2010 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
wagenveld schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 21:46:
Ik denk dat je dit iets makkelijker moet aanpakken: als je nou een middenklasse receiver neemt met preouts, je sluit je bronnen op de receiver aan plus 2 degelijke zuilen. Dat is je stereo geluid, daar ga je echt geen boemerige sub bij willen hebben.
Vervolgens sluit je op de receiver pre out je center en surround kanalen aan van de Z5500. Met films heb je dan wel alleen het laag wat de Z5500 zelf filtert (dus niet het echte .1 kanaal), maar ik denk niet dat je hier echt last van gaat hebben. Zeker niet als je je speakers dan op 'large' instelt en het .1 kanaal laat mixen door de receiver. Kun je nog experimenteren met de zuilen op 'small' zodat alle bas naar de Z5500 gaat, al lijkt me dat persoonlijk geen success. Liever strakke wat lichtere bas dan donkere boemerige.

edit: dit is de enige die ik zo snel kan vinden met preouts en nog steeds middenklasse is:
http://www.marantz.eu/en/products/41/SR5004/

Of je moet een wat oudere Onkyo uit de 700 serie zien te vinden.
Als ik mijn center en rears op de pre-out aansluit worden ze toch niet versterkt? Waarom die niet op de 'gewone' speaker outs aansluiten? En hoe kan ik mijn sub volgens jou het beste aansluiten? Of zeg je dat ik eigenlijk maar gewoon een andere moet kopen?

Ik ben bang dat ik het niet helemaal snap, maar iig bedankt voor je input :).

[ Voor 26% gewijzigd door HarmoniousVibe op 10-08-2010 23:13 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Je denkt te moeilijk volgens mij.

Situatie nu:
code:
1
Bron > Z5500

Met receiver:
code:
1
2
Bron > Receiver > Zuilspeakers 
                > Z5500

Je sluit de Z5500 dus op de preouts aan, dat lijkt me wel, je wilt toch de sub/versterker daarvan gebruiken? Het lijkt me niet erg handig om de Z5500 sattelieten zomaar op een andere versterker te hangen, daar zijn ze niet voor gemaakt immers.

edit: kijk het is nog makkelijker zelfs, aansluitingen Z5500:
Afbeeldingslocatie: http://img.tomshardware.com/us/2004/11/30/logitech_z/logitech_z5500_5.jpg

Receiver pre out:
Afbeeldingslocatie: http://ask.creative.com/wwimages/speakers/connecting_to_receiver1.jpg

2x 3,5mm jackplug naar stereo cinch, 1 voor surround uit de preout naar rear in op de Z5500, 1 voor center/subwoofer kanaal naar center/sub op de Z5500, kind kan de was doen.

[ Voor 38% gewijzigd door wagenveld op 10-08-2010 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:48

Marc H

- - Is wakker - -

Waarom niet nog makkelijker, de z-5500 gebruiken voor films, en beginnen met een aparte 2.0 set voor muziek, en die langzaam uitbouwen naar een 5.1 set die de z-5500 kan vervangen?

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
wagenveld schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 22:53:
Je denkt te moeilijk volgens mij.

Situatie nu:
code:
1
Bron > Z5500

Met receiver:
code:
1
2
Bron > Receiver > Zuilspeakers 
                > Z5500

Je sluit de Z5500 dus op de preouts aan, dat lijkt me wel, je wilt toch de sub/versterker daarvan gebruiken? Het lijkt me niet erg handig om de Z5500 sattelieten zomaar op een andere versterker te hangen, daar zijn ze niet voor gemaakt immers.

edit: kijk het is nog makkelijker zelfs, aansluitingen Z5500:
[afbeelding]

Receiver pre out:
[afbeelding]

2x 3,5mm jackplug naar stereo cinch, 1 voor surround uit de preout naar rear in op de Z5500, 1 voor center/subwoofer kanaal naar center/sub op de Z5500, kind kan de was doen.
Dat kan ook inderdaad. Je zegt dus dat de Z-5500 satellites niet aangesloten kunnen worden op een willekeurige AV receiver? Ik was namelijk in de veronderstelling dat dat gewoon standaard 8ohm passieve speakers met tweeter waren. Ik zou dat namelijk wel prefereren, aangezien ik dan een veel bredere keuze in AV receivers heb.
Marc H schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 23:02:
Waarom niet nog makkelijker, de z-5500 gebruiken voor films, en beginnen met een aparte 2.0 set voor muziek, en die langzaam uitbouwen naar een 5.x set die de z-5500 kan vervangen?
Daar heb ik inderdaad ook over nagedacht, maar dat is qua ruimte niet heel handig. En ik ben dan volgens mij continu bezig met het overprikken van kabels. Zeker omdat de Z-5500 geen hdmi-in heeft.

Daarnaast geloof ik dat het ook niet zo esthetisch verantwoord is :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Heeft een receiver geen andere pre-out? Anders als je beide alleen aan je PC koppelt, de ene op je COAX en andere HDMI/optisch of iets dergelijks?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Hmmm, daar schijnen de meningen over verdeeld te zijn:
http://www.avforums.com/f...itech-z5500-speakers.html

Ik zou het niet weten eerlijk gezegd, echt veel kunnen die sattelietjes niet hebben. Als je ze direct aansluit heb je inderdaad meer keuze in receivers, dat is waar. En zoals ik het zie zou het best wel eens kunnen werken door de subwoofer preout op de receiver dan nog steeds op de Z5500 aan te sluiten en het .1 kanaal door te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 14:02
De zwarte oranje 3.5mm ingang op de Z-5500 is (uit m'n hoofd, makkelijk na te zoeken) het ene kanaal voor de center speaker, en het andere kanaal voor de sub. Je koopt dan een verloopje van 2*RCA naar 1* 3.5mm jack stereo (worden vaak bijgeleverd bij digitale camera's, of voor 70ct bij de action :)).

Dan sluit je 1 RCA plug aan op de Pre-Out voor de sub, en de 3.5mm stereo plug in de zwarte ingang van z-5500. Even proberen welke RCA plug voor de center en welke voor de sub is, en die van de sub erin laten zitten. Dan sluit je de sattelieten van de z-5500 gewoon aan op de versterkte receiver outputs.

Zo kun je een normale receiver (geschikt voor actieve sub) volgens mij gewoon gebruiken. Als je niet te wild doet met je receiver zal dat wel goed gaan met die sattelieten.

Duidelijk? Anders even zeggen, dan teken ik het even :)

Edit: Zwarte stekker moet oranje zijn :)

[ Voor 3% gewijzigd door Arjo op 11-08-2010 15:36 ]

Pagina: 1