• Tourniquet123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-06-2021
Hallo ik heb een vraagje,

Ik heb onlangs mijn nieuwe systeem binnen gehad maar kreeg toen geen beeld, uit paniek heb ik toen op een knopje gedrukt achterop de computer die rood was en waarop stond: clr CMOS.

Is dit erg ? Het is een computer die net geassembleerd is geweest door Azerty.

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:50
Je reset hiermee je bios instellingen. Is niet zo erg ;)

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Kijk eens in de handleiding van het moederbord wat dat knopje doet. In het ergste geval moet je de tijd opnieuw instellen.

En druk voortaan niet meer in paniek op knoppen, maar denk even na wat je doet. Of zet jij ook zomaar willekeurige schakelaars om in de auto als het te warm wordt?

[ Voor 33% gewijzigd door CodeCaster op 09-08-2010 19:23 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:50

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Tourniquet123 schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 19:19:
Is dit erg ? Het is een computer die net geassembleerd is geweest door Azerty.
Het is niet erg in de zin van dat je nu iets definitief gesloopt hebt.
Bij een gemiddelde huis-tuin en keuken configuratie zou zoiets zelfs helemaal geen extra problemen op moeten leveren.

Dus gemiddeld genomen is het antwoord op je vraag: nee.
Maarre, Azerty al gebeld?

Alles kan stuk.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Gewoon het BIOS handmatig nalopen met wat je wilt (wil je de paralelle poort nog gebruiken, dat soort dingen :+ ) en als er vragen over de hardware gesteld worden die gewoon 'standaard', 'normaal' of 'auto' antwoorden als je de instellingen niet weet. Of handmatig op de goede waardes zetten als je die wel weet, zoals geheugentimings (maar ik vermoed dat ik nu hele rare dingen zeg)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Tourniquet123
Ja ik weet dat de bios instellingen gereset worden maar verder weet ik niet of hiermee de instellingen van mijn bios zijn veranderd, ik heb namelijk wel problemen met langzame interne transfers (10-20MB/s)

Ik had Azerty gebelt en gemaild maar hun gaven geen duidelijk antwoord, het zou kunnen dat het voor problemen kan zorgen als je problemen ondervind zeiden ze.

• dutch_camel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-02 15:17

dutch_camel

It's Orange!

Tourniquet123 schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 19:33:
...Ik had Azerty gebelt en gemaild maar hun gaven geen duidelijk antwoord, het zou kunnen dat het voor problemen kan zorgen als je problemen ondervind zeiden ze.
Hmm? Tikje vaag antwoord.

Maar wat is nu eigenlijk de exacte reden voor de reset. Je roept iets van "langzame interne transfers". Op je eigen interne netwerk? Dan zit je misschien een paar topics te hoog, en kan je je config, probleem en eventuele tests die je zelf al gedaan hebt posten in Netwerken .

~... this doesn't look like Kansas to me, Toto... ~

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Resistor schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 19:33:
Gewoon het BIOS handmatig nalopen met wat je wilt (wil je de paralelle poort nog gebruiken, dat soort dingen :+ ) en als er vragen over de hardware gesteld worden die gewoon 'standaard', 'normaal' of 'auto' antwoorden als je de instellingen niet weet. Of handmatig op de goede waardes zetten als je die wel weet, zoals geheugentimings (maar ik vermoed dat ik nu hele rare dingen zeg)
ik zou niet alles zomaar op auto zetten, geheugen moet je bijvoorbeeld in vrij veel gevallen handmatig op de juiste settings zetten. Tevens moet je ook de boot sequence aanpassen en zo zijn er wel meer instellingen. Als je hier geen verstand van hebt zou ik hem terug brengen naar azerty en hun vragen om het opnieuw in te stellen. Of vragen aan iemand die verstand van pc's heeft

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

De opstartvolgorde maakt geen ruk uit, het opstarten duurt hooguit wat langer wanneer er een dvd in de drive zit. Geheugentimings worden ook altijd goed (lees: safe) gedetecteerd, alleen wanneer je wil overclocken of optimaal (lees: met marginale verschillen ten opzichte van "safe") zul je deze zelf moeten aanpassen.

[ Voor 13% gewijzigd door CodeCaster op 09-08-2010 22:15 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

nou ik heb geheugen weleens anders mee gemaakt.
lees: te weinig spanning, te strakke timmings, te lage memory ratio enz..

• Tourniquet123
ik zag dat azerty een bios profiel had opgeslagen dus die heb ik geladen denk dat alles nu goed staat, kan ik dit eventueel testen met een programma om te zien of alles ok is ?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Volgens mij heb je totaal niet door wat je nou precies aan het doen bent :)
Is niet erg hoor, maar blijf er dan gewoon van af.... of lees je in.

Met de default instellingen (welke je krijgt als je die reset knop induwt) staat alles opzich prima ingesteld.
Zaken die je dan eventueel zou willen controleren zijn (als je snapt wat je doet):
staat ahci ingesteld, staan de timings en voltage van het geheugen goed, en staat de bootvolgorde (algemeen, en die van de hd's) goed ingestelt. Heet bios stikt verder van de instellingen maar als je pc op een normale manier gebruikt moet je daar verder gewoon van af blijven.

edit: en hoe kom je erbij dat azerty voor jou een profiel opgeslagen zou hebben?

[ Voor 17% gewijzigd door job op 13-08-2010 23:21 ]

• Tourniquet123
job schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 23:12:
Volgens mij heb je totaal niet door wat je nou precies aan het doen bent :)
Is niet erg hoor, maar blijf er dan gewoon van af.... of lees je in.

Met de default instellingen (welke je krijgt als je die reset knop induwt) staat alles opzich prima ingesteld.
Zaken die je dan eventueel zou willen controleren zijn (als je snapt wat je doet):
staat ahci ingesteld, staan de timings en voltage van het geheugen goed, en staat de bootvolgorde (algemeen, en die van de hd's) goed ingestelt. Heet bios stikt verder van de instellingen maar als je pc op een normale manier gebruikt moet je daar verder gewoon van af blijven.

edit: en hoe kom je erbij dat azerty voor jou een profiel opgeslagen zou hebben?
Ik had azerty gebeld en die hadden wat doorgegeven voor het geheugen om te veranderen in de bios, toen ik in de bios zat zag ik een profiel genaamd azerty, dus die heb ik geladen want de waardes kwamen overeen met wat azerty zei.

Alleen voor voltage kon ik geen 1.65 kiezen dus heb ik nu 1.647 volgens my.

De standaard instellingen waren voor mijn configuratie dus niet goed, maar dat werd hierboven ook al aangegeven door de andere reacties.
Pagina: 1