[VDSL2+] Afstand vergroten met wijkkasten?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hell4you
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:28
Ik heb vandaag wat mensen geholpen die zó ver weg van een centrale wonen dat er eigenlijk geen internet mogelijk is. Een geluk, de buren kunnen wel nét internet aan, (line attenuation: 63,5dB :F), maar ook nog via draadloos is dat natuurlijk huilen met de pet op. Nu hebben deze beste mensen al een aantal keer met KPN gebeld om te kijken wat er mogelijk was. Helaas heeft dit tot niets geleid. Mijn advies daarop was: "Bel XS4ALL, die mensen hebben altijd kennis van zaken, en vraag of VDSL2+ verandering in het verhaal brengt". Dit advies was min of meer gebaseerd op het feit dat ik ergens gehoord/gelezen heb dat VDSL middels wijkkasten de afstand kon vergroten, met de hoop natuurlijk dat er daar ergens in de buurt een wijkkast is geplaatst.

Mijn vraag hier is, in hoeverre kunnen deze wijkkasten de afstand vergroten, en zijn deze vroeger al geplaatst of is hier pas sinds de introductie van VDSL2+ mee begonnen?

Als laatste optie is een data abonnement via GPRS/UMTS/HSDPA natuurlijk mogelijk, maar daar wil ik voorlopig nog even vanaf blijven. Ik geloof ook niet dat er daar ergens een paal in de buurt staat, want het signaal op mijn mobiel was daar ook niet al te best. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 10:51
Kabelinternet is geen optie? Dan zijn ze zoiezo onder de pannen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hell4you
Nee, ver buiten bewoond gebied ... Ik geloof dat de dichtsbijzijnde ADSL centrale 5,5km weg ligt, maar daar zit nog een kanaal tussen. Aan het netnummer kan ik zien dat ze daar in ieder geval niet op aangesloten zijn.

Het probleem is dus, de maximaal haalbare snelheid is ongeveer 2x modemsnelheid (ja je leest het goed).. 128kbit/s volgens het modem. Dit blijkt ook wel als je winrar gaat downloaden, 16kB/s ongeveer maximaal. Daar zijn nu dus ook 2 huishoudens op aangesloten, waarvan 1 met kinderen rond de leeftijd van veel internetten. Dit gaat dus niet lang meer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Die wijkkasten zitten op veel plekken al tussen de telefooncentrale en eindgebruiker in. Echter kan niet zomaar in alle wijkkasten DSL apparatuur gezet worden (ruimte/stroom/koeling).

Afstand wordt daardoor juist *verkleind* en de snelheid verhoogd, echter het "bereik" van VDSL is juist minder.

Voor je idee:
Afbeeldingslocatie: http://www.eftelcorporate.com.au/cache/images/196/549x402/VDSL2%20Graph.JPG

Hopen dat er:
1) een wijkkast in de buurt is
2) voorbereid is voor DSL apparatuur
3) de apparatuur er daadwerkelijk is
4) een ISP daarop kan leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:43
en ze hebben daar wel tv/radio via de kabel dan?

anders zou je natuurlijk kunnen kijken naar tv+radio+internet via de schotel, wel wat duurder, maar is iig sneller dan 128kbit volgensmij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Kabel was er al niet, via sat kan waarschijnlijk wel, maar dan heb je 200ms latency *minimaal*, kan weer hele andere problemen opleveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hell4you
Kompaan schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 01:29:
Afstand wordt daardoor juist *verkleind* en de snelheid verhoogd, echter het "bereik" van VDSL is juist minder.
Hmm, dat wordt lastig denk ik. Ik hoop dat XS4ALL/KPN bereid is daar wat aan te doen indien de mogelijkheden er zijn, maar de apparatuur nog niet aanwezig is. :9
marti-n schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 01:29:
en ze hebben daar wel tv/radio via de kabel dan?
TV via satelliet en radio gewoon door de ether of natuurlijk ook via satelliet. Internet via de satelliet is gewoon véél te duur en je ping buitengewoon triest.
Dan is de optie via mobiel internet nog beter. Ik zag dat vodafone een abbo voor 50,- in de maand had zonder datalimiet. Als ze die al eens met 2 man delen, met een antenne op t dak... denk dat je dan al een heel eind bent. Volgens de coverage checker was er in die regio HSDPA 3,6Mb/s beschikbaar. :)
Kompaan schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 01:38:
Kabel was er al niet, via sat kan waarschijnlijk wel, maar dan heb je 200ms latency *minimaal*, kan weer hele andere problemen opleveren...
precies.

[ Voor 11% gewijzigd door hell4you op 10-08-2010 01:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Ik vrees dat VDSL ook niet echt gaat helpen.
KPN is namelijk zover ik weet gestopt met het verder verbeteren van straat kasten.

Zeker als er maar een paar woningen in het buitengebied zijn is het veel te duur.
Misschien is het zelfs nog goedkoper om iemand (KPN, Kabelboer, een heel ander) een glasvezel kabel te laten leggen.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:08

BCC

Ik zou iig even HSDA proberen. Je kan bij de mediamarkt voor vrij weinig een maand een proef abbo van de KPN krijgen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:28
Ik zit zelf ook een kilometer of 4,2 van de centrale af... Het gaat, maar 300KB/s down en 35KB/s up is niet echt snel.. Overigens, wat wel weer typisch is dat ik een vrij lage ping haal (van 13-14ms naar xs4all zelf en 14-15ms naar tweakers.net). En zie dat ik nu ook een Line Attenuation van 58... Dat was vroeger nog maar 50, maar goed misschien dat dat komt doordat er meer mensen ADSL hebben genomen.. ;(

Ik ben ook al tijden bezig met het zoeken naar alternatieven.. Lastig, een paar kilometer uit het dorp, daar vind je niet zoveel. :P

- ADSL op het 2e aderpaar aanvragen is niet mogelijk vanwege de huidige ISDN verbinding (die we graag nog even zo laten). En zit je met het probleem van bundelen en meerdere ip adressen.. Niet echt handig.
- VDSL hangt af van hoe lief KPN/XS4ALL is... Denk niet dat ze hier voor 50 huishoudens/bedrijven een kastje neer willen zetten als ze in een normale woonwijk in een dorp of stad daarmee 1000 huishoudens kunnen bedienen. En dan zijn we nog steeds afhankelijk van de plaats waar ze de VDSL wijkkast neer zouden zetten. Op 300 meter van ons huis of 2km. Bij dat laatste gaan we er nog steeds niet op vooruit.

- Een tijd terug was er een bedrijf van een dorp verderop die bezig was met een soort Wifi straalverbindingen 8Mbit internet te leveren aan huishoudens in het buitengebied. Helaas zijn ze volgens mij mee gestopt en was dat bij ons ook niet verkrijgbaar.
- Glasvezel.. Hier in het dorp waren er te weinig aanmeldingen, er was wel een aanbieder maar dat is dus niet doorgegaan. Sowieso houden ze op bij de te dun bevolkte gebieden en dat wil zeggen: waar de rijtjeshuizen ophouden. Daar wonen wij dus ver buiten.. :P En op een van de sites staat: Voor de kleinere kerkdorpen zoals ****, ****, **** etc. zal het nog heel lang duren voor zij kunnen profiteren van de voordelen van glasfiber. Voor de duidelijkheid, wij zitten dus daar nog eens 2km vanaf. Zakelijk aanleggen van Glasvezel (particulier zal wel niet mogelijk zijn) kost waarschijnlijk vele 1000'en euro's dus is ook niet echt een optie.

- Schotel: dure abonnementen en het scheelt niet zoveel met onze verbinding.. Up&Down is helemaal duur en die latency is nou niet bepaald een voordeel..
- Kabel: absoluut géén optie omdat UPC waarschijnlijk geen kilometers lange kabel wil gaan leggen puur en alleen voor ons.. :P Zelfs binnen de bebouwde kom zijn er complete gebieden die nog geen Kabel hebben.
- 3G/UMTS/HSPDA: 3G, maar geen geweldig ontvangst. Niet echt geweldig snel en het is een duur grapje voor 3,6Mbps. Daarbij is de latency alweer om te huilen. En als er hier weer eens een festival in de buurt is dan wordt die snelheid heel hard onderuit gehaald door dat iedereen daar in een keer met 3G zit.

Dan heb ik nog een paar wilde ideeën, gebaseerd op een Wifi straalverbinding van 3 km op antennes van 20 meter hoog (om over alle bomen / bossen heen te kunnen stralen) met iemand die een fatsoenlijke verbinding heeft of rechtstreeks met de ADSL centrale, maar ik denk niet dat KPN aan dat laatste wil mee werken. :+

Ik ben dus ook een beetje out-of-idea's en denk dat (los van de afstand) ik ook wel benieuwd ben of er nog meer ideeën zijn als VDSL2 geen optie is..

[ Voor 6% gewijzigd door Steephh op 11-08-2010 00:02 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Hier in de Kempen (Wechelderzande, deel van Lille, Belgie) heb ik redelijk goede ervaringen met WiFi straalverbindingen. Ik ben daar een tijdje terug met een richtantenne in een (hoge) boom geklommen en met LoS gericht op de dichtstbijzijnde hotspot, zo'n kilometer verderop. De snelheid is gelimiteerd op 100KB/s, maar de latency is eigenlijk heel goed en ik had ook prima signaal van de Belgacom modem/router van iemand verderop met VDSL2+. Overigens is ADSL in die regio beperkt tot een 500Kbit/s en 3G-ontvangst is er helemaal niet.

Ik zou WiFi-verbindingen dus zeker openhouden als optie. Zolang je een Line of Sight hebt met een andere antenne in je buurt heb je vrijwel altijd goede latencies en snelheden ondanks de afstand (40km is geen probleem).

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-09 19:59

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Ik kom dagelijks wel aansluitingen tegen die ik meet op 3+ KM, en daar zijn vaak de snelheden behoorlijk laag.
Wat mogelijk helpt, is bij een DSL signaal (om de noise lager te maken) een UPBO op de crosstalk van andere aansluitingen te verlagen.

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Over de straalverbinding: probleem blijft natuurlijk dat je wel iemand aan de andere kant moet hebben zitten van zo'n straalverbinding die dat wil en die het geen probleem vind een 20 meter lange antenne in zijn achtertuin heeft staan (om over alle obstakels heen te komen). Dat is eigenlijk het enige probleem... Anders had ik vandaag nog een setje besteld.. :P

Ik heb natuurlijk nog wel enigszins geluk dat ik een relatief snelle (gekeken naar de gemiddelde >3km verbinding) en vooral stabiele verbinding heb. Komt misschien ook wel omdat de centrale waar ik op zit een buitengebied centrale is en dat er daardoor veel minder mensen op zitten.

Over dat Upstream Power Back Off, ik neem aan dat dat geen feature is wat je in je modem aan of uit zet?

[ Voor 46% gewijzigd door Steephh op 11-08-2010 00:26 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Wat betreft (zakelijk) glas laten aanleggen. Als je met +/- 50 woningen allemaal sneller internet zou willen kun je het vast bundelen (moet wel iedereen willen).

Je kunt op die manier vast de graaf kosten delen, zodat het een stuk goedkoper wordt om het aan te laten leggen. Eventueel kun je proberen een deal met Glashart/Reggefiber te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Probleem is dat het gebied hier en dat van de TS waarschijnlijk zo dunbevolkt is dat zoiets nooit gaat lukken, tenzij iedereen 2000-5000 euro wil investeren. Als ik zo de voorwaarden op Glashart/Reggefiber lees, willen ze minimaal 2500 potentiële huishoudens.

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Steephh schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 12:16:
Probleem is dat het gebied hier en dat van de TS waarschijnlijk zo dunbevolkt is dat zoiets nooit gaat lukken, tenzij iedereen 2000-5000 euro wil investeren. Als ik zo de voorwaarden op Glashart/Reggefiber lees, willen ze minimaal 2500 potentiële huishoudens.
Ze hebben 2500 huishoudens nodig voor een POP.
Echter als je met 50 man bent en een drop redelijk in de buurt heeft een POP met genoeg ruimte zou je eventueel een deal kunnen proberen te maken.
Het aanleggen van een bundel fibers kost toch geen 50 x 2000 euro?

Echter zou je wellicht via een zakelijke aanbieder wellicht voordeliger uit zijn.
Dan neem je met die 50 man één fiber af, deel je de aanleg kosten (geen idee wat die zijn hoor).
En deel je de maandelijkse kosten ook met 50.

Moet je wel nog zien te verdelen onder die 50, door middel van kabels en/of draadloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Steephh schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 00:15:
Over de straalverbinding: probleem blijft natuurlijk dat je wel iemand aan de andere kant moet hebben zitten van zo'n straalverbinding die dat wil en die het geen probleem vind een 20 meter lange antenne in zijn achtertuin heeft staan (om over alle obstakels heen te komen). Dat is eigenlijk het enige probleem... Anders had ik vandaag nog een setje besteld.. :P

Ik heb natuurlijk nog wel enigszins geluk dat ik een relatief snelle (gekeken naar de gemiddelde >3km verbinding) en vooral stabiele verbinding heb. Komt misschien ook wel omdat de centrale waar ik op zit een buitengebied centrale is en dat er daardoor veel minder mensen op zitten.

Over dat Upstream Power Back Off, ik neem aan dat dat geen feature is wat je in je modem aan of uit zet?
Is er niets in de buurt van hotspots zoals WirelessAntwerpen? Daar zit ik in de Kempen met de boom-antenne vaak op :) Al moet ik zeggen dat ik er van verschiet hoe ver veel huis-tuin-en-keuken routers van sommige mensen gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Petervanakelyen op 11-08-2010 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Robinski schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 11:06:
Ik vrees dat VDSL ook niet echt gaat helpen.
KPN is namelijk zover ik weet gestopt met het verder verbeteren van straat kasten.

Zeker als er maar een paar woningen in het buitengebied zijn is het veel te duur.
Misschien is het zelfs nog goedkoper om iemand (KPN, Kabelboer, een heel ander) een glasvezel kabel te laten leggen.
En gelukkig maar eigenlijk. DSL is natuurlijk zo dood als een pier en elke cent steken in welke vorm van die technologie dan ook is een cent teveel. Hopen maar op uitrol van glas of kabel in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:45
Aaah, herkenbaar probleem. Mijn ouders hangen ergens in de polder en 2Mbit is daar de max (gelukkig wel stabiel). 4 jaar geleden was dat nauwelijks 128kbps en wegvallen als er een vrachtwagen oid langs kwam.
Ik zelf woon in een dorp met een zwaar instabiele DSL verbinding van 6mbit max (dat dan weer wel) die een keer of 5 per dag wegvalt, en alleen analoge kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Verwijderd schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 14:42:
[...]

En gelukkig maar eigenlijk. DSL is natuurlijk zo dood als een pier en elke cent steken in welke vorm van die technologie dan ook is een cent teveel. Hopen maar op uitrol van glas of kabel in dit geval.
Er stond van de week een artikel op internet (weet even niet maar waar) dat er door tekort aan aannemers nu een lineaire groei is/zal komen van glasvezel. Ook wel er is genoeg potentie maar het kan niet sneller worden neergelegd.

Althans zo heb ik het begrepen. Overigens is het zo (volgens dat zelfde artikel) dat +/- 15% van alle huishoudens in Nederland al de mogelijkheid tot glasvezel heeft. Alleen wordt het wel slecht afgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Nu wachten tot ze in Belgie met de uitrol van glasvezel beginnen. Je kan hier wel Fibernet van Telenet nemen (100Mbit, kabel) maar dat kost maniakaal veel en de enige "concurrent" is bezig met de uitrol van VDSL2 (30Mbit).

Pagina: 1