Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quaintpaul
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-11-2024
Mijn (4 maanden oude) Sony Vaio VPC-F11M1E/H heeft het volgens mij begeven..

Symptonen:
- EXTREEM traag (loopt al vast bij het starten van "My computer")
- Opstarten naar log-in scherm gaat meestal goed, ook vrij vlot. Na het inloggen begint traagheid. Ene keer anders dan andere keer (soms na minuut desktop, soms na 10 minuten nog bezig)
- Systeemherstel werkt niet altijd. Ik bedoel windows opstartherstel bijvoorbeeld. Loopt soms vast tijdens opstarten van het programma
- Systeemdiagnostiek (Sony): CPU en memory alles OK. HDD nog niet uitgevoerd, duurt namelijk meer dan 12 uur (dat is ook meteen vraag 1, dat is toch niet normaal?)
- HDD lampje is constant actief
- Bij systeemherstel viel me (meerdere keren) op dat die programma's denken dat Windows op de E:\ partitie geïsntalleerd staat, terwijl dat gewoon op C:\ is. Wanneer ik de kans krijg gewoon in Windows in te loggen zie ik gewoon partities C:\ (incl Windows) en D:\. De schijf heeft wel 4 partities (2x systeem, + gewoon C:\ en D:\).

Ik heb al een "volledig systeemherstel" uitgevoerd. Ik bedoel daarmee dus via de Sony Vaio software het hele systeem leeg halen, formatteren (ook her-partitioneren), windows opnieuw erop (incl bloatware enzo). De laptop deed het daarna weer, althans zo leek het.. Alle systeemupdates geïnstalleeerd, Vaio updates en alleen Google Chrome en VLC media player.. Dag uit geweest en daarna waren de problemen weer terug.

Vragen:
- Heeft iemand hier ervaring mee?
- Heeft iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 369510

Kapotte of corrupte harde schijf misschien ?
Ik raad je aan van toch eens de schijf te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

http://www.megaupload.com/?d=PUZ68S86

hdtune downloaden en error scan draaien.

rode blokjes? sony contracteren met de melding kapotte schijf, anders ligt het ergens anders aan (een virus bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quaintpaul
Dank! Ik ga kijken of ik hem uberhaupt geboot krijg, om die scan te kunnen doen... Misschien anders formatteren, dan scannen... Na format is hij meestal nog snel!

Je stelt ook mogelijkheid van een virus voor. Kan dat? Ook na formatteren (en herpartitioneren)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 09:10

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik las laatst wat dat de Vaio F-series het vaak nogal warm kregen en in een aantal gevallen te warm.
Hoe zijn je temperaturen? Realtemp kan je daarbij helpen voor de processor. Misschien wordt de processor (en andere onderdelen) wel zo warm dat ze terug gaan throttlen.

Virus kun je makkelijker uitsluiten door even een Linux LiveCD te downloaden, naar een schijfje te branden en te booten. Dat kun je met een andere PC doen als je die ter beschikking hebt (neem aan van wel?).
Door de LiveCD te booten maak je geen gebruik van je harde schijf en dus volledig vrij van Windows en een eventueel virus. Als hij dan ook langzaam is (behalve in het laden van applicaties wantdie moeten nu van CD/DVD geladen worden) dan weet je dat het niet aan de software hoeft te liggen...

[ Voor 48% gewijzigd door Ultraman op 16-08-2010 00:21 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ultraman schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 00:17:
Realtemp kan je daarbij helpen voor de processor.
speccy is een stuk gebruiksvriendelijker :)

overigens, in dit soort gevallen wil een verse instal (dus zonder de sony-shizzle..) nog wel eens helpen, bloatware staat niet bekend om de versnellende werking van je systeem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quaintpaul
Laat me het alleen iets duidelijker verwoorden: de laptop start niet eens op, zó traag is hij.. Blijft op den duur gewoon hangen.. Het is niet zomaar zo dat ik lang moet wachten, ik moet zo lang wachten dat het niet werkbaar is... hij is wel bezig, maar kan gewoon niets.. Nog niet geprobeerd hem uren te geven voor boot (na 30 min was ik het zat en ging hij uit), maar ZO traag bedoel ik! Tools runnen is dus geen optie :-(....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hdd eruit trekken, in een andere PC stoppen, en testen? kan ook met een linux live dvd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adslfreak
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-05 18:29
veilige modus al geprobeerd? Lijkt me een brak stukje software.
Daarnaast is voor de F11 een biosupgrade bschikbaar. via Vaio update. deze zorgt ervoor dat de mogelijke hitteproblemen zich niet meer voordoen. en dus de CPU zich niet meer onderklokt ivm hitte

HDD kan je bijna uitsluiten als het wel werkt na een semi verse install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quaintpaul
Dank voor alle tips, reacties, etc. Probleem is inmiddels verholpen -> retour naar Sony en die hebben inderdaad de HDD vervangen!
Pagina: 1