DIY Subwoofer ontwerpen + bouwen

Pagina: 1
Acties:

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-02 12:05
Een hele tijd terug heb ik bij conrad een 380mm 15" speaker gehaald (CPA15-1000) met het idee om deze in de schuur te gaan gebruiken als subwoofer voor film kijken op de beamer.
Afbeeldingslocatie: http://www.masterdominion.nl/div/cpa-15-1000.jpg

Specs:
Afbeeldingslocatie: http://www.masterdominion.nl/div/sw_specs.png
Afbeeldingslocatie: http://www.masterdominion.nl/div/sw_specs2.png

Bij aanschaf heb ik gelet op: (maar niet echt veel vooronderzoek gedaan)
- Prijs (erg goedkoop)
- Diameter/oppervlakte speaker
- Grote van de magneet, en gewicht speaker (15kilo)
- Frequentie response (20-2500hz)
- RMS vermogen (1000watt, al zegt dit getal niet zo heel veel bij speakers)
- 98DB 1w/1m (wat volgens mij betekend dat je met een lichtere versterker afkan)

Toch denk ik ondanks mijn geringe voor onderzoek dat ik niet een hele slechte koop eraan heb, vooral voor het geld. (€110,-)

Nu wil ik hier graag mee beginnen, ik heb alle specificaties opgezocht van de speaker en ben met winISD aan het proberen gegaan.

winISD speaker specificaties: (staat dit juist ingevuld als je naar bovenstaande specs kijkt?)
Afbeeldingslocatie: http://www.masterdominion.nl/div/winisd_swspecs.png

winISD plot met 3 verschillende voorbeeld setups
Oranje,Vented - 200liter - Tuning: 25 Hz
Groen, Vented - 200liter - Tuning 35 Hz
Geel, Closed - 200liter
Afbeeldingslocatie: http://www.masterdominion.nl/div/winisd_plot.png

Doel
Het meeste uit mijn speaker krijgen voor films kijken, hierbij bedoel ik dat je met een explosie het (bijna) kan voelen.
Het probleem is dat als ik de tuning frequentie te laag doe dat de geluidsdruk te laag wordt en je een hele zware versterker nodig gaat hebben.
Met een te hoge tuning frequentie ben je juist het hele effect kwijt.
Welke tuning frequentie raden jullie aan?

Box inhoud mag zelfs nog wel meer zijn maar dit veranderd de grafiek bijna niet meer.

Onze schuur is ongeveer 3,5meter hoog (met plat plafond) 4 meter breed en 6 meter lang maar we hebben een hap eruit voor een badkamer enzo.

- Heb ik de gegevens goed ingevuld in winISD? (Xmax en LE wist ik niet in te vullen en ik weet niet of de andere gegevens op de goede plek staan)

- In winISD moet ik de inhoud in liters opgeven, maar hij gaat uit van een rechthoekige kast, kan ik ook een andere vorm maken (bijv. 3hoekig), of beïnvloed de vorm van de box ook de geluid-specificaties bij het uiteindelijke ontwerp? (bij gelijke inhoud in liters) De box moet namelijk in een hoek komen te hangen.

[ Voor 16% gewijzigd door Lennart_1337 op 10-08-2010 19:46 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Maar... Dit is een PA woofer, geen subwoofer. Dit ding stop je in W-bins, en je zet er een kast met wat hoornluidsprekers op.

Wise enough to play the fool

• Lennart_1337
Dus ik heb helemaal een verkeerde speaker gekocht? :o
Wat maakt deze speaker ongeschikt voor mijn doel dan?

Maar ik doe er dan beter aan om een andere speaker te kopen?
En anders, waar moet ik met een PA speaker kwa kast-ontwerp op letten wat bij een niet-PA speaker niet hoeft?

Ik dacht dat PA speakers altijd speakers waren die veel meer vermogen aankonden en daarom op feesten etc. gebruikt werden en dat ze niet ontworpen zijn op zaken als minimale vervorming etc.
Maar dat er verder niet echt verschillen tussen hifi en PA speakers zaten.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Lennart_1337 schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 20:31:

Wat maakt deze speaker ongeschikt voor mijn doel dan?
Ik weet ook dat dit soort speakers ongeschikt zijn als subwoofer. Maar ik zou ook graag wat uitleg daarover hebben. Heeft het te maken met de ophanging en de stijfheid daarvan?

Ook zie ik dat je de Xmax niet hebt ingevuld. Die is volgens mij erg belangrijk en een van de oorzaken dat deze speaker ongeschikt is. Volgens mij heb je echt bakken vermogen nodig om een flinke uitslag te krijgen.

Mijn onderbuik gevoel zegt dit: Dit soort speakers is in staat een krachtige kick te leveren benodigd voor folded horn kasten. Daar is ook flink wat vermogen nodig. Bij een subwoofer voor huis tuin en keuken gebruik heb je een veel lossere ophanging die met minder vermogen een goed laag weergeeft.

Iemand met meer kennis aub? :P

[ Voor 22% gewijzigd door AtomicShockwave op 10-08-2010 21:48 ]

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
PA-woofers kunnen inderdaad heel hard, maar zullen meestal ook totaal niet laag komen. Daarom zijn ze voor hifi en zeker voor thuisbioscopen (meestal) ongeschikt.

Als je het geld hebt kan je een CSS SDX-15 overwegen, deze komt veel lager en zal op lage frequenties ook harder kunnen, want hij kan meer lucht verplaatsen (xmax is 30mm one-way). Wel even op de verbeterde versie wachten.

[ Voor 13% gewijzigd door TBTL op 10-08-2010 22:01 ]

• Lennart_1337
Oke, dus het heeft er mee te maken hoe groot de X-max is, en dus hoever de spoel door de magneet kan bewegen, wat bij mijn PA speaker niet zo ver is.

Ik vond dit op een forum:
The speaker with the 5,4mm xmax is the Conrad CPA15-1000,
De Xmax is idd veel kleiner bij de PA speaker, bij SDX-15 is dit 30,0mm dus bijna 6x meer

Ik heb van de CSS SDX-15 ook een plotje gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://www.masterdominion.nl/div/winisd_plot2.png
De SDX-15 gaat idd. een stuk lager.

Beide speakers hebben een even grote inbouw diameter, de SDX-15 heeft alleen wat meer diepte nodig.
Beide hebben aan 200liter genoeg en kunnen met 3x 68mm vents af, alleen heeft de SDX-15 wat langere vents nodig.

Aangezien ik nu eigenlijk geen geld heb wil ik dus de box bouwen en dan rekening houdend met de diepte van de SDX-15 en vents van 351mm die volgens winISD nodig zijn.
Dan kan ik altijd deze speaker verkopen en de SDX-15 ervoor terug kopen.

Brengt de SDX-15 II echt zoveel verbeteringen?

• TBTL
  • Niet online
Ten opzichte van de SDX15? Dat zou ik niet weten om eerlijk te zijn.

Ik zou die PA-woofer terugsturen naar Conrad, dan krijg je je geld terug (als je hem pas hebt gekocht). Als je hem hebt gebruikt zal hij veel minder waard zijn. Als je niet genoeg geld hebt voor een SDX15 kan je natuurlijk ook naar andere woofers kijken.

De xmax zegt overigens niet hoe laag een subwoofer komt, maar heeft te maken met wat zijn 'mechanische powerhandling' is. Als je wilt kijken hoe laag een subwoofer komt moet je gaan simuleren. Download maar eens de nieuwe WinISD en kijken naar 'Maximum SPL'.

3 poorten van 68 mm zijn denk ik wat te klein voor een SDX15, het zou kunnen dat je hiermee poortruis gaat horen als hij wat harder staat.

[ Voor 55% gewijzigd door TBTL op 11-08-2010 09:56 ]

• Lennart_1337
De conrad speaker heb ik nu 1,5 jaar dus terug sturen wordt 'm denk ik niet...
Hij is iig. nog nooit gebruikt dus misschien dat ik er 2e hands nog wat voor krijg.

Met 3 vents van 68mm geeft winISD een vent mach van "0,06", wat een hele nette waarde schijnt te zijn.
Als ik meer vents of met een grotere diameter invul dan moeten die volgens winISD 1meter lang zijn :o

Maar ik zag net dat ik met invullen wat foutjes had gemaakt van winISD, mm ipv meters 8)7

Dit heb ik nu in winISD ingevuld:
Afbeeldingslocatie: http://www.masterdominion.nl/div/winisd_swspecs2.png
Specs CPA15-1000
Specs CSS SDX15

Ik weet niet of het juist ingevuld is want de plot die eruit komt vind ik een beetje raar:
Afbeeldingslocatie: http://www.masterdominion.nl/div/winisd_plot3.png
Hier is de SDX15 helemaal niet beter, dit kan niet kloppen.

Ik download nu de nieuwste winISD, kijken of die andere resultaten geeft.

Zie jij wat ik verkeerd ingevuld heb bij de database specs?

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 22:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

Je bedoelt dat de CPA15-1000 nog veel verder omhoog loopt? Klopt wel. Die speaker heeft een enorme geluidsopbrengst: 98dB@1W Alleen bij lage frequenties begint hij eerder af te lopen.

De SDX15 zit daar meer dan 10dB onder. Het rendement is gewoon lager, maar wel vlakker. Hij is wat dat betreft dus wel beter: als je er 10dB meer vermogen in stopt, zie je dat hij meer laag geeft dan de CPA15-1000 :)

[ Voor 35% gewijzigd door Gwannoes op 11-08-2010 14:36 ]

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• TBTL
  • Niet online
Rendement is alleen rond de 30Hz interessant, als het rendement daarboven hoger is zul je dat toch omlaag moeten trekken. Je ziet dan dat allebei de woofers ongeveer even laag komen en hetzelfde rendement hebben, maar toch kan de SDX-15 veel harder bij lage frequenties (kijk maar bij 'Maximum SPL'). Ook is de jouw woofer zoals je hem nu hebt gesimuleerd niet echt bruikbaar, vanaf 40Hz begint het rendement enorm te stijgen en dat moet je op een of andere manier weg zien te filteren. Dit komt doordat de kast te groot is i.c.m. met een te lage afstemfrequentie.

Je kan jouw woofer natuurlijk wel gebruiken, maar onder de 40Hz moet je er niet veel van verwachten.

[ Voor 50% gewijzigd door TBTL op 11-08-2010 15:05 ]

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:22

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

Gwannoes schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 14:03:
Je bedoelt dat de CPA15-1000 nog veel verder omhoog loopt? Klopt wel. Die speaker heeft een enorme geluidsopbrengst: 98dB@1W Alleen bij lage frequenties begint hij eerder af te lopen.
volgens mij heeft dat meer de maken met de maximale input die je aan dat ding kunt geven bij die frequenties doordat je tegen de XMAX aan zit; check dus je tuning van je kast en ook type van kast.

best kans dat 'ie in een 4e orde bandpass veel beter presteert

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• TBTL
  • Niet online
[b][message=34502407,noline]volgens mij heeft dat meer de maken met de maximale input die je aan dat ding kunt geven bij die frequenties doordat je tegen de XMAX aan zit
Het plotje laat gewoon wat allebei de woofers halen als ze 1 Watt krijgen. Als je wilt kijken naar wat de woofer maximaal kan geven voordat hij aan z'n xmax zit (of termische belastbaarheid, als die lager is) moet je kijken bij 'Maximum SPL'.

4e orde bandpass is een leuk idee maar werkt eigenlijk alleen goed als de qts niet te laag is, dus > 0,4.

[ Voor 40% gewijzigd door TBTL op 11-08-2010 15:12 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Als je de driver toch al hebt, maak er dan gewoon een kist voor uit OSB of spaanplaat. Spotgoedkoop en prima te gebruiken. En gebruik hem een tijdje, als jij er tevreden mee bent is het toch goed?

En.. ben je er niet tevreden mee, dan heb je in ieder geval al een keer een kist gebouwd, dus ben je er handig in :)

• Lennart_1337
Aan deze kast wil ik idd. niet al te veel geld spenderen en misschien later een beter bouwen met betere speaker.
Maar met deze speaker wil ik natuurlijk wel het uiterste halen wat erin zit :)

Ik ben met winISD alpha aan de slag gegaan om de maxSPL te berekenen.

De stijging heb ik afgevlakt door voor een 6th-order te gaan, zoals je ziet is de lijn nu veel vlakker en gaat meer gelijk op met de SDX15.

SPL
Afbeeldingslocatie: http://www.masterdominion.nl/div/winisd_plot4_spl.png

Max-SPL 20hz
CPA15-1000vented106db
CPA15-10006th order109db
SDX15vented115db

Max-SPL 15hz
CPA15-1000vented87,5db
CPA15-10006th order92db
SDX15vented105db

Afbeeldingslocatie: http://www.masterdominion.nl/div/winisd_plot4_maxspl.png

Ik kan de LE waarden van de CPA15-1000 niet vinden, dit is leeg gelaten, weke impact heeft dat op de berekening?, wat houd die LE waarde in?

Wat vinden jullie van de max-spl waarden die ik gesimuleerd heb?

Raden jullie mij aan om dan 6th order te gaan?, of komt daar (veel) meer bij kijken dan zorgen dat de inhoud in liters van beide kamers klopt en zorgen dat de juiste reflexporten met de goede diameter en lengte erin zitten?

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:22

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

TBTL schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 15:07:
[...]
Het plotje laat gewoon wat allebei de woofers halen als ze 1 Watt krijgen. Als je wilt kijken naar wat de woofer maximaal kan geven voordat hij aan z'n xmax zit (of termische belastbaarheid, als die lager is) moet je kijken bij 'Maximum SPL'.

4e orde bandpass is een leuk idee maar werkt eigenlijk alleen goed als de qts niet te laag is, dus > 0,4.
hmm, idd. ik lette niet goed op. de curve was gewoon zo typisch :)

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• teacher

teacher

Dysgaf!

LE is de absolute waarde van de spoel (dus 4 ohm word dan 3.7ohm oid).

Als ik kijk naar het verschil tussen gewoon gepoort en die bandpass, zou ik voor de eerste gaan. Het enige wat de bandpass doet is de afval in het hoog. Daarbij is ie lastiger en duurder te bouwen.

Gewoon bass reflex en dan een low pas filter toepassen..

• TBTL
  • Niet online
Le moet je niet invullen bij WinISD, die gaat dan vreemd doen (plotjes kloppen dan niet helemaal meer).

[ Voor 28% gewijzigd door TBTL op 11-08-2010 18:54 ]

• Lennart_1337
Dan wordt het wordt een normale vented box en geen 6th order.

Dat low-pass filter, is dat een annelooge print, of een equaliser instelling of gewoon de cutt-of frequentie op de receiver?
Want het omhoog lopen van de grafiek moet ergens gecompenseerd worden.

Ik heb 2 nieuwe plots:

SPL
Afbeeldingslocatie: http://www.masterdominion.nl/div/winisd_plot5_spl.png

Max SPL
Afbeeldingslocatie: http://www.masterdominion.nl/div/winisd_plot5_maxspl.png

De maximale RMS belastbaarheid is 1000watt, betekend dit dat het 1000watt kost om de top van de max-spl lijn te behalen?, of snap ik niet wat die max-spl inhoud.

Welke parameter voor de box raden jullie mij aan?
Hoeveel db bij max-spl is nog werkbaar?, ik neem aan dat ik de bodem lijn moet aanhouden als maximum ipv de top.

[ Voor 11% gewijzigd door Lennart_1337 op 11-08-2010 19:38 ]

• TBTL
  • Niet online
Lennart_1337 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 19:24:Dat low-pass filter, is dat een annelooge print, of een equaliser instelling of gewoon de cutt-of frequentie op de receiver?
Want het omhoog lopen van de grafiek moet ergens gecompenseerd worden.
Een low-pass filter is een filter dat alleen lage tonen doorlaat. Hiermee zorg je ervoor dat er geen stemmen enz. uit de subwoofer komen. Soms zit zo'n filter in een versterker ingebouwd. Bij jou zit het in de receiver ingebouwd (heet daar misschien bass-management?). Door de cut-off frequentie iets lager te zetten kan je een beetje compenseren voor het omhoog lopen van de grafiek.
Lennart_1337 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 19:24:De maximale RMS belastbaarheid is 1000watt, betekend dit dat het 1000watt kost om de top van de max-spl lijn te behalen?, of snap ik niet wat die max-spl inhoud.
Nee, de thermische belastbaarheid (wat hij kan hebben zonder te gaan roken) is 1000W. Als je wilt weten wat de belastbaarheid op een bepaalde frequentie is moet je naar 'Maximum Power' (maximale belastbaarheid) kijken. Om de top van de Maximum SPL-lijn te halen moet je kijken wat de maximale belastbaarheid is en dat aan de woofer geven. Die maximale belastbaarheid is niet hetzelfde bij elke frequentie.

Stel, de maximale belastbaarheid op 50Hz is 200W en de maximale SPL op 50Hz is 114dB. Dat betekent dan dat je 200W in die woofer moet stoppen om op 50Hz 114dB te krijgen.

Ik zou de kast trouwens wel wat kleiner maken dan 200L i.v.m. het oplopen van de grafiek en de belastbaarheid. WinISD geeft zelf ongeveer 120L aan, afgestemd op 30Hz voor een 'Extended Bass Shelf -6dB'. Je hebt daarbij bijv. twee poorten van 10cm diameter, 36cm lang nodig. Hiermee krijg je toch behoorlijk was bas. :)

Heb je eigenlijk al een versterker?

[ Voor 60% gewijzigd door TBTL op 11-08-2010 20:16 ]

Verwijderd

Inderdaad moet de kast niet groter worden dan 120 liter en 30 Hz poort. Een van 15 cm doorsnee en 40 cm lang of twee van 10 cm en 40 cm lang.
Als je dan de subwoofer uitgang van de receiver op 80 Hz zet (zelfs 100Hz gaat nog goed) krijg toch nog een vlakke curve van 30 tot 80 HZ met een SPL van 91 db. Bij 24 Hz zakt de maxpower pas onder de 100w.

Gewoon doen.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:24

voodooless

Sound is no voodoo!

Lennart_1337 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 19:24:
De maximale RMS belastbaarheid is 1000watt, betekend dit dat het 1000watt kost om de top van de max-spl lijn te behalen?, of snap ik niet wat die max-spl inhoud.
1000W is enkel thermisch. Bij lage frequenties sleept echter de uitslag en dus de X-max een veel grotere rol. De Max Power grafiek laat dus een combinatie van beiden zien.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Lennart_1337
Bedankt voor alle tips en de uitleg over Xmax en max-power, dus de geringe uitslag van de spoel (zonder de magneet te verlaten?) van deze speaker belemmert het gebruik op een hoger vermogen.
Heb ik het dan een beetje begrepen?

het word dan een 120liter box getuned op 30hz.
Ik heb gisteren de overige boxen getest en ik ga de cut-off op 80 of 90hz zetten, lager dan 60 hz gaat niet echt goed meer met deze boxen maar dit wordt toch even testen en uitzoeken als de box eenmaal gebouwd.

Box specs
Afbeeldingslocatie: http://www.masterdominion.nl/div/winisd_plot6_boxspecs1.png
Afbeeldingslocatie: http://www.masterdominion.nl/div/winisd_plot6_boxspecs2.png

SPL
Afbeeldingslocatie: http://www.masterdominion.nl/div/winisd_plot6_spl.png

Max SPL
Afbeeldingslocatie: http://www.masterdominion.nl/div/winisd_plot6_maxspl.png

Max power
Afbeeldingslocatie: http://www.masterdominion.nl/div/winisd_plot6_maxpower.png

MaxSPL/max power vraag
Met het spelen met winISD zag ik idd. dat met een te grote box (200liter ipv. 120) de maxpower werd met een grotere box, maar de maxSPL blijft hetzelfde.

Op internet vond ik dit:
- Maximum Sound Output
To calculate the maximum SPL available from a loudspeaker

Max SPL = SENSITIVITY + dB at Full Power - Power Compression at Full Power

Sensitivity and power compression are found from the specification sheet. dB at full power can be found from the table above. If you cannot find the power compression figure then quote "excluding power compression" and omit it from the calculation.
Hoe moet ik dit interpreteren?
Want de max-power daalt met een grotere box, maar de max-sound-presure-level blijft hetzelfde?

Poort
Ik heb ook een vraag over de poorten, hier staat in winISD:
Afbeeldingslocatie: http://www.masterdominion.nl/div/winisd_plot6_boxspecs2.png
Wat is die eind correctie?
Ik kan ook nog kiezen voor:
- Two free ends
- One flanged end
- Two flanged ends

Inhoud in liter
Ik zie dat de inhoud in liters best nauw luistert aangezien de poort hier precies voor getuned moet worden.
Vanzelfsprekend houd ik rekening met de binnenmaten van de box minus de extra verstevegings ribben.
Moet ik ook het aantal liter dat de speaker zelf inneemt eraf halen?, want de magneet en de cone die naar achter wijst nemen ook een aantal liter in.

Versterker
Bij 42hz is de max-power 166watt, de speaker is 8ohm.
Is het dan zo simpel als een 200watt versterker op 8ohm zoeken?\
En misschien nog een optie om te bridgen voor meer vermogen, of kan dat niet met een 8ohm box?

Wat raden jullie mij aan?, met de beste prijs/kwaliteit verhouding en met het oog op misschien later alsnog een andere speaker zoals de SDX15.
Is er dan tussen de 150,- en 250,- iets goeds te halen?, of zeggen jullie dat ik dan beter 100,- bij kan leggen?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:24

voodooless

Sound is no voodoo!

Geen idee hoe jij die grafieken hebt gemaakt, maar ik denk dat het niet klopt... Dennog kun je hier best een subje van maken. Als ik 80 Hz low pass van de receiver meereken, dan kom je op een net verloop van 30 tot 100 Hz. Daar zou je prima mee overweg moeten kunnen en met bijna 100dB op 20Hz is de maxSPL ook niet een zo slecht (ervanuitgaande dat die xmax one-way is).

Kwa amp: Koop gewoon een McCrypt bij Conrad voor 99 euro of 125 euro. Die dingen zijn ondanks de prijs helemaal niet slecht. Je zou deze kunnen bruggen voor nog wat meer power.

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 13-08-2010 12:12 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• TBTL
  • Niet online
Lennart_1337 schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 12:01
Poort
Ik heb ook een vraag over de poorten, hier staat in winISD:
[afbeelding]
Wat is die eind correctie?
Ik kan ook nog kiezen voor:
- Two free ends
- One flanged end
- Two flanged ends
Een 'free end' is als het uiteinde van de poort helemaal vrij is. Een 'flanged end' is als het uiteinde van de poort in de kastwand zit. Normaal heb je één 'free end' en één 'flanged end'. Zie ook het plaatje op deze website.
Lennart_1337 schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 12:01:Inhoud in liter
Ik zie dat de inhoud in liters best nauw luistert aangezien de poort hier precies voor getuned moet worden.
Vanzelfsprekend houd ik rekening met de binnenmaten van de box minus de extra verstevegings ribben.
Moet ik ook het aantal liter dat de speaker zelf inneemt eraf halen?, want de magneet en de cone die naar achter wijst nemen ook een aantal liter in.
Dat klopt, zie ook het plaatje bij punt 2.02 van deze faq. De woofer in een plastic zak in een emmer met water stoppen zou ik alleen niet doen. :)

[ Voor 37% gewijzigd door TBTL op 13-08-2010 12:45 ]

• Lennart_1337
Flanged, is dus het gedeelte van de poort die in het hout verdwijnt.
Eigenlijk maakt het niet uit dus hoeveel cm van de poort in het hout zit, het gaat gewoon om de (bruto)pijp lengte van de binnenkant van de pijp toch?, en niet hoeveel er in het hout zit...

Ik zie dat je in winISD ook de maten van de speaker kan invullen, houd die dan rekening met de oppervlakte van de speaker met het bereken van de maten van de box?

Vinden anderen ook dat een McCrypt een goede keuze is of hebben jullie ook nog andere aanbevelingen?
Wat zijn eigenlijk de nadelen van een McCrypt dat deze zo betaalbaar is in vergelijking met andere versterkers?

Ik zie nergens reviews of een fabrieksite van MyCrypt, zal denk ik wel een huismerk van conrad zijn, maar ik kan ook niet vinden wat het werkelijke merk is.
Kwa specs staat er: RMS bij 4 Ω, 8 Ω: 4 Ω : 2 x 165 W
Meestal lees ik dat als het vermogen 165watt bij 4Ohm is dat het 82watt bij 8Ohm is, gaat dat hier ook op?
Kan je deze versterker ook bridgen voor dubbel vermogen?

Bedankt voor de faq, die ga ik helemaal doorlezen, dit komt echt goed van pas :)

Balen dat mijn plots niet kloppen :s
Ik heb deze data van de driver ingevoerd:
Afbeeldingslocatie: http://www.masterdominion.nl/div/winisd_swspecs3.png
Afbeeldingslocatie: http://www.masterdominion.nl/div/winisd_swspecs4.png\
Groen is ingevoerd, blauw is berekend.
De speaker specs staan eerder in het topc.
Wat gaat er bij mij bij winISD fout?

Dit wil ik graag weten omdat ik graag wil kijken of alles precies klopt voor ik poorten ga kopen en de box ga bouwen.

• TBTL
  • Niet online
Re (gelijkstroomweerstand) klopt niet, die moet 5,6 ohm zijn. Als je dingen als 'Maximum Power' wilt weten moet je bij Xlim (ook wel Xmech of Xdamage genoemd) ook wat invullen, je zou er 5,4 mm kunnen zetten.
Lennart_1337 schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 21:23:
Flanged, is dus het gedeelte van de poort die in het hout verdwijnt.
Eigenlijk maakt het niet uit dus hoeveel cm van de poort in het hout zit, het gaat gewoon om de (bruto)pijp lengte van de binnenkant van de pijp toch?, en niet hoeveel er in het hout zit...
Bij dit plaatje moet de (witte) pijp zo lang zijn als WinISD aangeeft. Als je de pijp tegen de wand van de kast monteert i.p.v. met het uiteinde erin moet je de dikte van het hout nog aftrekken van wat WinISD aangeeft, de dikte van het hout zal de pijp namelijk verlengen.
Lennart_1337 schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 21:23:Ik zie dat je in winISD ook de maten van de speaker kan invullen, houd die dan rekening met de oppervlakte van de speaker met het bereken van de maten van de box?
Volgens mij doet WinISD daar niks mee. De maten van de box moet je zelf bepalen, die maten maken voor de werking vrij weinig uit zolang de netto-inhoud maar 120L is.

McCrypt is eigenlijk Mivoc maar Conrad vond McCrypt blijkbaar mooier. Voor zover ik weet kan je die versterker niet zomaar bruggen, misschien kan iemand anders hier nog wat over zeggen (ik weet niet zoveel van PA). Op de website van Conrad staan overigens wel een paar reviews.

offtopic:
Wauw ik heb m'n bericht voor meer dan 100% gewijzigd :+

[ Voor 133% gewijzigd door TBTL op 13-08-2010 23:48 ]

• Lennart_1337
TBTL schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 22:54:
Re (gelijkstroomweerstand) klopt niet, die moet 5,6 ohm zijn. Als je dingen als 'Maximum Power' wilt weten moet je bij Xlim (ook wel Xmech of Xdamage genoemd) ook wat invullen, je zou er 5,4 mm kunnen zetten.
Ik heb dit nu veranderd, maar echt veel zijn de plots niet veranderd.
Bij dit plaatje moet de (witte) pijp zo lang zijn als WinISD aangeeft. Als je de pijp tegen de wand van de kast monteert i.p.v. met het uiteinde erin moet je de dikte van het hout nog aftrekken van wat WinISD aangeeft, de dikte van het hout zal de pijp namelijk verlengen.
Ik snap het, ik ga de pijp gewoon door het hout laten lopen dus dit is van mij niet van toepassing..[/quote]
Volgens mij doet WinISD daar niks mee. De maten van de box moet je zelf bepalen, die maten maken voor de werking vrij weinig uit zolang de netto-inhoud maar 120L is.
Dit ga ik even uittesten, als ik de grote van de speaker verander zouden de box maten ook moeten veranderen als hij er wel rekening mee houd.
McCrypt is eigenlijk Mivoc maar Conrad vond McCrypt blijkbaar mooier. Voor zover ik weet kan je die versterker niet zomaar bruggen, misschien kan iemand anders hier nog wat over zeggen (ik weet niet zoveel van PA). Op de website van Conrad staan overigens wel een paar reviews.
Ik kan op de mivoc site geen versterkers vinden, alleen om in te bouwen in actieve subwoofers.

Op de site van conrad staan ook bijna geen specificaties van de McCrypt versterkers.
Wat ik wel kan vinden is dat ze allemaal niet brugbaar zijn, en dat alle RMS wattages op 4Ohm zijn en dat ik die dus door de helft moet doen voor 8Ohm.
Zelfs bij de McCrypt PA12000 staat Vermogen: 2 x 800 W/4 Ω; maar dit is muziek vermogen.
Daaronder staat: 2 x 450 W RMS bij 4Ohm, dit is dus 220 watt RMS bij 8Ohm.

De Omnitronic SMA-1000 weegt met 6,6kilo wel meer dan de helft minder maar beloofd 2 x 340 W bij 8ohm.
En 8 ohms bridged 1 x 1000 W. Specs
Alleen lijkt mij deze spec niet al te best: S/N ratio >90 dB

Ik vind het zonde om een versterker te kopen die later te kort schiet, zeker als ik me toch ooit op een SDX-15 project wil storten.

Nu ga ik uitzoeken welke afmetingen de box moeten zijn en ik ga de definitieve simulatie posten zodat jullie ernaar kunnen kijken.
Daarna kan ik met een gerust hart gaan bouwen en bestellen :)

Donderdag heb ik 2 tentamens dus ik weet niet hoeveel tijd ik deze week heb maar ik hou jullie op de hoogte.
Pagina: 1