• IngamerX
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:11
Beste tweakers,

Ben eindelijk klaar met het assembleren en installeren van mijn PC. Het werd dus tijd voor een kleine stresstest met Prime95.

Nu zijn dit de temps:

idle:
Afbeeldingslocatie: http://img535.imageshack.us/img535/5078/attachmentkn.jpg

full load na 3-5 minuten:
Afbeeldingslocatie: http://img530.imageshack.us/img530/6499/attachmentu.jpg

Ik heb de bijgeleverde koelpasta (een zakje met KP) op de cpu uitgeknepen en met een pasje over de cpu verdeeld en glad gestreken. Het bevestigen van de mugen was een ramp en ik denk dat er wellicht luchtbelletjes in de KP zijn ontstaan.

Nu zijn er veel verhalen over het aanbrengen van koelpasta: te veel is niet goed, een rijstkorrel dan krijg je geen luchtbelletjes. Van alle manieren lijkt mij dus het uitsmeren het meest logisch. Zo is de gehele oppervlakte bedekt en niet een gedeelte (meestal een rondje bij toepassen van een rijstkorrel). Ik geloof ook niet in te veel pasta aangezien dit naar buiten wordt gedrukt.

Bij het bevestigen van de mugen had ik moeite met het vast draaien van de twee onderste schroeven, waardoor de mugen (denk ik) nu scheef op de cpu staat.

Nu wil ik AS5 bestellen, maar zit ik te tobben hoe ik de mugen het beste kan bevestigen. Heeft iemand wellicht tips voor mij?

[ Voor 6% gewijzigd door IngamerX op 10-08-2010 19:46 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:25

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Push-pins bevestig je het beste kruislings. Druk de eerste pin rustig door het gat, maar druk hem niet aan. Pak vervolgens de pin schuin aan de overkant en daarna de twee laatsten. Vastdrukken doe je pas als alle pins door de gaten zitten.

En koelpast kun je echt het best in een klein streepje centraal op de cpu zetten. De druk van de koeler (die je voor bevestiging nog even heen en weer wiebelt) en de hitte van de cpu doen de rest.

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-02 16:45

Pos

Trial and error zou ik zo zeggen. Je weet nu hoe het moet. Probeer verschillende methodes uit.

Mijn persoonlijke mening is, na een aantal jaren van het monteren van heatsinks, dat de rijstkorrel het beste resultaat geeft.

Ben gewoon voorzichtig en doe het rustig aan. Maak de IHS en heatsink van je koeler elke keer goed schoon met alcohol ofzo.

succes

Edit: Probeer ook een aantal andere temp progs uit. Ik ben niet zo'n fan van speedfan.

Probeer Coretemp en Realtemp ook. Draai ze naast elkaar. En zie of ze allemaal hetzelfde resultaat laten zien.

[ Voor 21% gewijzigd door Pos op 10-08-2010 19:55 ]

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:20

Compizfox

Bait for wenchmarks

IngamerX schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 19:43:
Nu zijn er veel verhalen over het aanbrengen van koelpasta: te veel is niet goed, een rijstkorrel dan krijg je geen luchtbelletjes. Van alle manieren lijkt mij dus het uitsmeren het meest logisch. Zo is de gehele oppervlakte bedekt en niet een gedeelte (meestal een rondje bij toepassen van een rijstkorrel). Ik geloof ook niet in te veel pasta aangezien dit naar buiten wordt gedrukt.
Dan heb je dus wel te veel gedaan. Als het langs de kanten van de CPU naar buiten wordt gedrukt heb je er gewoon veel te veel op.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• IngamerX
wow bedankt voor de snelle reacties

Jammer dat niemand echt een geschikte manier heeft voor het bevestigen van de mugen. Maar goed, er kwam bij mij dan ook geen pasta aan de zijkant van de koeler tussen uit, en al gebeurd het wel dan is al het overtollige pasta dus ertussen vandaan en kan het nog steeds geen kwaad.

Ik zal dan eerst eens een andere temp proggie proberen en kijken wat die zegt. Zijn de temps dan nog te hoog dan zet ik de koeler er maar weer opnieuw op.

Misk moet ik dan maar de eerste worden die een goede truc voor de mugen 2 verzint.

De Mugen 2 montage werkt overigens met een backplate. En dan maakt de montage zo vervelend :P.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:25

Edmin

Crew Council

get on my horse!

IngamerX schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 20:03:
Maar goed, er kwam bij mij dan ook geen pasta aan de zijkant van de koeler tussen uit, en al gebeurd het wel dan is al het overtollige pasta dus ertussen vandaan en kan het nog steeds geen kwaad.
:N

Te veel pasta = slechte koelprestaties. Bovendien kan dat spul contact maken met elektrische componenten, waardoor je mogelijk ergens sluiting maakt.

Maar goed, als jouw logica slimmer is dan de onze....

Overigens staat het www redelijk vol met tips: http://www.google.nl/#hl=...rfai=&fp=65314be8d814f885

[ Voor 14% gewijzigd door Edmin op 10-08-2010 20:06 ]

• Sebedees
  • Laatst online: 17-02 15:34
Bij de Mugen met je de schroefjes langzaam allemaal tegelijk vastzetten. Dus een kwartslag schroefje 1, dan een kwartslag schroefje 3, dan 2 enz. Zo wordt en de koelpasta goed vespreid, en heb je niet het probleem dat de laatste schroef schuin gaat, waardoor het inderdaad lastig is die schroeven vast te maken.

[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/tu4ztt-6.png[/img]

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

gewoon een druppeltje in het midden doen en dat plat laten persen door de mugen.

De backplate is gewoon heeeeeeel goed in de gebruiksaanwijzing kijken. Zo ingewikkeld is het niet. Uiteindelijk draai je de schroeven aan de bovenkant van je mobo aan.

Dus koeler er weer af en alle pasta verwijderen, en dan nieuwe pasta.
Mijn mugen word max 47 graden op stock core i5 750

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-02 16:45

Pos

nvm

Er zijn een aantal vids op youtube die goed laten zien hoe dat ding te monteren

[ Voor 86% gewijzigd door Pos op 10-08-2010 20:17 ]

• IngamerX
De gebruiksaanwijzing was idd vaag, kostte wat tijd om 'm door te krijgen :P

Iig op youtube kan ik alleen het filmpje van eiskaltmacher.de vinden, en eigenlijk wil ik nog een andere manier beschikbaar hebben mocht dit niet lukken.

Tja nerveus, straks boor ik 1100+ eutjes door de grond met m'n slimme kop 8)7.

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Mijn tip voor het aanbrengen van koelpasta: rijstkorreltje in een hoekje bovenop de chip, en dan met een oud pinpasje uitsmeren. Krijg je een mooie egale laag, precies de juiste dikte, uitstekende prestaties. Nooit problemen gehad met het installeren van de mugen, mobo verticaal omhoog gezet, backplate aangebracht en bovenste 2 schroefjes een stukje in de mugen gedraaid zodat ie op zn plaats blijft, daarna de andere twee losjes, dan kruislings aandraaien.

• IngamerX
CPU koeler ondertussen 2 keer opnieuw bevestigd met mx3 koelpasta. de 1ste keer ging het dus niet goed, slechte temps. De 2e keer mx3 gebruikt, rijstkorrel uitgesmeerd met boterhamzakje om vinger, mugen op tafel en mobo op z'n kop erop (werkt uitstekend!). Temps idle ongeveer hetzelfde, full load toen rond de 60 graden. De 3e keer rijstkorrel in het midden,en hetzelfde bevestigd als de 2e keer. Temps nu idle weer hetzelfde en full load een graadje warmer dan uitsmeren: ~61 graden celcius.

De derde keer heb ik het echt volgens de meest gebruikte methode gedaan en die Mugen echt strak aangedraaid. De temps zijn nog steeds vrij hoog, maar goed na 3 keer waarbij de 2e en 3e poging eigenlijk niets verschillen is het wel duidelijk. Ik heb gewoon een heethoofd in mijn kast... jammer.

In ieder geval bedankt voor de vele adviezen en tips. De CPU koeler werkt nu uiteraard wel gewoon ruim beter, en heb toch 20 graden speelruimte (80 graden max per core?).

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:35

RvL

Ik lees nu dus dat je hebt geprobeerd om uit te spreiden en een rijstkorrel in het midden. Heb je ook de tip van Ed_L al geprobeerd, dus een verticale streep over de processor? Deze verticale streep is wat langer dan een rijstkorrel. Ik haal nergens uit je verhaal dat je dit geprobeerd hebt. Zie ook deze PDF van Artic Silver. Op pagina 5 staat het hoe en waarom uitgelegd.

Ik heb in eerste instantie ook geprobeerd om uit te spreiden op mijn i5 750. Temperaturen kwamen toen uit op 78 graden na 10 minuten stressen met Prime95. Daarna heb ik de verticale streep methode geprobeerd en nu wordt de processor niet warmer dan 60 graden. Dit is echter met een Cooler Master Hyper TX3, dus ik verwacht dat het met een Mugen2 wel een stukje beter moet gaan.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Emilio1810
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-12-2025
koop een iets duurdere koelpasta
wat je het beste kan nemen is met zilverdeeltjes zoals ik heb maar zo'n tube is duur
maar de tempraturen worden er wel beter van

• Sebedees
  • Laatst online: 17-02 15:34
MX3 is al de beste koelpasta

[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/tu4ztt-6.png[/img]

• IngamerX
Tja elke keer mobo in de kast en uit de kast, stekkers aansluiten en er weer af halen, dat is best een aanslag op het mobo als je het te vaak doet.

Temps zijn al ruim beter en de manier van aanbrengen van koelpasta zal op z'n meest hooguit een paar graden schelen.

Hetgeen ik hoogstwaarschijnlijk het meeste op heb gepakt is het opnieuw monteren. Het ging een stuk makkelijker en beter op de manier van moederbord op koeler i.p.v. andersom.

Dus ik accepteer het maar. Straks doet m'n mobo het niet meer (heb al problemen met m'n sata3 controller).
Pagina: 1