Memtest fout --> nieuw geheugen nodig?

Pagina: 1
Acties:

• gabn88
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-02 13:08
Hallo tweakers,

Nadat windows niet meer goed wilde starten (steeds foutmeldingen) en het opnieuw installeren van mijn oude pc ook niet lukte ben ik verder gaan kijken. Na een search op GoT leek het mij duidelijk dat er een probleem kon zijn met het intern geheugen. Memtest86 gedraaid en ja hoor: er was iets mis met het geheugen.

Huidige configuratie (het betreft een oude pc, augustus 2004):

Dell dimension 4700 met 2 x 512MB geheugen op 400 Mhz DDR2 SDram volgens de x8 architectuur (volgens de BIOS).

Op het geheugenkaartje zelf (van merk samsung) staat: 512MB 1Rx8 PC2 - 3200U - 333 - 10 - A1.

Ik ben er al achter welke van de beide kaarten kapot is (nadat ik er namelijk 1 uithaalde gaf memtest geen fout meer).

Welk geheugen raden jullie mij aan om te kopen zodat het totaal geheugen weer op 1 Gb (of 1.5) uitkomt, zodat mijn ouders nog jaren plezier van deze pc kunnen hebben? (ze hebben nu nog 1 met windows 3.11, dus het is een hele verbetering en ze zijn niet van plan om er veel geld aan uit te geven en gebruiken hem alleen voor internet/email en soms gebruik ik hem voor een potje warcraft III via LAN).

Update: Ik weet niet precies welk moederbord erin zit, maar dit stond erop:
FW82801FB
F424NB31
SL7AG
Intel 03

[ Voor 4% gewijzigd door gabn88 op 10-08-2010 10:24 ]

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:17
op de Dell site naar replacement parts zoeken voor dit systeem? Kan op basis van serienummer volgens mij.
Eventueel kan je dan zelf ergens anders een goedkopere module(wel zelfde model) krijgen...

Computer says no

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-02 23:40
Heb je ook alleen het defecte geheugen getest? Het kan ook zijn dat de geheugen slot niet meer lekker is.

Welk geheugen? Je kan geheugen gebruiken die "officeel" als upgrade beschikbaar is(http://www.ec.kingston.co...tributor=0&submit1=Zoeken)

Andere optie is gewoon de gok nemen en de standaard 1GB DDR2 geheugen te halen wat op PC5300 loopt. pricewatch: Kingston ValueRAM KVR667D2N5/1G

• gabn88
Ok, bedankt voor de snelle reacties!

Als ik alleen de kapotte kaart erin doe, dan start de pc niet op en krijg ik zo'n beep te horen.
Als ik de goede kaart in de eerste slot doet(waar eerste de kapotte kaart in zat) dan doet de pc het wel.

Het ligt dus echt aan de geheugenkaart.

Ik zag hier ook een goedkopen geheugenkaart(ook DDR2):

http://www.interngeheugen...MB-DIMM-PC2-4200-C17.html

Zou die eventueel ook passen? Dan ben ik voor 20 euro klaar. (6 euro verzendkosten).

Bedankt!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:35

RvL

Waarschijnlijk zal deze wel werken, maar het is wel een (kleine) gok, omdat deze module voor een hogere kloksnelheid bedoeld is (533MHz tegen 333MHz). In 99 van de 100 gevallen levert dit echter geen problemen op omdat de module zichzelf automatisch terug zal klokken.

Waar je echter wel rekening mee moet houden is dat het oude geheugen waarschijnlijk in Dual Channel configuratie werkt(e). Dit kan alleen als er twee identieke modules gebruikt worden. Het bijplaatsen van een andere module zal dan wel werken, maar in Single Channel modus waardoor de prestaties iets minder zullen worden.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• gabn88
THE_FIREFOX schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 10:35:
Heb je ook alleen het defecte geheugen getest? Het kan ook zijn dat de geheugen slot niet meer lekker is.

Welk geheugen? Je kan geheugen gebruiken die "officeel" als upgrade beschikbaar is(http://www.ec.kingston.co...tributor=0&submit1=Zoeken)

Andere optie is gewoon de gok nemen en de standaard 1GB DDR2 geheugen te halen wat op PC5300 loopt. pricewatch: Kingston ValueRAM KVR667D2N5/1G
Ik heb de "gok" genomen, en het werkt niet... Helaas.

Zal nu de andere proberen.

• gabn88
Ok, er was een kapot geheugen geleverd.

Vandaag een nieuwe Kingston ValueRAM KVR667D2N5/1G binnen gekregen en die werkt dus wel gewoon!

Moest wel de 1 GB kaart in DIMM 1 stoppen en de oude in DIMM 2, dan ziet die de "dual asymetric" mode (andersom werkte niet).

De nieuwe 1GB kaart wordt dan automatisch teruggeklokt van 533Mhz naar 400Mhz, maar ik neem aan dat het beter is om 1.5GB op 400Mhz te hebben dan 1GB op 533Mhz?

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-02 23:40
gabn88 schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 15:27:
Ok, er was een kapot geheugen geleverd.

Vandaag een nieuwe Kingston ValueRAM KVR667D2N5/1G binnen gekregen en die werkt dus wel gewoon!

Moest wel de 1 GB kaart in DIMM 1 stoppen en de oude in DIMM 2, dan ziet die de "dual asymetric" mode (andersom werkte niet).

De nieuwe 1GB kaart wordt dan automatisch teruggeklokt van 533Mhz naar 400Mhz, maar ik neem aan dat het beter is om 1.5GB op 400Mhz te hebben dan 1GB op 533Mhz?
Sorry dat ik niet eerder gereageerd heb op je vorige post. Je kan beter meer geheugen hebben, dan iets sneller geheugen.
Pagina: 1