Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard_AFC
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 13:12
Hoi,

Allereerst, ik weet niet precies of ik het in de goede sectie post, zoniet, sorry daarvoor.

Ik heb sinds een week of 2 het probleem dat de pc af en toe freezed.
Soms een hele dag niet, soms paar keer in een paar uur.

Eerst stopt het beeld, en daarna kan ik ook de muis niet meer bewegen.
Als er muziek aanstaat stopt die of in een ander geval gaat ze muziek heel langzaam.
Wat me opviel,het gebeurde in de meeste gevallen in firefox, met een website waar hij veel plaatjes tegelijk moet laden. Ook had ik het één keer in Counter strike wanneer er naar servers werd gezocht en deze geladen werden.

Ik heb een overclock via het Asus moederbord, maar wanneer ik deze uitzet is het er nog steeds.
Ook heb ik een stability test gedaan, Prime gedaan, memtest gedaan en bij allemaal was er niks aan de hand. Gister las ik ergens op een forum dat het kon liggen aan de energie verbruik, dat je deze op high performance moest zetten, maar daar stond hij al op dus dat is niet van toepassing. Ook kon het liggen aan de Windows Updates maar ook die zijn allemaal netjes bijgewerkt.

Mijn PC is als volgt:
ASUS Crosshair Formula IV
AMD x6 1090T
4GB Kingston ValueRam
ASUS HD5870
Cooler Master Real Power M520

De temps zijn verder ook gewoon normaal;

Afbeeldingslocatie: http://i33.tinypic.com/6sex5g.jpg

Iemand ervaring hiermee en een oplossing? Ik hoor het graag! :)

Mvg,
Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cayenne
  • Laatst online: 04-11-2024
Klinkt als een driverprobleem. Heb je de 10.7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard_AFC
Cayenne schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 11:42:
Klinkt als een driverprobleem. Heb je de 10.7?
Ja, mijn catalyst versie is 10.7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Richard_AFC schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 10:37:

Iemand ervaring hiermee en een oplossing? Ik hoor het graag! :)
Ervaring waarmee? Dat een computer blijft hangen? Daar hebben ongetwijfeld veel mensen ervaring mee (ik ook, trouwens, bij een vroeger systeem). Voor de rest is het allemaal wel erg vaag.

Ik gok op LAN driver probleem. Gezien de activiteit (veel plaatjes ophalen, connecten naar server) denk ik dat dit een typisch probleem is waar ASUS borden vroeger wel meer last van hadden: crappy gigabyte LAN drivers, die zorgen dat je hele systeem hangt.

Ik zou zeggen, surf dus eens naar de ASUS site toe, en update de LAN drivers (en mogelijk ook je chipset drivers, als je toch bezig bent).

EDIT: Vertel ook eens hoe oud die computer is. Zou namelijk ook kunnen dat een condensator stuk gegaan is (staat er eentje bol op je mobo?) als ie al wat jaartjes oud is.

[ Voor 10% gewijzigd door albatross op 10-08-2010 13:14 ]

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

valueram laat memtest keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En nu in het Nederlands? :z

Richard_AFC,

Vastlopers kunnen door allerlei zaken veroorzaakt worden. Belangrijkste is wel om te achterhalen of het door hardware of software komt. Dat kan makkelijk door vanaf aan LiveCD te booten, waarmee je dus alle geinstalleerde software uitsluit. Het maakt verder niet zo uit welke LiveCD je pakt, zolang je kunt herhalen wat je deed toen het vastliep. Gelukkig heeft vrijwel iedere LiveCD Firefox aan boord en mp3 support.

Blijkt het probleem niet te spelen met de LiveCD, dan ligt het aan je software: dan kun je idd aan de slag gaan met drivers e.d. en uiteindelijk als niets anders helpt een OS herinstall.

Blijkt het probleem ook met LiveCD te spelen, dan is je software OK en heb je een hardwareprobleem. Zie daarvoor: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard_AFC
albatross schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 13:11:
[...]

Ervaring waarmee? Dat een computer blijft hangen? Daar hebben ongetwijfeld veel mensen ervaring mee (ik ook, trouwens, bij een vroeger systeem). Voor de rest is het allemaal wel erg vaag.

Ik gok op LAN driver probleem. Gezien de activiteit (veel plaatjes ophalen, connecten naar server) denk ik dat dit een typisch probleem is waar ASUS borden vroeger wel meer last van hadden: crappy gigabyte LAN drivers, die zorgen dat je hele systeem hangt.

Ik zou zeggen, surf dus eens naar de ASUS site toe, en update de LAN drivers (en mogelijk ook je chipset drivers, als je toch bezig bent).

EDIT: Vertel ook eens hoe oud die computer is. Zou namelijk ook kunnen dat een condensator stuk gegaan is (staat er eentje bol op je mobo?) als ie al wat jaartjes oud is.
De computer is zo'n 2 maand oud. En ik maak gebruik van een internet kaart die al vrij oud is. (nog van de oude PC zelfs) dit vanwege draadloos internet.

@dion_b

Is er ergens een manier om dit simpel te doen? Ik heb namelijk nog nooit van LiveCD gehoord.

Mvg,
Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
als het kaartje zo oud is zal het vast wel daarmee te maken hebben, kun je het testen zonder kaartje en je pc bedraad aan het moederbord aansluiten?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard_AFC
nedernakker schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 21:59:
als het kaartje zo oud is zal het vast wel daarmee te maken hebben, kun je het testen zonder kaartje en je pc bedraad aan het moederbord aansluiten?
Dit ben ik momenteel aan het doen.

Bedankt voor de hulp, ik hou je op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Richard_AFC schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 21:53:
[...]

De computer is zo'n 2 maand oud. En ik maak gebruik van een internet kaart die al vrij oud is. (nog van de oude PC zelfs) dit vanwege draadloos internet.
"Internet kaart [...] vanwege draadloos internet"...?

Gaat het hier om een Wireless NIC (Network Interface Controller aka netwerkkaart)? Zo ja, geef eens even merk en type, en kijk wat er gebeurt als je om te testen een tijdje dat ding eruit haalt en evt bedraad aansluit (gewoon tijdelijk lange kabel gebruiken). Het zou een stervende NIC kunnen zijn...
@dion_b

Is er ergens een manier om dit simpel te doen? Ik heb namelijk nog nooit van LiveCD gehoord.
Als je zelf weinig van een materie af weet gebeurt het vaak dat mensen suggesties doen om je te helpen die dingen noemen die je nog niet kent. Het zou je sieren als je even minimale eigen inspanning zou tonen en in Google en/of Wikipedia zou zoeken naar die onbekende term.

Hier tweede hit in google, niet geheel toevallig een Wikipedia artikel erover:
A live CD, live DVD, or live disc is a CD or DVD containing a bootable computer operating system
Als je dan naar beneden scrollt vind je:
List of live CDs

Leesvoer zat lijkt me. Voortaan graag zelf de moeite doen om dit soort zeer basale zoekwerk te doen, het is een stuk prettiger voor mensen die je willen helpen als ze het idee hebben dat jij jezelf ook inspant, en het is voor jou veel sneller dan een vraag terug stellen en hopen op antwoord :o

Oslik blyat! Oslik!

• Geert de Graaf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:51
Kijk eens onder de Beoordelingen op deze pagina:
http://www.alternate.nl/h...rden&l2=AMD&l3=Socket+AM3

Geert

Pagina: 1