Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135610

Topicstarter
Ik tracht een zo goedkoop en praktisch mogelijke oplossing te vinden voor het afspelen van audio & video in de woonkamer. Mijn macbook gebruik ik als mediabron, een gratis gekregen Home Cinema systeem (Philips MX 3800D) als versterker, tuner en voor het afspelen van dvd's (voor het 5.1 effect) en mijn computerscherm voor de weergave van videomateriaal.

Nu duiken er twee "probleempjes" op:
  • Het computerscherm is afgezonderd van de 2 bronnen
  • Het Home Cinema ondersteunt geen HDMI en heeft ook geen optische ingang voor audio, wel een optische uitgang
Dus ik dacht het zo op te lossen: ik sluit mijn macbook aan op het home cinema systeem met 3.5mm stereo naar RCA (audio in), een VGA naar RCA (video in) en dan van het home cinema systeem naar het computerscherm met een RCA naar VGA kabel (video out). Maar ik vraag mij af of deze opstelling niet zorgt voor een groot kwaliteitsverlies van het uiteindelijk video-signaal, waarvan de resolutie waarschijnlijk ook sterk gelimiteerd is?

Het Home Cinema systeem dwingt mij om een analoge halte tussen 2 digitale knooppunten te gebruiken en daarbij heb ik al die kabeltjes nog niet. De digitale kabels heb ik wel liggen: een optische kabel (macbook compatibel), een mini-displayport-DVI kabel en DVI/HDMI stekkertje. Dus denk ik er over om mij bijvoorbeeld een goedkope Onkyo versterker met tuner aan te schaffen (ik heb gehoord dat deze goed en redelijk goedkoop zijn). Het afspelen van DVDtjes met 5.1 audio lukt dan namelijk wel via mijn macbook door de optische kabel. Het is ook een beetje ironisch dat ik graag de 5.1 audio ervaring wil hebben terwijl ik dan sowieso naar analoog beeldmateriaal zou moeten kijken :) Indien de kwaliteit van het verkregen beeld op deze manier inderdaad sterk gereduceerd zou zijn op een 24 inch scherm met 1920 x 1200 resolutie, lijkt het mij dus best om een andere, digitale oplossing te zoeken waarbij ik de huidige luidsprekertjes kan blijven gebruiken (het geluid is namelijk zeer goed, voor mijn oren dan, en het budget is beperkt). Heeft er iemand een indicatie waar ik best naar kan kijken: een onkyo versterker, een compleet nieuw home cinema systeem of misschien iets helemaal anders?

Aan de mods, aangezien het zowel audio als video betrof wist ik niet goed waar ik het bericht moest plaatsen... :+