Toon posts:

[XP omgeving]bandbreedte per IE7 tab?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Met ca 10 PC's aangesloten op een VPN tunnel van ca 1 MB.
We gebruiken allemaal XP Pro, IE7 en Outlook 2007.
Hardware: Cure 2 Duo minimaal T7300 CPU, 2 of 3 GB RAM
Outlook staat bij iedereen continue aan en check regelmatig voor mail (eigenlijk als ik een mail naar mijn collega stuur komt ie binnen ca 30s aan). Virusscanner uiteraard altijd aan.
IE7 wordt redelijk veel gebruikt.
Maakt het nog uit in netwerkperformance of iedereen
1. IE7 de hele dag aan laat staan of elke keer uit zet na gebruik?
2. Zoja laat aan staan, is er dan een significant verschil of je bijv 2, 4 of 10 of 20 tabs open hebt staan, ook al surf je niet en zie je bij de netwerkgrafiek amper netwerkverkeer "terwijl IE7 in ruste staan te wachten...
De rest even als constante beschouwen (Outlook etc).

Ik heb met google wel gevonden hoe je mogelijk performance kunt verbeteren, op de MS site vond ik ook wel zo iets dergelijks, maar een antwoord op mijn vraag hoe nu zo'n afhankelijkheid opgebouwd is vond ik niet.
Zoiets als : alles in ruste, amper effect op het totale netwerk gedrag of neen juist als je meer dan x tabs open hebt staan dan heeft dat y % effect op de netwerk performance tov alles uitzetten, waarbij dan nog wel de achtergrond processen lopen die ook bandbreedte per pc kosten (netwerkshares open houden, virusscanner,
windows update, etc.

Wie kan me op weg helpen of met info of met een of meerdere links waar ik me in kan verdiepen.

• deandb
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-02-2024
Het hangt er van af welke webpagina's er open staan in je tabs hé.
Als dat sites zijn die zichzelf periodiek verversen ofzo, zal dat inderdaad invloed hebben. Maar normaal niet dermate dat het voor de andere onwerkbaar wordt.

Aangezien je met 10 op een VPN zit, veronderstel ik dat jullie verbinden naar een hoofdkantoor ofzo?

Gaat al jullie verkeer over die VPN? of heb je een local internet breakout? Welke type internet lijn ligt er?

Welke Router/Firewall heb je daar staan? Normaal kan een beetje SOHO router tegenwoordig toch al bandwidth usage enzo weergeven... Kan je daar niet zien wat er algemeen gebeurd?

Wij hebben bij een klant PRTG (ook als freeware) in gebruik om bandwidht verbruik naar remote sites te monitoren.
Het volstaat om een pctje op een switch poort te steken die in SPAN staat met de poort naar je Router/Firewall. En dan kan je zelfs het type verkeer zien dat er over de lijn gaat (bv HTTP, FTP, Citrix, ...)

Verwijderd

Topicstarter
deandb schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 20:22:
Het hangt er van af welke webpagina's er open staan in je tabs hé.
Als dat sites zijn die zichzelf periodiek verversen ofzo, zal dat inderdaad invloed hebben. Maar normaal niet dermate dat het voor de andere onwerkbaar wordt.
Geen verversende websites. Geen probleem dan?
Aangezien je met 10 op een VPN zit, veronderstel ik dat jullie verbinden naar een hoofdkantoor ofzo?
Correct. We hebben een professionele HP router met concentrator (maakt van 10 verbindingen dus 1 VPN), lokaal hebben we een GB netwerk geen limiteringen daar.
Gaat al jullie verkeer over die VPN? of heb je een local internet breakout? Welke type internet lijn ligt er?
Neen, al onze data daar hebben we een lokale nieuwe server voor, die ook voor de netwerkshares, etc zorgt. Hij staat dus parallel op ons netwerk, we werken niet via de server. Wij gaan met onze lijnen via professionele switches naar de router toe, de server dus ook. Onze mail wordt well gesynct met et hoofdkantoor. Internet gaat ook via de VPN tunnel (wordt gemonitord met Web Marshall....)
Welke Router/Firewall heb je daar staan? Normaal kan een beetje SOHO router tegenwoordig toch al bandwidth usage enzo weergeven... Kan je daar niet zien wat er algemeen gebeurd?
De VPN router mogen we niet in zwaar beveiligd, zelfs de helpdesk niet, wordt centraal vanuit down under (NwZlnd) gedaan. Rest zie boven.
Wij hebben bij een klant PRTG (ook als freeware) in gebruik om bandwidht verbruik naar remote sites te monitoren.
Helaas kunnen we niet. Dan zou ik een request daarvoor moeten doen. daarom deze vraag om zelf eerst meer inzicht in dit te krijgen,
Het volstaat om een pctje op een switch poort te steken die in SPAN staat met de poort naar je Router/Firewall. En dan kan je zelfs het type verkeer zien dat er over de lijn gaat (bv HTTP, FTP, Citrix, ...)
Zou nog te overwegen zijn.
Weet je nog websites voor meer achtergrond? Ik heb al aardig wat gezocht.

• deandb
Aan deze site kan je wel iets hebben: http://www.paessler.com/router_monitoring
En dan meer specifiek aan het onderdeel "Router Monitoring Using a Switch or Router With Monitoring Port"

Kan je wel zelf je switches beheren of niet? Want je zult moeten een mirroring poort configureren. De poort die verbonden is met de router moet gemirrored worden naar de poort waarop je zult gaan sniffen met de PRTG.
(hiervoor zul je dus wel een pctje nodig hebben met 2 netwerk kaarten, 1 om te verbinden met het gewone netwerk, en 1 om te verbinden met die mirror poort)

[ Voor 16% gewijzigd door deandb op 11-08-2010 17:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Helaas kan ik geen switches beheren, alleen gebruiken als user.

• deandb
Hmmm... Als je niets van je networking apparatuur kan beheren, worden je opties wel al aardig beperkt.
Wat je zou kunnen doen is NetworX gebruiken. Als je de "portable" versie download, kan je gewoon die exe uitvoeren iedere pc.
Dan heb je tenminste al een idee welke pc hoeveel bandbreedte opstookt.

Met TCPview kun je ook zien, welke programma's momenteel netwerk verbindingen openstaan hebben.

Als je dan een pc ziet die op een bepaald moment veel bandbreedte verbruikt, kan je op onderzoek gaan wat er op dat moment gebeurd.

Is er feitelijks iets specifieks wat je wilt versnellen? Omdat je spreekt van "de performantie" te verbeteren. Maar heb je het dan over surfen, mails openen, etc...

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal die tools eens testen (ik ben we lokale admin, dus ik kan wel wat installeren... 8) .

Wel, er bestaat bij een aantal de indruk dat het open laten staan van IE7 (vooral met veel tabs, ook al ben je op dat moment niet aan het internetten) bandbreedte zou opslurpen ten koste van netwerk performance.
Ik heb zelf zo mijn twijfels of IE7 de boosdoener is.

We proberen al een paar jaar een betere verbinding te krijgen maar is of te duur of (nog) niet beschikbaar. De helpdesk wil er meestal geen tijd insteken.... dus als we het met de huidige spullen/software beter kunnen doen.... maar dan graag wel op basis van argumenten en niet een klok en klepel verhaal of obv onderbuikgevoelens.

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Zolang er geen auto-refreshende pagina's zijn verbruikt IE7 ook geen bandbreedte. En laten we eerlijk zijn: de gemiddelde hoeveelheid verkeer bij het openen van een webpaginais ook vrij klein.

Verder zou je internetverkeer nog door middel van split tunneling rechtstreeks via de lokale internetverbinding naar buiten kunnen laten gaan, dan heeft dat helemaal geen invloed op de bandbreedte over de VPN tunnel.

Vicariously I live while the whole world dies

Pagina: 1