[ubuntu 10.04] resume na hybernate duur lang

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Mijn laptop (HP Pavillion, 4Gb Ram, ATI chipset, 6Gb swap) doet er erg lang (~2 minuten) over om wakker te worden na hibernaten. Al die tijd is hij erg hard bezig met de HD, wat niet gek is als hij de inhoud van het RAM van de schijf moet lezen. Maar ik vind dit wel erg lang duren.
Volgens mij is de swap partitie groot genoeg: op internet wordt voor hibernate 1x RAM geadviseerd, en daar zit ik ruim boven. Ik gebruik typisch ik 1 - 1.5Gb RAM, maar ik neem aan de kernel het hele RAM opslaat.
Waar zou dit aan kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
( 4GB*1024 ) / 50MBps voor je HD = 81,92 seconden. Komt aardig in de buurt van je 2 minuten... Misschien is je HD langzamer dan dat, of heel erg vol misschien en daardoor langzaam?

Kijk anders eerst wat de snelheid van je HD is, benchmarkje draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Mijn HD doet 72Mb/s (volgens hdparm). Dan wordt het 57s. Ik zal eens kijken of het sneller gaat als ik opstart met mem=1G als kernel optie.
Kan de kernel niet alleen het gebruikte geheugen naar de swap partitie schrijven? 4Gb is leuk om te hebben, maar alleen bij stevige rekenpartijen gebruik ik meer dan 1.5Gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacGrumpy
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Als het goed is zal hij alleen gebruikt ram moeten opslaan en weer restoren.
voordat hij dit doet ruimt hij alle caches op, normaal gesproken is dan het ram gebruik niet de volle 4 gig.

Om te kijken wat het geheugen ongeveer is doe als root:
echo 1 > /proc/sys/vm/drop_caches
om alle caches te ruimen en dan free -m ofzo om gebruik te bekijken.

ik zie op een druk draaiende pc zo 2 gig in gebruik. en deze staat al lang aan en veel applicaties open(als desktop in gebruik).

edit: even op thuis pc gekeken:
voor drop:

total used free shared buffers cached
Mem: 8002 7927 75 0 748 5663

na drop:

total used free shared buffers cached
Mem: 8002 1573 6429 0 0 149

Hier hoeft dus maar 1.5 gig gehibernate te worden.

[ Voor 30% gewijzigd door MacGrumpy op 10-08-2010 13:24 ]