Toon posts:

Videokaart crash

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,

Ik heb sinds vandaag een probleem met mijn videokaart. Ik was bezig op mijn pc tot mijn pc opeens crashte en niet meer aan ging. Na wat onderzoek bleek hij wel aan te gaan als ik de videokaart verwijder... Met de videokaart erin geven de fans een klein schokje als ik de pc aan zet en dat was het. Ik heb de kaart opengebroken, cooler verwijderd etc maar op de plaat en de chip zelf is niks bijzonders te zien. Kan ik er vanuit gaan dat mijn kaart u/s is? Er staan hier wel wat topics over dit onderwerp maar vraag me af wat het betekent dat de fans toch net een schokje stroom krijgen, en daarna alles wordt gecut. Een kortsluiting beveiliging ofzoiets? Ook vraag ik me af of een goedkoop kaartje van 40 euro (zoals een ati 4550 512 DDR3) te vergelijken is met mijn oude kaart, namelijk een 7800GTX ? De pc gaat al wat jaartjes mee, het is een oude AMD 4400+ met 2gb en dus een 7800GTX op een ASUS SLI bord.

Ik dank je zeer voor je hulp. Helaas heb ik niet de mogelijkheid te testen met een andere kaart en ook heeft de pc geen onboard video.

Wat ik overigens ook heb geprobeerd is de kaart in het andere (SLI) pci-E slot te stoppen, dit gaf echter hetzelfde effect.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2010 19:22 ]

Verwijderd

Ik denk dat de kaart inderdaad kapot is.
Dat de fans heel ff aangaan zegt genoeg.Er loopt stroom door maar als de graka kapot is slaat ie af.
Op je vraag of je die oude high end kaart kan vegelijken met een hd 4550 dan is het antwoord ; nee.
Een hd 4550 is een 64 bit-bus,en presteerd minder.
Je zou de 7800gtx met de ati 4600 serie kunnen vergelijken.Dat presteerd iets beter als je oude kaart.
Persoonlijk zou ik een 2de hands hd 48xx aanprijzen.Die kosten tegenwoordig bijna niks.Wel voor de 1 gb versie gaan,en niet voor de 512mb.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:43
Dat de fans ff aangaan en daarna kappen is niet meteen de videokaart.

Meest logische is dan de voeding ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Hij doet het prima zodra de videokaart eruit is dus een voeding probleem lijkt me wat gek? Overigens na een aantal keren proberen kwam er een flinke tik met rook uit de videokaart haha. Ik vrees dat deze dus sowieso niet meer gaat werken. Ik denk op dit moment aan een 2e hands videokaart, maargoed, als het uiteindelijk aan me voeding ligt is dat vrij zonde.

Edit, alhoewel na dat beetje rook wat eruit kwam zal die sowieso wel kapot zijn :-( .

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2010 00:24 ]

Verwijderd

Welke voeding hebben we het over?

Verwijderd

Topicstarter
Een half jaar oude, coolermaster 500 watt voeding. Ik had voorheen een Tagan maar die begaf het helaas.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2010 00:44 ]

Verwijderd

:) 500 watt moet voldoende ziijn voor zowel een 2de handse hd48xx of een nieuwe hd 5750.
Voor het eerste zit je rond de 60 euro ,voor de laatste is de winkel prijs over de 100,maar op v&a komen ze de laatste paar dagen rond de 75 euro voorbij.

Voor allebij het advies neem de 1024 MB variant.Hoewel vaak gezegd word 512 mb is genoeg ,wat als de resolutie niet prettig loopt?.Dan zou je toch echt wensen dat je voor 1gb was gegaan.
Ik heb werkelijk waar nog nooit een variant van een 1gb kaart slechter zien presteren dan een 512mb .Wel andersom!!
Meerder keren eigenlijk .De laatste keer zelfs op advies van t.net in de hd5760 review.
reviews: HD 5670: budget-gamekaart of veredelde htpc-kaart?
de conclusie "Uit de benchmarks kwam verder nog naar voren dat de HD 5670 512MB nagenoeg hetzelfde presteert als de HD 5670 1GB. Aangezien de HD 5670 de rekenkracht ontbeert om op hogere resoluties genoeg frames te produceren, is het extra geheugen eigenlijk overbodig. Wij raden dan ook aan om de extra euro's in de beurs te houden en voor de 512MB-uitvoering te kiezen" is er dan ook 1 die ik helaas niet had moeten geloven niet klakkeloos had moeten aannemen,maar verder kijken dan mijn neus lang is ;) .Ik kocht een 512 mb variant maar kon alleen op 1024x768 normaal spelen.Alles daarboven LAGS.Met een 1GB variant van deze kaart speel ik op 1400x900 zonder moeite en zonder lags.
Het maakt dus wel degelijk verschil uit.

Succes met je nieuwe kaart :)

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je uitgebreide hulp qwerty :). Een 5670 gaat me te ver ik ben niet zo'n gamer en vond de performance van mn 7800GTX nog steeds voldoende bij nieuwere games die ik zo af en toe speel. Ik wil het liefst niet voor een 2e handse kaart gaan omdat ik nog niet zeker ben van het mankement van mijn pc. Allicht ligt het wel aan me voeding en dan weet ik niet of dat nou aan een kapotte 2e handse ligt of toch me voeding. Omdat ik er niet meer dan +- 60 euro voor wil uitgeven kom ik uit op een 4670 of een gt 240?

Verwijderd

Ik zag er 1 staan ,een palit met gddr5 voor 50 euro
V&A aangeboden: Palit GeForce GT 240 (1024MB GDDR5)
dat werkt wel.Maar is 2de hands .(is wel ongeveer ook de helft goedkoper t.o.v een nieuwe)
En ja het is net wat je zegt zo`n 7800GTX werkt nog best wel.De voeding lijkt mij niet kapot.
Als de voeding kapot is ,dan ....
(gebeurd er meestal niks ;)...de pc zal niet eens aan gaan.)
Een slecht functionerende PSU ,met defect ,is anders dan wat jij beschrijft.

De kaarten die je noemt zijn inderdaad leuk,voor dit moment om mee te komen.
Bijvoorbeeld Metro2033 zal er gewoon goed op high mee draaien.Of het nu op dx 9,10 of 11 zal zijn.
Maar een gt 240 ondersteund geen dx11.(een ati hd 4670 trouwens ook niet- het spel wel)
Niet dat je daar nu zoveel verschil aan merkt .Ik zelf zie eigenlijk geen verschil tussen dx 10 of 11.
ja,lagere frame rates

Ik ben ook een beetje huiverig een 2de hands graka te kopen,om dat gebruik nu eenmaal slijtage betekend.
Maar het voordeel is wel dat je een high end kaart kan kopen,voor de prijs van een nieuwe middenklasser.
En soms worden ze 2de hands aangeboden,maar zijn ongebruikt.Dan heb je een goede deal.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2010 15:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Qwerty, de keus is gevallen op een 2e hands 4850. Zeer tevreden over de prestaties, een verdubbeling van FPS in COD4 was het resultaat (stable 100 naar stable 200). Eigenlijk was ik op zoek naar een evenaring van de prestaties van mijn 7800GTX en dat is dus zeker gelukt. Dank voor je hulp!
Pagina: 1