Een hele tijd terug heb ik bij conrad een 380mm 15" speaker gehaald (CPA15-1000) met het idee om deze in de schuur te gaan gebruiken als subwoofer voor film kijken op de beamer.

Specs:

Bij aanschaf heb ik gelet op: (maar niet echt veel vooronderzoek gedaan)
- Prijs (erg goedkoop)
- Diameter/oppervlakte speaker
- Grote van de magneet, en gewicht speaker (15kilo)
- Frequentie response (20-2500hz)
- RMS vermogen (1000watt, al zegt dit getal niet zo heel veel bij speakers)
- 98DB 1w/1m (wat volgens mij betekend dat je met een lichtere versterker afkan)
Toch denk ik ondanks mijn geringe voor onderzoek dat ik niet een hele slechte koop eraan heb, vooral voor het geld. (€110,-)
Nu wil ik hier graag mee beginnen, ik heb alle specificaties opgezocht van de speaker en ben met winISD aan het proberen gegaan.
winISD speaker specificaties: (staat dit juist ingevuld als je naar bovenstaande specs kijkt?)

winISD plot met 3 verschillende voorbeeld setups
Oranje,Vented - 200liter - Tuning: 25 Hz
Groen, Vented - 200liter - Tuning 35 Hz
Geel, Closed - 200liter

Doel
Het meeste uit mijn speaker krijgen voor films kijken, hierbij bedoel ik dat je met een explosie het (bijna) kan voelen.
Het probleem is dat als ik de tuning frequentie te laag doe dat de geluidsdruk te laag wordt en je een hele zware versterker nodig gaat hebben.
Met een te hoge tuning frequentie ben je juist het hele effect kwijt.
Welke tuning frequentie raden jullie aan?
Box inhoud mag zelfs nog wel meer zijn maar dit veranderd de grafiek bijna niet meer.
Onze schuur is ongeveer 3,5meter hoog (met plat plafond) 4 meter breed en 6 meter lang maar we hebben een hap eruit voor een badkamer enzo.
- Heb ik de gegevens goed ingevuld in winISD? (Xmax en LE wist ik niet in te vullen en ik weet niet of de andere gegevens op de goede plek staan)
- In winISD moet ik de inhoud in liters opgeven, maar hij gaat uit van een rechthoekige kast, kan ik ook een andere vorm maken (bijv. 3hoekig), of beïnvloed de vorm van de box ook de geluid-specificaties bij het uiteindelijke ontwerp? (bij gelijke inhoud in liters) De box moet namelijk in een hoek komen te hangen.

Specs:

Bij aanschaf heb ik gelet op: (maar niet echt veel vooronderzoek gedaan)
- Prijs (erg goedkoop)
- Diameter/oppervlakte speaker
- Grote van de magneet, en gewicht speaker (15kilo)
- Frequentie response (20-2500hz)
- RMS vermogen (1000watt, al zegt dit getal niet zo heel veel bij speakers)
- 98DB 1w/1m (wat volgens mij betekend dat je met een lichtere versterker afkan)
Toch denk ik ondanks mijn geringe voor onderzoek dat ik niet een hele slechte koop eraan heb, vooral voor het geld. (€110,-)
Nu wil ik hier graag mee beginnen, ik heb alle specificaties opgezocht van de speaker en ben met winISD aan het proberen gegaan.
winISD speaker specificaties: (staat dit juist ingevuld als je naar bovenstaande specs kijkt?)

winISD plot met 3 verschillende voorbeeld setups
Oranje,Vented - 200liter - Tuning: 25 Hz
Groen, Vented - 200liter - Tuning 35 Hz
Geel, Closed - 200liter

Doel
Het meeste uit mijn speaker krijgen voor films kijken, hierbij bedoel ik dat je met een explosie het (bijna) kan voelen.
Het probleem is dat als ik de tuning frequentie te laag doe dat de geluidsdruk te laag wordt en je een hele zware versterker nodig gaat hebben.
Met een te hoge tuning frequentie ben je juist het hele effect kwijt.
Welke tuning frequentie raden jullie aan?
Box inhoud mag zelfs nog wel meer zijn maar dit veranderd de grafiek bijna niet meer.
Onze schuur is ongeveer 3,5meter hoog (met plat plafond) 4 meter breed en 6 meter lang maar we hebben een hap eruit voor een badkamer enzo.
- Heb ik de gegevens goed ingevuld in winISD? (Xmax en LE wist ik niet in te vullen en ik weet niet of de andere gegevens op de goede plek staan)
- In winISD moet ik de inhoud in liters opgeven, maar hij gaat uit van een rechthoekige kast, kan ik ook een andere vorm maken (bijv. 3hoekig), of beïnvloed de vorm van de box ook de geluid-specificaties bij het uiteindelijke ontwerp? (bij gelijke inhoud in liters) De box moet namelijk in een hoek komen te hangen.
[ Voor 16% gewijzigd door Lennart_1337 op 10-08-2010 19:46 ]

\