• Adib
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-03-2022
hoi
mijn nieuwe pc maakte erg veel geluid fans draaide op 5200rpm, dus heb ik met speed fan 1 naar 40% gedaan.
nu is hij 10 graden warmer als ik een spel speel. is dat erg of niet? hij is dan max 57 graden.
het was echt bijna een stofzuiger :P
grtz Adib

• -Cn-
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-01 10:31
Max 57 is nog heel netjes boven de 70 wil je hem over het algemeen niet hebben maar daar zit jij nog dik onder dus geen probleem.

• Adib
bedankt voor de snelle reactie ik zal het even in het oog houden hoe warm hij word
mijn oude kon je bijna een eitje op bakken tja das neit echt handig :P
grtz Adib

• Mopperman
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-12-2025
tip: wil je een stillere pc - gebruik geen standaard fans - of gebruik dempingsmateriaal in je kast :)

[ Voor 12% gewijzigd door Mopperman op 10-08-2010 19:54 ]

I can see clearly now the rain has gone. I can see all obstacles in my way.

• Harm30
  • Laatst online: 24-10-2025
Adib schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 19:42:
hoi
mijn nieuwe pc maakte erg veel geluid fans draaide op 5200rpm, dus heb ik met speed fan 1 naar 40% gedaan.
nu is hij 10 graden warmer als ik een spel speel. is dat erg of niet? hij is dan max 57 graden.
het was echt bijna een stofzuiger :P
grtz Adib
max 57 van wat? CPU? zo jah dan is het goed. moederbord word al minder aangenaam. en anders plaats je toch een paar 120mm fans? ipv van die fans die er nu in zitten?

gametag: estruqiarixs

• Adib
er zitten 120mm fans in mijn pc
speedfan geeft aan dat de core 57 graden word
en geen geld op het moment voor stillere fans

[ Voor 23% gewijzigd door Adib op 11-08-2010 07:43 ]

• CQC AnacondA
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-02 17:44
Op zichzelf is het geen probleem als de CPU rond de 60 graden stressed loopt. Ideaal is het echter niet.
Wel afhankelijk van wat het is, een Intel of AMD, en welke CPU. De meeste hebben een top zo rond de 75 graden.

Probeer een zo goed mogelijke airflow te creeren (het grootste gedeelte van de hitte ontstaat als de arme lucht niet uit de machine kan komen) verder gewoon veel plezier er mee!

• Adib
mijn cpu is een amd athlon II x4 630
en heb een biostar moederbord

Verwijderd

En wat voor koeler zit erop , en welke fan draait 5200 toeren :P

• Adib
cooler weet ik niet
ik laat wel ff plaatje van speedfan zien op 50% n op 100%
50%
http://www.fotopocket.nl/view.php?friendly=0811120057
100%
http://www.fotopocket.nl/view.php?friendly=0811120059

[ Voor 5% gewijzigd door Adib op 11-08-2010 12:02 ]

Verwijderd

misschien dat je het voltage van je CPU wat kunt verlagen zodat de tempratuur van je CPU ook weer wat naar beneden gaat.

• Adib
presteert die dan niet slechter?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:29

D4NG3R

kiwi

:)

Voltage staat niet gelijk aan prestatie nee, maar lijkt mij geen goede zet om dat te doen. Zo te horen heb je er geen verstand van dus kun je er beter vanaf blijven.
CQC AnacondA schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 08:24:
Op zichzelf is het geen probleem als de CPU rond de 60 graden stressed loopt. Ideaal is het echter niet.
60c op 100% stress is ideaal... je moet ~65c als gemiddeld 100% stressed aannemen (Met de stock koeler)

Kun je een foto maken van de binnenkant van je PC? Want met de buitentemp van nu is 60c toch wel wat hoog. Ik haal max 54c met dezelfde CPU en ook met een Stock koeler..

Tevens even vermelden wat de rest van je hardware is, in welke kast en met welke koeler ect ect. Beetje kaal wat je vertelt over je PC.

[ Voor 14% gewijzigd door D4NG3R op 11-08-2010 12:44 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Soms komt er ook veel geluid van de ventilator voeding en ventilator grafische kaart.

Maar echt advies geven kan niemand je, want je geeft werkelijk geen informatie. Welke pc? Welke temp, welke ventilator, welke temp idle, welke temp stress, andere ventilatoren in de kast etc.

• Adib
`het is een custom build pc
heb hem niet samen gesteld dus
weet niet alles wat erin zit

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Als jij niet kunt vermelden wat voor PC je hebt, kunnen wij je niet helpen. Sorry...

Daarom zij ik al: Maak je PC open (1 zijpaneel eraf) en maak even foto's...

[ Voor 31% gewijzigd door D4NG3R op 11-08-2010 13:03 ]

• Adib
ik heb ff een foto gemaakt
kon er niet heel veel van maken baterijen waren bijna leeg :P
dus had zwart scherm
willen jullie een dxdiag logje?
http://yfrog.com/j3img2186ij
hoe maak je code tag?

[ Voor 198% gewijzigd door Adib op 11-08-2010 13:20 ]

Verwijderd

zo te zien heb je niet iets van airflow in je kast en kan je CPU koeler dus alleen warme(re) lucht aanzuigen, wat ik je aanraad:
plaats voor in de pc kast een fan die lucht van buiten je pc kast in blaast,
plaats acher in de pc kast waar die gaatjes zitten een fan die er voor zorgt dat de lucht uit de kast getrokken wordt.

hierdoor stroomt er koude lucht langs je CPU koeler en kan deze dus koude lucht aanzuigen. in theorie zou dan ook de tempratuur van je CPU naar beneden gaan :9

• Adib
dus moet ik mijn hele kast gaan tweake...
heb nu iets van 6uur ofoz een spel aan staan 53 graden :D

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Nee
Je moet gewoon 2, 120MM fans in je kast zetten (1 voor & 1 achter)

Op zijn minst 1 achter.

[ Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 11-08-2010 15:43 ]

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

En volgens mij zit je geheugen ook niet goed! Je bakjes moeten voor dualchannel in slot 1 en 3 zitten ipv 1 en 2.
En 2 fans kopen en die er in zetten is geen overbodige luxe, kost niet veel geld en moeite en komt de stilte wel ten goede..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Adib schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 15:42:
dus moet ik mijn hele kast gaan tweake...
heb nu iets van 6uur ofoz een spel aan staan 53 graden :D
En dan nog, als je "een" spel speelt, dan heeft in 90% van de gevallen de processor het niet erg druk: het meeste werk wordt dan verzet door de grafische kaart. In veel pc's is juist deze grafische kaart een herriemaker.

Misschien heb je geen gekoelde grafische kaart (maar dan is je systeem wellicht niet geschikt om te gamen), maar als je die wel hebt, zit je wellicht compleet op het foute spoor door de cpu in de gaten te houden: het gaat bij gamen om de gpu

• Adib
mijn pc is door een winkel in elkaar gezet dus alles moet goed zitten

Verwijderd

Adib schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 16:49:
mijn pc is door een winkel in elkaar gezet dus alles moet goed zitten
omdat het in een winkel gedaan is, is het goed? Alsof ze in die winkel alles van computers weten, en tevens niet zo netjes om zo te reageren tegen mensen die je alleen maar proberen te helpen..
Reepje schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 16:00:
[...]

En dan nog, als je "een" spel speelt, dan heeft in 90% van de gevallen de processor het niet erg druk: het meeste werk wordt dan verzet door de grafische kaart. In veel pc's is juist deze grafische kaart een herriemaker.

Misschien heb je geen gekoelde grafische kaart (maar dan is je systeem wellicht niet geschikt om te gamen), maar als je die wel hebt, zit je wellicht compleet op het foute spoor door de cpu in de gaten te houden: het gaat bij gamen om de gpu
zoals op de foto te zien is, is de grafische kaart actief gekoeld. Wat echter hier het probleem is, de koeler blaast alle warme lucht de kast in. Adib moet dus gewoon 2 Fannetjes plaatsen wilt hij z'n temps naar beneden krijgen.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2010 17:12 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Zijn geheugen zit gewoon goed, ik ken dat bordje (weet de naam zo niet though).

Zoals ik al eerder zij: Je moet gewoon een paar euro (hooguit 10) uitgeven om even 2, 120mm fannetjes in je kast te plaatsen. Verder ziet alles er gewoon netjes uit, kabels zijn goed weggewerkt en ik zie geen overtollig stof.

• Bounc3
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-11-2024
-edit-
Blunder, excuus :X

[ Voor 117% gewijzigd door Bounc3 op 11-08-2010 17:42 ]

• Adib
mot ik die fans dan zelf plaatsen dat kan ik niet

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat is niet zo heel lastig als je de manual leest of even advies vraagt als je de fans koopt bij de winkel ;).

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Adib schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 18:29:
Je zet het ventilatortje op een van de gaten en maakt 4 schroefjes vast, dat is alles :P

Als je het laat doen door de computerboer ben je ruim 20 euro kwijt.. Kan ik je zo zeggen :X

• Adib
dus ik meot er extra fans bij plaatsen of deze vervangen deze zijn al 120mm

Verwijderd

Adib schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 18:29:
Hoe denk je dat het gros van de tweakers hier iets geleerd heeft? Juist!, door het zelf uit te proberen. Je komt bij mij echt over als een "restaurantbezoeker" , alles moet je op een dienblad aangereikt worden, zodat je zelf geen moeite hoeft te doen.

• Adib
het lijkt misschien wel zo maar het is niet zo
ik weet egt bijna niets over hardware van een pc

Verwijderd

Ok, maar een paar fannetjes vastschroeven zal je toch wel lukken? Als je het voor elkaar krijgt om dat nog verkeerd te doen, ga dan langs de computerwinkel waar je de pc gekocht hebt en laat hun er een paar extra fannetjes inzetten. Naar binnen blazend aan de voorkant, naar buiten blazend aan de achterkant.

Verwijderd

Adib schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 18:47:
dus ik meot er extra fans bij plaatsen of deze vervangen deze zijn al 120mm
wat bedoel je met deze vervangen?
wat zit er nu in dan?

• Adib
hoe weet ik of er goeie gaatjes aan de voorkant zitten en waar ik ze moet aansluiten?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Op de zijkant van de ventilator staat bijna altijd een pijl met de richting waar de ventilator naar toe gaat blazen.

Waar heb je je andere ventilator zitten? je hebt er 2, de cpu fan en nog 1 andere?

Voorkant(onder) van de pc 1 fan plaatsen. 1 fan aan de achtekant naar buiten.

Aan de achterkant een fan bij plaatsen met 800 of 1000 toeren(rpm), een snellere maakt teveel lawaai.
Moederbord handleiding goed bekijken of er nog plaats is om een fan aan te sluiten, met de kleine aansluiting, 3 of 4 pin, dus goed bekijken.
Indien je geen extra aansluiting hebt, dan een aansluiting gebruiken zoals bij de oude harde schijven(ide of pata), dus of een ventilator kopen die deze aansluiting heeft of met verloop kopen.

Werken aan de pc, alle stroom loskoppelen, de startknop ingedrukt houden, om stroom weg te laten vloeien.
(dus ook van printer en andere apparatuur die met de pc is verbonden, bij een fout kunnen externe apparaten stroom op je pc zetten. lekstroom).
Niet op de sokken aan je pc gaan werken, want je kunt jezelf statisch opladen, en bij aanraken van je pc hardware gaat het kapot. Eerst altijd de pc kast vastpakken(beter is om anti statische polsbandje te kopen), nu weet je ook waarom alles in speciale zakjes zit zodat statische ontlading niet kan gebeuren.

[ Voor 83% gewijzigd door jan99999 op 12-08-2010 08:18 ]

• Adib
bedankt voor de uitgebreide uitleg
op 1 of andere manier blijft hij op 50-53 graden nu
Pagina: 1