Toon posts:

Subwoofer: Pre-out en LFE-out samen op de sub ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat mijn subwoofer “Acousticc Research Sub 30” geen aparte LFE-aansluiting heeft (op een andere sub wel te zien), maar wel een de stereo cinch/tulp aansluitingen Links en Rechts.
Wil ik graag wil de Pre-Out van de Front-speakers en de Pre-Out (LFE) van de subwoofer van de AV-Reciever, gebruiken om rechtstreeks aan te sluiten op de stereo cinch L+R van de subwoofer.

Ik heb deze aansluiting intussen al gemaakt met tulp-splitters en via surround heb ik LFE op de sub en bij Pure-audio krijg ik het laag vanuit de stereo :)

Mijn vraag is of deze aansluiting wel mag en kan ik hier brokken mee maken :?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:51

voodooless

Sound is no voodoo!

Waarom wil je dat :? Sluit gewoon LFE aan op L of R van de sub, en laat je receiver de rest doen (zo zal het vast ook in de handleiding van de subwoofer staan).

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik graag in de modus "Pure Audio" de subwoofer subtiel wil mee laten spelen via de Pre-out v/d Front-speakers.

Kortom, kan de aansluiting die ik gemaakt heb en kan ik hier iets mee stuk doen :?

Verwijderd

Je zou de LFE op de L of R kunnen aansluiten en de speakeraansluitingen van de sub parallel op je frontspeakers kunnen aansluiten.

Zo werkt het voor REL sub systemen, staat daar ook zo in de handleiding. Nu zou ik je niet durven zeggen of dit wel kan op je sub, maar je zult de manual even moeten raadplegen (kon ik zelf online niet zo snel vinden).

Als je andere aansluit mogelijkheden probeert, test dit dan op een zo laag mogelijk volume.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2010 17:33 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 17:31:
Zo werkt het voor REL sub systemen, staat daar ook zo in de handleiding.
Daar staan dat je een van de twee kan aansluiten, niet beiden! Door fase verschillen gaat dat namelijk niet goed werken. Je zult moeten kiezen voor een van de twee, of zelf een soort switchbox moeten maken om te kunnen wisselen.

Verwijderd

voodooless schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 17:34:
[...]

Daar staan dat je een van de twee kan aansluiten, niet beiden! Door fase verschillen gaat dat namelijk niet goed werken. Je zult moeten kiezen voor een van de twee, of zelf een soort switchbox moeten maken om te kunnen wisselen.
Stukje uit de handleiding van REL.

---
HIGH LEVEL and .1/LFE inputs can be used simultaneously. The benefits are
two-fold when used with a home cinema system.
---

Vandaar ook mijn opmerking dat hij dit even moet bekijken in de AR handleiding of je de R en/of L gelijktijdig kan gebruiken met de high level. Anders kan je idd dat fase probleem krijgen.
Ik geef je idd gelijk dat je niet de L/R low level en L/R high level tegelijk kunt gebruiken bij REL (zal ook bij de andere merken zijn). Ik doelde dan ook op een soort gelijke situatie.

Een oplossing kan een schakelkastje zijn voor de high level, de LFE zet je gewoon op de L/R low level. De versterker zal in pure direct de LFE toch uitschakelen. Als je 5.1 gebruikt zal je de high level dan moeten uitschakelen voor het fase probleem.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2010 17:46 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat is dan nieuw (en vast niet op alle modellen zo), en waarschijnlijk kan de amp zelf detecteren welke van de twee hij moet gebruiken.

Is dat er niet, dan zou ik zeer afraden om ze beiden aan te sluiten. Het resultaat zal niet erg goed zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 11-08-2010 17:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oké, bedankt.
Ik zal eens tijd maken om de mogelijke opties te belijken.

Het is wel zo dat de huidige setup wel probleemloos werkt :)
Vanuit de AV-Reciever 2x kabels (1x kabel LFE en 1x stereo-Cinch van de Front Pre-Out) naar de stereo-tulpen gebundeld met behulp van splitters op de subwoofer :?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Staat er niks in de handleiding van de sub hierover? De grootste problemen zou je moeten hebben zonder "pure" of "direct" opties aan.

Verwijderd

Topicstarter
De oplossing is dus 2 subwoofers:

Voor Stereo en Pure Audio met subwoofer "1":
Sluit ik de Front Pre-Out van de AV-Reciever op de tulp-aansluitingen L-R van de subwoofer 1 aan.

Voor Surround met subwoofer "2"
Sluit ik de LFE-Out van de AV-Reciever op de tulp-aansluitingen L-R van de subwoofer 2 aan.

Op deze wijze krijg ik het beste een mooiste geluid en kan ik iedere subwoofer fijn en mooi geregeld worden.
* Bij Stereo/Pure Audio krijgt subwoofer 1 alleen maar het laag door via de Pre-Out van de Front op de AV-Reciever en kan subwoofer 2 niet mee spelen omdat sub. 2 is aangesloten op de LFE-Out v/d AV-Reciever.

* Bij Surround krijgt subwoofer 2 alleen maar het laag door via de LFE-Out van de AV-Reciever en kan subwoofer 1 niet mee spelen omdat sub. 1 is aangesloten op de Front-Out v/d AV-Reciever die door de crossover is afgesteld en begrensd.

Allen hier nog bedankt voor het meedenken :)

Verwijderd

Nee.
De oplossing is accepteren dat je blijkbaar geen "pureaudio" wilt gebruiken. Je wilt namelijk je stereobron niet laten horen over alleen je fronts, maar daar wil je ook je sub mee laten spelen. Je moet dus gewoon je subwoofer op je LFE aansluiten en in de manual van je receiver een modus vinden die je stereosignaal (onaangetast) naar je fronts stuurt en het sublaag naar de LFE uitgang.
Je bent volgens mij een probleem aan het creëren wat niet bestaat.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net je tip eens in de manual gezocht en in de setup van de AV-Reciever gevonden.

Wat ik wil of moet instellen is dubbele bas, zo heb ik de sub eindelijk terug mee in de modus Stereo.
Ook heb ik in de modus Stereo alles op flat/normaal gezet, zodat er geen bewerking gebeurd net als in de modus "Pure Audio" _/-\o_

Verwijderd

Mooi, lijkt me een betere oplossing dan het aanschaffen van een tweede subwoofer :)

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, zo heb ik geen gekke uitgaven gedaan :)

Bedankt voor de tip _/-\o_
Pagina: 1