Externe HD wordt niet meer herkent vanuit het niets

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonG
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-05 10:52
Hallo,

Ik moest even wat vanaf mijn eigen pc op iemand anders z'n pc zetten, dus gebruikte ik mijn externe HD. Deze werd niet herkend op de andere pc, en nu opeens ook niet meer bij mijn eigen pc. De externe HD is niet gevallen en ook gaat hij gewoon aan als ik 'm op netstroom aansluit (heeft eigen voeding). Ook hoor ik geen rare tikken of iets anders abnormaals. Het enige wat me opviel was dat op de andere pc er ook al een station J:/ was, hetzelfde station als ik gebruikte op mijn eigen pc voor de hd.

Ik heb al geprobeerd om 'm aan te sluiten op weer een andere pc, maar daar reageerde de hd ook niet. In de standaard zaken zoals apparaat beheer heb ik ook gekeken maar daar kan ik 'm nergens vinden (ook niet met een geel driehoekje).

Er staan op internet 100.000 verhalen over hd's die niet herkend worden, maar dat is nagenoeg altijd een driver probleem. En aangezien ik nooit speciale drivers nodig heb gehad en hij het hiervoor altijd gedaan heeft, kan dat het niet zijn.

Hebben jullie nog ideeën wat het zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Werkt de HDD nog wel als je hem intern aansluit? Het kan zijn dat de controllerprint stuk is, maar de schijf verder nog wel in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonG
Terw_Dan schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 11:17:
Werkt de HDD nog wel als je hem intern aansluit? Het kan zijn dat de controllerprint stuk is, maar de schijf verder nog wel in orde is.
Intern aansluiten? Dat heb ik nog nooit gedaan, maar ik ga er even over zoeken op internet. Hoop dat ik dat kan met mijn 2 linkerhanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

RonG schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 13:05:
[...]

Intern aansluiten? Dat heb ik nog nooit gedaan, maar ik ga er even over zoeken op internet. Hoop dat ik dat kan met mijn 2 linkerhanden.
Zo moeilijk is het niet, gewoon de schijf uit de behuizing schroeven en op een vrije SATA of PATApoort in je systeem aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonG
Ok, heb de hd uit z'n case gehaald en in de computer gezet. Helaas had ik geen losse SATA kabel, dus heb ik die maar uit m'n DVD-Rom station gehaald. Eerst in m'n bios de schijf uitgezet, kabel overzetten, in de bios de schijf weer aangezet, maar nu blijft 'ie hangen in het Dell logo scherm. Dat is nog voordat Windows start. Als ik de kabel dan weer eruit haal en de schijf in de Bios uitzet, kan ik wel gewoon rebooten.

Heb de bios al geupdate met de laatste van de site van Dell, maar dat haalt niets uit. Damnit, waarom gaat dit niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kijk nou eerst in diskmanagement of de schijf gewoon gezien word daar.
waarchijnlijk mist er alleen een schijfletter

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als het systeem hangt met de schijf eraan dan is er meer mis mee.
Grote kans dat je schijf defect is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Terw_Dan schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 19:30:
Als het systeem hangt met de schijf eraan dan is er meer mis mee.
Grote kans dat je schijf defect is
Het is wel een externe hd, zonder os waarchijnlijk. afhankelijk van de configuratie hoeft hij helemaal niet van een ander medium proberen te booten

hij kan best stuk zijn, maar ik vind dit te weinig om op te gaan.

wat als je het dell scherm disabled oid zie je dan errors?

[ Voor 15% gewijzigd door Fish op 10-08-2010 20:11 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizkid_niels
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-09 23:30
Doe eens opstarten en daarna pas de SATA kabel aansluiten op je HDD. Dan bij apparaatbeheer zoeken naar nieuwe apparaten en kijken wat ie doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

fish schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 20:09:
[...]

Het is wel een externe hd, zonder os waarchijnlijk. afhankelijk van de configuratie hoeft hij helemaal niet van een ander medium proberen te booten

hij kan best stuk zijn, maar ik vind dit te weinig om op te gaan.

wat als je het dell scherm disabled oid zie je dan errors?
Ehh, dat heeft niets met booten te maken. Op het moment dat een systeem hangt doordat die schijf eraan hangt is hoogstwaarschijnlijk de schijf gewoon defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:52

KrazyJay

Schijf hoeft zeker niet kapot te zijn als hij niet boot wanneer hij aangesloten is.

Kabel kan stuk zijn, het kan zelfs een fout zijn op het mft/mbr-deel (ik haal deze altijd door elkaar dus zet ik ze beide neer) zijn van de schijf.

Advies: zet de schijf in de behuizen van de computer, zonder behuizing van de schijf zelf. laat de SATAkabel van de schijf losgekoppeld maar houd de voeding op de schijf aangesloten en start windows op. Laat je behuizing open en sluit de kabel aan zodra je in windows zit. Open Disk Management en zie of je de schijf daar ziet. Windows laat eventueel eerst een scherm zien waarin de schijf geinstalleerd wordt. Indien mogelijk, backup alle bestanden die je wilt behouden van die schijf. Vervolgens schrijf je even op wat de bestandsstructuur is (NTFS, exFAT, of whatever), verwijder alle partities en creëer vervolgens de partitie(s) opnieuw op die schijf. Gebruik Recuva of iets soortgelijks indien je nog bestanden wilt terughalen. Formatteer de schijf vervolgens volledig, en probeer of je hem opnieuw kunt opstarten. Stel eventueel je bios in dat je pc niet vanaf deze schijf probeert op te starten. Mocht dit niet werken, dan weet je nu vrijwel zeker dat hij defect is.

Indien er nog op- of aanmerkingen zijn, hoor ik het graag van andere Tweakers. Deze manier heeft mij het aanschaffen van een nieuwe schijf bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonG
Technerd schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 20:56:
Schijf hoeft zeker niet kapot te zijn als hij niet boot wanneer hij aangesloten is.

Kabel kan stuk zijn, het kan zelfs een fout zijn op het mft/mbr-deel (ik haal deze altijd door elkaar dus zet ik ze beide neer) zijn van de schijf.

Advies:
Dit is uiteindelijk ook niet gelukt. Heb het gedaan zoals je zei maar de schijf werd maar niet zichtbaar.
kijk nou eerst in diskmanagement of de schijf gewoon gezien word daar.
waarchijnlijk mist er alleen een schijfletter
Ik heb bestaande stationsletters gewijzigd naar J:/ en ook los toegevoegd, maar dit helpt ook niets.

Ik zie op de Dell site een driver update staan voor mijn moederbord, met de beschrijving dat deze update het niet booten van de pc verhelpt! Deze staat er alleen als Vista update en niet als Windows 7 64 bit update. :X Ik vermoed dus dat de schijf niet herkent wordt door mijn moederbord. Vanavond maar los proberen in te bouwen in een andere computer, in de hoop dat dat moederbord geen problemen heeft met deze hd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

RonG schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 09:03:

Ik heb bestaande stationsletters gewijzigd naar J:/ en ook los toegevoegd, maar dit helpt ook niets.
Waarom zou je bestaande driveletters wijzigen?
Het gaat om die nieuwe schijf, zie je die in je diskmanagment staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonG
Terw_Dan schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 10:48:
[...]

Waarom zou je bestaande driveletters wijzigen?
Het gaat om die nieuwe schijf, zie je die in je diskmanagment staan?
Heb het beide geprobeerd, ik heb J:/ eerst nieuw toegevoegd en voor de zekerheid ook geprobeerd als ik een bestaande schijf naar J:/ zet. De nieuwe schijf zie ik niet in diskmanagement staan, niet na 'vernieuwen' en niet na 'zoek opnieuw naar schijven' (of iets in die trant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar als je de schijf niet ziet, wat probeer je dan met die driveletters? Dat is me niet echt duidelijk.
Pagina: 1