Gaat PC verkoop een boost krijgen door (oa) Starcraft 2?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeamusXanthus
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-10 00:05
Ik heb nu voor het eerst in jaren weer een nieuwe PC gekocht nadat ik me al jaren eigenlijk alleen focus op console gaming. Dit heeft 2 redenen:
- Starcraft 2 : elke nieuwe Blizzard game staat garant voor 100% kwaliteit en vele uren speelplezier.
- Langzamerhand is de nieuwigheid van de huidige generatie er wel af en een nieuwe generatie zit er de komende jaren nog niet in. Ofwel, grafisch neemt de PC een steeds grotere voorsprong.

Nu ben ik maar 1 persoontje, maar ik vermoed dat ik niet de enige liefhebber ben waarbij het gaat kriebelen om de PC weer eens wat aandacht te geven.
Mijn vermoeden is dat we dus een korte termijn Starcraft-related boost krijgen voor de game-PC verkoop, maar ook een lange termijn ontwikkeling waarbij console gamers weer gedeeltelijk terug stappen naar de PC vanwege de relatieve stilstand op de console.

Graag geen PC vs Console argumenten, die kennen we allemaal. Mijn vraag is of het genoemde Starcraft effect merkbaar zal zijn en de lange termijn verkopen van game-PC weer iets zullen toenemen zolang er geen nieuwe consoles komen. Begint het bij andere console gamers inmiddels ook te kriebelen of ben ik de enige?
Het is inmiddels al bijna 5 jaar (!) geleden dat deze console generatie is begonnen en het ziet er naar uit dat er weinig verandering in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De core gamers die PC games spelen hebben al een game PC. Casual fans zullen geen nieuwe PC aanschaffen voor één game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gnimmeL_kraD
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
(overleden)
SeamusXanthus schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 17:03:
Ik heb nu voor het eerst in jaren weer een nieuwe PC gekocht nadat ik me al jaren eigenlijk alleen focus op console gaming. Dit heeft 2 redenen:
- Starcraft 2 : elke nieuwe Blizzard game staat garant voor 100% kwaliteit en vele uren speelplezier.
- Langzamerhand is de nieuwigheid van de huidige generatie er wel af en een nieuwe generatie zit er de komende jaren nog niet in. Ofwel, grafisch neemt de PC een steeds grotere voorsprong.

Nu ben ik maar 1 persoontje, maar ik vermoed dat ik niet de enige liefhebber ben waarbij het gaat kriebelen om de PC weer eens wat aandacht te geven.
Mijn vermoeden is dat we dus een korte termijn Starcraft-related boost krijgen voor de game-PC verkoop, maar ook een lange termijn ontwikkeling waarbij console gamers weer gedeeltelijk terug stappen naar de PC vanwege de relatieve stilstand op de console.

Graag geen PC vs Console argumenten, die kennen we allemaal. Mijn vraag is of het genoemde Starcraft effect merkbaar zal zijn en de lange termijn verkopen van game-PC weer iets zullen toenemen zolang er geen nieuwe consoles komen. Begint het bij andere console gamers inmiddels ook te kriebelen of ben ik de enige?
Het is inmiddels al bijna 5 jaar (!) geleden dat deze console generatie is begonnen en het ziet er naar uit dat er weinig verandering in zit.
Ik denk dat er voor Starcraft 2 specifiek geen boost gaat komen. Het draait goed op medium-high op mijn PC en laptop van 3+ jaar oud. Gelukkig zorgt Blizzard er altijd voor dat het altijd wel goed draait op oudere PC's.

Persoonlijk zit ik er wel over na te denken om mijn PC te upgraden voor Final Fantasy XIV, aangezien de beta toch net iets te traag loopt. Maar waarschijnlijk sla ik de PC upgrade over en haal ik een paar maanden later wel de Playstation 3 versie. Daarmee komen we gelijk ook weer op jou punt uit wat betreft consoles.

Xbox360 gamerprofile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-10 18:48
Er zijn best mensen die een andere PC gaan kopen alleen om de nieuwste Games te spelen maar of dit merkbaar zal zijn over het algemeen dat denk ik niet.
Met de introductie van een nieuw besturingsysteem zal de verkoop eerder merkbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wellicht dat bepaalde onderdelen zoals Grafische kaart/geheugen een kleine boost gaan krijgen, complete systemen lijkt me echter sterk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Neen. De meeste consolegamers die ik ken liggen absoluut niet wakker van starcraft 2. Zolang alle pc topsellers (dus effectief VERKOPEN, geen piraterij) van hooguit 2 uitgevers komen zal de rest veel liever voor console blijven ontwikkelen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Echt merkbaar hogere verkopen zal het zeker niet geven. Daarvoor zijn er gewoon te weinig mensen die het spel spelen en ervoor gaan upgraden. Ik werk nu even in een PC winkel en ben 2 mensen tegengekomen die een nieuwe videokaart voor het spel kochten.

Als het al een boost zou geven is dat misschien 1 tot 2% en dat is niet merkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeamusXanthus
Boeboe schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 20:46:
Neen. De meeste consolegamers die ik ken liggen absoluut niet wakker van starcraft 2. Zolang alle pc topsellers (dus effectief VERKOPEN, geen piraterij) van hooguit 2 uitgevers komen zal de rest veel liever voor console blijven ontwikkelen.
Maar heel veel console gamers hebben vele jaren de overstap gemaakt van PC en hebben nu waarschijnlijk een 'crappy' PC staan. Mijn theorie is dus dat met de relatieve stilstand in 'raw power' bij de consoles er straks een omslagpunt komt dat de PC weer aantrekkelijker wordt.
Ik denk ook niet dat de PC ineens booming gaat worden, maar dat de trend langzaam zal worden omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gnimmeL_kraD
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
(overleden)
SeamusXanthus schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 08:29:
[...]

Maar heel veel console gamers hebben vele jaren de overstap gemaakt van PC en hebben nu waarschijnlijk een 'crappy' PC staan. Mijn theorie is dus dat met de relatieve stilstand in 'raw power' bij de consoles er straks een omslagpunt komt dat de PC weer aantrekkelijker wordt.
Ik denk ook niet dat de PC ineens booming gaat worden, maar dat de trend langzaam zal worden omgekeerd.
Zelf ben ik een oud PC gamer, vandaar dat mijn PC ondertussen ook alweer 3+ jaar is. Als er meer boeiende exclusieve games zouden komen voor de PC, dan zou ik zeker vaker achter de PC zitten. Maar de meeste titels die mij boeien zijn ook op de console te krijgen en dat vind ik over het algemeen een stuk lekkerder spelen (lekker onderuit op de bank).

Xbox360 gamerprofile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Volgens mij moet je Starcraft ook niet overschatten. Er zijn wereldwijd tot en met vorige week 1.3 miljoen exemplaren verkocht. 1.3 miljoen, dat is op zich een hoop, maar is op zijn zachtst gezegt, niet de best verkochte game in zijn openingsweek. Voor PC zijn het wel hele aantallen, maar laten er uiteindelijk 3 a 4 miljoen van verkocht worden, dan is het aandeel nog best klein. Van die 4 miljoen heeft uberhaupt maar een klein deel een upgrade nodig. Verpreid dat aantal users over de US en EMEA, en je hebt per land een relatief erg klein aantal mensen.

We zullen het dus niet merken :) Wellicht hebben AMD en Nvidia een kleine bump in hun statistieken, maar daar houdt het wel mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10 13:15
PWM schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 09:47:
Volgens mij moet je Starcraft ook niet overschatten. Er zijn wereldwijd tot en met vorige week 1.3 miljoen exemplaren verkocht. 1.3 miljoen, dat is op zich een hoop, maar is op zijn zachtst gezegt, niet de best verkochte game in zijn openingsweek. Voor PC zijn het wel hele aantallen, maar laten er uiteindelijk 3 a 4 miljoen van verkocht worden, dan is het aandeel nog best klein. Van die 4 miljoen heeft uberhaupt maar een klein deel een upgrade nodig. Verpreid dat aantal users over de US en EMEA, en je hebt per land een relatief erg klein aantal mensen.

We zullen het dus niet merken :) Wellicht hebben AMD en Nvidia een kleine bump in hun statistieken, maar daar houdt het wel mee op.
nieuws: Starcraft II is binnen 48 uur best verkochte game 2010
:+

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeamusXanthus
@PWM : Laten we Starcraft ook niet onderschatten. Deeltje 1 is naar schatting rond de 11 miljoen keer verkocht, en de verkoopcijfers zijn exclusief Korea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Er zijn veel titels (Halo, MGS, GT, Gears, Mario, Zelda), die dit soort aantallen makkelijk halen.

Of we die 11 miljoen moet ik nog zien. Het gaat ook om de verkochte aantallen tussen nu en zeg anderhalf jaar. Daarna zijn de eisen sowieso meer mainstream.

[ Voor 13% gewijzigd door PWM op 10-08-2010 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Zoals SeamusXanthus zegt: Onderschat SC2 niet, die gaat ook op lange termijn recordcijfers halen.
Probleem is dat dat slechts 1 titel is. Slechts 2 studios hebben een echt lucratieve pc markt: Valve en Blizzard. En enkel die twee is niet bepaald voldoende als je ziet wat voor gigantische zooi titels er goed verkopen op consoles.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driftkikker
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-05 13:04
Ik werk ook in een computerwinkel, en heb toch nogal wat mensen gehad die Starcraft 1 hebben gespeeld, en speciaal voor dit spel een nieuwe pc in huis hebben genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeamusXanthus
@PWM De door jouw genoemde games hebben zeer zeker ook een boost gegeven aan de betreffende console verkopen dus dit zou mijn argument versterken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Blizzard houdt denk ik de PC gamer in stand.

Ben zelf 27 en echt uit de PC game generatie (veel rts gespeeld dus moest niets van xboxen en ps3's hebben)

speelde liever Dune2, Command and Conquer en Warcraft 2.

Echter heb ik sinds een jaartje een ps3 in huis en ik moet toch wel zeggen dat spellen als Fifa en Asasins Creed toch beter spelen op een console.

Toch met spellen als WOW, Starcraft en uiteraard Diablo III (wanneer die komt) verwacht ik dat met name oudere gamers weer gaan spelen. Ik in ieder geval wel!

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-10 11:01
Ik kan me bijna perfect aansluiten bij Siemenz,

Ben alleen 2 jaar jonger en houd niet van voetbal games.

Verder ben ik van plan (na de verbouwing van appartement) een nieuwe PC in elkaar te knutselen. Huidige PC is zo'n 5 jaar oud en valt nog op te zoeken op tweakers als de best buy guide voor high end game systemen (Ik meen augustus?) verder niet belangrijk maar wel hoog tijd voor een nieuwe. Ik heb Aion een poosje tijdens de beta's en een halfjaar lang nadat hij uit kwam gespeeld en dat kon niet hoger dan gemiddelde instellingen. Ook gestopt i.v.m. verslavings gehalte waar ik met WoW ook last van had :p.

Maar het is de bedoeling dat de volgende PC ook weer 5 jaar mee kan :).

Deze zal dan komen zodra Starcraft 2 en/of Diablo 3 uit zijn.. Ook RUSE lijkt me ontzettend vet trouwens

[ Voor 7% gewijzigd door Fore! op 11-08-2010 16:19 ]

Pagina: 1