Toon posts:

Clocksnelheden GTS Powercolor extreem laag?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het ging er al even over in een ander topic, maar ik wilde het toch in een part topic zetten.

Ik heb een Geforce 2 GTS van Powercolor. Nu heb ik met Geforce tweak utility gekeken wat de snelheden van het geheugen etc waren.

Het programma geeft aan dat de core op 122 Mhz loopt en het geheugen op 305 MHz.

Dit hoor toch 200 en 333 MHz (effectief) te zijn?

Kan het zijn dat het programma er naast zit ofzo? En zijn er andere programmas waarmee ik dit ook kan zien?

Ik heb evengoed het idee dat hij redelijk goed presteert. Op een P3-550 (katm) met 256 MB haal ik 4300 3D Marks en met Q3 alles max op 1024x768x32 in demo001 67,5 FPS.

Kan ik de winkel aan gaan klagen of moet ik mezelf gewoon voor me kop slaan dat ik niet 100 piek meer heb uitgetrokken voor de Asus.

Want 122 of 200 MHz is wel een heeeel extreem verschil.

Verwijderd

Ehm ik heb zelf een asus v7700 geforce,
en bij mij looptie idd standaard:
engine 200 mhz
geheugen op 333 mhz

Meer kan ik je niet vertellen...
Het lijkt me dat de enigespeed in ieder geval op die snelheid moet kunnen lopen
Ik weet niet welk geheugen je op je kaart hebt zitten, maar ik zou zeggen probeer
hem gewoon te clocken tot hij niet meer wil ?
Succes ermee...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het ook nog eens met een ander programma bekeken, Riva Tuner.Ook daarin 122 en 305 MHz :(

In dat programma kan ik het geheugen klokken tot 460 MHz (Geforce 2 Ultra snelheid toch?). Maar de core kan niet verder dan 185 MHz. Vreemd toch? :?

Beide programma's komen van www.guru3d.com

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:15
Dit is een bekend probleem bij de powercolor GTS'en, maar als echte tweaker kan jouw de orginele clocksnelheid toch nix schelen >:) .

Je kan misschien ook de nvidea reference bios erin flashen als je niet wil oc'en maar toch de normale snelheid wil.

Verwijderd

met die kaart haal in 8000 3dmarks als ik em
op 225/375 zet! (op 8.5*133 tb)
heel veel hoger gaat niet, 3dmark loopt dan in de soep.

gewoon op 200/333 zetten voor default,
en hoger voor meer, geen probleem.
~~~ >:) Trust me >:) ~~~

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-01 01:56

edward2

Schieten op de beesten

120mhz voor de core?.. das veel te laag voor een GTS, daar klopt niks van!
De GeForce 1 liep op 120 mhz core, wordt je kaartje wel goed herkend door die overklokprggies?
Probeer anders eens de coolbitsregfile op www.3dgpu.com onder tweaking te vinden.\
Dat kan echt niet hoor een GTS op 120 mhz.
Update:
Ik heb op de site van powercolor gekeken en daar staan als specs, 700 m'/s fillrate dus 700/4= 175 mhz core ook al vreemd laag maar iig heel wat hoger dan 120.

Niet op voorraad.

• Dyxtra
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Dyxtra

curb surfer

Het is inderdaad een bekend probleem dat de snelheden vanuit de fabriek op rare waardes staan bij de versie zonder tv-out, heb je die toevallig? Ik heb er een met TV-OUT en die kwam wel standaard op 200/333 en draait perfect tot 235/410.

Met dat niet verder dan 185/460 dan bedoel je het max van dat programma neem ik aan? Je hebt je kaart nog niet daadwerkelijk overgeklokt? Gebruik daarvoor coolbits, werkt perfect en waarschijnlijk haal je makkelijk de 200/333 standaard GF2 waardes.

Als de core niet verder kan dan 185 > dan wel teruggaan, die hoort gewoon op 200 te kunnen lopen net als elke andere GF2!!

Wat je dus eigenlijk moet doen is de kaart standaard "overklokken" omdat ie uit de fabriek met die rare en veel te lage waardes komt, verder is er weinig aan de hand.

f.k.a D³
"that dude can really drive!!"
COH Replay Analyzer | Filmpjes

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 12 maart 2001 15:24 schreef D³ het volgende:
Het is inderdaad een bekend probleem dat de snelheden vanuit de fabriek op rare waardes staan bij de versie zonder tv-out, heb je die toevallig? Ik heb er een met TV-OUT en die kwam wel standaard op 200/333 en draait perfect tot 235/410.

Met dat niet verder dan 185/460 dan bedoel je het max van dat programma neem ik aan? Je hebt je kaart nog niet daadwerkelijk overgeklokt? Gebruik daarvoor coolbits, werkt perfect en waarschijnlijk haal je makkelijk de 200/333 standaard GF2 waardes.

Als de core niet verder kan dan 185 > dan wel teruggaan, die hoort gewoon op 200 te kunnen lopen net als elke andere GF2!!

Wat je dus eigenlijk moet doen is de kaart standaard "overklokken" omdat ie uit de fabriek met die rare en veel te lage waardes komt, verder is er weinig aan de hand.
Ik heb wel de TV-out versie, dus vreemd dat hij bij jou wel op zulke hoge waarden loopt en bij mij niet.

Verder heb ik contact opgenomen met de maker van het programma RIVA Tuner. Dat ik niet boven de 185 MHz in kan stellen komt doordat hij een softwarematige begrenzing heeft ingesteld dat je niet meer dan 50% van het origineel kan overclocken.

Ook heb ik coolbits.reg geinstalleerd en ook die geeft aan dat de core op 122 MHz draait en het geheugen op 305 MHz. Dit programma heeft ook weer zijn begrenzingen want ik kan de core niet boven de 155 MHz klokken.

Het daadwerkelijke overklokken heb ik nog niet gedaan. Daar wacht ik nog maar ff mee. Ik heb mijn leverancier gemaild en ik wil simpelweg een nieuwe kaart waarvan de kloksnelheden wel goed zijn.

Straks fikt dat ding door (ik vertrouw helemaal niets meer van die powercolor :) ) en dan kan ik hem niet meer omruilen.

Overigens flink genaai van mijn computerboer omdat hij zei dat de kaart verder hetzelfde was als de Asus v7700 (afgezien van TV-in) en dat het puur om de naam ging.

De wijze spreuk van je moeder: "Goedkoop is duurkoop" gaat weer helemaal op. Mocht ik nog een keertje toevallig in Taiwan komen... >:)

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Ik vind vaak de kennis zo tegenvallen van de bekende computerboeren, hier op GOT zit je iig zo ie zo goed.
Zelfs goede zaken zoals Informatique en Graficall laten wel eens een steekje vallen.

Ik belde lang geleden deze zaken wel eens op voor de leverdatum van de ATI Radeon.

Toen zeiden ze heel serieus dat ze alleen A-kwaliteit produkten verkochten, totaal niet op de hoogte wat de Radeon in petto had dus.

Nu enkele maanden later is het nieuws wel doorgetdrongen, en zijn ze voor de zoveelste keer door de vooraad Radeons heen;)

Niet op voorraad.

Verwijderd

wil je weten of het kwaad kan?
neem een van de geheugenchipje tussen je vingers, schroef 'm op naar 200\333 (met je andere hand) en kijk of je vel blijft plakken aan de chip. zoniet, alles ok, zowel, je zit te hoog...(water, water, heeel veel water)
bij mij kan je je tong er op leggen bij 200\222, oftewel, GEEN PROBLEEM!

• Dyxtra
  • Niet online

Dyxtra

curb surfer

Je computerboer heeft dus wel gelijk, die Powercolor is hetzelfde als elke andere GF2! Nou ja, in ieder geval de core dan, die kan echt wel 200MHz draaien en als je even op het geheugen kijkt, als het goed is is dat 6 nanoseconden en dat is goed voor 333MHz DDR (en vaak meer dan 400MHz >:))

Nogmaals: die van mij loopt dus op 235/410 goed en het is dezelfde kaart, die van jou komt alleen met rare waardes, laat je niet gek maken.

Probeer anders Powerstrip om te overklokken, of je ruilt hem of voor een Asus en betaalt 100,- meer voor in feite dezelfde kaart :z

Overigens staat hier bij SharkyExtreme hetzelfde probleem: http://www.sharkyextreme.com/hardware/reviews/video/powercolor_powergene_gts2/ . Deze liep na "overklokken" ook prima op de normale GF2 snelheid.

f.k.a D³

Verwijderd

Topicstarter
Die review heb ik inmiddels ook gevonden. En ik ben eventjes aan het overclocken gegaan. De core opschroeven naar 200 MHz gaat idd probleemloos.

Jammer is dat ik er in 2DMark2000 net 100 3D Marks op vooruitga. Niet echt veel helaas.

En wanneer ik het gehuegen opschroef krijg ik vreemde zaken tijdens het testen in Q3.

Tijdens de demo001 wordt mijn aantal FPS ruim gehalveerd! Dit gebeurt wanneer ik eht geheugen te veel opschroef (315 MHz) of wanneer ik het een beetje opschroef en ook de coresnelheid verhoog.

Heel vreemd! Hoe kan het nou langzamer gaan :? :? :?

Zal mijn P3-550 (katm) 255 MB overigens de oorzaak zijn van mijn minieme snelheidswinst in Q3 en 3DMarks 2000?

Overigens iedereen harstikke bedankt voor alle tips etc. toe nu toe.

• Dyxtra
  • Niet online

Dyxtra

curb surfer

Even herstarten als je core/geheugen waardes hebt veranderd wil wel eens helpen, dat al geprobeerd?

f.k.a D³

Verwijderd

dit is een bekend probleem dus...
het heeft hier al vaker gestaan, maar hij is ook zo op 200/333 te clocken

Verwijderd

Topicstarter
Idd vreemd dat hij de ene keer slecht draait en als je hem, hoger klokt hij bv wel goed werkt! :?

Hoe dan ook hij draait prima op 200 MHz en 333 MHz nu.

200 3D Marks winst en 2 FPS in Q3. (schiet niet echt op he?)

Nogbedankt voor alle tips enzo.

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:57
Flash hem gewoon met een reference bios... Moet je effe op www.m3dzone.com kijken, daar kun je ze wel downloaden. Dan loopt ie altijd standaard op die snelheid, dan kun je vanuit die stand gaan opklokken...:9

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

In welke reso heb je Q3 gebenched, als dat in een lagere res is geweest kan het zijn dat je CPU de zaak ophoud ondanks dat hij redelijk snel is omdat Q3 dan CPU beperkt wordt ipv fillrate beperkt.

Als je bv in 1024x768x32 alles max test moet je veel meer dan 2 fps winst halen als je van 120 naar 200 mhz core gaat!

Niet op voorraad.

Verwijderd

Topicstarter
Flash hem gewoon met een reference bios... Moet je effe op www.m3dzone.com kijken, daar kun je ze wel downloaden. Dan loopt ie altijd standaard op die snelheid, dan kun je vanuit die stand gaan opklokken...
Ik kan hem evengoed nog hoger klokken, gaat prima via dat menuutje.
In welke reso heb je Q3 gebenched, als dat in een lagere res is geweest kan het zijn dat je CPU de zaak ophoud ondanks dat hij redelijk snel is omdat Q3 dan CPU beperkt wordt ipv fillrate beperkt.
Als je bv in 1024x768x32 alles max test moet je veel meer dan 2 fps winst halen als je van 120 naar 200 mhz core gaat!
Eeehh, ik heb hem toevallig gebenchmarkt in 104x768x32 en alles op Max. Daarmee haal ik nu 69,8 FPS. Toen mijn core nopg op 122 MHZ liep en op het geheugen op 305 MHz, haalde ik zo'n 3 FPS lager!

Nogmaals, mijn CPU is een slot 1 P3-550 (Katmai) en 256 MB SDRAM. Zou het niet zo zijn dat mijn CPU een beetje begrenzend is? (Ik geef toe dat hij dan wel heel erg begrenzend is)

BTW: Voor een P3-550 is mijn Q3 score toch helemaal niet verkeerd?

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Nee die zijn niet slecht, dus misschien worden de waardes verkeerd gelezen, of is er een conflict met de overkokproggies?

Hier staan een paar benches met een 550E:

http://www.anandtech.com/reviews/video/elsa/Gladiac/q3_1024.gif

Niet op voorraad.

Verwijderd

Topicstarter
Opvallend aan die Benchmarks is het grote verschil tussen bv 16 en 32 BIT.

Wanneer ik van 1024x768x32 naar 1024x768x16 schakel dan win ik daar slechts 1 FPS mee. Is dit niet een teken dat mijn CPU de begrenzende factor is?
Pagina: 1