Hoe 12v fans op lager voltage laten draaien?

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tefflar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05-2025
Hallo tweakers!

Ik heb even een vraagje aangezien de search het op dit moment niet doet.
Ik heb een FOB 38 en 120mm x 120mm fan in mijn systeem zitten en die maken samen nogal wat herrie. Beide fans draaien op 12 volt. Nou weet ik dat je die fans ook op een lager voltage kan laten lopen. Als ik het goed begrijp zit er in je standaard stroom kabels (Naar HDD en CD-ROM) 1 setje 12v en 1 setje 5v. Ik heb volgens mij eens gelezen dat je ze ook op 7v kan laten draaien. Nu wil ik graag weten waar ik die 7v vandaan moet halen of heb ik het helemaal mis en is 5v mijn enige ander optie. Ik vind de stap van 12v naar 5v zo groot en ben bang dat de boel dan niet meer goed koelt.

Bij voorbaat dank!

[edit: typo]

Verwijderd

Gewoon, diodes in serie zetten : elke diode is min 0.6 volt. Type : 1N4001, in iedere electronicazaak verkrijgbaar voor twee duppies.

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:36

botoo

💀 too old to die young

Geel en Rood (ipv Geel en Zwart) gebruiken is 7 volt.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Tefflar
Zeer intressant! Weet je toevallig ook een type dat gelijk -1v doet? Kan het bijv. ook met een soort snoerdimmer? Dan kan ik het makkelijker (en sneller) op het geluid afstemmen.

Verwijderd

Das in bepaalde gevallen link, omdat je 5 volt circuits dan je ventilatorstroom moeten 'sinken'. Bij te weinig 5 volt belasting kan je '5 volt' aansluiting dan hoger als 5 Volt worden.(8>

• Tefflar
Thanks Botoo!

• Tefflar
Das in bepaalde gevallen link, omdat je 5 volt circuits dan je ventilatorstroom moeten 'sinken'. Bij te weinig 5 volt belasting kan je '5 volt' aansluiting dan hoger als 5 Volt worden.
Dit is dus het geval als je geel en rood gebruikt? Of als je een snoerdimmer wilt gebruiken?

• Tefflar
Niemand die weet of je ook een soort snoerdimmer kan gebruiken?

Verwijderd

Snoerdimmer = wisselstroom
Computer = gelijkstroom
antwoord = nee

• Splatter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
http://www.virtualhideout.net/guides/index.shtml
* 5/off/12
* 7/off/12
* rheostats (raad ik af want je fans gaan pas aan als je dat ding over de helft draait)
*temperature controlled

• Tefflar
Hmmm... deze link werkt niet bij mij. Misschien dat het de proxy server hier is maar kan je het even controlleren?

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:10
Of gewoon op de 12v, maar dan niet met een "snoerdimmer" ... want dat werkt inderdaad niet door de wisselstroom, maar gewoon een 10kOhm pot-meter proberen ofzo.

*D

• Wouter!
Maar ik zou het geheel wel eerst effe testen met een 12v (of instelbaar) gelijkstroom-adaptertje/travootje.

*D

• Tefflar
Dit kan dus wel gewoon? Een potmeter is toch ook zo'n ding waar je de weerstand mee kan "verdraaien" of niet?

• Tefflar
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga eerst eens met die 7v aan de gang en probeer mogelijk daarna nog eens een potmeter.

• Wouter!
Sorry, beetje late post ;)

Ja, zo'n ding heet een potmeter |:(

*D

• Tefflar
Beter laat dan nooit! :)

weet jij toevallig ook wat voor één ik moet hebben. Ik heb inmiddels gekeken maar er zijn erg veel verschillende Ohm versies.

Moet je dat ding trouwens gewoon op je + aansluiten of op je + en -?

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 27 maart 2001 10:44 schreef Tefflar het volgende:
Beter laat dan nooit! :)

weet jij toevallig ook wat voor één ik moet hebben. Ik heb inmiddels gekeken maar er zijn erg veel verschillende Ohm versies.

Moet je dat ding trouwens gewoon op je + aansluiten of op je + en -?
Plus of min maakt niets uit, ik zou plus kiezen. De werestand? Tsja die moet je zelf uitrekenen. Maar vergis je niet, hij moet voldoende vermogen kunnen verwerken. En dat vermogen zet hij keurig om in hitte. Zodat je van de regen in de drup kan komen. Waarom neem je niet gewoon een stille fan? Dat is niet duurder dan allerlei schakelaars en potmeters en toestanden? Je hebt al een Panaflo voor iets van 15 piek. De verzendkosten zijn 25 piek.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op maandag 12 maart 2001 08:13 schreef botoo het volgende:
Geel en Rood (ipv Geel en Zwart) gebruiken is 7 volt.
weet je dat zeker? Ik probeerde dat ook es en toen klapte mn PC (AT kast) uit :( Gelukkig startte die wel weer op toen ik hem weer aanzette maar helemaal gezond lijkt het me niet :o

Verwijderd

Je kunt er een potmeter tussen zetten ja,
maar dan moet je een draadgewonden potmeter van 5 watt of zo halen, is niet zo duur. De weerstands waarde zou ik iets van 25 ohm nemen.

Succ6 ;)

Hooi.

Verwijderd

Op dinsdag 27 maart 2001 11:39 schreef rick_h het volgende:

[..]

weet je dat zeker? Ik probeerde dat ook es en toen klapte mn PC (AT kast) uit :( Gelukkig startte die wel weer op toen ik hem weer aanzette maar helemaal gezond lijkt het me niet :o
;) Je moet natuurlijk niet de zwarte draad van de voedings plug op de rode zetten :D

Blauwe of zwarte van de FAN !! op rood van de voedings plug, rode draad van de fan op de gele draad van de voedingsplug.

:Y)

• Wouter!
Zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.nl/pix/445/G1/445096G1.JPG

Wat voor vermogen hebben die fan's ongeveer? Kijk maar op www.conrad.nl ... daar hebben ze er meer dan genoeg.

*D

Verwijderd

:D Da's meer 50 watt dan 5,
maar goed, die zal ut ook wel doen ja

B-)

• Wouter!
Da's een draadgewonden potmeter voor 20Watt max. Maar op deze foto lijkt ie enorm hè ;).

*D

• Wouter!
Hier de spec's:

Produktinformatie

20 Watt lineair behuizing-Ø 35 mm, inbouwdiepte 26 mm, centrale bevestiging M 10, as-Ø 6 mm, aslengte 24 mm.

edit:
De "Ø" kon ie niet kopiëren :?

• Wouter!
Deze dan beter?

Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.nl/pix/444/G1/444766G1.JPG

Produkt spec's:

Kleine uitvoering
Elektrische spec.: Nom. weerstandswaarden: 10 W tot 22 kW · Weerstandswaarde-
verloop lin · Weerstandstolerantie ± 10 % · Nom. belastbaarheid 4 W/40°C · Onafhankelijke lineariteit ± 2 % · Max. permanente spanning 500 V · Testspanning t.o.v. omgeving 1 kV~ · Elektrisch instelbereik 280°C ±5°.
Mechanische spec.: Behuizing-Ø 24 mm · As-Ø 6 mm · Aslengte 42 mm Schroefdraad M 10 x 0,75 · Metalen as.

Verwijderd

Deze moet het wel aardig doen ja.
( :D die andere was wel wat vet.. 200 watt.. daar kun je je PC mee dimmen ..)

mhhh wat kosten die dingen tegenwoordig.. ik bedoel, ik heb nog iets van 10 oiek in m'n hoofd

(Je wordt ouder pappa.. kheb alleen helemaal gen kinderen... voor zover ik weet hahaha)
*ehum*
Pagina: 1